TV-lupatarkastajat

  • 29 149
  • 154

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
tt kirjoitti:
Ei Canal+:n hankkiminen TV-lupaa edellytä, ei sitä ainakaan missään kysytä.
Jos sinulla on töllötin josta näet kanavia, oli sitten oma antenni, kaapeli tai satelliitti, olet velvollinen maksamaan TV-luvan.

Itse olen maksanut TV-luvan siitä lähtien kun muutin kotoa n. 20 v. sitten, ja hyvin on yöt nukuttu.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Morrow10 kirjoitti:
Kiitos. En itse tässä kyllä haluaisi asua juuri tuon syyn takia.

13~ kirjoitti:
Eiköhän se signaali tule kaikkiin asuntoihin, jotka verkkoon kuuluvat? Siitä ei vaan ole iloa, jos et saa sitä purettua ohjelmakortilla.
Niin siis vähän tuota minä tarkoitin. Tuleehan se canalkin jokaiseen kaapeli asuntoon, mutta jos sitä ei saa kortilla purettua, niin ei siitä iloa ole.
Mielestäni yleltä olisi oikea ratkaisu tehdä kaupallisten kanavien tavalla, että jos et maksa et myöskään katso.
Tosin sitten voi taas kysyä kuinka paljon nämä piraattikortit lisääntyisivät.
 

Donald_22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit
fastasashark kirjoitti:
Jos sinulla on töllötin josta näet kanavia, oli sitten oma antenni, kaapeli tai satelliitti, olet velvollinen maksamaan TV-luvan.

Itse olen maksanut TV-luvan siitä lähtien kun muutin kotoa n. 20 v. sitten, ja hyvin on yöt nukuttu.
Noin mutuna muistelisin, että tv-lupa koskee vain Ylen kanavia, jolloin jos et katso niitä, et ole velvollinen maksamaan. Selitykseksi ei tosin taida kelvata "en mä niitä katso", vaan pitää voida todistaa, ettei todella katso Yleä (poistaa tv:n/digiboksin muistista) vastaanottimestaan.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
fastasashark kirjoitti:
Jos sinulla on töllötin josta näet kanavia, oli sitten oma antenni, kaapeli tai satelliitti, olet velvollinen maksamaan TV-luvan.

Eikö Canal+:aa saakaan katsoa ilman TV-lupaa?

Hyvä, että valaisit asiaa, olinkin sitten muiden muassa ymmärtänyt todella väärin tämän ketjun. Jotenkin vain sain sen käsityksen, että tässä keskusteltiin siitä, että voiko TV-luvatta katselusta jäädä ylipäätään kiinni jotenkin ja voiko esimerkiksi Canal+:n hankinta aiheuttaa kiinnijäämisen.

-tt
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Donald_22 kirjoitti:
Noin mutuna muistelisin, että tv-lupa koskee vain Ylen kanavia, jolloin jos et katso niitä, et ole velvollinen maksamaan. Selitykseksi ei tosin taida kelvata "en mä niitä katso", vaan pitää voida todistaa, ettei todella katso Yleä (poistaa tv:n/digiboksin muistista) vastaanottimestaan.
Bullshit! TV-lupa koskee kaikkia jolla on TV joka on kytketty "verkkoon". Siis jos antennikaapeli ei ole kiinni, ei tarvitse maksaa.

EDIT:
Tuli mieleen kaverini n. 10 v. takaperin:
Tarkastaja oli oven takana ja näki ovella vanhan telkkarin joka seisoi sängyllä. Sanoi:
-Jaa, näen että sulla on TV mutta se ei ole käytössä?
Kaveri vastasi:
- Ei, ei, tuo on se vanha, täällä olohuoneessa on uusi! Siitähän sitten kiltisti maksamaan...
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Donald_22 kirjoitti:
Noin mutuna muistelisin, että tv-lupa koskee vain Ylen kanavia, jolloin jos et katso niitä, et ole velvollinen maksamaan. Selitykseksi ei tosin taida kelvata "en mä niitä katso", vaan pitää voida todistaa, ettei todella katso Yleä (poistaa tv:n/digiboksin muistista) vastaanottimestaan.

Noin mutuna muistelisin, että jos taloudessa on laite, jossa on viritin, pitää lupamaksu maksaa.
 

Ice Hockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
FreezingHell kirjoitti:
Eipä ole tullut maksettua eli siivellä elellään. No kun ei ole ovisilmää niin välttyy kaupustelijoilta ja jehovilta.
Silloinhan niiltä juuri välttyy, kun on ovisilmä, mistä katsoa jos siellä joku tarkastaja on. Sakoilta vältytty juuri ton silmän takia ja naapuri kellä ei silmää ollut sakot sai. Että näin.

Ja maksettava lupa on silloin, kun asunnosta löytyy tv pysty sillä katsomaan kanavia tai ei.
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
mikse kirjoitti:
Miten luulet(te), että Canal vaikuttaa tohon tarkastusinnokkuuteen? Voinko sanoa, että sain Canalin netin kylkiäisenä kaveriltani, joka on Welholla duunissa? Saavatko tarkastajat jostain selville tv-luvattomat asunnot, joissa Canal huutaa?

Henkilörekisterilain mukaan TV-lupa- ja kaapeli- tai satelliittitilaajarekisterien ristiintarkistaminen on kiellettyä, joten siinä mielessä voi elää "turvallisesti", vaikka canal+ olisikin ja tv-lupaa ei ole.
 

Donald_22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit
mikse kirjoitti:
Noin mutuna muistelisin, että jos taloudessa on laite, jossa on viritin, pitää lupamaksu maksaa.
Oikeassa olet, piti käydä ihan tarkistamassa.
http://www.tv-maksu.fi/navi7.html#2._Televisiomaksua_edellyttävät_laitteet/laite-yhdistelmät
"Televisiomaksu on maksettava riippumatta siitä mitä ohjelmia tai kanavia katsotaan ja kuinka paljon niitä katsotaan. Myös satelliittiantennin kautta vastaanotettavat lähetykset edellyttävät televisiomaksun maksamista." Ei pitäisi luottaa mutuun. Olisiko se sitten aikaisemmin ollut noin kuin väitin, vai keksinköhän taas vain omasta päästäni? No, joka tapauksessa pitää maksaa nykyään...
 

JAN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon entiset SM-liigajoukkueet
jake kirjoitti:
Henkilörekisterilain mukaan TV-lupa- ja kaapeli- tai satelliittitilaajarekisterien ristiintarkistaminen on kiellettyä, joten siinä mielessä voi elää "turvallisesti", vaikka canal+ olisikin ja tv-lupaa ei ole.

Ja tälle seikalla nostin maljan Canalin tilatessani. Nauratti myös lappu, joka postilaatikosta tänään tipahti. Että 200 euroa pitäisi maksaa Yleisradion televisio- ja radio-ohjelmatuotannon rahoittamiseksi... Taitaa jäädä väliin!
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
fastasashark kirjoitti:
Jos sinulla on töllötin josta näet kanavia, oli sitten oma antenni, kaapeli tai satelliitti, olet velvollinen maksamaan TV-luvan.

Itse olen maksanut TV-luvan siitä lähtien kun muutin kotoa n. 20 v. sitten, ja hyvin on yöt nukuttu.
hyvin olen minäkin yöni nukkunut, vaikka tässä asiassa siivellä elänkin enkä lupaa ole maksanut. Tai no, vasemmalla kyljellä maatessa omatunto joskus painaa, mutta siitäkin olen tähän mennessä selvinnyt.
Isoäidilläni ei muuten ole telkkaria, mutta silti mummukulta maksaa luvan joka vuosi, "ettei kukaan tule ovelle kyselemään,ja onhan hällä toi radio".
Voinko minä siis näin ollen nukkua myös vasemmalla kyljellä hyvin,ikäänkuin hänen maksaessaan minun television katsomiseni?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tiedustelin asiaa siis Canalin asiakaspalvelusta, tässä vastaus:
Hei Tarzan!

Kiitos yhteydenotostasi.

Televisiolupahallinto eikä mikään muukaan ulkopuolinen yritys pysty käyttämään asiakasrekisteriämme tietolähteenään, sillä emme välitä asiakastietojamme kenenkään ulkopuolisen käyttöön. Televisiolupa on toki lakisääteinen, mutta me emme puutu sen valvontaan tai luvan hankkimiseen/hankkimatta jättämiseen millään tavalla.

Mikäli haluaisit vielä tiedustella asian suhteen jotain, voit aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme joko puhelimitse, sähköpostitse tai faxilla. Asiakaspalvelumme puhelinpalvelu on avoinna arkisin 8.00 - 20.00 ja lauantaisin 10.00 - 16.00.

Mukavaa talven jatkoa!

Ystävällisin terveisin,

Canal Digital Finland Oy
Asiakaspalvelu / Jenni
Pl 866
33101 Tampere
Puh: 0207 699 000
Fax: 0207 699 006
www.canaldigital.fi
asiakaspalvelu@canaldigital.fi

Hieno homma, huomenna saa Canal Digital Finland ainakin yhden uuden asiakkaan.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Donald_22 kirjoitti:
Tuo viimeinen FAQ on aika paha:
6.4. Q: Koskeeko kuluttajansuojalaki televisiomaksua?
A: Kuluttajansuojalaki koskee kulutushyödykkeiden tarjontaa, myyntiä ja muuta markkinointia elinkeinoharjoittajalta kuluttajalle (kuluttajasuojalaki 38/1978, 1 §). Televisiomaksu on julkisoikeudellinen maksu eikä kuuluu kuluttajasuojalain piiriin.

Siis ei saa valittaa jos ei ole tyytyväinen? On se helppoa laatia säännöt kun on valtio. Minustakin tulee isona valtio...
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aurajoen Tarzan kirjoitti:
käsittääkseni näillä telkkariagenteilla on olemassa jotain hilavitkuttimia joilla omakotitalosta pystyy sen vastaanottimen paljastamaan.
Tosin, suuressa osassa sen pystyy juuri ja juuri päättelemään siitä haravasta katolla.

Jos tuolla haravalla tarkoitetaan antennia, niin eihän siitä vielä lupaa joudu maksamaan.

Maksan luvan vasta jos jään kiinni. Yhdeksän vuotta ilman lupaa. Olen muuten laittanut säästöön vuosittain tuon tv-maksun verran. Tekee muuten n.1500e riihikuivaa korkoineen tuolta ajalta.

Soiteltu on mutta uskokaa tai älkää, ikinä ei oven takana ole kukaan käynyt. Muuttakaa maalle! Täällä saa olla rauhassa. Canal plussaa tullut maksettua vuodesta -99.

Periaatteessa olen pummeja ja vapaamatkustajia vastaan, mutta tämä lupahomma vaan on niin naurettavan typerä systeemi, että en osaltani sitä periaatteestakaan tue, varsinkin kun sen kiertäminen on niin helppoa.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Suomen maajoukkue, altavastaajat
Ice Hockey kirjoitti:
Silloinhan niiltä juuri välttyy, kun on ovisilmä, mistä katsoa jos siellä joku tarkastaja on. Sakoilta vältytty juuri ton silmän takia ja naapuri kellä ei silmää ollut sakot sai. Että näin.

Taisi lainaamasi kirjoittaja olla samalla linjalla kuin meikäläinenkin, eli kun ovisilmää en omista niin en avaa ovea kenellekään jos en tiedä kuka on tulossa. Eli kaverit aina ilmoittavat tulostaan etukäteen. Ja muutenkaan, mistä sitä tietää minkä näköinen papparainen on lupatarkastaja ja minkä näköinen ei, siis jos ovisilmästä tiiraat niin miten voit päätellä kyseessä olevan tarkastajan?

Itse en ole koskaan lupaa maksanut, enkä ainakaan lähitulevaisuudessa aio maksaakaan. Täysin turha ja överikallis maksu Ylen tarjontaan nähden.
 

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Uncle J kirjoitti:
Nyt olen kyllä miettinyt canal +:ssan hankkimista, jolloin tulee kyllä varmaan eteen myös tv-luvan maksaminen...

Ei tule. Ei mullakaan ole, lupaa telkkariin eikä siten televisiotakaan. Palvelunhan tarjoaa ainakin täällä paikallinen puhelinyhtiö, joka ei kysy "missä osoitteessa vuokraamasi conax-kortti sijaitsee".

Jos joku kyselee, olen antanut kortin synttärilahjaksi kaverilleni, joka asuu kaapeliteeveen alueella eikä hänkään omaa telkkarilupaa. Minä vaan maksan 1/2 vuotta hänen laskunsa.
 

Aishoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, Turku
QUOTE=Klinga]Tv-lupatarkastajat, nämä opiskelijoiden rakastamat hahmot ovat nyt aloittaneet ainakin minulle uuden häirintä tavan eli puhelinsoitot.


Ai sekö se olikin taas se "tuntematon numero soittaa" puhelin soitto.

Prkl, ei osteta eikä myydä mitään! ;) ja televisiotahan katsellaan maksamatta lupia. :)

Kerran kärysin lupatarkastajalle ja hölmöyksissäni sanoin että: juu onhan meillä ollu jo kauan telkkari, voi helevata!. Pistivät sitten takautuvasti tulemaan sellasen melkein tonnin maksu lapun. Ja eikun soittamaan lupakeskukseen että: "Yllättäen televisio hajosi". Eipä tarvinnut maksaa ihan koko maksua. Ei oo työttömällä/opiskelijalla varaa tollaisiin tv-lupiin ja näyttäisivät nyt YLE:llä edes kunnon ohjelmaa, tällä hetkellä Yleltä ei tule seurattua muuta kun lätkän MM-Kisat. ja nekin tulee kerran vuodessa.
 

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Maksaisin, jos se olisi porrastettu tulotason mukaan. Nykyisellään en maksa, minulla on ovisilmä, enkä todellakaan avaa kenellekään ketä en entuudestaan tunne.

Edelleenkin on epäselvää että jos töllö ei ole seinässä kiinni, pitääkö maksaa.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
dingus kirjoitti:
Edelleenkin on epäselvää että jos töllö ei ole seinässä kiinni, pitääkö maksaa.
Näköjään riittää jos telkkari löytyy huushollista. Minä olen aina luullut että jos ei antennipiuha ole kiinni, ei tarvitse maksaa, jos esim. katsotaan vain videota/DVD:tä. Joka päivä oppii jotain uutta.


Määritelmiä
Tässä laissa tarkoitetaan:

1) televisiolla televisio-ohjelmistojen vastaanottoon ja seuraamiseen tarkoitettua laitetta tai laiteyhdistelmää; ja

2) television käyttämisellä televisio-ohjelmien vastaanottamista televisiolla taikka television pitämistä tai säilyttämistä siten, että se koska tahansa on vähäisin toimin käytettävissä televisio-ohjelmien vastaanottamiseen.

Lähde:http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980745#a745-1998
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
fastasashark kirjoitti:
Näköjään riittää jos telkkari löytyy huushollista. Minä olen aina luullut että jos ei antennipiuha ole kiinni, ei tarvitse maksaa, jos esim. katsotaan vain videota/DVD:tä. Joka päivä oppii jotain uutta.
Videoita voi katsella sääntöjen mukaan jos poistaa televisiosta virittimen. Tämän toimenpiteen jälkeen tv ei ole koska tahansa vähäisin toimin käytettävissä televisio-ohjelmien vastaanottamiseen.
 

Karzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uisge beatha
vintsukka kirjoitti:
Videoita voi katsella sääntöjen mukaan jos poistaa televisiosta virittimen. Tämän toimenpiteen jälkeen tv ei ole koska tahansa vähäisin toimin käytettävissä televisio-ohjelmien vastaanottamiseen.


Kai videoistakin pitää poistaa viritin? Muutenhan tuossa on selvä porsaanreikä.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
TV-luvan kiertäminen on liian helppoa että miksi maksaa jos voi olla maksamattakin?. Itselläni ei ole tarkastajaa käynyt vaikka olen yli vuoden jo asunut opiskelija-asuntolassa. Kun ei avaa ovea tuntemattomille niin ei pitäisi olla mitään hätää, ja vaikka avaisikin niin voi aina perustella ettei telkkaria ole. Ja vaikka olisikin telkkari näkyvissä ulko-ovella niin voi sitä aina sanoa että se on rikki. Jos äänet kuuluu, niin sanoo vain että korjailen sitä juuri yhdelle kaverille. Tuo viimeinen repla toimi eräällä kaverillani. EDIT: Mutsi muuten halusi sen luvan ottaa minulle, sanoin että senkus otat mutta saat kyllä itse maksella sitä, kun ei minulla varaa ole opintotuista sitä maksella. Äiti ei sitten ole sitä maksanut. Ulosottokirjeitä tullut jo puolisen vuotta postissa. Täytynee joku päivä soittaa tv-lupahallintoon että telkkari meni paskaks eikä uuteen ole varaa
 

MOHJMTS

Jäsen
Olen vissiin saanut väärää tietoa ton canalin ja tv-luvan suhteen.., no nythän sitä ei ole mitään huolta tv-luvan suhteen tulevaisuudessakaan...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Donald_22 kirjoitti:
Itse olen ihan Helsingin Töölössä nähyt tälläisen vehkeen, tai ainakin luulen kyseisen vehkeen olleen kyseessä.
Älä luule enää, sillä se ei varmasti ollut mikään telkkaritutka. Tai jos olikin, niin kyseinen herrashenkilö ei varmasti ollut tv-maksutarkastaja. Laki kun kieltää yksityisten tilojen tarkkailun millään apuvälineillä. Käytännössä siis saat kuunnella paljaalla korvalla, kun naapurissa harrastetaan seksiä, mutta et saa käyttää edes vesilasia tarkkailun tehostamiseksi (tämä vinkkinä sillä yhdelle jatkoaikalaiselle, se sun tunnustus muistetaan vieläkin). Kyllä nuo lupatarkastajat käyttävät ihan laillisia keinoja, tai jos eivät käytä, niin eivät ole tarkastajina kovin kauaa.

Onnekseni olen nykyjään sen verran hyvätuloinen, että tuo mittava rahasumma on varaa suorittaa asianmukaisesti. Joskus opiskeluaikana niin ei ollut, ja siitä poden vieläkin kipua moraalissani joskus.
 
Suosikkijoukkue
Vaasa
Derby kirjoitti:
Täytynee joku päivä soittaa tv-lupahallintoon että telkkari meni paskaks eikä uuteen ole varaa
Jos on maksanut lupamaksun ja ilmoittaa, että tv rikkoutunut, palautetaan maksetusta maksusta "käyttämättä" jäänyt osa (eli luvan viimeiseen voimassaolopäivään saakka)

Klinga kirjoitti:
..ensimmäinen urbaani legendakin tuli esiin:
Lupatarkastaja (ei vielä tässävaiheessa paljastanut olevansa sellainen) oli soitellut ja kysynyt, että mikä teidän mieli ohjelmanne on televisiossa ja seuraatteko sitä päivittäin. Tähän vastaaja listattuaan lempi ohjelmat ja sanoessaan seuraavansa niitä päivittäin oli kyselijä tokaissut, että siinä tapauksessa te voisitte maksaa tv-lupaakin ja piakkoin se lasku olikin kolahtanut postiluukusta alas.
Lupatarkastajalla ei ole oikeutta "soluttautua", eli ko legenda on todellakin anal+ tavaraa.

Sitten "tämä tarina on tosi" -kertomus ajan takaa:

Lupatarkastaja tulee ovelle, ovi avataan ja taustalta kuuluu, kun legendaarinen Anssi Kukkonen selostaa mäkihyppyä.

-Tarkastaja:"teillä ei ole tv-lupaa, vaikka tv onkin, nyt rapsahtaa sakot ja menetätte tv:n valtiolle" (silloinen käytäntö).
-Asukas: "ei mulla mitään teeveetä oo"
-Tarkastaja: "onhan, kuulen Anssi Kukkosen selostavan"
-Asukas: "ei se oo tv, se on radio"
-Tarkastaja: "ei Kukkonen radiossa selosta"
-Asukas: "mun radiossa selostaa!"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös