Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

TV-sarja: Game of Thrones (jenkkitahtiin)

  • 805 387
  • 3 874
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuli aloitettua alusta tämä uudestaan katsomaan semmoisella viisi jaksoa päivään -tahdilla. Kyllähän sarja on aika nerokas ollut alusta asti ja nyt osaa kiinnittää moneen asiaan huomiota, jotka vaikuttavat loppuun saakka. Monia pieniä yksityiskohtia jäi silloin ekalla kerralla huomaamatta tai älyämättä, johtui varmaan siitä että kausien välissä oli vuosi ja osa tapahtumista oli unohtunut selkeesti kun uudet jaksot alkoi.

Onhan tuolla noita ihmeellisyyksiäkin, mm Theon Greyjoy. Tappaa sen Ser Roddickin Talvivaarassa Brannin itkiessä hysteerisesti, sitten vika jaksoissa Brann sanoo sille että olet hyvä mies.

Mutta kokonaisuus näköjään vaatii tämmöisen maratoonin katselun.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan tuolla noita ihmeellisyyksiäkin, mm Theon Greyjoy. Tappaa sen Ser Roddickin Talvivaarassa Brannin itkiessä hysteerisesti, sitten vika jaksoissa Brann sanoo sille että olet hyvä mies.

Täh? Eikö tuossa nimenomaan ollut se logiikka, että Theon muuttui aikanaan pahaksi ihmiseksi yrittäessään hakea omalta suvultaan hyväksyntää typerillä teoillaan. Sitten sen vankeuskidutuksen jälkeen teki kaikkensa hyvittääkseen pahat tekonsa, jonka takia lopulta Brann ns ”antaa anteeksi” ja kehuu Theonia hyväksi ennen kuin Theon syöksyy kuolemaan.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
32 Emmy ehdokkuutta viimeiselle kaudelle. 32 vitun ehdokkuutta, toki mukana on joitakin oikeasti hyviä ehdokkuuksia ja, jotka ansaitsevat sen. Mutta nämä on kyllä puhdasta huumoria:

-Lena Headey - Outstanding Supporting Actress
-Kit Harrington - Outstanding Actor
-D&D - Outstanding Directing (vika jakso)
-D&D - Outstanding Writing (vika jakso)
-GOT - Outstanding Drama Series

Mitä Lena Headey edes teki koko kaudella? Joi viiniä ja tuijotti kaukaisuuteen? Aiemmilla kausilla olisin ymmärtänyt ehdokkuuden, tällä minisarjan pituisella kaudella en sitten lainkaan, kun koko hahmo oli täysi turhake.
Kit Harrington ei myöskään ole vakuuttanut "She's mah kveeen" "I dun want it" -toistelulla näemmä pääsee pitkälle.

Noita D&D:n ehdokkuuksia katsellessa ei voi kuin nauraa epäuskoisesti. Vika jakso on haukuttu käytännössä kaikkialla huonosti kirjoitetuksi ja silti tämä pökäle on tuolta kaudelta se, joka muka ansaitsee ehdokkuuden. Ainoa kirjoitukseltaan oikeasti erityinen jakso oli Cogmanin toinen jakso (eivät muuten edes tarjonneet tätä ehdolle, sen verta mulkkuja D&D ovat).
Ohjauksesta oli onneksi myös muutama muu jakso ehdolla, joten joku oikea ohjaaja voi jopa saada tuon pystin.

Parhaan sarjan palkinnonhan sarja tulee pokkaamaan aivan varmasti, koska suosiokisahan nuo Emmyt on, ei laatu. Jos maailmassa olisi joku oikeus sarjan palkinnot jäisivät teknilliselle puolelle (mm. säveltäjä ansaitsee 100/100 kerroista Emmyn uskomattomasta työstään) ja muuten palkinnot lähinnä näyttelijöistä joko Nikolajllej tai Alfielle miesten puolella ja naisita taas Gwendoline lienee ainoa, joka ansaitsee pystin Emilian ohella.

Pahoin vaan pelkään, että siellä tulee paras sarja, paras kässäri, paras ohjaus (vika jakso tietenkin), paras miespääosa, naispääosa, sivuosat ja guest star + teknisiä pystejä, koska suosio ja D&D smugness räjäyttää koko maapallon taivaan tuuliin.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Hah. Gwendoline Christie, Carice Van Houten ja Alfie Allen joutuivat lähettämään itsensä ehdolle Emmyihin, kun HBO/D&D ei laittanut heitä ehdolle. Ja, kas nyt kaikille on saumat voittaa Emmy -pysti.

D&D myös perui viime hetkellä tulonsa Comic Coniin. Taisivat tajuta, että se reissu ei pääty hyvin heidän kannalta ja välttelevät varmaan kyseistä tapahtumaa lopun elämänsä. The nor... nerds remember.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hah. Gwendoline Christie, Carice Van Houten ja Alfie Allen joutuivat lähettämään itsensä ehdolle Emmyihin, kun HBO/D&D ei laittanut heitä ehdolle. Ja, kas nyt kaikille on saumat voittaa Emmy -pysti.

D&D myös perui viime hetkellä tulonsa Comic Coniin. Taisivat tajuta, että se reissu ei pääty hyvin heidän kannalta ja välttelevät varmaan kyseistä tapahtumaa lopun elämänsä. The nor... nerds remember.
Kohta D&D voittavat parhaan käsikirjoituksen Emmyn sarjan vikasta jaksosta. Hah.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Katsoin viimein tämän sarjan loppuun. Omasta puoletani olisi saanut oikeastaan jäädä jo 7. kauden loppuun, mutta kun vaimo halusi sarjan katsoa, niin tuli sitten katsottua alusta alkaen ja viimeisenkin kauden loppuun asti, vaikka tuskaista kyllä oli. Täytyy myöntää, että loppukahinoiden aikana tuli katseltua kelloa ja mietittyä ihan muuta, sen verran tylsäksi tuo loppua kohti kävi, ellei nyt pöyristyttävän heikosta käsikirjoituksesta herännyttä tunnereaktiota lasketa.

Sarjan uudelleenkatsominen vain allekirjoitti sen surullista romahdusta loppua kohden. Game of Thrones oli viiden kauden ajan huippusarja, koska se
a) Ei ikinä aliarvioinut katsojaansa.
b) Oli uskollinen sarjan sisäiselle logiikalle silloinkin kuin seurauksena oli armotonta meininkiä.
c) Esitti tapahtumat realistisesti vähän samaan tyyliin kuin esim. keskiajan historian tapahtumat tunnetaan. Tämä fantasiaelementeistä huolimatta.
d) Sarjan hahmot olivat mielenkiintoisia ja hyvin rakennettuja.

Kaksi viime kautta veivät pohjan pois kaikelta, koska GoT:n tusinasarjoista erottaneet tekijät hylättiin kaikki täysin. Seurauksena epäloogista mössöä, jossa "jännät juonenkäänteet" oli päätetty ennalta ja idioottipalloa nakkelemalla saatiin sarja ohjautumaan haluttuun suuntaan - klassinen esimerkki laiskasta ja typerästä käsikirjoituksesta.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
D&D olleet Austin Film Festivalilla paneelissa, jossa heitä on viimeinkin päästy haastattelemaan tämän sarjan tiimoilta vähän kriittisemmin. Eräs Twitterkäyttäjä on twiitannut livenä noita vastauksia ja jos (ja ilmeisesti kun) tämä on oikeasti totta, niin onhan tämä aikamoista kamaa:



Onhan nuo käsikirjoitusta käsittelevät vastaukset esimerkiksi aivan uskomatonta tavaraa. Vaatii myös aikamoisia kiviä valittaa miten on uhrannut 10 vuotta elämästään asiaan, josta on saanut miljoonia ja taas miljoonia rahaa. Close upit vauvan peniksestä toki myös ihan hauska yllätys. Tuo kuva ei sisällä ihan kaikkia vastauksia, mutta jos asia kiehtoo, niin täältä löytyy loputkin.


 

Undrafted

Jäsen
Onhan nuo joko jurrissa tai feikkejä? Tavoiteyleisö äidit ja NFL-pelaajat kuulostaa niin kieli poskella keksityltä, ettei kai tuollaista kukaan vakavissaan sanonut?
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Danin ja Daven kanssa en ymmärrä sitä, miten aiemmilla kausilla oli paljon hyvin tehtyjä kohtauksia, jotka eivät olleet lainkaan kirjoissa, mutta ne olivat hienoja klassikoita sarjan kannalta. Mutta sitten varsinkin nämä kaksi viimeistä kautta tuntuivat siltä, ettei kukaan ollut lukenut käsikirjoitusta kertaakaan läpi ennen kuvausten alkamista. Oliko sitten oikeasti niin, että ensimmäisten kausien aikana kun Martin oli mukana niin hän sitten korjaili kaiken ja kirjoitti kirjojen ulkopuoliset kohtauksen samalla kun Dan ja Dave copypastettivat kirjoista haluamansa jutut mukaan?
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Onpahan hienoja vastauksia D&D:ltä. Tuoltahan se kieltämättä vaikutti jo kaudesta 2 asti, että kaverukset eivät vetäneet mitään outlineja sarjalle ja lopulta näkyi tuo uhriutuminen, kun "uhrasivat" 10 vuotta elämästään tälle sarjalle. Kritiikkiä ei myöskään otettu vastaan, ei faneilta eikä todellakaan näyttelijöiltä. Kultalusikka suussa syntynyt täyskyrpä toinen ja toinen muuten vaan kyrpä mieheksi.

On se vaan niin vitun rankkaa, tehdä nyt työtä, josta maksetaan ihan käsittämätön määrä dollareita ja josta moni muu voi vaan unelmoida. Mut, hei 10v elämästä "hukkaan". Varmaan ois ollut helpompi elää isin rahoilla.

Käytännössä tuo kertoo, että sarja menestyi D&D:stä riippumatta. Normaalipilotti olisi ammuttu alas, mutta, koska Game of Thronesilla oli valtava suosio jo entuudestaan HBO:lla oli tilauksia sarjasta ilman edes pilottia.

Kaverukset eivät ole edes tajunneet hahmoja lähdemateriaalin perusteella. Näyttelijät ovat kertoneet heille hahmoista ja tästä on sitten edetty. Mietin edelleen, että mikä hiton virka näillä showrunnereilla on ollut sarjassa muuta kuin yrittää pilata sitä parhaimpansa mukaan? Kaikki vastaukset tuosta heidän käsikirjoitusprosessista aiheuttaa lähinnä pahoinvointia. Miten vitussa kukaan voi toimia tuolla tapaa.

Muu crew, joka tuossa tuotannossa on ollut mukana ansaitsee kyllä kaikki kiitokset sarjasta. Benioffia ja Weissiä en kyllä kiitä edes niistä ekoista kausista tämän jälkeen. Eipä sillä, näin jälkikäteen ajateltuna mikään kausista ei toiminut adaptiona kauhean kummoisesti, vaikka ekalla kaudella vielä yritystä oli edes jonkin verran. Amatöörit ei vaan osanneet silloinkaan ja vielä vähemmän kuin keskivaiheilla.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Jättivät muuten Star Warssinkin tekemättä. Tähän mennessä suututettuja HBO (Warner) ja Disney. No onneksi NetFlix antoi täysin mottipäisen summan tälle osaamattomalle vatipääkaksikolle.

Toki on mahdollista, että Disneyllä joku on tajunnut kuinka vitun osaamattomia he ovat ja tästä poistumisesta on sovittu jo aikoja sitten ja siksi NetFlix -diili.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
HBO ei tilannut Game of Thronesin prequel -sarjaa. D&D onnistuivat tappamaan siis tämänkin projektin tuolla kasikaudellaan ja sen aiheuttamalla viharyöpyllä. Hyvin hoidettu siis.
Minkä olisi pitänyt olla ihan helppo päätös HBO:lle ennen seiska ja kasikausia, päättyikin nyt siihen, että 10 miljoonan dollarin pilottijakso jää ainoaksi mitä tuosta projektista nähtiin. Kalliin sarjan kanssa, jonka fandom on muuttunut hyvin vihamieliseksi tuo riski taisi olla lopulta liian iso. No nyt ei tarvitse edes odottaa tätäkään. Vittu mitä paskaa.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
HBO ei tilannut Game of Thronesin prequel -sarjaa. D&D onnistuivat tappamaan siis tämänkin projektin tuolla kasikaudellaan ja sen aiheuttamalla viharyöpyllä. Hyvin hoidettu siis.
Minkä olisi pitänyt olla ihan helppo päätös HBO:lle ennen seiska ja kasikausia, päättyikin nyt siihen, että 10 miljoonan dollarin pilottijakso jää ainoaksi mitä tuosta projektista nähtiin. Kalliin sarjan kanssa, jonka fandom on muuttunut hyvin vihamieliseksi tuo riski taisi olla lopulta liian iso. No nyt ei tarvitse edes odottaa tätäkään. Vittu mitä paskaa.

D&D:n surkeutta ei enää tässä vaiheessa kukaan kiistä, mutta en nyt sentään laittaisi prequelin ennenaikaista floppaamista heidän piikkiin. Mikäli HBO jossain vaiheessa pilotin julkaisee, niin emmeköhän näe ihan ruudulta syyn sarjan hyllyttämiseen.

Game of Thrones on ollut HBO:lle kultakaivos, ja sen potentiaali on edelleen aikalailla pohjaton. On kuitenkin tärkeää, että seuraava IP:tä käsittelevä sarja palauttaa aiheelle uskottavuuden, muuten saattaa kaivos ehtyä. Siksi ymmärrän HBO:n olevan aika tarkkana mitä päästävät varsinaiseen tuotantoon. Seuraava yrittäjä on sitten tämä Targaryen-saaga, joka kyllä lähtökohtaisesti kiinnostaakin enemmän kuin muinainen Westeros.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
D&D:n surkeutta ei enää tässä vaiheessa kukaan kiistä, mutta en nyt sentään laittaisi prequelin ennenaikaista floppaamista heidän piikkiin. Mikäli HBO jossain vaiheessa pilotin julkaisee, niin emmeköhän näe ihan ruudulta syyn sarjan hyllyttämiseen.

Game of Thrones on ollut HBO:lle kultakaivos, ja sen potentiaali on edelleen aikalailla pohjaton. On kuitenkin tärkeää, että seuraava IP:tä käsittelevä sarja palauttaa aiheelle uskottavuuden, muuten saattaa kaivos ehtyä. Siksi ymmärrän HBO:n olevan aika tarkkana mitä päästävät varsinaiseen tuotantoon. Seuraava yrittäjä on sitten tämä Targaryen-saaga, joka kyllä lähtökohtaisesti kiinnostaakin enemmän kuin muinainen Westeros.
Käsittääkseni peruttu sarja olisi kertonut white walkereista enemmän. En yhtään ihmettele, että kasikauden lässähdyksen myötä nämä white walkerit eivät oikeastaan kiinnosta ketään
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
D&D:n surkeutta ei enää tässä vaiheessa kukaan kiistä, mutta en nyt sentään laittaisi prequelin ennenaikaista floppaamista heidän piikkiin. Mikäli HBO jossain vaiheessa pilotin julkaisee, niin emmeköhän näe ihan ruudulta syyn sarjan hyllyttämiseen.

Game of Thrones on ollut HBO:lle kultakaivos, ja sen potentiaali on edelleen aikalailla pohjaton. On kuitenkin tärkeää, että seuraava IP:tä käsittelevä sarja palauttaa aiheelle uskottavuuden, muuten saattaa kaivos ehtyä. Siksi ymmärrän HBO:n olevan aika tarkkana mitä päästävät varsinaiseen tuotantoon. Seuraava yrittäjä on sitten tämä Targaryen-saaga, joka kyllä lähtökohtaisesti kiinnostaakin enemmän kuin muinainen Westeros.

No näemmä nappasivat tuon Fire&Bloodiin perustuvan sarjan sitten kuitenkin, vaikka siitä ei edes pilottia tilattu.

Benioff ja Weiss veivät kaiken momentumin tältä prequel-sarjalta, joka olisi lähtenyt vielä enempi tuolle White Walker linjalle. Joten joo, kyllä mä ainakin syytän kaksikkoa osittain siitä, että tätäkin sarjaa ei tilattu.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Yle näyttää tällä hetkellä gotin viimeisiä jaksoja. Onhan tämä aikamoista kakkakiisseliä verrattuna ensimmäisiin kausiin.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Päällimmäinen tunnelma vikasta kaudesta on, että tappakaa mahdollisimman monta siten, että jatkosarjat on mahdollisia.

6 jaksosta 2 oli suttuista sotimista. Ei muissakaan paljon juonen kehittämisellä juhlittu. Vika kausi taisi olla käsikirjoittajille pakkopullaa ja tasolla ei väliä, koska fanit katsoo sen joka tapauksessa ja tulevaisuutta ei ole. Olisi ansainnut hienomman lopun kuin nyt nähty.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Päällimmäinen tunnelma vikasta kaudesta on, että tappakaa mahdollisimman monta siten, että jatkosarjat on mahdollisia.

6 jaksosta 2 oli suttuista sotimista. Ei muissakaan paljon juonen kehittämisellä juhlittu. Vika kausi taisi olla käsikirjoittajille pakkopullaa ja tasolla ei väliä, koska fanit katsoo sen joka tapauksessa ja tulevaisuutta ei ole. Olisi ansainnut hienomman lopun kuin nyt nähty.
En tule enää ikinä katsomaan noita viimeisen kauden jaksoja, enkä oikeastaan aikaisempiakaan kausia uudestaan, koska meni maku täysin. Hienosti oltiin kyllä rakennettu kaikenlaisia juonikuvioita, mutta näiden kuvioiden yhteensaattaminen oli ontuvaa ja dialogi oli suoraan kuin kauniista ja rohkeista. Taistelu Winterfellistä oli ensimmäinen kerta ikinä, kun piti avata television/näytön asetukset ja lisätä valoisuutta nähdäkseen jotain.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
En tule enää ikinä katsomaan noita viimeisen kauden jaksoja, enkä oikeastaan aikaisempiakaan kausia uudestaan, koska meni maku täysin.

Tämän takia jäi kestovitutus sarjan suhteen itsellekin päälle. Ei ole mitään intoa katsoa niitä huippukausiakaan enää, kun tietää minkälaiseen kahvi+chili -ripuliin homma päättyy. Nyt tietää, että melkein mikä vain vaihtoehtoinen skenaario olisi ollut parempi, kuin toteutunut. Jos HBO olisi vain lopettanut sarjan kesken mistä tahansa syystä, olisi se ollut parempi. Voisi ainakin katsella uudestaan ne, mitkä tehtiin ja kuvitella kirjojen mukana loput.
 

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
No niin, GoT Season 8 vihdoin katsottu, varmaan viimeisenä ihmisenä koko maailmassa. Kun ei ollut mitään erityistä kiirettä, ei myöskään hinkua katsoa heti, pian ja nopeasti.

Ajatuksia.

Mielestäni on heti aluksi tärkeää tehdä ero kausien 1-5 ja 6-8 välille. Sen verran iso tyylimuutos tuossa tapahtuu, että kyseessä on melkein kaksi eri sarjaa. Taustasyynähän tälle on tietysti se yksinkertainen fakta, että julkaistut kirjat loppuivat, mutta tv-sarja ei voinut jäädä odottamaan tulevia kirjoja vuosikausiksi ja kaudesta 6 alkaen kässärit syntyivät tv-kässärikirjoittajien päästä, eivät enää niin suorasti kirjoihin perustuen. Kuulemma vielä julkaisemattomien kirjojenkin juoni-ideoita hyödynnettiin, mutta missä määrin ja kuinka paljon soveltaen, sitä on paha sanoa, ennen kuin kirjat tulevat ulos. Tuotantoyhtiön virallinen linjahan oli, että kaudesta 6 alkaen tv-sarja oli oma jatkumonsa, jonka ei tarvinnut enää olla uskollinen kirjojen jatkumolle.

Kausien 6-8 erot näkyvät monella tavalla, eivätkä ne ole mielestäni juuri millään tasolla positiivisia aiempiin kausiin verrattuna. Ainoat positiiviset puolet tuntuvat liittyvän tarinoiden rytmitykseen ja henkilögallerian volyymiin. Kirjoja seurailleilla kausilla oli toisinaan varsinkin joidenkin kausien aluissa varsin pitkäpiimäistä ja puuduttavaa - suorastaan tylsää - menoa, jossa mitään ei tuntunut tapahtuvan eikä mikään tuntunut edistyvän yhtään mihinkään. Vastaavasti henkilögallerian ongelma oli siinä, että etabloituja henkilöitä lahdattiin sitä vauhtia, että tilalle piti esitellä aina kymmenen uutta, eikä kukaan pysynyt enää kartalla, kuka oikein oli kuka. Molemmat puolet toki uskollisesti kirjojen mukaan. Näihin saatiin jotain tolkkua tv-sarjamaisemman rytmityksen ansiosta kausilla 6-8.

Siihen ne positiiviset puolet sitten jäivätkin.

Kirjoihin tiukasti perustuneiden kausien ehdottomia vahvuuksia olivat mm. erittäin nokkela ja pisteliäs dialogi sekä erityisesti juonenkäänteiden loputon yllätyksellisyys. Kukaan ei ollut turvassa, kuka tahansa saattoi saada surmansa koska tahansa, kuka tahansa saattoi pettää kenet tahansa. Tästä saatiin esimakua viimeistään siinä vaiheessa ensimmäistä kautta, kun kertomuksen jopa jonkinlaiselta päähenkilöltä näyttänyt Ned Stark menetti päänsä. Juuri tämä yllätyksellisyys ja odottamattomuus jaksoi pitää kiinnostuksen yllä myös joidenkin kausien suvantovaiheissa. Aina halusi nähdä, mitä yllättävää tapahtuisi seuraavaksi.

Valitettavasti kaikki tämä lopahti kauden 5 jälkeen. Juonirakenteet muuttuivat silminnähden Hollywood-konventioiden mukaisemmiksi, ennen niin monisyisiä henkilöhahmoja alettiin selvästi kategorisoida "hyviksi" ja "pahoiksi", ja aiemmin säkenöinyt dialogi lässähti itsestäänselvyyksien hokemiseksi. Siinä missä sympaattisimmat hahmot olivat aiemmin joutuneet kärsimään kaikkein karuimmat kohtalot, kaudesta 6 alkaen paha alkoi saada palkkansa ja kuolemaan joutuivat ennen kaikkea ne ikävämmät hahmot. Kaikkein kuvaavinta ehkä oli, että kaudet 1-5 olivat kronikoineet sarjan (näin pohjoismaalaisen näkökulmasta) ehkä sympaattisimman, kunniallisimman ja sankarillisimmalta vaikuttaneen Starkin suvun kolkkoa kohtaloa ja tuhoa häikäilemättömien juonittelijoiden valtapeleissä, myöhempien kausien linjamuutos (paha saa palkkansa jne.) käänsi tämän päälaelleen ja mihin viimeinen kausi päättyikään... niinpä niin. Jos kaudet 1-5 olivat synkkyydessään olleet yhtä Imperiumin vastaiskua, niin kaudet 6-8 olivat Jedin paluu. Skywalkerit nousivat kuilun partaalta mahtiasemaan. Hurtat sun muut rupesivat Vaderin tavoin hyvistelemään ja saivat sankarikuoleman. Vain Ewokit puuttuivat.

Kausi 8 ei itse asiassa ollut pahin kolmesta viimeisestä. Dialogi ei yllättäen ollut läheskään niin heikkoa kuin kausilla 6-7, parin paikoin oli jopa väläyksiä ja lupauksia paremmasta, esim. viimeisen jakson neuvonpidossa. Ehkä käsikirjoittajat olivat saaneet ns "rakentavaa palautetta" dialogista. Tosin hutejakin oli sitten iso nippu. Dialogien lupauksia ei lunastettu. Pohjoisen voittamaton zombiarmeija pistettiin nippuun aivan naurettavan helposti yhdellä tikarinpistolla. Taisi mennä vuosikymmeniä kestävä talvikin ohi saman tien.

Paivan mahdottoman herkullista missed opportunitya tarvitsee mainita erikseen:

1) Kun Arya Stark kysyy Gendrylta tämän seksikokemuksia, olisi Gendry voinut joko rehennellä vaikuttaakseen kokeneemmalta kuin olikaan tai vähätellä nolona siitä että (alkuperäiskirjojen hahmojen tyylisesti) heilutellut heppiään turhankin ahkerasti. Ja siihen Arya olisi tietysti päässyt sanomaan: "A lie." Pettymys, kun tätä korttia ei oivallettu käyttää, tilaisuus olisi ollut herkullinen ja muutenkin looginen jatkumo Aryan saamalle koulutukselle kirjoista.

2) Drogonin raivo viimeisessä jaksossa. Miksi ei olisi saman tien suunnannut lieskojaan Jon Snow'hun? Siinäpä olisi kertaheitolla tullut todistettua, oliko Jon sukuperimänsä mukaisesti "a dragon" vai ei. (Muuta huomautettavaa viimeisen jakson tästä kohtauksesta ei minulla sitten olekaan - varsinkin se kohta, jossa Drogon nousee romukasan alta, oli varsina sävähdyttävä kokemus. Varsinkin, kun aavisti jo hyvin, millä asialla Jon liikkui. Ja varmaan aavisti Drogonkin.)

Kausi 8 olisi varmaan voinut olla vielä paljon parempi, mutta näillä mennään. Ainakin paketoivat parhaansa mukaan mahdollisimman monta juonenpätkää, vaikka loppuratkaisut eivät ehkä kovasti säväyttäneet. Katsottava kuitenkin ja parempi kuin kaudet 6 tai 7. Kalpenee kuitenkin armottomasti kirjojen ja niihin perustuneiden kausien menon rinnalla. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä kirjailijan versio lopputulemasta. Mutta: näillä mennään.

Lopuksi yksi yleishuomio Tulen ja jään laulusta yleisesti. Satuin samoihin aikoihin kauden 8 katselun kanssa lukemaan joukon Conan-stooreja, ja yllättävän monia juonellisia samankaltaisuuksia tarttui haaviin. Esimerkiksi kylmässä pohjolassa kaatuneet soturit nousevat muodostamaan hyvin samankaltaisen zombiarmeijan tarinassa Legions of the Dead vuodelta 1978, tulikuumaan kruunuun päättyvät yhden vallantavoittelijan haaveet ja elämä tarinassa Conan the Buccaneer (1971), ja löytyypä paljon muutakin, mm. Boltonien rakastamaa elävältä nylkemistä. Tämä ei sinänsä tietenkään ole yllättävää, sillä Tulen ja jään laulun suhteellisen low-fantasy maailma ammentaa selvästi amerikkalaisen pulp-fantasian miekka & magia -perinteestä, johon lisää oman värinsä monimutkaisen valtapelin ja juonittelun verkolla. Toki muitakin vaikutteita on huomattavissa (tarvitseeko erikseen alleviivata mille Tolkienin vastentahtoiselle sankarihahmolle Samwell Tarly vaikuttaa ilmiselvältä tribuutilta, jotakuinkin etunimeään myöten?), mutta vahvimmin tarinamaailman fantasiajuuret ovat selvästi kiinnittyneet amerikkalaiseen miekan ja magian hegemoniaan. Tai ottaen huomioon hahmojen yleisesti hyvin matalaotsaisen, materialistisen ja raadollisen mielenlaadun, Tulen ja jään laulun genren voisi ehkä parhaiten kiteyttää uuteen genre-määritelmään: miekka & kikkeli.

Ai niin, pakko mainita: aiemmin postaamistani kausiveikkauksistani ainakin yksi meni melkein kirjaimellisesti nappiin. Cleganen veljekset todellakin ottivat yhteen niin että tanner (tai tarkemmin palatsin rauniot) tömisi. Ei tosin ollut kauhean vaikea arvata tuo...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös