Turhan tiedon -ketju

  • 663 099
  • 3 252

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Syömälllä arkin postimerkkejä pääset lentämään omin siivin Fidzi-saarelle: ei tullitrakastuksia, ei turhia jonotuksia?
Joku tyyppi lähetti itsensä lentorahtina (vissiin siis postipakettina) Australiasta Iso-Britaniaan (tai toisin päin) kun ei ollut varaa lentolippuun ja piti päästä veljen häihin. Siitä oli jossain ohjelmassa missä kerrottiin ihmisten hölmöistä (oudoista yms.) ideoista ja teoista (joista kuitenkin selvittiin hengissä).

Yhdysvaltain postilaitos kielsi lasten lähettämisen postipaketteina vuonna 1920. Joku äiti oli keksinyt lähettää tyttärensä postissa isovanhemmilleen kun perheellä ei ollut varaa junalippuun. Asiasta oli juttua lehdessä ja monet perheet innostuivat lähettelemään lapsiaan pitkin maata postissa kunnes vissiin parin vuoden kuluttua se saatiin vihdoin kiellettyä.

Elefantin esi-isä 64 miljoonan vuoden takaa oli jäniksen kokoinen.
Olet tainnut katsella evoluutio-ohjelmaa jonka yle lähetti. Kyllä siinä oli paljon uutta tietoa itselleni mutta paikoitellen edettiin mielestäni vähän hätäisesti. Yksi ohjelma per yksi eläinryhmä olisi ollut parempi. Ja kyllähän se tieto sinänsä minulle turhaa on kun en arkielämässä tee esim. mitään sillä tiedolla että krokotiileillä on ollut aikoinaan sukulaisia jotka olivat jokseenkin siroja ja juoksivat kuin vinttikoirat... ei mitään hitaita köntyksiä kuten nykyiset krokotiilit maalla.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit

Niin sinänsä mielenkiintoinen detsku, mutta vanheni vuonna 1955.
Ja liian pieni ja hankala läntti, että olisi voitu hyödyntää Bond- elokuvien kuriositeettina.

arvee on lukenut Alistair Macleanin kirjan nimeltä Karhusaari, mikä on myös turha tieto kaikille muille ihmiskunnassa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao

Niin sinänsä mielenkiintoinen detsku, mutta vanheni vuonna 1955.
Ja liian pieni ja hankala läntti, että olisi voitu hyödyntää Bond- elokuvien kuriositeettina.

arvee on lukenut Alistair Macleanin kirjan nimeltä Karhusaari, mikä on myös turha tieto kaikille muille ihmiskunnassa.
Minä myös. Muutamakin MacLean tuli luettua vanhempien kirjahyllystä junnuna, jos luettavat loppui viikonloppuna kun kirjastot oli kiinni. Samalla periaatteella tuli luettua Rushdien Keskiyön lapset, Dostojevskin Idiootti ja Faulknerin Ääni ja vimma. Siis joskus ennen yläastetta. Vanhemmilta opin, että lukeminen kannattaa. Mutsi luki noita venäläisiä klassikoita, Donneria ja Paasilinnoista Ernoa. Faija luki puolestaan Artoa, MacLeania, Clavellia, Follettia ja Chandleria. Meillä luettiin aina, ja keskusteltiin ruokapöydässä kirjallisuudesta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sinebrychoff on tunnettu oluen ja muiden pullotettujen tuotteiden valmistaja. Tehdas on perustettu jo vuonna 1819.
Tehtaan perusti venäläisen kauppias Sinebrjukovin poika Nikolai. Nimen Sinebrjukov (esiintyy myös muodossa Sinebrjuhov, ven. Синебрюхов) kirjoitusasu muuttui myöhemmin hienommaksi, muotoon Sinebrychoff.
Sanan/nimen alkuperäinen merkitys tarkoittaa suomeksi kutakuinkin "sinihousu".
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@finnjewel toteamus ja pikakysymys:

Olen ollut Koffilla töissä, keikkapanijana hehe. Ja yhden kesän jonkin tasoisena kunnossapitäjä eli kesäsähkömiehenä Hietalahdessa. Muistan yhden keikkapätkän, oli aikaan silloin kun Nikolai-olut tuotiin markkinoille: se oli minusta erinomainen olut tuolloin.

Se kysymys liittyy venäjän lausumiseen ja ehkä vähän jopa Ison Vihan perintöön:

Lausutaanko -hov loppu venäjäksi jotenkin -hoff kuuloisesti, vai halusiko Nikolai S. häivyttää venäläisyyttään vähän tavallaan saksalaistamalla sukunimeään?

Sinänsä turhaa tietoa, mutta hieman kiinnostaa tuo venäjän ääntämys minua.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
@finnjewel toteamus ja pikakysymys:

Olen ollut Koffilla töissä, keikkapanijana hehe. Ja yhden kesän jonkin tasoisena kunnossapitäjä eli kesäsähkömiehenä Hietalahdessa. Muistan yhden keikkapätkän, oli aikaan silloin kun Nikolai-olut tuotiin markkinoille: se oli minusta erinomainen olut tuolloin.

Se kysymys liittyy venäjän lausumiseen ja ehkä vähän jopa Ison Vihan perintöön:

Lausutaanko -hov loppu venäjäksi jotenkin -hoff kuuloisesti, vai halusiko Nikolai S. häivyttää venäläisyyttään vähän tavallaan saksalaistamalla sukunimeään?

Sinänsä turhaa tietoa, mutta hieman kiinnostaa tuo venäjän ääntämys minua.
Nimen Синебрюхов venäläinen lausuu: si-ni-BRJUU-haf. Painotus kolmannella tavulla, painoton e muuttuu i:ksi, painoton o melkein a:ksi ja lopun v muuttuu f:ksi. Kyllä uskoisin, että tarkoituksena oli saada nimi näyttämään -jos ei hienommalta - niin vähemmän venäläiseltä.
Samasta syystä olettaisin, että balttilainen sukunimi Tsiljakus tunnetaan nykyään nimenä Zilliacus.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tänä päivänä (24. huhtikuuta) 1918 käytiin ensimmäinen panssarivaunujen välinen taistelu. Kolme brittiläistä Mark IV panssarivaunua löi kolme saksalaista A7V panssarivaunua toisessa Villers-Bretonneux'n taistelussa.

(Käytän sanaa "löi" enkä "tuhosi", koska en tiedä mitä näille saksalaisvaunuille oikeasti kävi, tuhoutuivatko ne konkreettisesti vai vaurioituivatko ne yhteenotossa sen verran, että menettivät toimintakykynsä).



 

Glove

Jäsen
Tänä päivänä (24. huhtikuuta) 1918 käytiin ensimmäinen panssarivaunujen välinen taistelu. Kolme brittiläistä Mark IV panssarivaunua löi kolme saksalaista A7V panssarivaunua toisessa Villers-Bretonneux'n taistelussa.

(Käytän sanaa "löi" enkä "tuhosi", koska en tiedä mitä näille saksalaisvaunuille oikeasti kävi, tuhoutuivatko ne konkreettisesti vai vaurioituivatko ne yhteenotossa sen verran, että menettivät toimintakykynsä).



Yksi saksalaisten vaunuista putosi juoksuhautaan ja miehistö hylkäsi sen, toinen vaurioitui pahoin ja hylättiin. Kolmas selvisi kolhuitta. Brittien Mark IV vaunuista kaksi vaurioitui, mutta pääsivät poistumaan paikalta ja yksi vaunu taisteli taistelun loppuun asti. Taisteluun osallistui vahvistuksena myös osasto brittiläisiä Whippet tankkeja, joista kaksi tuhottiin ja yksi vaurioitui.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Täällä kun osa on tanssinut riemusta, että viestiketjuja voi vihdoin laittaa ignoreen, niin voin paljastaa että mulla on tässä vaiheessa tasan yksi (1) ketju ignoressa. Löytyy kierrätyskeskuksesta ja siellä on käyty keskustelua kuluneen kuun aikana. Muita vinkkejä ei heru. Saa arvata mut ei oo pakko!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Yksi saksalaisten vaunuista putosi juoksuhautaan ja miehistö hylkäsi sen, toinen vaurioitui pahoin ja hylättiin. Kolmas selvisi kolhuitta. Brittien Mark IV vaunuista kaksi vaurioitui, mutta pääsivät poistumaan paikalta ja yksi vaunu taisteli taistelun loppuun asti. Taisteluun osallistui vahvistuksena myös osasto brittiläisiä Whippet tankkeja, joista kaksi tuhottiin ja yksi vaurioitui.

Kiitokset täsmennyksestä!

Voidaan sanoa, että twiitin lyhyt kuvaus tapahtuneesta antoi aikalailla yksinkertaistetun kuvan tapahtumien kulusta tuolloin. Mikä toki on ymmärrettävää, merkkirajoituksesta johtuen, mutta silti. Todellisuus oli kompleksisempi.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
[turhaa tietoa]Kävin piruttain tarkistamassa, kuinka monta kertaa Redrose on laittanut biisipeliin Pallasin kappaleen Last Angel. Tuloshaku kertoi että äsköisen postauksen jälkeen yhdeksän (9) kertaa. Kymppi täyteen seuraavaksi @Redrose ?[/turhaa tietoa]

[lisää turhaa tietoa]Itsellä on puolestani samaisessa biisipelissä se periaate, että vältän postaamasta sellaisia biisejä, jotka olen laittanut ketjuun jo aikasemmin. Reilulla tuhannella viestillä joitain lipsahduksia on tietysti päässyt tapahtumaan vuosien mittaan, mutta pääasiassa en juurikaan vastaile biiseillä, joita olen käyttänyt jo aikaisemmin. Minusta tuon pelin pelaaminen olisi mulle muuten liian helppoa eikä riittävän haasteellista.[/lisää turhaa tietoa]
 

Redrose

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
[turhaa tietoa]Kävin piruttain tarkistamassa, kuinka monta kertaa Redrose on laittanut biisipeliin Pallasin kappaleen Last Angel. Tuloshaku kertoi että äsköisen postauksen jälkeen yhdeksän (9) kertaa. Kymppi täyteen seuraavaksi @Redrose ?[/turhaa tietoa]

[lisää turhaa tietoa]Itsellä on puolestani samaisessa biisipelissä se periaate, että vältän postaamasta sellaisia biisejä, jotka olen laittanut ketjuun jo aikasemmin. Reilulla tuhannella viestillä joitain lipsahduksia on tietysti päässyt tapahtumaan vuosien mittaan, mutta pääasiassa en juurikaan vastaile biiseillä, joita olen käyttänyt jo aikaisemmin. Minusta tuon pelin pelaaminen olisi mulle muuten liian helppoa eikä riittävän haasteellista.[/lisää turhaa tietoa]

Se The Last Angel on vaan niin hyvä biisi, jonka voi laittaa aina, jos se sopii siihen paikkaan, kun itselläni on jokin muu homma kesken. Yleensä olen välttänyt samojen biisien julkaisemista, mutta toisinaan on niin kiire, ettei ole aikaa ryhtyä Spotify- tai Google-hakuihin. Silloin tulee laittaneeksi sen biisin, joka tulee ekana mieleen. Jos on aikaa, niin etsin biisien otsikoita omista CD- ja vinyylilevyistäni. Onneksi suurin osa näistä on löytynyt myös YouTubesta.
 
K

Kiekkokatsoja

Tiedoksi vaan, että just päästin pahanhajuisen pierun. Mutta onneksi tuuletusikkunat on auki, ja kukaan teistä ei ole täällä.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Minulla voi jossain vielä lymyillä postimerkki, jossa lukee Saint Pierre et Miquelon.

Mikä on monille turha tieto, mutta ehkä johonkuhankaan steinerkoululaiseen tai muuten medialukiolaiseen osuva tiedonsirpales.
Napoleon oli kovettu kundi aikanaan aikansa, senkin vielä tarjoan turhuuttani, bonuksena.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Tänään kalenteri näyttää 10.10.2020

10 + 10 = 20

Tänään vietetään siis virallisen epävirallista 202020 -päivää!
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Vaihdoin muutaman palaneen lampun kotona, ja aloin miettimään, että kuinka montakohan lamppua talostani löytyykään. Yhdeksän vuotta oon asunut, mutta eipä ole tullut ajateltua tätä ennen. Jääkaapin/ uunin valoja en laskenut. Yhteensä 44 lamppua ja 4 loisteputkea löytyy talostani.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Jääkaapin/ uunin valoja en laskenut. Yhteensä 44 lamppua ja 4 loisteputkea löytyy talostani.
Voin auttaa: normijääkaapissa on yksi ja uunissa on yksi, eli yhteensä kaksi.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Voin auttaa: normijääkaapissa on yksi ja uunissa on yksi, eli yhteensä kaksi.
Näin arvelinkin. Kiitos tiedosta! Huonetta valaisevia lamppuja laskeskelin, mikäli siellä suunnalla jäi epäselväksi.
Oletan, että palstalaisille taloni lamppujen määrä on turhaa tietoa, itselleni taasen aika mielenkiintoista ja haluan jakaa tämän palstaveljieni kanssa.
 

Glove

Jäsen
Vaihdoin muutaman palaneen lampun kotona, ja aloin miettimään, että kuinka montakohan lamppua talostani löytyykään. Yhdeksän vuotta oon asunut, mutta eipä ole tullut ajateltua tätä ennen. Jääkaapin/ uunin valoja en laskenut. Yhteensä 44 lamppua ja 4 loisteputkea löytyy talostani.
Minun kaksiossa on tasan neljäsosa tästä määrästä, eli 11.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Guano (ketšuan sanasta ”wanu” espanjan kautta) on merilintujen tai lepakoiden ulostetta, joka on kertynyt kerroksiksi eläinten elinpaikoille.[1] Guano sisältää runsaasti fosforia ja typpeä ja sitä kerätään lannoitteeksi ja ruudin valmistukseen.*

Говно ("gavnó") puolestaan tarkoittaa venäjän kielessä: paska. Tätäkään sanaa eivät venäläiset näköjään ole vaivautuneet itse keksimään vaan ovat pöllineet muilta.

* lainaus wikipediasta
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Guano (ketšuan sanasta ”wanu” espanjan kautta) on merilintujen tai lepakoiden ulostetta, joka on kertynyt kerroksiksi eläinten elinpaikoille.[1] Guano sisältää runsaasti fosforia ja typpeä ja sitä kerätään lannoitteeksi ja ruudin valmistukseen.*

Говно ("gavnó") puolestaan tarkoittaa venäjän kielessä: paska. Tätäkään sanaa eivät venäläiset näköjään ole vaivautuneet itse keksimään vaan ovat pöllineet muilta.

* lainaus wikipediasta
Voiko coolimpaa nimeä bändillä olla kun Linnunpaska-apinat? Luonnollisesti Saksasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös