TV-lupatarkastajat

  • 29 143
  • 154

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
repe_joke kirjoitti:
Valtiolle vähän lisää lupamaksulle pistettäviä asioita tuon kännykkämaksun lisäksi.
Kahvinkeittimen lupamaksu
Pyykinpesukoneen lupamaksu
Astianpesukoneen lupamaksu
Digisovittimen lupamaksu
Lupamaksun lupamaksu

Kaikki noista samalla tavalla perusteltavissa, kuin tv-lupamaksu.
Olisikohan näin? TV-maksulla rahoitetaan Ylen toimintaa, siis että voit katsoa esim. olymialaisia.

Miten motivoit em. laitteiden lupamaksua? Eihän ne aiheuta minkäännäköisiä kustannuksia valtiolle kun sinä niitä käytät.

Mutta OK, joku voi väittää etteivät katso Ylen kanavia, ja siksi eivät maksa lupamaksua. Varsinkin kun keskustelumme käydään urheiluforuumissa niin olen 100-varma siitä että 99,9% meistä katsoo Olympialaisia, Jääkiekon MM-kisoja, Jalkapallon MM-kisoja ja muita urheilulajeja. Nämä maksavat aika lailla Ylelle toteuttaa.

EDIT: Niille jotka sanovat että Ylen kanavilla tulee sontaa mistä ei viitsi maksaa: Itselläni on canal + myöskin, muttei sielläkään kaikki ohjelmat/leffat ole katsomisen arvoisia. Miksi maksatte niistä "täyden hinnan"?
 
Viimeksi muokattu:

Staffan

Jäsen
Suosikkijoukkue
DIF Hockey
repe_joke kirjoitti:
No enpä maksa autoilusta senttiäkään, joten turha sitä on tähän vetää mukaan. Muutenkin vähän eriasia tuo autoilu ja tv:n katselu.

Ja tietääkseni kyseessä on lupamaksu, eikä vero. Verot kyllä peritään palkasta suoraan minullakin.

Ja mitenkäs Karpela liittyy tähän asiaan? Loppuuko argumentit, kun pitää ruveta puutaheinää ja muutamia vesiperiä viskomaan?

Kaikki noista samalla tavalla perusteltavissa, kuin tv-lupamaksu.

Ei lopu argumentit.
Se autoilu, sinulla ei taida olla autoa? Silloin et tässä maassa maksa autosta perittävää KÄYTTÖMAKSUA. - Jos sinulla on auto, maksat päiväkohtaista käyttömaksua. Simple as that. Ja sama pätee televisioon. Se maksu on veroluonteinen ja se siitä. Peritään tv:n (jossa on viritin) omistajilta. Katsoivat sitä tai ei. Jos ei haluta maksaa, niin ei muuta kuin telkku mäkeen ja se siitä.

Valtio on siinä mielessä jännä instituutio, että se perustelee lähinnä itselleen verojen/maksujen (kyllä, repe_joke, valtion säätämät "maksut" ovat tässä maassa veroluonteisia, pakollisia maksuja) tarpeellisuuden. Välittämättä juurikaan siitä, onko kansa siitä sillä hetkellä niin kovin otettu vai ei. Vuosittainen valtion budjetti tehdään kaikkien lupausten ja poliittisten näkemysten mukaisesti ja siihen pitää rahat kansalta saada. Muun muassa erilaisilla maksuilla.

Joka neljäs vuosi sitten on kansalla mahdollisuus kajauttaa äänekkäästi ilmoille se, että tää meno ei miellytä. Tätä kutsutaan vaaleiksi.

Joissa siis on valittu eduskuntaan näitä tv-maksupäätöksiäkin puntaroimaan muun muassa Tanja Karpela. Joka taas on mielestäni vallan mainio esimerkki siitä, millä tasolla tänä päivänä näitä päätöksiä kansan puolesta tehdään..
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Mielestäni on aika huono analogia verrata television lupamaksua ja auton käytöstä maksettavia maksuja/veroja. Auton tapauksessa on kyseessä kuitenkin "haittamaksu", jolla pyritään rajoittamaan yksityisautoilua ja tätä kautta mm. suojelemaan ympäristöä. Tämä on mielestäni aivan oikein ja itsekin tämän maksaisin ihan sen enempää purnaamatta vaikka kyllähän tuo vituttaisi.

TV-lupaa sen sijaan en maksa. En ainakaan tällä hetkellä, koska opiskelijan varallisuus ei tälläiseen riitä. Vähän vaikeaa repiä mistään ylimääräistä paria hunttia, kun kuukaudessa jää suurinpiirtein saman verran käteen. Ja kyllä, katson TV:tä. Minun ei olisi pakko, mutta katson silti.

Nimim. Lainsuojattoman television onnellinen omistaja

P.S. Toi kirkollisvero -> TV-lupa -ehdotus oli mielestäni ihan hyvä. Tosin tilanne ei sinäänsä oleellisesti muuttuisi: katsoisin edelleen TV:tä uskon rahoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Eikös tv-lupamaksu ole nimenomaan lupamaksu, eikä vero, johon sitä täällä verrataan. Itse koen sponsoroivani valtiota ihan tarpeeksi näiden verojen kautta, joita en pysty väistämään, kuten bensiinivero, tulovero, alkoholivero jne ja kun taas tv-lupamaksu on pikemminkin vaihtoehto, maksat tai et maksa, ei pakollinen, niin en sitä maksa vaikka television omistankin. Tuskin maksaisin edes silloin jos tuloni olisivat kaksinkertaiset tai YLE lähettäisi laadukasta ohjelmaa. Se on pikemminkin nihilistinen periaate.

ps. mitä tulee itse lupatarkastajiin niin koskaan sellainen ei ole minun ovelleni löytänyt. Tosin en koskaan mene avaamaankaan mikäli joku tuntematon ovikelloa rimputtaa. Jos siellä on kaveri niin kyllä ne tulostaan aina ilmoittaa puhelimitse ja jo etukäteen.
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minä en maksa televisolupaa, vaikka minulla on televisio.
Usein koukkaan naapurin tontin kautta lenkkireitilläni, ja öisin pysäköin invaruutuun, vaikka en ole invalidi.
Miten helvetissä se voi joillekin olla niin raskasta, että joku toinen, täysin ventovieras ihminen on tehnyt omassa elämässään periaatepäätöksen olla maksamatta tuota televisiolupaa?
Viime vuonna suomessa oli ennätysmäärä maksettuja lupia, mutta silti lupaan tehtävät korotukset ovat jo tiedossa vuosiksi eteenpäin. Mihin siis perustuu tv- lupahallinnon mainoslause "kun yksi ei maksa, muut maksavat enemmän" ?
Ei tuolla kadullakaan tule kukaan huutelemaan, että perkele, laita vaan sitä rahaa siihen mittariin!
Jokaisen henkilökohtainen valinta, ja henkilökohtainen riski.
 
TV lupamaksu

Minäkään en ole sitä maksanut enkä maksa, mutta mietin vaan että missä se raja menee, eli jos avaat oven tarkastajille ja he eivät näe siitä kuvakulmasta että onko asunnossasi telkkari vai ei?, ja tulevatko he sisälle röyhkeästi pyytämättä?.
Olen myöskin kuullut että valtaosa noista tarkastajista on entisiä poliiseja.
Pari kertaa on tällä viikolla tullut soittoyrityksiä tuntemattomasta numerosta, mutta niihin en kyllä vastaa, ja tänään tippui asiaa koskeva kirje postilaatikosta, millonkohan se ovikello soi????
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
scala10 kirjoitti:
Minäkään en ole sitä maksanut enkä maksa, mutta mietin vaan että missä se raja menee, eli jos avaat oven tarkastajille ja he eivät näe siitä kuvakulmasta että onko asunnossasi telkkari vai ei?, ja tulevatko he sisälle röyhkeästi pyytämättä?.
Olen myöskin kuullut että valtaosa noista tarkastajista on entisiä poliiseja.
Pari kertaa on tällä viikolla tullut soittoyrityksiä tuntemattomasta numerosta, mutta niihin en kyllä vastaa, ja tänään tippui asiaa koskeva kirje postilaatikosta, millonkohan se ovikello soi????
eivät tule sisälle. jos avaat oven ja kyylä näkee telkkarisi, olet nalkissa. mutta sisälle ei tarvitse päästää.
entinen tai nykyinen poliisi tai palomies, makes no difference.
 

H-katsomo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko 2004-2005, Napoli
Aurajoen Tarzan kirjoitti:
Mihin siis perustuu tv- lupahallinnon mainoslause "kun yksi ei maksa, muut maksavat enemmän" ?


Samaa ihmetellään täälläkin.

Tämän tyyppistä aivopesulinjaa on muistaakseni joskus harjoittanut myös HKL, joka on hehkuttanut lippujen hintojen mahdollisesta alastulosta, kunhan pummilla matkustaminen vain vähentyisi. Mielenkiintoista olisikin nähdä taulukko, jossa esitettäisiin HKL:n matkojen vuosittainen hinnankehitys suhteessa lipunostajien määrään. Väitän, ettei matkalipun hinta ole koskaan tullut alaspäin. Sama pätee kaiketi TV-lupaan.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Aurajoen Tarzan kirjoitti:
eivät tule sisälle. jos avaat oven ja kyylä näkee telkkarisi, olet nalkissa. mutta sisälle ei tarvitse päästää.
entinen tai nykyinen poliisi tai palomies, makes no difference.

Niin ja jos sisälle tunkevat väkisin, ja täten telkkarin löytävät, niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Vähän sama kuin laiton kotietsintä.

Toisaalta mitä sitä edes ovea avaamaan. Huutelee vaikka oven läpi, tai sitten antaa toisen vaan koputella ja pimpotella siellä ihan rauhassa, eikä reagoi mitenkään.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Aurajoen Tarzan kirjoitti:
eivät tule sisälle. jos avaat oven ja kyylä näkee telkkarisi, olet nalkissa. mutta sisälle ei tarvitse päästää.
entinen tai nykyinen poliisi tai palomies, makes no difference.
Jos ja kun tarkastaja on yksin liikenteessä, hänet voi päästää aivan huoletta sisälle. Avosiippani sisko päästi meillä kyläillessään tarkastajan sisään ja yhdessä totesivat kämpässä olevan telkkareita kaksin kappalein. Tarkastaja soitti sitten minulle ja ilmoitti käyneensä meillä ja sanoi laittavansa maksulaput postissa. Kiitin tatjouksesta, mutta kehoitin olemaan tekemättä turhaa työtä, koska asunnossa ei ole vastaanotinta. Kaveri meni ensin hämilleen ja muistutti nähneensä omin silmin kyseiset vastaanottimet. Totesin näkymät aistiharhoiksi ja epäilin hänen olevan varsin vaikeaa yksin todistaa vastaanottimien olemassaolo. Parin päivän päästä kaveri tuli ovellemme kollegansa kanssa tarkastamaan tilannetta. Valitettavasti asuntomme oli niin pieni, ettei sinne mahtunut millään kahta lupatarkastajaa yhtä aikaa. Yksin toivotin tervetulleeksi milloin vain.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Aurajoen Tarzan kirjoitti:
Minä en maksa televisolupaa, vaikka minulla on televisio.
Usein koukkaan naapurin tontin kautta lenkkireitilläni, ja öisin pysäköin invaruutuun, vaikka en ole invalidi.
Miten helvetissä se voi joillekin olla niin raskasta, että joku toinen, täysin ventovieras ihminen on tehnyt omassa elämässään periaatepäätöksen olla maksamatta tuota televisiolupaa?
Viime vuonna suomessa oli ennätysmäärä maksettuja lupia, mutta silti lupaan tehtävät korotukset ovat jo tiedossa vuosiksi eteenpäin. Mihin siis perustuu tv- lupahallinnon mainoslause "kun yksi ei maksa, muut maksavat enemmän" ?
Ei tuolla kadullakaan tule kukaan huutelemaan, että perkele, laita vaan sitä rahaa siihen mittariin!
Jokaisen henkilökohtainen valinta, ja henkilökohtainen riski.

Saahan sitä tehdä mitä periaatepäätöksiä tahansa lupien, verojen tai minkä tahansa maksujen maksamatta jättämisestä. Samoin saa tehdä periaatepäätöksiä muutenkin sääntöjen tai vaikka lakien noudattamatta jättämisestä.

Naurettavaa on vain se, miten tätä luvan maksamatta jättämistä sitten perustellaan tyyliin "noku ei sielt ylelt tuu mitään kiinnostavaa, paitsi noi olympialaiset ja mm-kisat, mut emmä kyl vaan niistä haluu maksaa, ku mul on kato tää periaate". Jos et maksa, niin et maksa, ja sitten muut maksavat puolestasi. Vai millä rahalla luulet YLEn ostavan esim. oikeuden olympialaisten näyttämiseen?

Ja jos kaikki lakkaavat maksamasta, niin varmasti näkyy ohjelmatarjonnassa => ihmisiä eniten kiinnostavat ohjelmat kuten juuri esim. o-kisat siirtyvät maksullisille kanaville, vaikka Canalille. Sitten niistä saa maksaa siellä. Eikä kukaan valita.

Useimmille tuo "ei kiinnosta..." onkin vain tekosyy, jolla yritetään puolustella omaa pummina elämistä, vaikka maksun perusteet hyvin ymmärretään. Sinä sentään myönnät suoraan, ettei maksamatta jättämisen takana ole mitään muuta kuin pyrkimys päästä livahtamaan ilmaiseksi siitä, mistä kaiken järjen mukaan kuuluisi sinunkin maksaa.

Juuri tämän takia tuossa aiemmin ehdotinkin, että tämän tv-lupamaksu kannattaisi mielestäni lopettaa ja sisällyttää tämäkin veroihin. Päästäisiinpä lopullisesti eroon myös lupatarkastijista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Buccaneer kirjoitti:
Juuri tämän takia tuossa aiemmin ehdotinkin, että tämän tv-lupamaksu kannattaisi mielestäni lopettaa ja sisällyttää tämäkin veroihin. Päästäisiinpä lopullisesti eroon myös lupatarkastijista.

Erittäin hyvä idea. Sylettää muutenkin kaikki "ylimääräiset lisämaksut". Vaikkapa niinkin triviaali asia kuin vedestä laskuttaminen baarissa. On se kumma, että sitä ei voi mäyrän hintan sisällyttää.

TV-maksu veroihin, niin kukaan ei edes huomaisi, että näin on käynyt ja kaikki olisi tyytyväisiä sen "poistumisesta".
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä minäkin maksaisin Ylelle urheilusta, mutta muistaakseni sellaista vaihtoehtoa ei ole olemassa. Eli jos maksan vaikka nyt olympialaisista, maksan myös fst- tarjonnasta, tai vanhoista mustavalkokotimaisista, ja tässä kohtaa tulee se ongelma.
Siinä olen samaa mieltä, että tv- lupa pitäisi sisällyttää vuotuisiin veroihin, tosin se ei taida olla mahdollista, kun aina on kuitenkin niitä joilta ei sitä töllöä löydy. Tosin nousi minun yhtiövastikkeenikin parvekeremontin myötä, vaikka en edes omista parveketta.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Vesuri kirjoitti:
Jos ja kun tarkastaja on yksin liikenteessä, hänet voi päästää aivan huoletta sisälle. Avosiippani sisko päästi meillä kyläillessään tarkastajan sisään ja yhdessä totesivat kämpässä olevan telkkareita kaksin kappalein. Tarkastaja soitti sitten minulle ja ilmoitti käyneensä meillä ja sanoi laittavansa maksulaput postissa. Kiitin tatjouksesta, mutta kehoitin olemaan tekemättä turhaa työtä, koska asunnossa ei ole vastaanotinta. Kaveri meni ensin hämilleen ja muistutti nähneensä omin silmin kyseiset vastaanottimet. Totesin näkymät aistiharhoiksi ja epäilin hänen olevan varsin vaikeaa yksin todistaa vastaanottimien olemassaolo. Parin päivän päästä kaveri tuli ovellemme kollegansa kanssa tarkastamaan tilannetta. Valitettavasti asuntomme oli niin pieni, ettei sinne mahtunut millään kahta lupatarkastajaa yhtä aikaa. Yksin toivotin tervetulleeksi milloin vain.

Tässä on sitten tarkastaja toiminut oudosti. Tarkastaja on nähnyt television, mikä riittää sakkojen (tarkastusmaksu + arvioitu tv:n käyttöaika x 2) antamiseen + tv-lupamaksun aloittamiseen. Päätöksestä voi sitten valittaa ja tarvittaessa viedä oikeuteen, jossa on ennakkotapauksia asiasta - tv-maksuhallinnon hyväksi.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Aurajoen Tarzan kirjoitti:
Kyllä minäkin maksaisin Ylelle urheilusta, mutta muistaakseni sellaista vaihtoehtoa ei ole olemassa. Eli jos maksan vaikka nyt olympialaisista, maksan myös fst- tarjonnasta, tai vanhoista mustavalkokotimaisista, ja tässä kohtaa tulee se ongelma.
Mitä eiks sulla ollukkaan periaatepäätöstä olla maksamatta? Maksatko muuten autostasi pienemmän käyttömaksun niinä vuosina, kun ajat sillä vähemmän?

Aurajoen Tarzan kirjoitti:
Siinä olen samaa mieltä, että tv- lupa pitäisi sisällyttää vuotuisiin veroihin, tosin se ei taida olla mahdollista, kun aina on kuitenkin niitä joilta ei sitä töllöä löydy. Tosin nousi minun yhtiövastikkeenikin parvekeremontin myötä, vaikka en edes omista parveketta.
Kuten itsekin esimerkissäsi totesit, sillä ei ole yhtään mitään väliä, jos jossain korpikuusen alla joku ilman tv:tä eleleekin. Ylivoimaisesti suurimmalta osalta tuo töllötin kuitenkin löytyy ja muutenkin jokainen maksaa veroissaan sellaisestakin mitä ei itse aina käytä, että tuo ei ole mikään ongelma.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Buccaneer kirjoitti:
Mitä eiks sulla ollukkaan periaatepäätöstä olla maksamatta? Maksatko muuten autostasi pienemmän käyttömaksun niinä vuosina, kun ajat sillä vähemmän?
Näin vaikkei tämä tähän mitenkään kuulukaan, niin minä ajelen julkisilla. 45 euroa kuukaudessa. Ja on periaatepäätös olla maksamatta huonosta tarjonnasta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nyt kun analoginenverkko lakkautetaan ja tilalle tulee digitaalinenverkko, helpottuu tv-lupatarkastajien työ huomattavasti. En ole mikään asiantuntija, joten en tiedä onnistuuko tälläinen, mutta ennustan seuraavaa.

Digitaalisessa verkossa tv-lupatarkastajat voivat seurata signaalin avulla, mitä missäkin asunnossa katsotaan. Näin ollen voidaan helposti tarkastaa, onko herra x osoitteessa z katsoo televisiota ja hänellä ei ole tv-lupaa. No sitten vain katkaistaan kyseiseltä herra x:ltä signaali ja sen saa takaisin sitten kun on lupa korkoineen maksettu!

Editti: Muistakaapas sitten, että jos satutte omistamaan kännykän, jolla voi katsoa televisio-ohjelmia, Tarvitset tv-luvan!
 
Viimeksi muokattu:

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niilo kirjoitti:
Digitaalisessa verkossa tv-lupatarkastajat voivat seurata signaalin avulla, mitä missäkin asunnossa katsotaan. Näin ollen voidaan helposti tarkastaa, onko herra x osoitteessa z katsoo televisiota ja hänellä ei ole tv-lupaa. No sitten vain katkaistaan kyseiseltä herra x:ltä signaali ja sen saa takaisin sitten kun on lupa korkoineen maksettu!
Jos toi on teknisesti mahdollista, niin eikö parempi olisi että niiltä, joilla ei lupaa ole, katkaistaisiin pelkästään Yleisradion ohjelmatarjonta? Ylelle, ja vain ylelle se raha kuitenkin menee, tai ainakin pitäisi mennä.
 

Staffan

Jäsen
Suosikkijoukkue
DIF Hockey
Veijari kirjoitti:
Eikös tv-lupamaksu ole nimenomaan lupamaksu, eikä vero, johon sitä täällä verrataan. Itse koen sponsoroivani valtiota ihan tarpeeksi näiden verojen kautta, joita en pysty väistämään, kuten bensiinivero, tulovero, alkoholivero jne ja kun taas tv-lupamaksu on pikemminkin vaihtoehto, maksat tai et maksa, ei pakollinen, niin en sitä maksa vaikka television omistankin. Tuskin maksaisin edes silloin jos tuloni olisivat kaksinkertaiset
Niinpä... Se on "Televisiomaksu", ei lupamaksu. Nimi muutettiin jo jokunen aika sitten. Ja yhtäkaikki edelleen pakollinen ja valtion säätämä.

Tässä ketjussa tulee hyvin ilmi, tuo televisiomaksu kun on ainoa veroluonteinen maksu, jonka maksaminen on kansalaisille hyvin pitkälle omatunnon kysymys.Perintätapa ja kontrolli kun on mitä on. Ja maksamatta jää.

Herää vaan kysymys kuinka moni muu veroluonteinen maksu jäisi osalta suomalaisilta maksamatta, jos niiden periminen/valvonta toteutettaisiin samalla tavalla. Se nyt on kuitenkin varmaa että tuossa tilanteessa kaiken maailman etuisuuksien ja ilmaisten palveluiden vinkujien määrä ei vähenisi.

Summa summarum; mä en sinänsä itke sitä, että esim. pers´aukiset opiskelijat pitää hallussaan tv:tä ilman siitä perittävää maksua. Se vaan hieman harmittaa, että jotkut kansalaiset pidättävät itsellään oikeuden päättää itse, mitkä eduskunnan säätämät verot tai veroluonteiset maksut ovat maksamisen arvoisia. Ei kovin vastuuntuntoista toimintaa.


Ja tämä tästä. Lähdenpä kartuttamaan valtion verokertymää.
 
Viimeksi muokattu:

kimbe66

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti Usko:

Summa summarum; mä en sinänsä itke sitä, että esim. pers´aukiset opiskelijat pitää hallussaan tv:tä ilman siitä perittävää maksua. Se vaan hieman harmittaa, että jotkut kansalaiset pidättävät itsellään oikeuden päättää itse, mitkä eduskunnan säätämät verot tai veroluonteiset maksut ovat maksamisen arvoisia. Ei kovin vastuuntuntoista toimintaa.

Olen täysin samoilla linjoilla kanssasi. Jos maksu on lakisääteinen, niin se on lakisääteinen. Jollei laki muutu, niin turha siitä on urputtaa. Sitten täytyy vain äänestää eduskuntaan niitä ihmisiä, jotka haluavat saada tilanteen muuttumaan.

Noin muuten olen kyllä itse sillä kannalla, että tämä voitaisiin siirtää suoraan verotukseen. Jos suomalaisten keskitulot ovat noin 20000 euroa vuodessa (http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html), niin luulisi joku 0,25% lisää veroissa tekevän saman summan kuin nykyinen tvmaksu. Tässähän olisi myös se etu, että todella pienituloisten ei tarvitsisi juurikaan maksaa tv:n katselustaan. Tosin samaan aikaan se kirpaisisi hyvätuloisia entistä pahemmin. Mutta poistuisi ainakin tarve tämänkaltaisille viestiketjuille kokonaan.
 

Iceberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC ja FC TPS
Aurajoen Tarzan kirjoitti:
Siinä olen samaa mieltä, että tv- lupa pitäisi sisällyttää vuotuisiin veroihin, tosin se ei taida olla mahdollista, kun aina on kuitenkin niitä joilta ei sitä töllöä löydy. Tosin nousi minun yhtiövastikkeenikin parvekeremontin myötä, vaikka en edes omista parveketta.

Niin ja varmaan jokainen veronmaksaja ylläpitää turhaan jotain yhteiskunnan tarjoamaan palvelua verorahoillaan, jota ei koskaan käytä. Ihan hyvin se voitaisiin sisällyttää verotukseen tai digiajan niin mahdollistaessa poistaa Ylen kanavat ja lupamaksu niiltä, jotka eivät Ylen "tarjontaa" halua katsoa.

Tai sitten muuttaa Yle osittain tai kokonaan mainosrahoitteiseksi.
 
Viime viikolla soiteltiin lupa-asioista. Kysyivät omistanko telkkaria. Totesin etten. Ja tietokone riittää. Kysyi vielä onko koneessa tv-korttia. Ei ole ei. Onhan se hyvä että varoitetaan etukäteen että tarkastukset on käytössä. Mitään periaatteita tms. tuon maksamattomuudesta ei ole. Kun ei vain ole rahaa työttömänä. Kunhan pääsee joskus töihin niin voisi panostaa enemmän tuohon katseluun. Digiboxi ym. Ja kenties se lupa. Siihen asti nukun yöni ihan rauhassa. Ovea en avaa muutenkaan jos en tiedä kuka siellä on.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Aurajoen Tarzan kirjoitti:
Näin vaikkei tämä tähän mitenkään kuulukaan, niin minä ajelen julkisilla. 45 euroa kuukaudessa. Ja on periaatepäätös olla maksamatta huonosta tarjonnasta.

Voisi olla fiksua tehdä henkilökohtainen periaatepäätös ajaa pummilla noissa jukisissa. Säästäisit heti 45 euroa kuukaudessa. Luulisi sillekin rahalle olevan parempaa käyttöä. Kyseessähän on kuitenkin lähinnä vapaaehtoinen maksu ja on jokaisen henkilökohtainen päätös maksaako sitä vai ei.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt ei ole hyvä Buccaker ottaa mitään joukkoliikenneaspektia mukaan tähän keskusteluun. Puhutaanhan kuitenkin ihan eri asiasta; kaikki joilla on TV joutuvat rahoittamaan YLE:n ohjelmatuotantoa, vaikkeivät sitä katsoisi. Joukkoliikenteessä sensijaan pummilla matkustava haluaa kuljetuspalvelun joltain tietyltä operaattorilta, mutta ei ole halukas siitä mitään maksamaan. Joukkoliikennepummien logiikalla voisi vaikka käydä parturissa tai syömässä ravintolassa maksamatta siitä mitään. Sinä koiraihmisenä (?) voisit sensijaan vaikka olla pahoillasi siitä, että samojedisi, joka juoksee vuodet läpeensä vapaana tunturissa, on samalla tavalla verovelvollinen, kuin Töölöläinen Musti, jolle on verovaroin ylläpidetyt koirapuistot ja Mustin paskatkin kaupunki siivoaa tienvarsista.
 

Grub

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä on tv-lupa :)?

Eli itsekään en tuota maksa, samoista syistä kuin muut. Viimeinen tikki oli tuo mainoslause: "kun yksi ei maksa, niin muut maksavat enemmän". Samaan aikaan sitten kerrotaan kuinka lupien lukumäärä on noussut, mutta silti maksu nousee. Canalin maksun kyllä maksan mielihyvin, tarjonnan laatu on äärettömästi parempaa.

Oma ehdotukseni on se, että jokainen maksakoon siitä mitä katsoo. Ei olisi vaikea toteuttaa nykytekniikalla. Kyllä minä ylellekin silloin maksaisin katsottavista ohjelmista. Tai sitten ylekin ainakin osittain mainosrahoitteiseksi... ei haittaisi minua.

On kai minua kirjeillä ja puheluilla joskus häiritty. Puhelimessa sanoin kerran vihaisella äänensävyllä, että onko teillä tullut mieleen, että Suomessa asuu ihmisiä joilla uskonta kieltää tv:n. Seurasi hirveät pahoittelut ja lupasi kirjoittaa heidän tietoihinsa tämän. En sitten tiedä, mitä tänä päivänä siellä lukee... olenko joku lestadiolainen heille... aivan sama, ei kiinnosta :). Kerran on ilmeisesti käyty ovella, mutta onneksi puhelimet on keksitty... kaverit asuivat samassa yhtiössä, niin osasivat varoittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös