TV-sarja: Game of Thrones (jenkkitahtiin)

  • 787 457
  • 3 873

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Muistan aikanaan, kun kaverit sarjaa hypetti, eikä mulla ollut mitään hajuakaan koko ohjelmasta. Päätin eräs ilta sitten katsoa, ja joskus aamuyöstä klo 4.00 tajusin, että olen vahdannut koko ensimmäisen kauden putkeen.

Vaimo sanoi, että häntä ei moinen lohikäärmeistä kertova paska kiinnosta. Kunnes eräs yö heräsin kuselle, ihmettelin kun televisio on päällä, ja vaimo täpinöissään sanoo että tää on ihan saatanan hyvä.

Taisi olla kolmas kausi tuolloin tullut, niitä sitten yhdessä tapitettiin jakso kerrallaan, ja voi luoja miten hyvä sarja oli ensimmäiset neljä kautta.

Viides ja kuudes kausi oli heikommat, mutta ei se hirveästi häirinnyt. Tuossa vaiheessa kai oli ajettu jo kirjojen ohi, mutta taso oli silti hyvä. Armottomat spekulaatiot, kuka hallitsee, kuka kuolee jne.

Seitsemäs kausi oli selkeä tasonpudotus. Muistan miettineeni, että ehkä sitten viimeiseen kauteen ladataan kaikki paukut, ja tämä on vain välikausi. Mutta paskat, viimeinen kausi oli ylivoimaisesti huonoin. Itse asiassa en ole katsonut viimeisintä kautta kuin kerran, eikä ole tullut tarvetta katsoa uudelleen.

Tämän uuden sarjan aion luonnollisesti katsoa, maailma kiehtoo edelleen ja oikeissa käsissä ainekset loistavaan sarjaan on olemassa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Muistan myös miten kuulin sarjasta vuosia ennen kuin itse antauduin kun "fantasia" yms mikä olikaan ei voisi vähempää napata.

Kun viimein annoin sarjalle mahdollisuuden niin olihan se aika tajunnan räjäyttävä.

Ei se kuitenkaan maailmaa muuttanut kun siinä vaiheessa oli Sopranosit ja Wiret katsottu ja nuo ovat niitä todellisia kruununjalokiviä.

Megalomaaninen on sana joka kuvailee tätä sarjaa parhaiten.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Olenko ainoa joka on katsonut GoTia vasta neljä kautta siitä syystä, että haluan ensin lukea kirjat? Olen vieläpä jotenkin onnistunut elämään elämäni sellaisessa kuplassa että kukaan ei ole päässyt spoilaamaan sarjan tapahtumia neljännen kauden jälkeen ja olen sarjan loppukausien huonoudesta autuaan tietämätön

Joka tapauksessa TV-sarja on jonkinlainen backup plan jos GRRM ei nyt sitten jostain syystä eläkään 120 vuotiaaksi ja saa kirjasarjaansa päätökseen elinaikanaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olenko ainoa joka on katsonut GoTia vasta neljä kautta siitä syystä, että haluan ensin lukea kirjat? Olen vieläpä jotenkin onnistunut elämään elämäni sellaisessa kuplassa että kukaan ei ole päässyt spoilaamaan sarjan tapahtumia neljännen kauden jälkeen ja olen sarjan loppukausien huonoudesta autuaan tietämätön

Joka tapauksessa TV-sarja on jonkinlainen backup plan jos GRRM ei nyt sitten jostain syystä eläkään 120 vuotiaaksi ja saa kirjasarjaansa päätökseen elinaikanaan.
Olet varmaan ainakin tässä ketjussa. Suosittelisin olemaan lukematta tätä jos haluat jotenkin tuossa spoilerien välttämisessä vielä onnistuakin...
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Joka tapauksessa TV-sarja on jonkinlainen backup plan jos GRRM ei nyt sitten jostain syystä eläkään 120 vuotiaaksi ja saa kirjasarjaansa päätökseen elinaikanaan.
Ei ole minkäänlainen backup, ei liity nimittäin kirjoihin enää noi viimeset kaudet muuta kuin nimellisesti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole minkäänlainen backup, ei liity nimittäin kirjoihin enää noi viimeset kaudet muuta kuin nimellisesti.
No jaa. Kyllä mä luulen, että sarjan lopputulema on sama kuin kirjoissakin. Tai ainakin tämä oli Martinin tarkoitus. Sitten reitti lopetukseen toki on ainakin toivottavasti täysin erilainen.

Voi toki olla, että Martin nyt kirjoittaa lopetuksen täysin uusiksi kun sarjan lopetus oli ihan paska. Tosin todennäköisesti nämä kirjat eivät koskaan valmistu ainakaan hänen toimestaan.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
No jaa. Kyllä mä luulen, että sarjan lopputulema on sama kuin kirjoissakin. Tai ainakin tämä oli Martinin tarkoitus. Sitten reitti lopetukseen toki on ainakin toivottavasti täysin erilainen.

Voi toki olla, että Martin nyt kirjoittaa lopetuksen täysin uusiksi kun sarjan lopetus oli ihan paska. Tosin todennäköisesti nämä kirjat eivät koskaan valmistu ainakaan hänen toimestaan.
On se varmaan kertonut dumb&dumberille pääpiirteissään miten hän on kelannut lopettaa saagan. En kyllä ite jaksa uskoa, että Danin flippaus tai tai Branin kuninkuus olisi mitenkään suunnitelmissa. Plot holeja oli muutenkin ihan vittuna ja muuta ihmeellistä.
Jos se ikinä niitä kirjoja saa päätökseen, niin tulee olemaan täysin eri tarina.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
On se varmaan kertonut dumb&dumberille pääpiirteissään miten hän on kelannut lopettaa saagan. En kyllä ite jaksa uskoa, että Danin flippaus tai tai Branin kuninkuus olisi mitenkään suunnitelmissa. Plot holeja oli muutenkin ihan vittuna ja muuta ihmeellistä.
Jos se ikinä niitä kirjoja saa päätökseen, niin tulee olemaan täysin eri tarina.
Minä taas uskon että Danyn flippausta rakennettiin alusta asti. Tapa jolla se lopulta tapahtui olisi voinut olla vähän paremmin kirjoitettu mutta tuota kuviota eivät kaverukset itse keksineet.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Daeneryksen Mad Queen -kuvio on täysin selvästi pedattu askel askeleelta kirjoissa. Toki sarjassa se tulee ihan pystymetsästä niinkuin lähes kaikki viimeisen parin paskakauden ajan.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Nyt muistin sen, mitä unohdin päivällä kirjoittaa.

Eli miten Bran edes voi olla kuningas? Joo, hänet valittiin siihen jne. Mutta eikö hänen pitäisi mennä sinne koloon hengailemaan, eikä puuttua ihmiskunnan asioihin? Tämä Branin kuvio jäi aika auki ylipäänsä, hän tietää kaiken, ei puhu mistään mutta silti suostuu kuninkaaksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt muistin sen, mitä unohdin päivällä kirjoittaa.

Eli miten Bran edes voi olla kuningas? Joo, hänet valittiin siihen jne. Mutta eikö hänen pitäisi mennä sinne koloon hengailemaan, eikä puuttua ihmiskunnan asioihin? Tämä Branin kuvio jäi aika auki ylipäänsä, hän tietää kaiken, ei puhu mistään mutta silti suostuu kuninkaaksi.
Branilla on paras stoori bro.

…eihän tuossa mitään järkeä ollut. Miksi pohjoinen pyysi itsenäisyyttä, mutta muut kuningaskunnat eivät? Jne jne…
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Luulen kanssa että Danyn flippaus on kyllä ollut GRRM:n ideana myös, tuotantokausi tai pari jos olisi sarjaa pidennetty niin tuo homma olisi voitu pikkuhiljaa uskottavammin rakentaa. Nyt Dany vaan kuuli kellojen kalkkeen, ja siitä hetken mielijohteesta päättikin polttomurhata kaikki ihmiset joita alun perin tuli pelastamaan ja hallitsemaan. Kenelläpä meistä ei olisi joskus käynyt ihan samoin? Ihan uskottavaa.

Mutta luulen kanssa, että GRRM:n tarkoitus ei ollut että puupökkelön karismalla varustettu kooma-Bran, joka lähinnä istuu möllinaamana ja monotonisella äänellään möläyttää kerran viikkoon jotain epäolennaista, valitaan kunkuksi koska petturikääpiön mielestä hänellä on hieno tarina. Minä luulen että askel jonkinlaista demokraattisempaa valtahommaa kohti oli se mitä Georgella oli mielessä, jotain sinne päinhän Dumb & Dumberkin yritti mutta vihkoon solahti.

Luulen kanssa, että Martin jos joskus tarinansa kirjottaisi loppuun, Joni Lumi pistäisi Yökunkun päiviltä eikä Arya, ja Jaime ei heittäisi koko hahmonsa kehitystä viime hetkillä roskiin ja luikkisi takaisin Cersein helmoihin - tai ainakin jos se sen tekisi, niin joku tolkullisempi syy ja pohjustus siihen olisi kuin ”mä nyt vaan oon kuiteski tämmönen”.

Huoh. Alkoi taas harmittamaan miten vituiksi se viimeinen kausi tosiaan ihan pokkana tehtiin. Miten kukaan ei sanonut missään vaiheessa että ei saatana täähän on nyt ihan paskaa mitä me tehdään, ei jumalauta hei nyt tehdään kunnolla tää loppuun asti eikä vittu enää tämmöstä ”öö sanotaan hei että Dany unohti noi viikingit, kun mäkin unohdin”-skeidaa! Mutku ei. ”En mä saatana jaksa enää näitä samoja vitun naamoja pyöritellä, tehään tietsikalla hei vitun hienoja lohikäärmehyökkäyksiä ja vedetään tää nyt vaikka tällee tää Yökunkku-juttu ja hei Game of Thrones, tässähän pitääkin käydä kaikkee mitä kukaan ei arvaa, ihan sama mitä tehdään, kunhan missään vaan ei oo mitään järkeä ni se on just sitä mitä ihmiset tahtoo! Aijai, kohta päästään Star Warseja tekemään, pistin jo Lucasille viestiä että mä keksin sinnekin vähän uusia kuvioita, ekaks tehdään alkuperäiset leffat uusiksi ja heti alussa Darth Vader tappaa Leian ja Luke tappaa omat ottovanhempansa ja sit vittu Yoda tulee ja repii Lukelta pään irto ja Han Solo unohti että kuka se on ja se ampuu Kuolemantähdellä Chewbaccaa kyrpään ja me kuvataan hidastettuna se kun Chewbaccan penis hajoaa tuhanteen osaan ja sit Jabba the Hutt näyttää tissit ja… hetkinen.. Lucas on lähettänyt mulle viestin missä lukee vaan tapa ittes vitun hullu, saat kenkää.. mikähän vitsi tää on..”
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Martin oli lyhyesti maininnut, että Winds of Winteriä edelleen kirjoittelee, että oli saanut Cersei kappaleet kirjoitettua ja nyt työstää Jamie ja Brienne osaa.. hitaasti, mutta tekee..



Itse en usko että Martin koskaan tarinaa saa päätökseen


Pääosin siinä kuitenkin hehkuttaa HOT D ensimmäistä kautta, jonka raakaversion on nähnyt
 
Viimeksi muokattu:

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Luulen kanssa että Danyn flippaus on kyllä ollut GRRM:n ideana myös, tuotantokausi tai pari jos olisi sarjaa pidennetty niin tuo homma olisi voitu pikkuhiljaa uskottavammin rakentaa. Nyt Dany vaan kuuli kellojen kalkkeen, ja siitä hetken mielijohteesta päättikin polttomurhata kaikki ihmiset joita alun perin tuli pelastamaan ja hallitsemaan. Kenelläpä meistä ei olisi joskus käynyt ihan samoin? Ihan uskottavaa.

Mutta luulen kanssa, että GRRM:n tarkoitus ei ollut että puupökkelön karismalla varustettu kooma-Bran, joka lähinnä istuu möllinaamana ja monotonisella äänellään möläyttää kerran viikkoon jotain epäolennaista, valitaan kunkuksi koska petturikääpiön mielestä hänellä on hieno tarina. Minä luulen että askel jonkinlaista demokraattisempaa valtahommaa kohti oli se mitä Georgella oli mielessä, jotain sinne päinhän Dumb & Dumberkin yritti mutta vihkoon solahti.

Who has a better story than Bran the Broken? Kysynpähän vaan!

Toisaalta, kun näki millaista paskaa vatipääkaksikko sai aikaiseksi ilman Georgea, pelottaa miettiä, mitä siitä olisi tullut, jos nämä olisivat yrittäneet pitkittää tuota loppua pariin kauteen. Tyypeillä oli kuitenkin Winds of Winteristäkin joku tuhat sivua käytössä ja siihen päälle Martinin sepostukset miten asiat etenevät. Winds of Winter -matskun osalta jo nikoteltiin aivan järkyttävällä tavalla, mutta siinä vaiheessa, kun tuokin oljenkorsi paloi, tuo taso romahti aivan järkyttävälle tasolle.

Tuossa vaiheessa käytiin lähinnä huonoin pohjustuksien läpi ne kohtaukset ja kohtalot, mitä Martin oli heille avannut. Mitään järkevää pohjustusta millekään ei osattu tehdä, vaan asiat tapahtuivat, koska niiden piti tapahtua. Tuossa viimeistään näki, mikä on tämän kaksikon oikea anti käsikirjoittajina. Täysin olematon. Mutta tuon nyt ei toki pitäisi olla mikään yllätys, kun katsoo kaksikon aiempia tuotoksia. Mun muistin mukaan ainoa aiempi onnistuminen on myös tehty jonkun toisen kirjan perusteella. Ne omat leffat ovatkin sitten olleet melkoisia floppeja.

Kaksikko, mitä ilmeisemmin jopa yritti eka HBO:n kanssa ja sitten Disneyn kanssa saada jotain aikaiseksi, mutta HBO sarja taisi saada kirveestä ja Star Wars elokuvista ei ole kuulunut mitään. Seuraava Netflix projekti perustuu sekin, jonkun toisen tuotoksiin.

Eikä siinä, suoritus sekin on. Naurattaa vain edelleen, kun kaksikkoa kehuttiin jotenkin erityisen hyvinä kirjoittajina, vaikka koko maine ja kunnia perustuu täysin siihen, että osaavat lukea jonkun toisen kirjoittamaa kirjaa edes vähän alusta.
 

Alejandro

Jäsen
GOT:n ekat kaudethan oli aika hellyyttävän kotikutoisiakin - ekan tuotantokauden aikana ei taidettu näyttää yhtään kunnon taistelukohtausta, ne sivuuttettiin vaan sillä että Tyrionin kuuppaan kalahti leka tai Robb myhäili metsässä ovelan näköisenä ja taustalla miekat kalkattivat toisiaan vastaan - verrattuna viimeisten tuotantokausien äärimmäisen hienoihin visualisointeihin, kuten vaikkapa Battle of Bastardsiin ja Danyn ja Dothrakien lohikäärmerynnäkköön Lannisterien kimppuun, ja toki jääzombijengin Winterfell-hyökkäykseen. Harmi vaan että siinä vaiheessa oli GRRM:n jutut jo unohdettu, ja tehty jotain ihan omaa paskaa tarinaksi. Mutta nyt voisi olla mahis saada hyvän tarinan päälle kasattuja nättejä taistelukohtauksia.
Tuo kotikutoisuus ei ainakaan haitannut minua yhtään. Päinvastoin. Dialogi ja juonittelu olivat suunnattoman paljon mielenkiintoisempaa seurattavaa, kuin aivoton mäiskintä. Lisäksi ensimmäisillä kausilla kiinnitettiin enemmän huomiota vaikkapa haarniskoihin ja muihin rekvisiittoihin. Yksityiskohdilla oli väliä ja ne otettiin hyvin huomioon. Myös maailman erilaiset lainalaisuudet ja loogisuudet pätivät. Myöhemmillä kausillahan Mace Tyrellilla oli villapaita rengashaarniskan tilalla ja kaikki näytti muutenkin enemmän lelumaiselta. Koko touhu meni ihan katsojaa aliarvioivaksi typeräksi sekoiluksi. Hahmojen toiminnassa ei ollut järkeä ja dialogi oli ihan salkkaritasoa paikoitellen. Kaikki tämä kritiikki on jo tuhanteen asti sanottu, mutta neljännen tuotantokauden jälkeen koko touhu muuttui höyryäväksi paskaksi. Oikeastaan neljännen kauden loppupuolisko oli jo selkeästi aikaisempia kausia heikompitasoisempi.

Että näin. Odotan kyllä varovaisen innolla lohikäärmesarjaa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Lohharisarjassa parasta on, ettei dynaaminen kaksikko ole mukana siinä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Viimein tuli sarja katsottua.
Oli kyllä mielettömän hyvä sarja ja vaikka aika moni varoitteli kuinka sarja lässähtää viimeisellä kaudella niin itselle ainakin maistui.

Hyvin oli päähahmoissa tarttumapintaa ja rosoisuutta ja oikeastaan jokaisella oma tarinansa joka sitten nivoutui yhteen viimeisellä kaudella. Erityismaininta täytyy antaa Joffreyn näyttelijästä. Harvoin olen sellaista tyydytystä saanut minkään hahmon kuolemasta. Ne ilmeet ja se olemus.

Kyllä mä tämän ihan Sopranosin rinnalle nostan kaikkienaikojen parhaana sarjana omalla listalla.

Miekkoja, lohikäärmeitä ja tissejä. Ei voi olla pitämättä.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei voi varmaan liikaa kehua tätä kaikkien aikojen parasta TV-sarjaa.

Kolmas läpikatselumaratooni tuli valmiiksi tällä viikolla ja joka ikinen kerta olen vain nauttinut enemmän ja enemmän sarjasta.

Sinänsä uskomatonta, kuinka tietyt jaksot ja taistelut saavat ihon aivan kananlihalle ja mielen shokkiin, vaikka tietää sataprosenttisesti mitä tulee tapahtumaan. Red Wedding, Battle of Bastards ja Lannisterien armeijan teurastus Highgardenin ryöväreissun jälkeen ovat aivan TOP-5 jaksoissa kaikista mahdollisista sarjoista.

Itse olisin toivonut, että sarja päättyy Daenerys valtaistuimella, koska lohikäärmekuningatarta tuli sympattua aikoinaan aivan alusta asti, mutta luonnollisesti ei tässä sarjassa oikein mikään mene niin kuin olisi voinut ennakoida. Ehkä eniten ärsyttää, miten viimeinen kausi oli juosten kusten tehty, eikä Danyn päänupin sekoamista pohjustettu kunnolla. Yht'äkkiä vain Targaryen päätti tappaa kaiken, vaikka n. kuusi ensimmäistä kautta oli pohjustettu aivan toisenlaista hahmoa.

Tuskin enää koskaan tulee yhtä koukuttavaa ja täydellistä sarjaa vastaan, jossa eläytyisi niin täysillä mukana, mitä Game Of Thrones on tarjonnut.

House Of Dragonin pilottijakso tuli katsottua ja enköhän tuonkin sarjan ahmaise viikossa läpi, mutta ylivoimaisesti eniten kiinnostaisi spin-offit Robertin kapinasta taikka Aegonin valloituksesta. Jatkoa itse Game Of Thronesille on lähes mahdoton nähdä, kun ei ole enää lohikäärmeitä, ei Targaryen sukua taikka Yön Kuningasta.

Vaikka sarjassa oli huonot puolensa - osaksi aikataulullisista syistä - parissa viimeisessä kaudessa, niin mitkään ylistyssanat eivät ole liikaa tälle sarjalle.

Game Of Thrones - historian täydellisin sarja.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ensimmäiset kaudet olivat täyttä timanttia, mutta kaksi viimeistä kuin juosten kustua. Kiire ja tiettyjen näyttelijöiden (Kit Harington, Sophie Turner, Emilia Clarke, Maisie Williams) todellisten "taitojen" nouseminen esiin teki usein jaksojen katselemisesta hyvinkin piinallista. Jotenkin kummasti varsinkin Williamsin näyttelijätaidot tuntuivat suorastaan romahtavan hänen vanhentuessaan. Todella hyvä lapsinäyttelijänä, todella heikko aikuisena.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viidennellä kaudella selvästi laski jo taso. Sitten kun Dany lohikäärmeineen saapui Westerosiin, niin sarja olikin jo muuttunut Michael Bay -elokuvaksi. Viimeinen kausi vaikuttikin sitten jo parodialta itsestään.

Battle of Bastards oli surkea jakso. Miksei Sansa kertonut Jonille, että Pikkusormelta on pyydetty apua? Nyt Jon vei miehensä teurastettavaksi turhaan. Käsikirjoituksen taso oli jo tässä vaiheessa sarjaa ala-arvoinen.
 

F#21

Jäsen
Joo, talven mittaa tullut katsottua tätä uudestaan ja enpä muistanut näiden viimeisten kausien ja niiden jaksojen olevan näin huonoja. Kolmatta kertaa tuskin tulee katsottua, sillä nytkin tulee touhuttua hiukka muuta samalla. Äsken tuo jääalbiino painoi sellaisen keihäänheiton maailmanennätyksen, ettei paremmasta väliä.

Kolme ensimmäistä kautta oli kyllä parasta tv-viihdettä mitä olen katsonut. Harmi, ettei käskirjoittajat saaneet ilman lähdemateriaalia jatkettua tuota. Tosin, onhan sekin ymmärrettävää.
 

Teresa

Jäsen
Itsekin pidin talven aikana kunnon GoT-maratonin ja katsoin kaikki kahdeksan kautta putkeen. Tai no olihan tuossa vähän taukojakin, sillä etenkin vitoskauden kohdalla homma jäi telakalle useammaksi viikoksi, mutta suht putkeen kuitenkin. Tämä onkin itse asiassa ensimmäinen kerta laatuaan, sillä aiemmat katsomisrupeamani olen lopettanut aina viimeistään 7. kauteen ja päätöskauden olenkin katsonut vain kertaalleen ihan muista irrallisena silloin ensiesityksen yhteydessä. Nyt kaikki kaudet peräkkäin tiiratessa sarjan nousu- ja laskukiidot erottuivat entistäkin paremmin – ensimmäiset kaudet olivat vieläkin parempia ja viimeiset vieläkin huonompia kuin muistelin. Kirjoittelin jokaisesta seasonista myös vähän arvosteluntynkää. Varoitettakoon, että käsittelen etenkin viittä ensimmäistä kautta ennen kaikkea alkuperäisteostensa sovituksina, joten viittauksia kirjojen suuntaan esiintyy viljalti. Jos Martinin hengentuotosten sisällöstä ei siis halua tietää mitään, tämän viestinkin lukeminen on syytä lopettaa tähän paikkaan.

Kausi 1: No niin, tästä kaikki alkaa. Avauskausi lähteekin varsin sujuvasti ja vetävästi liikkeelle. Nightwatchin partioretkeä käsittelevä prologikohtaus tosin tuntuisi tavallaan hiukan tylsältä ilman alkuperäisteoksen tuntemista – kohtauksen keskushenkilön mieleen ei nimittäin tv-sovituksessa tietysti pääse sukeltamaan samalla tavoin kuin kirjassa noin lyhyen esiintymisen puitteissa, joten hänen kohtalonsa ei myöskään kosketa yhtä paljon. Muuten sarjan aloitus on juuri sopivan kiireetön, vaikkei mitenkään laahaava. Hahmoihin syvennytään huolella, mutta toisaalta myös itse juoni käynnistyy kunnolla jo ensimmäisessä jaksossa (vrt. spin-off-sarja House of Dragon, joka harppoi ajassa jättäen hahmot etäisiksi, mutta varsinainen juoni ei lähtenyt liitoon koko avauskauden aikana). Henkilöiden esittelyt aasinsilloitetaan hyvin, eikä edes ykkösjakso tuntunut täyteenahdetulta, vaikka marssitti liudan mitä erilaisimpia tyyppejä näyttämölle.

Kaudelle on muutenkin taidokkaasti poimittu Game of Thrones -kirjasta olennaisimmat osuudet sekä juonenkulun että tarinan elävöittämisen kannalta. Tv-sovitukseen on mahdutettu yllättävänkin paljon myös sellaista dialogia ja kokonaisia kohtauksia, jotka eivät ole juonen suhteen mitenkään välttämättömiä, mutta syventävät hahmojen luonnekuvia ja ihmissuhteita tai taustoittavat heidän tulevia edesottamuksiaan. GoT:n viimeisten kausien pikajuoksumentaliteetillä vaikkapa Danyn ja Drogonin lemmenelämä, Aryan miekkailuharjoitukset ja Jonin ongelmat uusien aseveljiensä kanssa olisivatkin varmasti päätyneet vasaran alle – eiväthän ne varsinaisesti vie juonta eteenpäin – mutta tällöin kyseisten hahmojen tarinoista olisi jäänyt puuttumaan jotain oleellista.

Jotakin jää toki aina kaipaamaan. Aryan ja Jonin hyvästelykohtaus sekä Jonin ja Tyrionin ystävystyminen on esitetty kaudella aika riisutussa muodossa, kun taas Martinin versiossa ne liikuttivat aivan eri tavalla. Tyrionin ensitaistelu puolestaan on karsittu sarjasta kokonaan ja tehty hänestä täydellinen tumpula sotimisen saralla, vaikka kirjassa hän pärjäsi ihan hyvin kyseisessä tilanteessa – no kaipa sarjan budjetti oli ylittynyt taistelukohtausten osalta ja sen takia haluttiin kuitata tuo Tyrionin ensimmäinen sotakokemus vain iskulla päähän heti kähinän alettua. Myös Catelynin ja Jonin viimeistä vuoropuhelua Branin sairasvuoteen äärellä on supistettu ikävästi; nyt Catelyn vain pyytää tylyhkösti Jonia poistumaan, kun kirjassa hän esitti törkeästi jopa toiveen siitä, että Jon makaisi Branin tilalla kuolemankielissä. Eihän tuo kohta toki mitenkään mieltäylentävää luettavaa ollut, mutta ainakin se monipuolisti onnistuneesti Catelynin muuten kovin puhtoista henkilökuvaa. Tosin yksittäisten repliikkien puuttumisesta valittaminen on tietysti melkoista nillittämistä.

Pääsääntöisesti olenkin tyytyväinen hahmojen sovituksiin. Nuorisokaartia on vanhennettu aika tavalla, mutta se lisää itse asiassa realistisuuden tuntua. Kirjoissa monet nuoret tyypit pärjäsivät kiperissä tilanteissa epäuskottavan hyvin ikäisikseen. Näyttelijävalinnat osuvat useimpien hahmojen kohdalla maaliin, joskin Peter Dinklage on aivan liian hyvännäköinen rooliinsa, vaikka näytteleekin sinänsä oivallisesti. Henkilöt on myös käsikirjoitettu enimmäkseen alkuperäisteoksia kunnioittaen. Edellä mainittua Catelynia ja itse asiassa Eddardiakin on tosin muutettu laajemminkin hiukan rennompaan suuntaan. Kirjoissa he tuppasivat olemaan aika huumorintajutonta sakkia (etenkin Catelyn), kun taas sarjaan oli lisätty jotakin hyväntahtoista sanailua heidän välilleen. Minusta se oli tarpeetonta, sillä kyllähän tuo Starkin pariskunta oli riittävän sympatioita herättävä muutenkin. Samwell Tarlyyn on puolestaan lisätty sellainen vähän pervo lisävivahde, joka ei muuta hahmoa ainakaan positiiviseen suuntaan. Renlysta taasen on jostain kumman syystä tehty aivan naurettava vellihousu – kirjoissa hän oli varsin karismaattinenkin mies. Tyrionin palkkaama prostituoitu Shae eroaa kuitenkin esikuvastaan kaikkein eniten. Tuntuukin suorastaan epäuskottavalta, että Shaen asemassa oleva henkilö uhkaa sarjassa repiä isännältään silmät päästä ja on muutenkin niin särmikäs tapaus, että moista ei kukaan oikeasti tuollaiselta maksulliselta naiselta suvaitsisi. Vielä tässä vaiheessa nämä hahmojen muuntelut, tai voisi sanoa melkeinpä vääristelyt, eivät kuitenkaan muodosta kovin mittavaa ongelmaa.

Myönnän muutenkin olevani kaiken kaikkiaan vähän kirjapuristi ja ärsyyntyväni alkuperäisteoksen muuttelusta silloin, jos se ei ole mielestäni riittävän perusteltua. Kaudella on runsaasti dialogia myös kirjojen ulkopuolelta, mutta enimmäkseen sillä on kyllä paikkansa. A Song of Ice and Fire:ssahan maailmankuvaa ja henkilöiden taustatarinoita laajennetaan pitkälti hahmojen päänsisäisten monologien kautta, kun taas tv-show’ssa menneisyyden muistelemiseen ei luonnollisestikaan ole muuta keinoa kuin hahmojen väliset vuoropuhelut. On myös kiinnostavaa päästä seuraamaan kahdenkeskisiä dialogeja sellaistenkin tyyppien osalta, jotka kirjoissa eivät olleet näkökulmahenkilöitä vielä noihin aikoihin tai ollenkaan. Näin saadaan hiukan lisää lihaa luiden päälle esimerkiksi Petyrin ja Varysin kaltaisillekin hahmoille.

Perusteettomat lisäykset sen sijaan ovat tällä kaudella harvassa, mutta eivät kokonaan loista poissaolollaan. Se Rosalie tai mikä lie prostituoitu oli ainakin täysin turha vahvistus sarjan hahmokaartiin. Lisäksi Jaimen ritarillisuus Nedin miesten tappokohtauksessa ja Joffreyn herkistely isäpuolensa kuolinvuoteen äärellä olivat mielestäni turhan "out of character" kyseisille hahmoille tuossa vaiheessa ja Joffin kohdalla ylipäätäänkin. Sarjassa esiintyi siis aivan käsikirjoittajien mielikuvituksesta peräisin oleva Jaimen ja Nedin välinen kaksintaistelu, joka päättyi erään Lannisterin kaartilaisen iskettyä Nediä selkään ja Jaimen tultua siihen lopputulokseen, että ainoa kunniallinen toimintapa sen jälkeen oli jättää taistelu sikseen. Moinen hyveellisyys olisikin ollut ihan luontevaa myöhemmässä kohdassa Jaimen hahmon kehityskaarta, mutta ei vielä tuolloin. Mitä taas tulee Joffreyhyn ja hänen poraamiseensa Robertin vuoteen vieressä, niin kyseinen poikakuningas oli kyllä muutenkin sarjassa hivenen sympaattisempi kuin alkuperäisteoksissa, mutta tuo herkistely oli minusta sentään jo liikaa.

Kauden paras jakso on ehkä yhdeksäs, sillä Nedin kuolema on sen sortin draamaa, että se jaksaa shokeerata vielä useiden katselu- ja lukukertojen jälkeenkin. Viimeinen jakso on niin ikään todella vahva: Robbin kruunaaminen Pohjoisen kuninkaaksi, Nightwatchin partioretken aloittaminen, Danyn lohikäärmeiden syntymä… Onhan tuossa vaikuttavia kohtauksia enemmän kuin omiksi tarpeiksi, mutta herkempääkin sisältöä nähdään Nedin kuoleman jälkipyykkien muodossa. Huonoin jakso on ehkä nelonen, sillä siinä on turhankin paljon välillä jopa epäolennaiselta tuntuvaa dialogia ja turhan vähän varsinaisia tapahtumia.

Kokonaisuutena kausi on kuitenkin siis oivallinen, kun kerran tärkeimmät kohdat kirjoista saatu mukaan ja muutoksetkin ovat enimmäkseen onnistuneita. Jos katsoisi vain tämän kauden ja jättäisi muut väliin, voisikin erehtyä luulemaan, että ollaan maailmankaikkeuden laadukkaimman sarjan äärellä.

Kausi 2: Kakkoskausi vaikuttaa varsinkin aluksi hiukan laimealta edelliskauden huimien käänteiden jälkeen, mutta siinä suhteessa vika ei ole sarjantekijöissä vaan jo alkuperäismateriaalissa. Kirjasarjan toisessa osassa ei nimittäin ollut mitään esimerkiksi avausosan Nedin kuoleman tai kolmannen osan Red Weddingin kaltaista suurta shokeeraajaa, vaan se tuntui ylipäätään pieneltä suvantovaiheelta draamaa tihkuvien edeltäjänsä ja seuraajansa välillä – joskin tapahtuuhan siinäkin toki isojakin asioita ja varsinkin loppua kohden kierrokset kyllä kasvavat. Sama pätee luonnollisesti myös tv-sovitukseen. Positiivista A Clash of Kings -kirjassa toisen kauden lähdemateriaalina taas on etenkin se, että juonellisesti teos on vielä suht selkeä, vaikka valtaistuinpeliin tuleekin sen puitteissa useita uusia pelaajia. Näinpä tv-sovituksessakaan ei ole jouduttu harjoittamaan läheskään niin mittavaa karsintaa kuin joskus myöhemmin.

Toisella kaudella otetaan silti jo huomattavasti avauskautta enemmän pesäeroa kirjoihin. Eikä se häiritse minua vain siksi, että liian räikeät muutokset tosiaan häiritsevät ylipäätään, vaan myös siksi, että nämä muutokset muokkaavat tarinaa useimmiten nimenomaan huonompaan suuntaan. Esimerkkeinä minun makuuni liian räikeistä muutoksista kakkoskaudella mainittakoon vaikkapa Danyn veriratsastajien ja palvelijattarien sekä Xaro Xhoan Daxosin kuolemat ja Jaimen serkkunsa surmaaminen. Vaikkapa Rakharo-veriratsastajan teurastus on tarkoitettu varmasti järkyttäväksi käänteeksi, mutta itse katselen sitä vain sillä mielellä, että tuossa tulee näköjään Rakharon pää, mutta eipä se paljoa liikuta, kun mitään tuollaista ei oikeasti koskaan tapahtunut. Aika hölmö ajattelutapa siinä mielessä, että eihän mitään kirjoissa kuvattuakaan toki oikeasti ole koskaan tapahtunut. Tällaisissa tapauksissa vika lienee siis suurilta osin minussa itsessäni.

Lisäksi kaudella nähdään kuitenkin runsaasti sarjantekijöiden mielikuvituksesta peräisin olevia kohtauksia ja juonilinjoja, jotka ovat yksinkertaisesti täysin irrelevantteja. Esimerkkeinä moisista taas mainittakoon vaikkapa ser Lorasin ja Renlyn homostelut, bordelliin sijoittuvat kohtaukset sekä Robbin ja sen randomin ulkomaalaisnaisen romanssi – ihan turhia sivujuonteita kaikki tyynni. Tyrionin ja Shaen suhde puolestaan löytyi toki kirjastakin, mutta se jatkaa nyt samalla linjalla kuin ensimmäisellä kaudella, eli heidän välilleen yritetään täysin Martinin aivoituksista poiketen pykätä mukamas aitoa romanssia. Lyhyesti sanottuna sarjaan on siis tungettu kirjojen ulkopuolelta kosolti erityisesti väkisin väännettyjä ja tarpeettomia lemmenleikkejä. Välillä tuntuu kuin melkeinpä joka toisessa kohtauksessa keikistelisi joku tärkeä tai turha hahmo vailla rihmankiertämää. Sellainen herutus olisi ehkä kotoisin pornoleffassa, mutta ei mielestäni niinkään tällaisessa vakavasti otettavassa fantasiasarjassa.

Vastapainoksi taas muita oikeasti oleellisia juonilinjoja on jouduttu typistämään rankasti. Vaikkapa Theonin päätyminen Boltonien ja Jonin päätyminen villien vangiksi on esitetty mutkat suoriksi oikoen ja mielestäni latteammassa muodossa kuin alkuperäisteoksessa. Sinänsä tuo karsiminen on tosin ihan ymmärrettävää, sillä kieltämättä noissa kuvioissa oli jonkin verran ylimääräistä löysää ja lopulta päädyttiin kuitenkin samoihin lopputulemiin kuin kirjassa. Enemmän jäin harmittelemaan Aryan juonikuvioiden ja Tyrionin ketjun karsimista. Olihan Aryankin juonessa toki saksimisen varaa, mutta harmillista että muun muassa hänen ensimmäinen suurempi taistelukohtauksensa ja pohjoisen miesten pelastusoperaationsa olivat joutuneet lekan alle. Varsinkin tuo viimeksi mainittu olisi nimittäin limittänyt sujuvalla tavalla Aryan osaksi laajempaa valtaistuinpeliä – nyt hänen edesottamuksensa tuntuvat paikoitellen turhan irrallisilta ja jopa ylimääräisiltä laajemmassa kuvassa. Tyrionin suurin anti A Clash of Kings -kirjassa puolestaan oli se, että hän keksi takoa metallisen ketjun ja tukkia sillä Stannisin laivaston pakoreitin Blackwaterin taistelussa. Ketjun puuttuminen sarjasta kuulostaa varmasti äkkipäätään mitättömältä puutteelta ja typerältä nillittämisen aiheelta ylipäätään, mutta kyseessä on lopulta merkittävä yksityiskohta. Cerseihän keksi elovalkean käytön ja Tywin tuli viime hetkillä pelastamaan Kuninkaansataman hävitykseltä, mutta Tyrionin panos Stannisin kukistamiseen oli nimenomaan tuo ketju. Eli kaikki ylimääräiset seksirevittelyt olisi voitu heivata hittoon ja antaa enemmän ruutuaikaa Aryan juonille, Tyrionin ketjulle ja miksei Theonin ja Jonin käänteillekin.

Muutoin kakkoskausikin on ihan onnistunut sovitus. On siinä hyviäkin lisäyksiä, kuten Aryan ja Tywin Lannisterin väliset kohtaukset, joiden avulla saatiin hiukan lämpöä kylmäkiskoisen Tywininkin henkilökuvaan. Onnistuneimpia juonilinjoja ovat kuitenkin sopivasti alkuperäisteoksen viitoittamaa tietä seuranneet, kuten Tyrionin viihdyttävät juonittelut King’s Landingissä. Tyrion onkin kauden tähti ja pääsee nyt kunnolla loistamaan (vaikka se hänen ketjunsa puuttuikin) – hänhän on vallan kahvassa aivan elementissään ja Dinklagen roolityö on edelleen vakuuttavaa. Pääsääntöisesti kausi etenee sujuvasti ja tapahtumat pohjustetaan kunnolla. Eli vahvaa tekemistä tämä on vieläkin. Paras jakso on itse asiassa varmaan yhdeksäs, sillä Blackwaterin taistelu on visuaalisesti upea ja jakso sisältää muutenkin monia vaikuttavia kohtia (vaikka se Tyrionin ketju puuttuikin). Huonointa jaksoa en osaa suoralta kädeltä nimetä, mutta varmaankin se voisi olla jokin alkupään tapahtumaköyhemmistä episodeista.

Mainitsinko muuten jo, että minua häiritsi se Tyrionin ketjun puuttuminen?

Kausi 3: Edeltäjää paikoitellen vaivanneesta laimeudesta ja suvantovaiheen tunnusta ei ole kolmannella kaudella tietoakaan. Päinvastoin tapahtumat sisältävät ihan hengästyttävyyteen asti jännitystä ja draamaa: Red Wedding, Jaimen käden katkeaminen, Danyn orjienvapautusoperaatiot, Yövartion miesten kapina, Jonin soluttautuminen villien pariin, Samin kohtaaminen white walkerin kanssa... Eikä tällä kertaa ehdi pitkästyä missään vaiheessa, sillä rytinä alkaa heti kauden alkupuolella (esim. Danyn ensimmäinen taistelu orjakauppiaita vastaan on melkoisen vaikuttava). Kaikkien hurjien käänteiden keskellä jää kuitenkin riittävästi tilaa myös rauhalliselle maailmanrakennukselle sekä hahmojen ja heidän välistensä suhteiden kehittämiselle. Suosikkitarinankaareni koko sarjasta on juuri Jaimen henkilökuvan syventäminen Briennen kanssa ystävystymisineen. Ylipäätään kohtaukset etenevät luontevasti ja siirtymät hahmojen välillä aasinsilloitetaan hyvin – dialogissa saatetaan vaikkapa mainita tietty tyyppi ja seuraavaksi hän jo ilmaantuukin ruudulle omassa persoonassaan.

Myös alkuperäisteoksensa sovituksena kolmonen onnistuu mielestäni edelliskautta paremmin. Oli selvästi oikea ratkaisu jakaa mammuttimaisen A Storm of Swords -teoksen tapahtumat kahdelle eri kaudelle, sillä nyt mitään juonikuviota ei jouduttu typistämään kohtuuttoman rankasti. Tällä kertaa pysyttiin myös edelliskauteen verrattuna uskollisempana Martinin kirjoittamalle eikä esimerkiksi hatusta heitettyjä seksikohtauksia ollut aivan niin paljon, vaikka kyllähän niitä taas jonkin verran esiintyi. Monet kohtaukset ja dialogit olivat ilahduttavasti sanasta sanaan kirjasta poimittuja; esim. Danyn keskustelu orjakauppiaan kanssa Tahrattomista, Tyrionin ja hänen isänsä välinen keskustelu Casterlynkallion perimyksestä ja Sansan keskustelu Tyrellien kanssa Joffreyn todellisesta karvasta. Suuresti pitämäni Jaimen ja Briennen suhteen dynamiikka oli myös ilahduttavan uskollisesti kirjoista poimittu, vaikka joitakin mielestäni oleellisia tai muuten vain laadukkaita repliikkejä jäi toki puuttumaan, enkä pitänyt siitä että Jaimen käden katkaisseen hahmon henkilöllisyys oli muutettu ilman järkeenkäypää syytä.

Toki minulla on muutenkin totuttuun tapaan joitakin nillittämisen aiheita lisätyistä ja poistetuista kohtauksista, mutta koskapa ei olisi. Jälleen juuri käsikirjoittajien päästä peräisin olevan juonilinjat oli höystetty erityisen runsaalla määrällä joutavia seksikohtauksia ja myös väkivaltaa. Kaudella oli lisäksi jouduttu yhdistämään joitakin kirjoista tuttuja hahmoja toisiinsa enemmän tai vähemmän onnistuneesti. Ser Loras oli kombinoitu vanhempaan veljeensä (jonka kanssa Sansaa oikeasti yritettiin naittaa) ja Gendry erääseen toiseen kuningas Robertin äpäräpoikaan (jonka Melisandre oikeasti yritti uhrata punaiselle jumalalleen). Oikeastaan tuo Lorasin liittäminen hänen vanhempaan veljeensä oli ihan perusteltu tempaus, sillä kyseinen veli ei ollut kovin merkittävä hahmo, mutta noin muuten Lorasin kohtaukset sortuivat tälläkin kaudella epäolennaiseen homoseksillä mehusteluun. Gendryn yhdistäminen kuningas Robertin julkistettuna äpäränä isänpuoleisten sukulaistensa hoivissa elelleeseen Edric Stormiin taas ei ollut onnistunut veto. Edric Storm uhkasi kirjoissa päätyä Melisandren käsiin luontevasti, koska oli alun perinkin tämän ulottuvilla, mutta sarjassa Gendryn osalta ei oikein tullut edes selitettyä, mistä Melisandre ylipäätään tiesi koko pojan olemassaolon ja olinpaikan (kaipa siinä sitten jotain jumalallista ilmoitusta oli olevinaan taustalla). Samalla lainsuojattomien veljeskunnan periaatteet tuli yhdessä rysäyksessä vedettyä vessasta alas, kun he muitta mutkitta luovuttivat yhdistykseensä liittymässä olleen viattoman nuoren miehen Melisandren käsiin. Melisandren ja Gendyn välinen hatusta heitetty nussimiskohtaus nostatti myös kulmakarvani kohti taivaita.

Samaten Theonin kiduttamisella oikein mehusteltiin sarjassa, kun taas kirjoissa tuosta ajanjaksosta hypättiin hienovaraisesti ylitse ja se käsiteltiin vain jälkikäteen ympäripyöreiden takaumien avulla. Ei minua raakuus sinänsä haittaa, mutta noissa sarjan kohtauksissa ei tuntunut olevan mitään muuta pointtia kuin väkivallalla mässäily ja ne uhkasivat kaiken kukkuraksi venyä nälkävuoden mittaisiksi. Myös Ramsayn hyviksen feikkaaminen tuntui tässä kohtaa jotenkin päälleliimatulta, koska hän ei saavuttanut sillä yhtään mitään. Tosin ei kai tuollainen hullu sekoboltsi välttämättä tarvitsekaan mitään järkeviä motiiveja toiminnalleen, mutta silti kuvio tuntui kirjoissa luontevammalta. Niissä Ramsayn feikkaus tapahtui aikaisemmassa vaiheessa juonta, kun hän soluttautui Winterfelliin Theonin hallintokauden aikana ja esitti olevansa tämän puolella, jotta voisi taistelun tullessa puukottaakin rautasyntyisiä takavasemmalta selkään.

Kaudelta poistettujen tai typistettyjen kohtausten saralta tulee mieleen lähinnä Nightwatchin melkoisen antiklimaattiseksi saksittu taisto kalmoja vastaan The Fist of the First Men:llä. En tosin ole suuri taistelukohtausten ystävä, mutta kyllä tuo sarjan versio oli jo vähän turhankin vaisu. Toimivista lisäyksistä taas tulee mieleen lähinnä Orjantappurakuningattaren kohtaukset. Hänen rooliaan oli nostettu sarjassa suuremmaksi kuin kirjoissa, mutta se ei haitannut, koska hahmo on viihdyttävä ja käsikirjoittajat olivat sisäistäneet hänen pirullisen teräväkielisen luontonsa hyvin.

Joka tapauksessa kausi on siis kokonaisuutena loistava ja kuuluu suosikkieni joukkoon lähinnä juuri ylitsevuotavan dramaattisuutensa ja enimmäkseen alkuperäisteosta kunnioittavan toteutuksensa vuoksi. Suosikkijaksoni oli todennäköisesti The Bear and the Maiden Fair, koska Jaime puhkesi siinä kunnolla kukkaan, tai sitten The Rains of Castamere, koska se sisältää yhden tv-historian järkyttävimmistä paukuista.

Kausi 4: Neloskausi jatkaa edeltäjänsä viitoittamalla tiellä ja visualisoi A Storm of Swords -kirjan jälkimmäisen puoliskon teatraaliset käänteet yhtä tehokkaasti kuin kolmoskausi teoksen ensimmäisen puoliskon. Viikatemies niittää taas satoaan ja tuttujen hahmojen puolesta pääsee jännittämään, eikä hääjuhlissa mikään suju odotusten mukaan. Purple Wedding ei tosin yllä järkyttävyydessään aivan edelliskauden Red Weddingin tasolle, mutta paljoa ei jää kyllä puuttumaan – pahaenteistä tunnelmaa rakennetaan pikkuhiljaa ja juhlat huipentuvat pitkään odotettuun sarjan kammottavimman antagonistin kuolemaan, joka olisi minun mielestäni saanut olla kyllä vieläkin raaempi. Kauden loppua kohden kierrokset kasvavat entisestään; etenkin Tyrionin monipolvinen ja Red Viperin karmivaan kuolemaan huipentunut oikeudenkäynti saa katsojan puremaan kynsinauhansa jännityksestä verille vielä kaikkien näiden vuosien jälkeenkin, vaikka tietää jo hyvin mitä tulee tapahtumaan.

Tämäkin kausi on vielä suhteellisen uskollinen alkuperäisteokselle, mutta toisaalta ehkä sarjan järkyttävimmät Martinin juonikuvioiden ja hahmojen raiskaukset (osin kirjaimellisestikin) nähdään juuri tällä kaudella. Etenkin Jaimen sisarensa raiskaus on täysin ”out of character” ja vastoin tuon kaksikon keskinäisen suhteen dynamiikkaa – Jaime ei ehkä ollut mikään puhtoinen sankari, mutta hänen tunteensa Cerseitä kohtaan olivat kyllä aitoja ja ennemminkin hän oli siskonsa/rakastettunsa talutusnuorassa kuin päinvastoin. Tällä kaudella jouduttiin myös kärsimään seuraukset aiemminkin parjaamastani Shaen hahmon muuttamisesta. Kirjojen pinnalliselle hempukalle sopi kyllä hyvin, että hän kääntyi rikkauksien toivossa todistamaan Tyrionia vastaan oikeudenkäynnissä, mutta sarjan rehellisen ja vilpittömän sankarittaren tekemänä tuo tempaus tuntui aivan järjenvastaiselta. Toki Tyrion oli mennyt toisen naisen kanssa naimisiin, mutta ei missään nimessä omasta tahdostaan, ja toimittanut Shaen pääkaupungista niin kauas kuin pippuri kasvaa, mutta vain tämän oman turvallisuuden vuoksi. Näinpä sarja-Shaen syyt moiselle oman luonnekuvansa vastaiselle käytökselle jäivät ontuviksi. Samaten Tyrionin isäntapon todelliset motiivit ja hänen riitaantumisensa Jaimen kanssa oli karsittu sarjasta, vaikka olisivat minun mielestäni olleet kyllä tärkeitä yksityiskohtia.

Huonojen lisäysten saralta puolestaan mainittakoon esimerkkinä ensinnäkin Grey Wormin ja Missandein naurettavan hatusta heitetty rakkaustarina. Pohjoisen juonikuvioiden osalta Nightwatchin karkureiden nitistämisoperaatio ja Iron Islandsin juonikuvioiden osalta Theonin vapautusyritys olivat myös turhia sivujuonteita kirjojen ulkopuolelta. Grennin, Pypin ja Jojenin liian varhaiset kuolemat vetivät taas suuni mutruun. Ei se noin mene, kirjoissa he elävät vieläkin!

Lisäksi sarjassa oli muutettu aikajanaa hiukan – Jaime ja Brienne palasivat kaupunkiin Joffreyn vielä eläessä ja näin poispäin – mutta se ei liiemmin haitannut. Noita kohtauksia oli ihan kiva katsella ikään kuin sellaisena fanficinä, että millaisia dialogeja hahmojen välillä olisi voinut esiintyä, jos aikajana ”oikeasti” olisi ollut tuollainen. Muutenkin tämä neljäs jäi kaiken kaikkiaan aikakirjoihin viimeisenä oikeasti hyvänä GoT-kautena.

Kausi 5: Viides kausi onkin sitten ensimmäinen aivan räikeästi alkuperäismateriaalista poikkeava ja samalla ensimmäinen merkittävästi sarjan aikaisempaa tasoa heikompi GoT-kausi. Toki showrunnereilla onkin ollut melkoinen savotta, kun heidän on täytynyt tunkea itsessäänkin mammuttimaisten ja ajallisesti osittain rinnakkain etenevien nelos- ja vitoskirjan tärkeimmät tapahtumat tähän samaan pakettiin. Tv-formaatissa ei nimittäin olisi toiminut alkuunkaan se Martinin hyödyntämä kikkakolmonen, että osa päähenkilöistä heitettiin neljännen ja osa viidennen kirjan ajaksi telakalle odottelemaan vuoroaan.

D & D olivat tehneet hyvää työtä etenkin siinä suhteessa, että he olivat sysänneet kirjojen turhimpia juonikuvioita ja jopa kokonaisia uusia hahmoja surutta vasaran alle. Nimenomaan nelos- ja vitoskirjassahan Martinilla karkasi tyystin pomo käsistä ja tarina alkoi levähtää joka suuntaan etenemättä kuitenkaan varsinaisesti mihinkään. Sarjassa taas erityisesti kaikenlaista päämäärätöntä harhailua ja pitkäpiimäistä matkustelua oli karsittu rankalla kädellä. Brienne löysi nyt molemmat Starkin tyttäret ehkä satumaisenkin helposti, mutta ainakaan ei tarvinnut seurata tuntikausia hänen umpimähkäistä hortoiluaan niin kuin kirjoissa. Monet Mereeniin matkustavat turhemmanpuoleiset hahmot taas oli poistettu kokonaan, eikä Tyrioninkaan matka venähtänyt aivan megalomaanisiin mittasuhteisiin. Iron Islandsin ja Dornen kuvioita oli myös virtaviivaistettu – joiltakin osin ehkä liikaakin, mutta jonkinlainen priorisoiminen olikin tosiaan tarpeen.

Osin onnistuneista ja tarpeellisista muutoksista huolimatta sarjasta alkoi kuitenkin kadota tenho samalla, kun alkuperäismateriaalista ajauduttiin yhä kauemmas. Minua ärsytti esimerkiksi se, että Doran Martellista oli tehty täysi lapanen, Stannisista ihmishirviö ja Sand Snakeista moraalittomia kusipäitä. Myös Jonin, Sansan ja Aryan tarinat poikkesivat mielestäni tällä kaudella turhan paljon kirjoista ja nimenomaan negatiivisessa mielessä – Jonille oli tekaistu juonen kannalta turha reissu Muurin taakse Hardhomeen, Sansan kohtalo oli kombinoitu väkisin väännetysti erääseen kirjoissa esiintyneeseen sivuhenkilöön (ja samalla Sansan oma hahmonkehitys otti melkoisesti takapakkia) ja Arya puolestaan kohtasi kasvottomien miesten koulutuksensa yhteydessä hirvityshahmon, jollaista kirjoissa ei varsinaisesti laisinkaan ollut, tai ei ainakaan tuossa muodossaan. Kammottavien hahmojen käsikirjoittaminen on toki taitolaji, mutta tässä sarjassa on kuitenkin nähty aikaisemminkin niin monta kusipäätä, että jotenkin tuo House of Black and Whiten veemäinen papitar vain oli minulle liikaa. Kuningatarten (Cersei + Margaery) vangitsemisoperaatio poikkesi niin ikään radikaalisti kirjojen versiosta ja oli esitetty epäluontevalla tavalla mutkat suoriksi oikoen.

Ei tämä kausi kuitenkaan mitenkään sysipaska ollut, ei oikeastaan edes paska. Myöhempien kausien läpijuoksumentaliteetti ei vielä nytkään ollut voimissaan, vaan hahmojen mielenmaisemaan pureuduttiin kunnolla ja dialogissa mentiin pintaa syvemmälle. Kauden loppupuoli oli myös melkoisen vaikuttava. Shireenin polttaminen tosin kalskahti pelkältä itsetarkoitukselliselta shokeeraamiselta logiikan vaatimuksista piittaamatta (miksi hitossa Stannis olisi polttanut ainokaisen perillisensä roviolla), mutta esimerkiksi Jonin ”kuolema”, Cersein sovituksenkävely ja Danyn ensiratsastus loharilla olivat varsin hienoja kohtauksia. Paras jakso lieneekin ollut jokin noista viimeisistä draamaa tihkuvista episodeista ja huonoin jokin niistä alkupään hidastempoisemmista.

(Jatkuu seuraavassa numerossa.)
 
Viimeksi muokattu:

Teresa

Jäsen
(Jatkoa edelliseen.)

Kausi 6: Kutoskauden kohdalla GoT:n katsomiseni koki aikoinaan ja kokee joka kerran merkittävän muutoksen. Ei voi enää tehdä kunnon vertailuja alkuperäismateriaaliin, koska sitä ei varsinaisesti olekaan – vaikka toki Martin oli pääpiirteittäin kertonut tarinaan kaavailemansa lopetuksen sarjantekijöille ja 6. kaudella oli vielä hieman myös jo ilmestyneisiin kirjoihin pohjautuvaa sisältöä. Toisaalta sarjan katsomiseen tuli tässä vaiheessa uudenlaista jännitystä, kun ei tiennyt etukäteen juuri mitään tapahtumista, mutta toisaalta näkemäänsä tuli suhtauduttua enemmän jonkinlaisena fanfictionina kuin varsinaisena kaanonina. Ei tuossakin asiassa oli puolensa ja puolensa, mutta show’n tasossa tapahtui joka tapauksessa notkahdus.

Aloitan ruotimisen jo ilmoille putkahtaneisiin kirjoihin perustuvasta sisällöstä. Kuudennelle kaudelle oli hieman yllättäen noukittu kirjoista mukaan Jaimen Riverrunin valtausoperaatio, Coldhandsin aka Benjen Starkin ilmaantuminen ja Iron Islandsin kuninkaankäräjät. Etenkin tuo ensiksi mainittu oli vain toteutukseltaan jossakin määrin pettymys, sillä Jaimen hahmonkehitys tuntui ottaneen aimo harppauksen takapakkia – itse asiassa hän vaikutti taas kausien 1–2 pesunkestävältä mulkvistilta. Kirjoissa hän sentään ainakin ajatuksen tasolla yritti Riverrunilla huseeratessaankin parhaansa mukaan pitää Catelynille antamansa lupauksen siitä, ettei enää ikinä tarttuisi aseisiin Starkin tahi Tullyn sukua vastaan. Coldhands- ja Iron Islands -kuvioista puolestaan puuttui sarjassa tiettyä hienovaraisuutta. ASIOAF:ssa ei nimittäin missään vaiheessa mainittu Coldhandsin henkilöllisyyttä (todennäköisesti kyseessä ei tosiasiassa edes ollut Benjen Stark) eikä Balon Greyjoyn tappajastakaan ollut täyttä varmuutta (joskin epäilykset kohdistuivat toki Euronin suuntaan), kun taas GoT:ssa molemmat paljastukset heitettiin muitta mutkitta katsojan silmille. Sama pätee muuten myös Houndin ja Mountainin kohtaloihin, jotka Martinin versiossa on ainakin toistaiseksi jätetty viime kädessä lukijan tulkinnan varaan. Yhtä kaikki olin tyytyväinen siihen, että nämäkin kirjoista tutut juonet oli sisällytetty sarjaan.

Kuudennelle kaudelle mahtuu muutenkin vielä paljon hyviä hetkiä. GoT:n aiemmillekin kausille ominaista osin raakaa ja osin mahtipontista dramatiikkaa on runsaasti – esimerkkeinä mainittakoon Ramsayn äiti- ja velipuolensa tappaminen, Danyn khalien polttaminen ja Cersein septin tuhoaminen. Yksi sarjan hienommista hetkistä koettiin, kun Dany suuntasi vihdoin laivastoineen ja lohikäärmeineen kohti Westerosia. Johan tuota oli jo ensimmäisestä kaudesta lähtien odotettu.

Sarjan sisäinen logiikka alkaa kuitenkin selvästi säröillä alkuperäismateriaalin loppuessa kesken. Hahmot alkavat käyttäytyä oman luonnekuvansa vastaisesti ja epäloogisesti vain siitä syystä, että päästäisiin yllättämään katsojia mahdollisimman paljon. Epäuskottavia deus ex machina -ratkaisuja putkahtelee kuin sieniä sateella. Oli esimerkiksi eittämättä dramaattista, että Pikkusormen ratsuväki saapui viime tipassa puskista kääntämään Battle of Bastardsin kulun, mutta missään vaiheessa ei tarjottu edes auttavaa selitystä sille, miksi hitossa Sansa ei ollut kertonut kenellekään pyytäneensä apua siltä taholta. Briennen yhtäkkinen ilmaantuminen Theonin ja Sansan pelastajaksi on ihan samaa osastoa.

Kauden ontuvin tapaus oli Aryan ja muutenkin suuresti inhoamani Waifin viimeinen kohtaaminen. Ensinnäkin oli täysin ”out of character” Aryalta saapastella vain huolettomana ympäri Braavosia, vaikka hän oli juuri lyönyt kolossaalisesti läskiksi kasvottomilta miehiltä saamansa salamurhaoperaation ja hänen olisi pitänyt osata odottaa hirmuisia kostotoimia näiden taholta. Toisaalta oli täysin ”out of character” Waifilta aloittaa puukkohippaset tyynesti keskellä väkijoukkoa, vaikka hän oli sentään maailman ansioituneimman salamurhaajakillan pääpukareita. Kolmanneksi oli täysin ”out of character” Jaqenilta vain myhäillä tyytyväisenä, vaikka Arya oli juuri haistattanut pitkät koko hänen veljeskunnalleen ja surmannut siinä sivussa hänen oikean kätensä. Kaiken oikein kruunasi Aryan mystinen ihmeparaneminen ja gasellimainen pinkominen pitkin Braavosin katuja, vaikka hänet oli juuri melkeinpä suolistettu. Todella typerää.

Kutoskaudella alkaa ensi kertaa sarjan historiassa olla havaittavissa myös hätäisyyttä juonien kehittelyssä. Vaikkapa Tommenin uskoontulo ja Davosin siirtyminen Jonin kelkkaan olivat ihan ok käänteitä, mutta tulivat kyllä turhan puskista. Tommen ei milloinkaan ollut osoittanut pienintäkään taipumusta harrasmielisyyteen, mutta yhtäkkiä hän olikin täysin High Sparrow’n talutusnuorassa. Davos oli aiemmin vaikuttanut olevan suorastaan rakastunut Stannisiin ja Jonin kanssa hän oli vaihtanut vain pari hassua sanaa, mutta yhtäkkiä hän antoi piutpaut Stannisin kohtalolle ja nyyhkytti vain Jonin perään. Jonin omista kuvioista taas King in the North -juoni ei ollut riittävän perusteellisesti pohjustettu. Kenelläkään pohjoisen ladyllä tai lordilla ei nimittäin ollut mitään ensikäden kokemusta valkoisista kulkijoista tai kalmoista, mutta siitä huolimatta koko poppoo lady Mormontin johdolla sisäisti Jonin väitteet Muurin takaisen uhkasta tuosta vain ilman pitäviä todisteita.

Joka tapauksessa kausi oli parempi kuin muistelin. Paras jakso lienee ollut viimeinen – se oli todellakin melkoista tykitystä – ja huonoin varmaan se Aryan Braavosin seikkailujen pilaamiseen keskittynyt kahdeksas jakso.

Kausi 7: Tämä olikin jo aika syvältä peräaukosta. Aloitetaan kuitenkin positiivisista puolista. Seitsemännessä kaudessa parasta on, että sen aikana päästään näkemään useita kauan odotettuja tapahtumia, kuten vaikkapa Danyn liittyminen Westerosin valtaistuinpeliin ja Starkin lasten jälleennäkemiset: Bran ja Sansa, Bran ja Arya, Sansa ja Arya… Pitkäaikaisten odotusten toteutuminen tuntuu jo itsessään tyydyttävältä, vaikkei toteutus osukaan kaikilta osin nappiin.

Sitten siihen kritiikkiin. Erityisesti Danyn Westerosin valloitukseen liittyvät juonikuviot oli sysätty pikajuoksumankelin läpi välittämättä rahtustakaan lopputuloksen loogisuudesta. Valitettavasti Benioff ja Weiss olivat nyt keksineet myös teleporttaamisen konseptin – joku hahmo saattoi olla ensin aivan eri puolella maailmankarttaa kuin jo seuraavassa kohtauksessa. Enkä nyt tarkoita kaipaavani mitään pitkäpiimäisiä matkustuskuvauksia, mutta ainakin tällaisten siirtymien väliin olisi voitu sirotella jotakin muuta sisältöä luomaan illuusiota siitä, että aikaa joka tapauksessa oli kulunut. Juuri noiden teleporttausten, yleisen läpijuoksumentaliteetin ja logiikan vaatimusten unohtamisen takia Danyn Westerosin valloittaminen tai sen yrittäminen eteni varsin hätäisesti ja osin myös hölmösti. Ensin hänellä oli tukijoinaan niin rautasyntyiset, dornelaiset kuin suurtarhalaisetkin, seuraavassa hetkessä ei enää ketään. Ashan/Yaran poppoon ja dornelaisten jääminen Euronin sotalaivaston vangiksi oli aika vammaisesti järjestetty ihan jo senkin takia, että koko laivastoa ei ainakaan tuossa mittakaavassa olisi kaiken järjen mukaan pitänyt olla olemassakaan – Asha ja Theonhan olivat vasta muutamaa jaksoa aiemmin vieneet mukanaan parhaat palat rautasyntyisten laivastosta. Mitä Highgardenin kaatumiseen tulee, niin minua ei sinänsä haitannut, että siihen liittyvästä taistelusta oli hypätty kokonaan yli, mutta sen sijaan ihmetytti, että Lady Olenna mystisesti pönötti yhtäkkiä kahakan jalkoihin jääneessä linnassa, vaikka hetkeä aikaisemmin oli ollut Danyn luona Dragonstonella. Se oli juuri sitä teleporttailua parhaimmillaan, tai siis pahimmillaan.

Starkien kuviot etenivät sentään hiukan rauhallisemmin, vaikka joitakin porsaanreikiä niistäkin erottui. Jonin yritykset koota muuta valtakuntaa yhteiseen rintamaan white walkereita vastaan sujuivat nyt realistisemmin kuin viime kaudella, koska epäilyksiä tuli juuri niin paljon kuin saattoi odottaakin. Branin metamorfoosi creepyksi vihannekseksi kävi niin ikään ihan hyvin järkeen, koska hänen hahmonkehityksensä oli tähdännyt siihen jo monen kauden ajan. Sansan ja Aryan erimielisyydet olivat myös ihan hyvä käänne sinänsä, mutta huolellisemmin tarkasteltuna tuossa asetelmassa ei ollut juurikaan logiikkaa. Jos siskokset olivat oikeasti kääntymässä toisiaan vastaan, niin mikä sai heidät äkkiarvaamatta muuttamaan mielensä. Jos taas eivät olleet, niin miksi he pistivät moisen teatterin pystyyn ihan kahdenkeskisissä kohtauksissaankin. Tuossa yritettiin taas vain yllättää katsojat keinolla millä hyvänsä.

Lannistereiden juonet puolestaan eivät oikein edes kiinnostaneet minua tällä kaudella. Jaimen taantuminen kolmoskautta edeltäneeksi itsekseen vain jatkui (ihan loppua lukuun ottamatta) ja Cersei puolestaan menetti viimeisetkin inhimillisyyden rippeensä lastensa myötä. Tämä muutti koko sarjaa tavanomaisemman valtavirran fantasian suuntaan. Aiemmin GoT oli tullut tunnetuksi nimenomaan harmaasta arvomaailmastaan ja kliseisen ”hyvät vs. pahat” -jaottelun puuttumisesta Seitsemän kuningaskunnan valtaistuinpelistä, mutta tässä vaiheessa Lannistereiden klaaniin kuuluu enää niin epämiellyttäviä hahmoja, että katsojan kaikki sympatiat kaatuvat väistämättä Starkeille ja Targaryeneille.

Kalmonnoutoreissu Muurin taakaa puolestaan oli tällä kaudella eräänlainen kaatopaikkajuoni, johon heitettiin kaikki muuten tekemistä vailla olevat hahmot: Hurtta, Thoros, Dondarrion, Tormund, Gendry… Ei tuntunut merkitsevän mitään, oliko juuri kyseisillä hahmoilla erityistä intressiä osallistua tuohon suisidioperaatioon, saatika oliko koko missiossa alun perinkään minkäänlaista pointtia. Kenen tahansa aivot omistavan ihmisen ja varsinkin kalmonhakuidean isän – älykkäänä hahmona tunnetun ja sisarensa läpikotaisin tuntevan Tyrionin – olisi luullut tajuavan, ettei Cersein päätä käännetä edes kymmenellä kalmolla. Muurin takainen seikkailu myös päättyi todella idioottimaisella tavalla, kun Gendry muka ensin juoksi Itävartioon, lähetti korpin Lohikäärmekivelle ja sitten Dany saapui sieltä pelastamaan komppanian ihan muutaman hassun tunnin puitteissa, vaikka Lohikäärmekivi sentään sijaitsi aivan eri puolella valtakuntaa Muuriin nähden. Tuossa vietiin kaudella muutenkin hyödynnetty teleporttailu aivan uusiin ulottuvuuksiin.

Tapahtumien pohjustus ja loogisuus olivat siis viturallaan, mutta 7. kaudella ei muutenkaan ollut enää jälkeäkään GoT:n aiemmista vahvuuksista; syvällinen henkilökuvaus, ennalta-arvaamattomuus, armottomuus, nokkela dialogi… Hahmot vaikuttivat tylsiltä paperinukeilta eikä heidän toimintansa taustalta erottunut järkeenkäyviä motiiveja, juonenkäänteet olivat helposti arvattavissa jo pitkään ennen tapahtumistaan, keskeisillä henkilöillä oli juonihaarniskat yllään (esim. Jaimen ja Jonin ihmepelastumiset hukkumiselta olivat aivan älyttömiä) ja dialogi aivan kuin ala-asteikäisen kynästä peräisin. Etenkin kalmonhakureissulle osallistuneiden hahmojen välille kirjoitetut repliikit herättivät suoranaista myötähäpeää kömpelöine alapääjuttuineen ja muine kökköyksineen: ”Minä haluan tehdä lapsia sen ison naisen kanssa.” Eeppisyyttä tälläkin kaudella kyllä oli, mutta nyt se perustui enemmän visuaalisuuteen kuin henkilövetoiseen, vakavasti otettavaan draamaan.

Kaiken kukkuraksi kausi onnistui moninaisista tapahtumistaan huolimatta vaikuttamaan samaan aikaan pitkäpiimäiseltä. Alati oli tiedossa, että pian sukeutuisi lopullinen taistelu white walkereiden ja ihmiskunnan välille, samoin kuin Danyn ja Cersein välille, mutta kumpikin kahakka jäi vielä tässä vaiheessa odotuttamaan itseään. Hieman turhauttavaa. Se on tietysti toiseksi viimeisen kauden kirous ja sen olisi voinut hyvinkin antaa anteeksi, jos päätöskausi olisi lunastanut odotukset, mutta…

Kausi 8: Tämä olikin sitten aivan pahnanpohjimmainen paskakikkare. Sanat eivät edes riitä kiteyttämään kaikkia kauden probleemia, jotka olivat jopa vieläkin moninaisempia kuin muistelin. Muistikuvissani tämä finaalikausi oli ainoastaan oikea hätäisyyden perikuva, mutta itse asiassa se sortui vastapainoksi myös poikkeukselliseen laahaavuuteen. Aivan surkea yhdistelmä siis.

Puolet kaudesta koostui kömpelösti kirjoitetuista vuoropuheluista, jotka eivät rakentaneet millään tavalla hahmojen henkilökuvia saatika edistäneet juonenkulkua. Kaksi ensimmäistä jaksoa sisälsi käytännössä pelkästään moista rupattelua ja loput jaksotkin runsaasti. Esimerkiksi Winterfellin suurta taistelua seuranneet yhdentekevät ryyppäjäisjutustelut kestivät ikuisuuksia. Kauden alussa olisi ollut potentiaalia mielenkiintoisiin dialogeihin toisensa pitkästä aikaa kohtaavien hahmoparien välillä, mutta vaikkapa Houndilla ja Aryalla ei tuntunut nyt olevan mitään järkevää puhuttavaa. Kauden lopussa olisi toki myös ollut potentiaalia mielenkiintoisiin dialogeihin, mutta vaikkapa Jonin ja Danyn viimeinen keskustelu oli aivan mitäänsanomaton. Jotkin repliikit herättivät kauden mittaan jälleen suoranaista myötähäpeää – esimerkiksi Aryan naurettavan itsestäänselvä "I know a killer when I see one" Danyn niitattua juuri valtaosan King's Landingin populaatiosta. Mainiota, ettei koulutus kasvottomaksi mieheksi ollut mennyt sentään täysin hukkaan, kun Arya kykeni ilmeisesti juuri sen yhteydessä saamiensa oppien turvin tekemään näin järisyttävän nerokkaan päätelmän. Oikeastaan Jaimen ja Briennen välille sukeutuivat ainoat luontevan makuiset vuorovaikutukset; se ritariksilyömiskohtaus oli suorastaan koskettava.

Toinen puoli kaudesta koostui sitten häthätää toistensa perään ladotuista tapahtumista, joita ei ollut pohjustettu millään järkevällä tavalla. Erityisesti hahmonkehitys oli suorastaan surkeaa, tai itse asiassa jopa olematonta – henkilöt vain muuttuivat entisen itsensä vastakohdiksi kuin taikaiskusta ilman luontevia kasvuprosesseja. Tyrionista tuli yhtäkkiä aiemman henkilökuvansa vastainen idiootti ja Jonista omasta luonnekuvastaan poikkeava saamaton nahjus. Sansasta kehkeytyi äkkiarvaamatta muka maailman älykkäin ihminen, vaikka se ei kyllä ilmennyt mitenkään hänen käytöksensä tahi repliikkiensä tasolla, vaan ainoastaan toisten puheissa. Dany puolestaan oli toki aikaisemminkin osoittanut armottomuutta vihollisiaan kohtaan, mutta tuo viattomien listiminen ja mielipuolisuuden valtaan vajoaminen tuli kyllä täysin puun takaa. Jaime taasen heitti useiden kausien ajan pedatun kehityskulkunsa kunnialliseksi mieheksi yhtäkkiä romukoppaan ilman sen kummempaa perustelua kuin "I'm a hateful person". Taito kai tuokin on, että käsikirjoittajat ylipäätään osaavat romuttaa huolella rakennetun kehitystarinan vain yhdellä repliikillä. Samaten Aryan kehitys murhanhimoiseksi tappokoneeksi vedettiin vessasta alas parilla lauseella Sandorin suusta. Kaikesta näkee, että Benioff ja Weiss eivät vain alkuunkaan ymmärrä hahmojaan, tai siis Martinin hahmoja. Enkä tarkoita, etteivätkö Danyn ja Aryan tarinat todennäköisesti päättyisi kirjoissakin tuolla tavoin, mutta varmasti kunnollisella pohjustuksella varustettuna. Jaimen tarinan lopetus puolestaan oli ihan täyttä hevonpaskaa ja teki tyhjäksi kaiken, mitä hänelle oli aiemmin tapahtunut.

Muutenkin logiikka oli viimeistään tällä kaudella heitetty miltei tyystin romukoppaan. Hahmojen juonihaarniskat olivat aivan naurettavan vankat etenkin Winterfellin taistelun aikana – lukemattomia kertoja joku keskeisistä henkilöistä vajosi kalmoryvän alle vain selvitäkseen siitä kuin ihmeen kaupalla –, mutta välillä kuolema niitti satoaan juuri silloin kun se ei käynyt järkeen. Olin itse asiassa ennen tätä uusintakatselua torjunut mielestäni sen, kuinka typerällä tavalla Rhaegalin tappaminen oli toteutettu. Muistelin, että Euron sattui saamaan jättipotin ja osumaan skorpionivekottimellaan lohikäärmeen ainoaan herkkään kohtaan eli silmään, mutta ei tokikaan – nuoli vain jotenkin mystisesti onnistui lävistämään loharin piinkovan nahan ja sujahti sukkana sen kaulasta läpi. Tämä oli täydessä ristiriidassa ensinnäkin kaiken kirjoissa kerrotun mutta myös sen kanssa, että ainakin Drogon oli aiemmilla kausilla saanut ties kuinka monta nuolta ihoonsa mutta yksikään ei ollut tehnyt vakavaa vahinkoa. Oliko Rhaegal sitten jonkinlainen sekundalohikäärme, vai miksei se yhtäkkiä kestänytkään mitään.

Itse loppuratkaisu kävi joiltakin osin järkeen ja joiltakin ei. Danyn joutuminen Jonin tappamaksi tuntui ihan luontevalta. Sen sijaan Branin kruunaaminen Kuuden valtakunnan kuninkaaksi oli hatusta heitetty käänne, koska hän ei ollut tehnyt koko kauden aikana muuta kuin istunut vihanneksena tasaperseellään ja lausunut silloin tällöin creepyllä äänellä jotakin jonninjoutavaa. Myös Sansan kruunaaminen pohjoisen kuningattareksi oli outoa. Pohjoisen väki ei kuulemma ollut enää valmis kumartamaan kenellekään – mutta kuitenkin he olivat valmiit kumartamaan Sansalle. Miksei sitten Branille, sillä yhtä laillahan hänkin olisi ollut pohjoisen väkeä ja Starkin suvun vesa. Missasin ehkä jotakin olennaista, mutta uskoakseni vika ei ole minussa.

Ainoa positiivinen seikka kaudessa oli, että visuaalisesti se oli kyllä komeaa katseltavaa. Siinä se ja muuten kaikki tehtiin niin päin peetä kuin vain mahdollista.

Yhteenveto: Eli olihan tuo nyt aivan järkyttävää, miten täydellisesti koko ensimmäisten kausien briljanttius onnistuttiin lopulta romuttamaan. Siitä huolimatta sarja jäi kokonaisuutena mieleeni ensiluokkaisena fantasiasaagan sovituksena. Sen jälkeen kun sarjantekijöiden olisi pitänyt oppia seisomaan omilla jaloillaan, kaikki menikin oikein urakalla päin prinkkalaa. Silti tuntui suorastaan haikealta nähdä Jon Snow laahustamassa villien kanssa Muurin taakse viimeisessä kohtauksessa (tosin en kyllä ymmärrä, mikä koko Nightwatchin funktio enää tuossa vaiheessa oli) ja tajuta että tämä oli nyt sitten tässä. Mitähän sitä nyt seuraavaksi katsoisi. Pahimpaan Westeros-nälkään aloitin jo Fire and Blood -kirjan uudelleenlukemisen ja prequel-sarjan toinen tuotantokausikin taitaa onneksi ilmestyä jo suht piakkoin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös