Suosittelen katsomaan kolmoskauden siten, että kaudet 1-2 ja etenkin elokuva on aivan tuoreessa muistissa. Ja siten, että oikeasti varaa itselleen aikaa rauhoittua ja keskittyä siihen jaksoon. Mieluiten pimeässä huoneessa hyvillä äänillä tai kuulokkeet päässä.
Itselläni oli aikanaan 2017 (tai 2018) aivan väärät lähtökohdat lähteä Returnin pariin kun en muistanut edeltävistä tapahtumista mitään. Silloin sarja meni kokonaisuudessaan vähän ohi ja enimmäkseen sellaisella "tulipahan nyt katsottua" -fiiliksellä.
Nyt toisella katselukerralla kunnolla keskittyen ja aikaisempien tapahtumien olleessa tuoreessa muistissa: kyllä toimi.
Oudointa, hauskinta, kiehtovinta, koskettavinta, ahdistavinta ja pelottavinta televisiota jota olen nähnyt. Tuntuu, että matkan varrella käytiin kaikki tunteet läpi useaan kertaan. Oli myös sydäntä särkevää kuinka moni näyttelijä on menehtynyt pian sarjan julkaisun jälkeen.
Lynch on ohjannut jokaisen jakson itse ja tarkoituksena on olla enemmänkin 18 tuntinen elokuva tv-sarjamaisten episodien sijasta. Mukaan mahtuu piinaavan hidastempoisia kohtauksia ja niin outoja juttuja, että välillä epäilin Lynchin vain trollaavan katsojiaan. Lopussa oli kuitenkin tarjolla niin tyydyttäviä kohtauksia, että jotenkin kaikki mitä aiemmissa jaksoissa näki tuntui kuitenkin palvelevan suurempaa kuvaa.
Sarja matkusti pitkälle mielen syövereihin ja useana iltana pyöri päässä joku tietty kohtaus tai yritin jotenkin sängyssä analysoida näkemääni. Kolmanteen uusintakatseluun tämä menee vielä lähitulevaisuudessa. Sarjasta tulee löytämään uusia oivalluksia varmasti loputtomiin.
Jos ei halua kaikkea yrittää pohtia itse, niin suosittelen aina jokaisen jakson jälkeen Redditin Twin Peaks osiosta googlaamaan "S3E1 (jne..) post episode discussion". Saa tehtyä aikamatkan 6v päähän jolloin ihmiset tuoreeltaan viikko kerrallaan kommentoivat jaksoja. Sain itse irti hyviä juttuja ja oli hauskaa nähdä näin jälkikäteenkin ihmisten silloinen innostuneisuus.