Sain tuossa vihdoin katseltua Yellowstonen esiosan eli 1883 loppuun. En nyt mitään varsinaista kiirettä tämän kanssa pitänyt, mulla meni näiden kymmenen jakson katsomiseen varmaan joku neljä kuukautta. Viimeiset kolme jaksoa kyllä katsoin eilen putkeen. No mut joo, aiemminkn tuosta jo kirjoittelin että sarja oli "ihan hyvä", mutta kyllä tämä isolta osin oli myös melko pitkäpiimäinen ja samalla melko synkkä sarja. Sarja myös toisti itseään aika rajusti, eihän tuossa siis käytännössä tapahtunut muuta kuin seurattiin cowboyden karavaanin kulkemista ja lopulta päädyttiin Montanaan mihin se Dutton Ranch sitten ajastaan rakentuu. Kyllähän sarjassa ihan hyviä juttuja oli, esimerkiksi muutama hahmo kehittyy mukavasti matkan aikana ja pari ihan näppärää sivuhahmoakin tuossa oli, mutta ei tuo nyt millään Yellowstonen tasolle kyllä pääse. IMDB:ssä katsojat on rankanneet nämä yhtä hyviksi, mutta itse en voi kyllä tuohon yhtyä.
Noh, aloitin sitten samalta istumalta toisen Yellowstone-esiosan eli 1923:n. Tässä ollaan sitten jo huomattavasti enemmän ns. ytimessä, eli Dutton Ranch on jo pystyssä ja siellä sitten on näitä omia touhujaan. Isosti tähän sarjaan vaikuttaa jo näiden parin pääsosahamon castaus, eli Harrison Ford esittää Jacob Duttonia (1883-sarjan James Duttonin veli) ja Helen Mirren esittää tämän vaimoa Cara Duttonia. Jos nyt siis ihan oikein laskin niin tuo 1883-sarjan James Dutton on Yellowstonen John Duttonin (Kevin Costner) isoisän isä, eli Jacob on siis isoisän setä. Anyway, tässä ollaan jo muutenkin lähempänä sitä Yellowstonen henkeä kun välillä seurataan myös ranchin ulkouolista elämää, esimerkiksi yksi Jacobin ja Caran lapsista on Afrikassa jonkinlainen villieläinten pyydystäjä ja ilmeisesti kärsii jonkinlaisista traumoista kun palveli ensimmäisessä maailmansodassa.
Tämä 1923 tosiaan iskee itselleni sen takia paremmin kuin 1883 että jo ihan ekan jakson perusteella sarjaan päähahmoihin pystyy tykästymään ihan eri tavalla, ja muutenkin tuo Dutton Ranchin läsnäolo tekee tästä paljon kiehtovamman itse Yellowstonen osalta. Kyllähän 1883:ssakin oli hyvät hetkensä, mutta tuosta kuitenkin puuttuu aika iso osa eli itse Dutton Ranchin perustaminen. Toki eihän tuotakaan varsinaisesti tässä 1923:ssa nähdä, koska taustatarinan mukaan se ranchi oli siellä jo hyvän aikaa ennen kuin Jacob sinne muutti. Jaakoppi tuosta sitten teki tuollaisen ison paikan ja "loi imperiumin", kuten alussa mainittiin.
Tuo 1883 olisi ehkä toiminut paremmin jos sitä olisi jaettu vähän järkevämmin, nythän tuossa tosiaan oli 10 jaksoa käytännössä sitä kun karavaani kulkee ja lopulta päästään Montanaan. Tässä on sitten 40 vuoden aikahyppy 1923:een. Paremmin tuo 1883 olisi toiminut jos siitä vaikka puolet olisi ollut tuota karavaania ja loppu puolisko sitä että Dutton Ranchia pistetään pystyyn, en näe sinänsä mitään syytä sille miksei noita kaikkia intiaaneja ja jotain muita rosvoja vastaan käytyjä taisteluita ei olisi voitu sijoittaa sen yhteyteen kun Duttonin perhe asettuu paikoilleen Montanaan. Buu.