Toimitin sinne asianmukaisesti sen irtisanomisilmoituksen ja selityksen tapahtuneesta omin sanoin. Todennäköisesti tässä on sitten käynyt, niin että työkkäri on kysellyt firman versiota ja sieltä on se minun kertomus tyrmätty. Selittäisi miksi kesti edes päätös noin kauan.
Päätöksestä ei voi edes valittaa. Vittu, eikö työntekijällä ole mitään sananvaltaa ja oikeuksia. Perkele, kun kuulunut liittoon, pelkästään työttömyyskassaan.
Olen hieman yllättynyt - mutta uskon kyllä kertomasi - koska käsitykseni mukaan pääsääntöisesti koeaikapuruista ei tule "karenssia". Paljon toki riippuu siitä, mitä dokumenteissa lukee, ja mitä on kirjoittanut selvityspyyntöön.
Päätökset tehdään nykyään valtakunnallisesti keskitetyssä työttömyysturvayksikössä, joten paikallinen työkkärin virkailija ei todennäköisesti tiedä asiasta sen enempää kuin, mitä saamassasi päätöksessä lukee. Työttömyysturvayksikössä on jo vuosia ollut hirveä ruuhka (johtuen kroonisesta aliresurssoinnista), joten kuukausi on ihan normaali käsittelyaika. Pääsääntöisesti sieltä ei myöskään oteta erikseen yhteyttä työnantajaan - aika ei riitä - vaan päätökset tehdään selvityspyynnön vastauksen ja siihen liitettyjen dokumenttien avulla.
Joissain tapauksissa voi saada asiansa uusintakäsittelyn, jos on uutta siihen liittyvää tietoa. Todistus sairastetusta koronasta voisi olla sellainen, jos sitä ei ole jo toimitettu selvityspyynnön vastauksen mukana. Siitä kannattaa kysyä omalta virkailijalta.
Noin yleisesti ottaen vinkkinä kaikille selvityspyyntöihin vastaajille on, että ei kannata vedota työpaikan riitatilanteisiin, koska niistä voidaan helposti tulkita, että on itse vähintään myötävaikuttanut riidan syntymiseen. Sen sijaan pitkästä sairastumisesta (todistus tärkeä!) johtuva poissaolo, jonka seurauksena työnantaja purkaa koeajalla, on mielestäni sellainen peruste, jolla ei pitäisi tulla karenssia. Mutta en ole näiden asioiden asiantuntija - työskentelin vain joskus kauan sitten työvoimaneuvojana ja näin paljon selvityspyyntöjä ("selvareita" työkkärislangilla) ja niihin tulleita ratkaisuja...
Asiasta voi myös valittaa ihan virallisesti, mutta se on pitkä ja kivinen tie: työkkärin karenssilausunnosta ei voi valittaa, mutta kassan/Kelan työttömyysturvapäätöksestä voi. Eli ensin pitää tehdä päivärahahakemus oman päivärahan maksajalle. Kun siihen tulee kielteinen päätös (työkkärin lausunnosta johtuen), tästä voi valittaa Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakuntaan. Kassan/Kelan päätöksen mukana tulee valitusohjeet.
Täältä TE-palveluiden sivulta saa lisätietoja:
Työvoimapoliittinen lausunto - TE-palvelut
Lisäksi on myös neuvontanumero, mutta sieltä saa tosiaan vain neuvoja. Itse asiaan ei pysty vaikuttamaan sitä kautta: 0295 020 701
Ihan ensimmäiseksi kannattaa jättää verkkosivujen "oma asiointi" -palvelun kautta yhteydenottopyyntö omalle virkailijalle, ja kysyä, voitko saada asiasi uudelleen käsiteltäväksi. Ja jos se ei onnistu, niin sitten pitemmän tien kautta virallinen valitus. Minusta tapauksessasi voi olla mahdollisuus menestyä - tärkeää on korostaa sitä, että ei olisi itse voinut toimia toisiaan, vaan purku on tapahtunut 100 % työnantajan päätöksellä, ja itse ei ole mitenkään myötävaikuttanut asiaan.