Niin, tiesin etukäteen vain, että spekulaatiota loppuratkaisussa herättää se, kuoliko Tony vai ei. Oletin tähän tietoon perustuen hänen saavan sarjan viimeisillä sekunteilla sydärin tai sitten, että hänet lahdataan muiden tapaan.
David Chase taisi 2014 sanoa haastattelussa, että Tony Soprano ei kuollut loppukohtauksessa. Mitä tässä olen lukenut joitain spekulaatioita, tuntuvat ne vaihtelevnan laidasta laitaan, Tonyn näkemästä unesta hänen kuolemaansa ja kaikkea siltä väliltä. Jossain spekuloitiin, että koko viimeinen jakso oli Tonyn unta, jossain taas että hän oli oikeasti leikkaussalissa (tällä loppukohtauksen baaritiskillä olevalla miehellä oli kirurgin kumiset käsineet).
Tonyn kuolemaan taas viittaisi Godfatherista tuttu wc-kohtaus. Olisko tämä mies baaritiskiltä tullut WC-käyntinsä jälkeen ampumaan Tonyn siinä vaiheessa, kun kaikki pimeni. Sarjan viimeisellä sekuntillahan ravintolan ovi avautui, sieltä tuli sisään joku, Tony nosti päätään ja sitten kaikki sammui. Meadow oli tulossa sisään, näkikö Tony hänet vai tulevan tappajansa? Jos kuitenkin oletetaan, että Chase puhui totta, eikä Tony kuollut, niin nämä voi unohtaa.
Tonyn uneen voisi viitata se, että lopulta jaksossa kaikki tuntui loksahtelevan Tonyn ajattelemalla tavalla. Junior sai kuolemaakin pahemman rangaistuksen, Anthony jr. elämänsä raiteilleen, Janicen talousasiat on turvattu jne. Jopa kohtaus missä Meadow yritti parkkeerata autoa. Viimeisellä psykiatrin käynnillään tri Melfi taisi sanoa jotain, että tyttölapset tuottavat teille aina pettymyksiä tms. Tonyn kuvitelmissa homma voisi mennä niin, että auton saamisessa parkkiin tytöltä menee ikä ja terveys, kun taas Tonyn maailmassa poikalapsi olisi hoitanut saman ykkösellä.
Kun Meadow ylitti kiireessä isoa tietä, luulin että sieltä tulee joku rekka ja jyrää tämän. Itse asiassa loppukohtauksen jälkeen ajattelin, että näin myös kävi (vaikkakin näytettiin Meadow'n selvinneen tien yli) ja ovesta tulleen jonkun ambulanssimiesten tai vastaavien.
Kuudennen kauden alussa Tonyn ollessa Bobbyn mökillä, he puhuivat kuolemasta, mistä näytettiin myös takauma viimeisessä tai toiseksi viimeisessä jaksossa. Tässä jompikumpi sanoi toiselle, että kuoleman jälkeen tulee vain mustaa ja ääni hiljenee, tai jotenkuten noin. Eli juuri sillä tavalla kuin sarja loppuu. Itse olen kallistunut siihen lopputulemaan, että tuossa kuoli ja tapettiin ikään kuin katsoja, pois Sopranojen elämästä. Katsojalta loppui "kaikki" ja hän näkee vain mustaa, musiikkikin katkesi.
En tiedä sitten, viimeisestä kohtauksesta luultavasti löytyisi lukematon määrä erinäisiä viittauksia jos näitä hakemalla hakisi. Jossain jopa sanottiin, että nämä muut ravintolassa olleet henkilöt olsiivat niitä, jotka ovat Tonya yrittäneet vuosien varrella saada hengiltä. Jos näin, niin se viittaisi pikemminkin uneen. Itse käsitän tuon siten, että näistä oli tarkoituksella tehty "uhkaavia" henkilöitä. Eli ovat uhkaavia vain Tonyn päässä, kuten lähes joka toinen vastaantulija, varmasti tuollainen asema ja tilanne tekee vainoharhaiseksi.