Pakko nyt vielä kerran toistaa Varysin luonteesta:
Hän ei kertaakaan ollut sarjassa se, joka toimi tai toteutti itse omia toimenpiteitään. Hän oli aina se, joka suunnitteli ja joka antoi ideioita. Olipa kyse Illyriosta, Ned Starkista, Olenna Tyrellista, Tyrion Lannisteristä tai vaikkapa Littlefingeristä, Varys oli aina hyvin tarkka siitä, ettei hän itse koskaan kehottanut ketään suoraan toimintaan tai paljastanut kaikkia korttejaan kenellekään.
Tai kuten Varys itse on asian ilmaissut:
("You watched my men being slaughtered and did nothing") "And would again, my lord. I was unarmed, unarmored and surrounded by Lannister swords. When you look at me, do you see a hero?"
"When I was still a boy - before they cut my balls off with a hot knife - I traveled with a group of actors through the free cities. They taught me that each man has a role to play. The same is true at court. I am the master of whisperers. My role is to be sly, obsequious and without scruples. I am a good actor, my lord".
"Power resides where men believe it resides. It's a trick. A shadow on the wall. And a very small man can cast a very large shadow".
"Influence grows like a weed. I tended mine patiently until its tendrils reached from the red keep all the way to the far side of the world".
"I choose my friends carefully and my enemies more carefully still".
Ja sit:
"I'm worried for all of us. They say every time a Targaryen is born, the gods toss a coin and the world holds its breath. We both know what she is about to do. Men decide where power resides. Whether or not they know it".
- What do you want?
"All I've always wanted - the right ruler on the iron throne. I still don't know how her coin has landed. But I'm quite certain about yours. - - ...but what I tell you now is true: you will rule wisely and well, while she...
- She is my queen!
Noista ylemmistä vuorosanoista varmasti jokainen on kaikille tuttu. Noiden sanojen myötä sarjassa muodostui käsitys Varysista. Noista kuvauksista yksikään ei käy Varysiin nyt kasikaudella, kun tämä täysin päättömästi paljastaa kaikki korttinsa ensin Tyrionille (jota ei ole koskaan aiemmin tehnyt) ja sen jälkeen kaikista maailman ihmisistä Jon Snow'lle, jonka Varys tietää olleen intiimissä suhteessa ja kenties rakastunut Danyyn, ja joka on muutenkin tunnetusti varsin typerällä tavalla kunniallinen ja itsepäinen.
Varysko ryhtyisi nyt omaa kuolemaansa uhmaten sankariksi?
Varysko lakkaisi yhtäkkiä olemasta ovela, nöyristelevä ja epäilyksetön ja ryhtyisi kerralla varomattomaksi, röyhkeäksi ja epäluotettavaksi petturiksi?
Varysko alkaisi yhtäkkiä ajaa vallan uusjakoa ja suoranaista vallankumousta ilman mitään suojaverhoa?
Varysko päästäisi kenet tahansa käsiksi hänen suunnitelmiinsa ja tietoihinsa ilman huolen häivää siitä, kuka on vihollinen ja kuka ystävä?
Varysko, joka on aseeton, suojaton ja Targaryen-joukkojen ympäröimä?
Ja tämäkö on sarjan sisäisen hahmo-logiikan mukaista? Salli mun nauraa!