Mielenkiintoinen ketju, jonka vasta bongasin...
Työhakemukset, ainakin julkisella puolella, tulisi olla nimettömiä ja iättömiä…
Itse olen siis parin alan huippuammattilainen ja firman uudelleenjärjestelyiden ohessa otin erosopparin. Koska kyllähän korkeasti koulutettu, monipuolisella työkokemuksella varustettu aina saa töitä.
No mihin itse törmäsin, on ikäsyrjintä. Hyvin moneen hakemaani paikaan olin selvästi pätevimpien joukossa. Kuitenkaan en tullut valituksi kun tsekkasi kuka valittiin, oli kyseessä aina 10 – 15 vuotta nuorempi. Toki ymmärrän itse rekrytointeja tehneenä, että mahdollisella jäljellä olevalla työuralla on merkitystä tietyissä tapauksissa, ei kande ottaa, joka on vaan sen 10 vuotta enää hommissa, mutta irvokkainta tämä on julkisella puolella, jossa arvohöpinä ja ”toivotaan monipuolisesti hakijoita” julkilausumilla voi pyyhkiä takapuoltaan.
Yksityisenpuolen paikoissa on tietty kriteeristö aina ala ja firmakohtaista, mutta kyllä yli 55 -vuotiaan, vaikka kuinka huippuammattilainen olisi, työllistyminen osoittautui hyvin vaikeaksi.
Itse en toki kohdannut monien kokemaa ahdistusta ja toivottomuutta, sillä vapaaehtoistyötä tulee tehtyä järjestöistä, yhdistyksissä ja erikasissa verkostoissa, ettei tekemisestä ollut pulaa eikä tunnetta kelpaamattomuudesta syntynyt, mutta rahan vähyys karsi kyllä muuta kaveripiirin sosiaalista elämää.
Mutta joihinkin työttömyys vaikuttaa todella rankasti henkisellä puolella, siis vaikka olisi aktiivinen muutenkin, sillä kohtalotovereita toimi ”piireissä” muutama ja karua kertomaa on välillä…
Uuden hallituksen tiukennukset lisäävät taatusti ahdistusta, varsikin osa-aikatöitä tekevillä. Ja vaikka periaatteessa asumistuen tiukennuksilla on jonkinnäköinen oikeutus, sen joustamattomuus asuinpaikasta ja asuintilanteesta riippuen on absurdi. Näitä päätöksiä tekemässä olevat eivät taatusti työttömänä ole pitempiä aikoja olleet.