Niistä ei nyt vaan saa kuin korkeintaan kouluarvosanoin seiskan arvoisia tekeleitä. Olen yrittänyt antaa mahdollisuuden muutemille ylihypetetyille poliisisarjoille kuten The Wire, The Killing tai Luther (ja nyt True detective), mutta ainuttakaan edellämainituista en ole saanut loppuun asti.
No jos kliseiset poliisisarjat (vai mitkä ne nyt olivat) eivät kiinnosta niin luulisi, että juuri The Wire iskee. Se kun nimenomaan on ihan kaikkea muuta. Mutta ilmeisesti juoni olisi pitänyt paljastua ensimmäisessä jaksossa. Ja kyllä, olen fani ja olet väärässä.
Minä en kovin syvällisesti tunne kirjallisuutta mutta joskus luin sarjasta mainion analyysin jossa pohdittiin sarjaa ns. dickensläisestä näkökulmasta ja todettiin, että sarja erottuu nimenomaan tyypillisten karikatyyrien puuttumisella. Ja niinhän se todella on. Ainoastaan yksi hahmo (Omar Little) voidaan nähdä jonkin sortin sankarihahmona.
Henkilöhahmoja tärkeämpää onkin tavallaan juuri kaikki se mitä ympärillä tapahtuu ja se mikä saa kaiken tapahtumaan. Järjestelmä pyörii, koska järjestelmän pitää pyöriä. Sarja on läpileikkaus yhden kaupungin toimintakulttuurista ja täynnä riemastuttavia yksityiskohtia mm. siitä miten arkinen poliisityö vaikuttaa kaupunginhallinnon toimiin ja tietysti päinvastoin, tai pidemmälle vietynä miten koulutoimi vaikuttaa poliisilaitoksen toimintaan. Myös median osuus tuodaan esiin, joskin harmittavan lyhyeksi kyseinen kausi jäi.
Siinähän ei edes oteta kantaa siihen mikä on "oikein" (niin kuin usein moralisoidaan), vaan todetaan ainoastaan, että näin on.
Mutta tosiaan makuasioitahan nämä, paitsi se, että The Wire olisi huono sarja, koska se ei ole :)
Sitten kysymys koskien vähän vanhempaa sarjaa eli Yle Puheella keskustelivat viime viikolla juuri näistä poliittisista elokuvista ja tv-sarjoista. Itselläni heräsi kiinnostus West Wingiä kohtaan, onko tästä antaa arviota? Tiedän kyllä suurin piirtein aihepiirin mutta onko hehkutuksensa ansainnut?