Mitenkäs palstalaiset lähestyisitte tilannetta, jossa kollega laiskottelee?
Työskentelen isossa suomalaisessa firmassa verkkosivuprojektissa. Yrityksen kaikki sivut menevät enemmän tai vähemmän uusiksi. Uusien sivujen sisällöt ja design tulevat muilta, ja minun ja kollegani tehtävänä on käytännössä tehdä sivut suunnitelmien perusteella. Hommaan osallistuu vaihtelevasti myös muitakin ihmisiä, mutta pääasiallisesti meidät kaksi on palkattu toteuttamaan nuo sivut.
Tässä syksyn aikana olen huomannut, että kollegani ei työskentele kovin ahkerasti. Työskentelemme hyvin pitkälti etänä (olimme toimistolla viimeksi yli puoli vuotta sitten), joten toisten tekemisiä ei voi valvoa livenä. Kirjaamme kuitenkin Google Sheetiin ylös, mitä sivuja työstämme, jotta emme tee samoja sivuja. Esimerkiksi tässä syksyllä aloitetusta kokonaisuudesta voin vertailun vuoksi kertoa, että minä olen tehnyt reilu 70 sivua ja kollegani 4, eli olen tehnyt huomattavasti enemmän. Minä en tiedä, että hänellä olisi jotain muuta työn alla ja vaikka hän on ollut jonkin verran sairaslomalla syksyn aikana, niin sekään ei selitä tätä epäsuhtaa.
Tavallaan kollegani toiminta ei vaikuta minuun. Työskentely on hyvin itsenäistä enkä tarvitse kollegaltani mitään. Projektin deadlinet venyvät meistä riippumattomista syistä, joten tässä syksyllä ei ole ollut kovaa kiirettä. Teen sen verran kuin ehdin työpäivän aikana ja siinä se. Pomo ja muut kehuvat, että homma etenee meidän osalta hyvin, kun sivuja valmistuu ja eteneminen näyttää vihreää. Se mikä vaivaa on tunne, että minua käytetään tässä hyväksi. Minun reipas työtahti mahdollistaa toisen laiskottelun.
On silti vaikea kuvitella, että hän olisi näin ilkeä. Ollaan kuitenkin oltu toistemme apuna tämän projektin aikana ja ollaan ystävällisissä väleissä. Olisi muutenkin tyhmää vaan laiskotella, kun tosiaankin meidän tekemiset kirjataan ylös, niin on aika vaikea jälkikäteen näytellä olleensa ahkera työntekijä. Toisaalta tällä hetkellä työnteossa on iso epäsuhta eikä kukaan muu ole asiaa mitenkään noteerannut, joten toistaiseksi hän on voinut toimia noin. Fiilis on samaan aikaan ärtynyt ja epäuskoinen.
Viime keväänä ja syksynä hommat jakaantuivat tasaisemmin, joten jokin on muuttunut. Tuntuu, että Teams -palavereissa hän pysyttelee taka-alalla, kun kyse on työasioista. Hänellä ei ole ikinä mitään kysyttävää tai ongelmia raportoitavaksi, vaikka semmoisia kyllä tulee tasaisin väliajoin. Olen pari kertaa jonkun palaverin alussa kysellyt, mitä hänellä on työn alla ja vastaus on ollut ympäripyöreä ja arka. Tämä vahvistaa vain tunnettani siitä, että toinen välttelee työntekoa.
Mitäs palstalaiset suosittelisivat toimintatavaksi? Ajattelin puhua meidän esihenkilön kanssa tuosta kahdenkesken, vaikka tuntuukin jotenkin vaikealta kannella toisesta. Pääosin tiimin yhteistyö on toiminut. Haluaisin kuitenkin asiaan jonkin selvyyden ja luulisi, että muitakin kiinnostaa, jos joku työntekijä ei tee hommiaan.