Olen ylistänyt useassa viestissä loistaa True Detective- sarjaa, sen sijaan tästä toisesta uutuudesta, eli Black Sails- sarjasta mielipiteeni ei ole kovin positiivinen.
Olen katsonut nyt tuon sarjan kolme ensimmäistä jaksoa, huomioita:
- lavastus "merirosvokaupunkeineen" on varsin epäuskottava. Tämä satamassa sijaitseva telttakylä näyttää varsin halvalta kulissilta, mitä se varmasti onkin.
- Asut ja maskeeraus ovat aivan naurettavia, vrt. merirosvojen arjen realismi 1700- luvun alussa. Yksi huomionarvoisimmista asioista tässä mielessä on sarjan "sankarien" virheettöminä hohtavat hammasrivistöt.
- Sarjan idea perustuu löyhästi Stevensonin Aarresaari-kirjaan, mielestäni nämä roolihahmot eivät kuitenkaan tunnu kovinkaan hyvin noudattavan tuon kirjan henkeä. Kapteeni Flint on kuvattu jonkin sortin hyvikseksi, ollen sarja päähenkilö. Kirjassa Flint oli mies, jota tämän miehistö pelkäsi tämän kuolemankin jälkeen todella paljon, väkivaltainen, häikäilemätön, pelottava tyyppi. Laivakokki - ja Stevensonin kirjan yksi tärkeimpiä henkilöitä - John Silver on kuvattu ovelaksi huumoriveikoksi. Osittain tämä pitää paikkansa, mutta kirjan Silver on häikäilemätön, väkivaltaan mielellään turvautuva merirosvo. Sarjan Silver näyttää suorastaan pelkäävän/välttelevän väkivaltaa.
- Muutama sivuhahmo, mm. kapteeni Vane on täysin pinnallisesti käsikirjoitettu. Kuka muka pelkää tätä hihattomassa paidassa heiluvaa "ryöväriä"?
Olisin voinut kirjoittaa paljon enemmänkin tästä, mutta mielestäni sarjassa on epäonnistuttu ilmentämään 1700- luvun alun merirosvouksen henkeä. Sinällään sääli, että vähän tällaiseksi huumoripläjäykseksi koko homma on mennyt, itse odotin kovasti sellaista tosissaan tehtyä, raakaa kuvausta noiden vaarallisten ammatinharjoittajien elämästä&teoista.