Twin Peaks

  • 166 768
  • 606

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei se tunnelma näemmä ollut mihinkään kadonnut. Cooperin innostus uusien puiden ja eläimien näkemisestä nauratti enemmän kuin ensimmäisellä kerralla. Sherilyn Fenn näyttää näin kolmekymppisen silmin vähän vielä lapselta, mutta 15-vuotiaana kyseinen neito aiheutti melkoisia hormonikuohuja.

Ja te jotka hermostuitte spoilaamisesta: älkää nyt ihmeessä ainakaan lainatko sitä spoileria, jos tekijä älyää editoida oman tekstinsä pois, jää se kuitenkin lainauksiin näkyville.
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Twin Peaks alkoi eilen ja pitihän sitä alkaa sitten katsomaan. Kertaakaan en ole sarjaa ns. kokonaan nähnyt, mutta muistikuvia on joistakin tapahtumista sieltä täältä. Eilinen jakso vaikutti ihan hyvältä, saa nähdä mitä jatkossa alkaa tapahtumaan. Sen pölkkyrouvan juttuja odotan kyllä, siitä on jäänyt jonkinlainen mielikuva päähän.
 

kovalev

Jäsen
Tulipas paljon hyviä muistoja eilen illalla...Twin Peaks, ala-asteen diskot (Joissa viimeisillä hitailla soi, kuinkas muuten ; Twin Peaks Theme), takatukat, Nhl-lippikset, NKOTB vs Skid Row, pommac mehujäät, jalkahöntsyt, Esko Aho ja lama...aika kultaa muistot.

Sarjan ote on kyllä edelleen maaginen. Mutta silloin 15 vuotta sitten se oli vieläkin enemmän. Silti aivan omaa luokkaansa verrattuna nykytarjontaan (Varmaan nostalgiallakin osuutensa tähän ?)
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Andrej kirjoitti:
Ja te jotka hermostuitte spoilaamisesta: älkää nyt ihmeessä ainakaan lainatko sitä spoileria, jos tekijä älyää editoida oman tekstinsä pois, jää se kuitenkin lainauksiin näkyville.

Loppuhuipennus on joka tapauksessa niin surrealistisen huima, että sitä on paha mitenkään spoilata. Ei se kuka/ketkä ovat homman takana ole olennaista vaan miten se finaalissa esitetään. Klassikkokamaa.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Oli tuota taas ilo katsoa, Lynch onnistuu karmivan tunnelman luomisessa vaikka mitään ei tapahtuisikaan.

Toivoisin kovasti että mtv3 näyttäisi uusintana myös tuon On the air komediasarjan 7 jaksoa, jotka Lynch joutui tekemään saadakseen sopimuksensa täyteen sen jälkeen kun Twin peaks lopetettiin. Sitä herkkua kun ei taida saada edes dvd:llä, youtubessa sentään on ensimmäinen jakso.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pressiboxi kirjoitti:
Loppuhuipennus on joka tapauksessa niin surrealistisen huima, että sitä on paha mitenkään spoilata. Ei se kuka/ketkä ovat homman takana ole olennaista vaan miten se finaalissa esitetään. Klassikkokamaa.
Onhan se noinkin. Tosin tätä finaalia (siis sitä ihan viimeistä jaksoa) en tainnut nähdä uusintakierroksella, mutta muistelisin että silloista Andrej 15v:tä vähän ahdisti viimeisen jakson jälkeen.

Muutenkin tuossa sarjassa tuo esitystapa, henkilöt ja ennen kaikkea juuri se tunnelma vievät loistavasti, vaikka juonen nyt pääosiltaan muistaakin. Silti, voisi sen murhaajan selviämisen jättää julistamatta kovin suurellla fontilla.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vauhtipukki kirjoitti:
Kiitos ihan saatanasti.. Järjenkäyttö edes pikkaisen sallittua!

Kyllä mää ymmärrän jos jotain uutta sarjaa kommentoidaan ja siitä jutellaan, että jätetään fiksuina kertomatta loppuratkaisut. Mutta, että tämmöstä vanhaa sarjaa joka kerran on jo uusittukin pitäis sukkasillaan kommentoida. En myöskään ymmärrä sitä, että tulee tänne lukemaan juuri sitä ketjua, jossa käsitellään melkeen kaikkien aikoja sitten näkemää sarjaa, vain pitääkseen loppuratkaisun itseltään salassa.

Järki käteen. Yks paha poika joutuu pyörätuoliin ja hänestä tulee vihannes. Vai tuleeko sittenkään? Miettikääpä sitä.
 

Cimbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Liverpool
Pakko todeta, että kyllä oli melkein sama tenho tallella kuin silloin teininä. Kyllä tätä mielellään taas katsoo.

Kuriositeettina mainittakoon, että 1990-luvun alussa Killer Bob asui Helsingin Vuosaaressa. Siis ainakin kaksoisolento. Meinasin pissiä housuuni, kun ensimmäisen kerran aamuhämärissä odottelin bussia ja Bob tuli samalle bussipysäkille. Enkä ollut ainoa, joka näki tuon kaverin.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Lumous oli tallella. Tosin ysäritukat, -meikit ja -kuteet vähän huvittivat.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Oli kyllä masentava tunnelma koko ajan ja sehän lieneekin tarkoitus, musiikkivalinnat tähän sarjaan menevät kyllä niin nappiin. En tiedä olinko ainoa mutta se kohta jossa se daami tallusteli revityissä vaatteissaan junaradalla oli kyllä saatanan kolkko jostain kumman syystä.

Itse en vikasta jaksosta muuta muista kun sen vitun Bobin, tuli häiriköimään mun uniini seuraavana yönä.
 

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers
Andrej kirjoitti:
Sherilyn Fenn näyttää näin kolmekymppisen silmin vähän vielä lapselta, mutta 15-vuotiaana kyseinen neito aiheutti melkoisia hormonikuohuja.

Fenn on tuon sarjan aikaan 'jo' 25, itselle toimi jollain perverssillä tavalla silloin joskus aikoinaan teininä ja toimii näköjään edelleen...
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
tombraider kirjoitti:
Kyllä mää ymmärrän jos jotain uutta sarjaa kommentoidaan ja siitä jutellaan, että jätetään fiksuina kertomatta loppuratkaisut. Mutta, että tämmöstä vanhaa sarjaa joka kerran on jo uusittukin pitäis sukkasillaan kommentoida. En myöskään ymmärrä sitä, että tulee tänne lukemaan juuri sitä ketjua, jossa käsitellään melkeen kaikkien aikoja sitten näkemää sarjaa, vain pitääkseen loppuratkaisun itseltään salassa.

Järki käteen. Yks paha poika joutuu pyörätuoliin ja hänestä tulee vihannes. Vai tuleeko sittenkään? Miettikääpä sitä.

Mä näkisin myös että Twin Peaksin loppuratkaisun spoilaaminen on kutakuinkin yhtä paha rikos kuin jos spoilaan Star Warsia kertomalla että Darh Vader olikin Luke Skywalkerin isä...
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jakke Huuliparta kirjoitti:
Mä näkisin myös että Twin Peaksin loppuratkaisun spoilaaminen on kutakuinkin yhtä paha rikos kuin jos spoilaan Star Warsia kertomalla että Darh Vader olikin Luke Skywalkerin isä...

Kaikki eivät ole kuitenkaan Twin Peaksia nähneet, ja vaikka sarjaa tulee taas varmasti seurattua, on osa hohdosta kadonnut ihan sen takia, että tietää loppuratkaisun.

En ylipäänsä ymmärrä, miten joku voi saada jotain henkistä (ja/tai fyysistä) tyydytystä siitä, että kertoo täällä juonipaljastuksia etukäteen jossain netin keskustelupalstalla tai ihan missä tahansa muualla.

Aikoinani muistan, kuinka yksi pc-nörtti kertoi koulunpihalla, että murhaaja on muuten x (siis silloin kun sarja tuli 1. kertaa). Silloin teki kyllä mieli vääntää kyseisen kaverin pc-silmälasit solmuun. Tai oikeastaan tekee edelleen mieli vääntää ne (ei tosin samaiset) rillit solmuun, sillä se jäi aikoinaan tekemättä.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Täysin typeräähän juonipaljastuksia on etukäteen kertoa, mutta kyllähän sen arvaa, että moneen kertaan uusitun sarjan ratkaisuja aina joku idiootti paljastaa tällaisessa keskustelussa. Tuomittavampaa on toki paljastella etukäteen sarjasta, jota Suomessa esitetään ensimmäistä kertaa. Yleensä paljastus tapahtuu noin kuten nytkin, ettei viestissä muuta informaatiota edes ole. Kaiketi joku ihmismielen kiero sivujuonne tuo, että ilon pilaaminen muilta aikaan saa kiksejä itselle.

Esimerkiksi Oz-ketjua en itse lue lainkaan, kun nyt vasta tällä uusintakerralla olen sarjaa hieman tarkemmin jaksanut seurata. (tosin taisin sen ihan viimeisen jakson kyllä aiemmin nähdä) Eli kyllä näissä klassikkosarjoissa pitäisi itsekin osata pysyä poissa keskusteluketjuista, jos ei sarjaa aiemmin ole nähnyt. Ei tosiaan tarvita kuin 1 idiootti sadasta. Kuten nytkin.

Ja minulle kerrottiin joskus alakoulussa jonkun nauhoittamani Canada Cup-ottelun tulos, vaikka jo heti aamulla olin kieltänyt kaikkia sitä kertomasta. Silloin kyllä niistettiin senkkaa nenästä.
 
Viimeksi muokattu:

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
On kyllä uskomaton vatipää se joka tulee tänne jauhamaan jotain murhaajan henkilöllisyydestä. Vaikka onhan se vähän kuten Pressiboxi sanoi, eli ei se homma nyt ihan täysin kaadu vaikka ratkaisut tietäisikin, ei sitä kuitenkaan pysty kunnolla tajuamaan ennen kuin itse näkee. Mutta silti niin kusipäistä touhua paukutella täällä nimillä. Tajuaisi nyt edes itse poistaa tuon viestin helvettiin täältä. Ja tosiaan on vielä tyhmempää vetää quotella tuo koko viesti. Haloo?

Itse olin eilisen jakson jälkeen yhtä sanaton kuin silloin n.5 vuotta sitten kun sarjan ensimmäisen kerran näin. Pilotti oli aivan loistava, en kyllä olisi muistanut että jaksot noin hyviä olisivat. Ei perkele sitä tunnelmaa ja niitä toinen toistaan oudompia leikkauksia. Kesken kaiken kuvataan pari sekuntia niitä aikoinaan ihan saakelin pelottavia kattotuulettimia tai pimeydessä heiluvia liikennevaloja. Tai myöhemmin kun kuvataan tyhjää ja täysin hiljaista sairaalan käytävää. Huh huh.

Eilistä jaksoa katsellessa tuli myös koko ajan yhä enemmän ja enemmän muistoja mieleen. Olin kokonaan unohtanut sen verhohörhön tai psykiatrin tai Lucyn. Mutta nyt kaikki alkoi pikkuhiljaa palautua mieleen. En kyllä oikein vieläkään muista loppuratkaisuista kuin ihan tuon pääjuonen ratkaisun. Sivujuonet on vähän hämärän peitossa mikä on pelkästään hyvä asia. Ei sentään ihan kaikkea muista niin on kivempi nyt katsella. Ja olihan se logladykin jo mukana :). Ainoa kritiikin kärki kohdistuu eilisen jakson suomentajaan. Sälli oli ihan pihalla koko ajan. Vähän väliä jätti suomentamatta kokonaan ja loput ajasta suomensi ihan päin hemmettiä. Ei sinänsä, kyllä sitä ilman tekstejäkin selviää, mutta kun aluksi luotin teksteihin niin jäi siinä pari kohtaa kuuntelematta kunnolla ja meni vähän ohi. Loppujakso vedettiin sitten enemmän korvatuntumalla ja heti pääsi paremmin fiilikseen. Jatkoa odotellessa.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Rocky 4:ssa muuten Rocky voittaa Ivan Dragon ja politbyroo antaa taputukset Rockylle.

Tappajahai 2:ssa hai kuolee lopussa kun joutuu purasemaan merikaapelia.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ja mikä oli tombraiderinkaan viestin informaatioarvo? Kaikki eivät oikeasti ole nähneet kyseisiä elokuvia esimerkiksi nuoresta iästä johtuen, vaikka klassikoita ovatkin. Mukava vaan huvikseen vittuilla tuntemattomille ihmisille?
 

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Joo ja hyvää yötä vaan tombraiderillekin. On se elämä varmaan niin helvetin rankkaa että pitää tulla tänne purkamaan pahaa oloa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Mane kirjoitti:
Ja mikä oli tombraiderinkaan viestin informaatioarvo?
Ilmeisesti tombraider halusi alleviivata syntyneensä 70-luvun alkupuolella. Täten kaikki mitä on tapahtunut populaarikulttuurissa tombraiderin mopovirittelyiässä, kuuluu meidän kaikkien yhteiseen yleissivistykseen. Blame it on the rain, kuten Milli Vanilli lauloi - vai lauloiko sittenkään?
`
Twin Peaks on uusittu viimeksi ja ensimmäisen kerran kokonaisuudessaan kuusi vuotta sitten.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Hieno sarja.

Itse en ole nähnyt kaikkia jaksoja, mutta tällä kertaa tulee sopivaan aikaan.

Enpä oikein huona osa-aluetta löydä. Alkuteksteitä lähtien tunnelma on mukavan "uhkaava". Musiikin käyttö on loistavaa.

Spoilailuista sen verran, että se on aika halpamaista, varsinkin tälläisen sarjan yhteydessä.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin siis en nyt ymmärrä alkuunkaan sitä, miksi historiallisesta sarjasta ei voisi puhua vapaasti. Saako edes sarjan lopussa sanoa näppäimillä, että kuka on tappaja, vai onko vielä joku joka odottaa kolmatta uusintakierrosta?

Se on typerää, jos joku paljastaa vaikka Pako-sarjan lopun, koska on kyseessä uusi sarja. Mutta tämä, että vanhasta sarjasta joka on jo kerran raiskattu uusinnalla, ei voi puhua vapaasti on jo typerää. Eihän kohta saa edes puhua illan pelistä, jos joku on ottanut sen videolle ja haluaa silti notkua otteluketjussa tietämättä tulosta.

Itse en edes muista miten sarja loppuu, että sikäli.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Vika korjattu

tombraider kirjoitti:
Itse en edes muista miten sarja loppuu, että sikäli.
Lähetin sinulle yksityisviestin, jossa kerroin loppuratkaisun.

Pistin varmuuden vuoksi tappajan nimen heti otsikkoon, ettei vaan menisi ohitse.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Fawkes kirjoitti:
Kesken kaiken kuvataan pari sekuntia niitä aikoinaan ihan saakelin pelottavia kattotuulettimia tai pimeydessä heiluvia liikennevaloja. Tai myöhemmin kun kuvataan tyhjää ja täysin hiljaista sairaalan käytävää. Huh huh.

Tuo on juuri sitä uskomatonta tunnelmaa jonka Lynch saa aikaan. Miten voikin niin arkinen asia kuin joku helvetin kattotuuletin olla niin järkyttävä? Niillä visioilla on nukuttu huonosti nuorempana, ja sängyn päädyssä lymyävä Bob, sekä pahaenteisen musiikin tahdissa heiluvat douglasinkuuset ovat todella pelottavia.

Ja ruudulla ei kuitenkaan tapahdu oikeastaan paljon mitään.

Samaa uhkaavaa tunnelmaa löytää myös Lynchin leffoista, esimerkiksi se valkonaama Lost Highwayssa, joka ei koko elokuvan aikana edes käsiään nostanut uhkaavasti, mutta oli silti pelottava. Samoin se älytön kohtaus mulholland drivessa jossa mennään ravintolan taakse ja äijä pelästyy sitä näkyä niin että saa sydänkohtauksen....eihän tuollaiset kuvat yksinään ketään pelota, mutta jostain syystä se kauhu vaan välittyy katsojalle.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Mitä mä nyt taas olen tehnyt? Minähän sanoin, etten ole varma onko näin. Mutta tuon hämmentävän sarjan juonen itse olin jokseenkin käsittänyt. Minun puolestani kylläkin olisi saanut sen täällä, joku paremmin tietävä kertoa. On myös mahdollista, ettei sarjaa ole tarkoitettukaan tajuta jollain yhtellä tietyllä tavalla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No Lynch nyt on parantumaton kikkailija, joka yrittää salaperäisyyden verholla ja omituisilla tulkinnoilla laittaa tekeleisiinsä jotain sellaista, mitä niissä ei taatusti ole. Vrt. Mulholland Driven 10 vihjettä. Siitä huolimatta äijän tuotanto on ainutlaatuista ja enimmäkseen viihdyttävää. Tätä uusintakierrosta tuskin jaksan kokonaisuudessaan katsoa, pilottiinkaan en jaksanut hypätä kesken mukaan.

Muuten olen sitä mieltä, että vähissä on valituksenaiheet, jos maailma kaatuu pariin spoileriin. En kerro silti kiusallanikaan, mikä on Rosebud.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös