No mutta hei, nyt Martin on jo omien sanojensa mukaan saanut pari kappaletta valmiiksi (!): Writing, Reading, Writing | Not a Blogjo vuodesta 2014 se on julkastu ehkä jo ensivuonna
...mutta joo. Ehkäpä ei kannata vielä liikaa innostua etukäteen.
No mutta hei, nyt Martin on jo omien sanojensa mukaan saanut pari kappaletta valmiiksi (!): Writing, Reading, Writing | Not a Blogjo vuodesta 2014 se on julkastu ehkä jo ensivuonna
Joskus olikin juttuja siitä, miten GoT on tuonut vanhan telkkarin takaisin, kun some kuhisi viikottain ennen uutta jaksoa, osin sen aikana ja varsinkin jälkeen. Yhteisöllinen kokemus kuin liveurheilutapahtuma, mutta ehkä heterogeenisemmalla yleisöllä.Parasta Game of Thronesin seuraamisessa oli nimenomaan se seuraaminen ja loputtomat spekulaatiot. Tähän ei yksinkertaisesti pysty mikään muu sarja, eikä välttämättä ikinä enää tule myöskään pystymään. Jakson katselemisen jälkeen suoraan lukemaan spekulaatioita ja ennustuksia tulevasta Jatkoajasta sekä parilta muulta keskustelupalstalta.
Itse hyppäsin kelkkaan sinä päivänä, kun Suomessa YLE alkoi sarjaa esittää eli siis huhtikuussa 2012. Ennen tuota en ollut kuullutkaan koko sarjasta. Samaisena aamuna luin töissä paikallislehdestä TV-kriitikon arvostelun, josta mieleen jäi kutakuinkin vain sarjan nimi, jotenkin hienon kuuloinen "Game of Thrones" -ajattelin. Samassa arvostelussa tuo toimittaja taisi puhua myös kaikkien aikojen TV-sarjasta, naurahdin tuolle väitteelle ja sille, kuinka joku random larppi-sarja, josta en ollut koskaan kuullutkaan, voisi yhtä äkkiä olla joku kaikkien aikojen sarja. Annoin kuitenkin mahdollisuuden ja ensimmäisestä jaksosta lähtien jäin koukkuun. Tuolloin vielä kukaan muu tuntemani ei seurannut Game of Thronesia, muutama naurahteli kun yritin ensimmäisten jaksojen jälkeen suositella.Joskus olikin juttuja siitä, miten GoT on tuonut vanhan telkkarin takaisin, kun some kuhisi viikottain ennen uutta jaksoa, osin sen aikana ja varsinkin jälkeen. Yhteisöllinen kokemus kuin liveurheilutapahtuma, mutta ehkä heterogeenisemmalla yleisöllä.
Itse hyppäsin kelkkaan vasta ekan kauden jälkeen, mutta pääsin kuitenkin osalliseksi siitä kokemuksesta, kun netissä ja työpaikalla jaksoista juteltiin. Hienoa aikaa kerrassaan ja kokemus, jonkalaista en minäkään usko minkään sarjan enää tarjoavan, vaikka varmasti hyviä sarjoja, kokonaisuutena jopa parempiakin tulee varmasti olemaan. No, mielelläni olen tuon kokemuksen osalta väärässä.
Mä olin lukenut sarjasta täältä Jatkoajasta ja kun sitten otin HBO:n sopivasti, katsoin ekan jakson alkua. Ei napannut ja jätin kesken. En jaksa millään muistaa, kuinka pitkään meni, ennen kuin aloin katsoa sarjaa uudelleen, mutta vahva muistikuvani on, että olin katsonut sen ekan kauden jo ennen Yleä, mutta kuitenkin siten, että tykitin jaksoja jo peräkkäin. Kokeilin katsoa sitä uudelleen puhtaasti täältä luettujen kehujen vuoksi, ja toisella kerralla koukku tarttuikin sitten vahvasti. Vaimon kanssa nuo tuijoteltiin lopulta läpi kerran viikossa hiljentyen.Itse hyppäsin kelkkaan sinä päivänä, kun Suomessa YLE alkoi sarjaa esittää eli siis huhtikuussa 2012.
No älä kato. Ja katot kuitenkin. Tietkö jotain jo tuosta, vai dissaatko ihan vittuillaksesi? Optimismi? Kun GOT alkoi aikoinaan noin, oisko 13 vuotta sitten, niin olitko pähkinöissä?Vaikea olla kauhean optimistinen tosta tulevasta lohikärmessarjastakaan.
No älä kato. Ja katot kuitenkin. Tietkö jotain jo tuosta, vai dissaatko ihan vittuillaksesi? Optimismi? Kun GOT alkoi aikoinaan noin, oisko 13 vuotta sitten, niin olitko pähkinöissä?
Ekat neljä kautta on parasta telkkaria ikinä. Ei kai ne paskat kaudet vituttaisi niin paljon jos ei olisi vertailupohjana sitä ekaa, erinomaista puolikasta.No älä kato. Ja katot kuitenkin. Tietkö jotain jo tuosta, vai dissaatko ihan vittuillaksesi? Optimismi? Kun GOT alkoi aikoinaan noin, oisko 13 vuotta sitten, niin olitko pähkinöissä?
Tässä sarjassa oli varmaan True Detectiven jälkeen isoin tason kyykkäys. Ulkomuistista neljä ekaa kautta todella priimaa ja sen jälkeen tasaisen varmasti juoni ja hahmot ohenivat ja käänteet paskistuivat. Grande finale surullinen juosten kustu kyhäelmä.Ei ehtinyt taso laskea hirveästi.
Sarjoja kuten elokuviakin on varsin erilaisia. Niitä katsotaan erilaisin asentein, erilaisin ennakko-odotuksin. Se johtaa erilaisiin arvosteluihin. Eivät esimerkiksi aivottomat toimintasetit hirveästi kehuja käsikirjoituksestaan kerää, mutta kyllä niitä kelvollisena viihteenä voi pitää siitä huolimatta. Riippuu paljon siitä, mitä odottaa. Aivot narikkaan viihteenä käy sellainenkin tuotanto, jonka käsikirjoituksen laatu ei päätä huimaa, tai jossa on selkeitä epäloogisuuksia. Game Of Thronesin kohdalla nähtiin alkuun se laadukas käsikirjoituskin, lopussa oli jäljellä vain kauniit kuvat.No älä kato. Ja katot kuitenkin. Tietkö jotain jo tuosta, vai dissaatko ihan vittuillaksesi? Optimismi? Kun GOT alkoi aikoinaan noin, oisko 13 vuotta sitten, niin olitko pähkinöissä?
Pointti toki tässäkin. TV-viihteestähän Game of Thronesissa on loppujen lopuksi kyse, eikä sitä juurikaan pitäisi liian vakavasti ottaa. Itseäkin hymyilyttää, kun jotkut kommentoivat vakavina joitain "Marvel-leffoja", vaikka kepeähköstä (laadukkaasta sellaisesta) viihtestä loppujen on kyse.Jengi ottaa liian vakavasti näitä sarjoja. Oon katsonut GOT:in pari kertaa ja en ikinä ole valittanut mistään... Oikein viihdyttävä oli molemmilla kerroilla
Ei mitään verratuna tuoreeseen Haloon. Ne pitävät sarjaa hyvänä ja johdonmukaisena jotka eivät ole koskaan omistaneet xboxia. Pelaajat taas päinvastoin.Jengi ottaa liian vakavasti näitä sarjoja. Oon katsonut GOT:in pari kertaa ja en ikinä ole valittanut mistään... Oikein viihdyttävä oli molemmilla kerroilla
Mitä jos ei kokenut sarjaa viihteellisenä kun sen taso laski kuin lehmän häntä? Kai sen saa tuoda ilmi?Jengi ottaa liian vakavasti näitä sarjoja. Oon katsonut GOT:in pari kertaa ja en ikinä ole valittanut mistään... Oikein viihdyttävä oli molemmilla kerroilla
Mitä jos ei kokenut sarjaa viihteellisenä kun sen taso laski kuin lehmän häntä? Kai sen saa tuoda ilmi?
Siinä olet kyllä oikeassa, että näissä fantasia-, scifisarjoissa tai -leffoissa on lähes uskonnollisella kiihkolla kyseisiin tuotteisiin suhtautuvia faneja. Enpä tosin tiedä eroaako tämä esimerkiksi musiikkimaailmasta mitenkään. Kun jokin bändi kehittyy ja vaihtaa tyyliään, niin ovathan fanien kommentit yleensä aika "vakavia".Annetaaan nyt tyhmiin kysymyksiin tyhmiä vastauksia...
Väärin koettu. Ei saa.
Jos tuon uuden Lohikäärme-GOT-larppihomman johdossa on joku ihmisryhmä, joka on yhtä innoissaan projektista kuin mitä Game of Thronesin tekijätkin olivat sarjan alussa, niin minulla on kyllä odotukset ihan hyvästä sarjasta, jopa erinomaisesta. George R.R. Martin on kuitenkin hinkannut ihan vitullisen määrän vaikka mitä tarinaa ja hahmoa ja jatkuvuutta tuon koko Targaryen-saagan taustalle, sieltä jos ammentaa yhtä rakkaudella kuin GOT:n ensimmäisissä tuotantokausissa, niin luulisi että hyvä tulee. Nyt kun vielä vissiin on heti alkuun jo valtavat rahakasatkin käytössä niin tarinan lisäksi saa nättiä jälkeä aikaan.
Redditissä /r/freefolk (virallisesta GoT-subista irtaantunut nimensä mukaisesti vapaamuotoisempi faniyhteisö) on vieläkin kovin aktiivinen, (välillä) hyviä meemejä näkyy /r/all:issa (eli siis suosituimpien postauksien joukossa koko sivustolla) viikoittain.Harva sarja on kyllä yhtä nopeasti pudonnut tutkan alle, kuin Game of Thrones päättymisensä jälkeen. Aidosti globaali ilmiö miljoonine faneineen, mutta kaksi viimeistä kautta jättivät liki kaikille vain pahan mielen, olkoonkin asian puiminen jo kuinka väsynyttä hyvänsä.