Tupakointikielto ravintoloihin. -Rasvattu tanko kadotukseen?

  • 73 524
  • 702

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Snakster kirjoitti:
tupakan polttaminen on useimmille paskalla käyntiin verrattavissa oleva pakollinen toimenpide eikä mikään varsinainen nautinto,

Minusta molemmat ovat nautintoja :)

Kolleegat Ruotsista ovat kertoneet kiinnostavan miinuspuolen tupakoinnin täyskiellossa: Kuulemma baareissa, varsinkin tanssiyökerhoissa haisee sietämättömän pahalle viimeistään kahden jälkeen yöllä. Ennen tupakanhaju peitti viinan, hien ym eritteiden hajun, mutta ei siis enää.

Itse poltan ja olen tätä täyskieltoa vastaan. Samalla olen onnellinen, etten syntynyt esim pariasataa vuotta myöhemmin, sillä tällä tahdilla silloin on kaikki muu kielletty, paitsi työnteko. Tosin onhan se pakko myöntää, että mitä vaikeammaksi tupakointi tehdään, sitä vähemmän on tulevaisuudessa tupakoitsijoita.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Juhaht kirjoitti:
Tämän lain takanahan on nimenomaan työntekijöiden terveys. Tupakansavu on ravintolatyöntekijöiden ylivoimaisesti suurin terveysriski ja on vain oikein, että siihen puututaan.
Jos näin on asian laita, helpointa olisi kaiketi lailla kieltää ravintolatyöntekijöitä polttamasta?
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
kaizu kirjoitti:
Minusta molemmat ovat nautintoja :)

Kolleegat Ruotsista ovat kertoneet kiinnostavan miinuspuolen tupakoinnin täyskiellossa: Kuulemma baareissa, varsinkin tanssiyökerhoissa haisee sietämättömän pahalle viimeistään kahden jälkeen yöllä. Ennen tupakanhaju peitti viinan, hien ym eritteiden hajun, mutta ei siis enää.

Tupakka-askin sijaan voisi sitten ottaa taskuun dödöä ja sisua. Ja baari ripustelee hajukuusia joka paikkaan. Sosiaalinen elämä baareissa saattaa hiukan hankaloitua lain myötä mutta eiköhän se loppujen lopuksi ole ihan hyvä sääntö. Itse polttelen satunnaisesti.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Itketäänkö tässä vain sitä, että tupakoivat asiakkaat saattavat jäädä kotiin? Entäpä jos täysi tupakointikielto toisin LISÄÄ, ehkäpä enemmän, tupakoimattomia asiakkaita, jotka ovat aiemmin kiertäneet hajupesät kaukaa.

"Huomaavaiset tupakoitsijat" eivät tunnu noteeraavan sitä, että se tupakanhaju tarttuu myös vaatteisiin herkästi, minkä takia moni on jättänyt sen ravintolakäynnin väliin. Näille sankareille oma riippuvuus on tärkeämpää kuin kanssaeläjän terveys ja hyvinvointi. Kertokaapas, tupakoitsijat, miksi esimerkiksi bussipysäkillä sen hajupommin sytyttäessänne vaaditte muita siirtymään kauemmaksi, jos häiritsee? Eihän hän ole syypää siihen savuun.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuossa nuuskaketjussa taisi jo mainintaa ollakin, mutta laitetaan nyt tännekin.

Eli sosiaali- ja terveysministeriössä puuhataan lakia joka kieltäisi parveketupakoinnin. Mitäs seuraavaksi? Jos tätä menoa jatkuu, niin parinkymmenen vuoden kuluttua koko sauhuttelu on lailla kielletty. Hyvä niin?
 

redpecka

Jäsen
Itse uskon että kun tämä säädös tulee ja vielä paljon kaikkea muutakin ahdistavaa rajoitusta tupakoijille parvekkeita ja puskan takana myöten, niin 10-15 vuoden päästä avataan Euroopan maihin röökiravintoloita kansalaisoikeuksien nimissä, kun joku tuomioistuin tekee ennakkopäätöksen jonkun tervakeuhkopioneerin ponnistelujen tuloksena. Antaa vaan kaikkien kukkien kukkia omissa luolissaan. Parvekkeisiin en nyt ota kantaa, mutta luoliin otan.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
itse poltan nykyään yhdestä kolmeen röökiä päivässä, nuuskaa käytän jonkun verran. Mielestäni tupakointikielto ravintoloissa on ihan hyvä asia, olen huomannut että savuisesta baarista saa darran, vaikka ei joisi mitään alkoholipitoista. Aamulla päätä särkee ja lamput loistaa punaisena.
Parvekkeella tupakoimisen kieltäminen taas on ihan saatananmoista pelleilyä, kyllähän jokaisella ihmisellä pitää olla oikeus omassa himassaan tehdä juuri niinkuin haluaa. Ja eiköhän se parvekkeella kessuttelu jatku mahdollisesta kiellosta huolimattakin suurella osalla niistä, jotka kyseistä toimintaa harrastavat.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
wild wild west kirjoitti:
Mitäs seuraavaksi? Jos tätä menoa jatkuu, niin parinkymmenen vuoden kuluttua koko sauhuttelu on lailla kielletty. Hyvä niin?

Tuohan nyt on aivan selvä asia, että joskus 2030 tupakka on kiellettyä. Bhutan avasi jo pelin kieltämällä parisen vuotta sitten.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
YLE:n uutiset kirjoitti:
Eduskunta on hyväksynyt ravintolatupakointia tiukentavan lain sisällön. Suurille ravintoloille kahden vuoden siirtymäajan erillisten tupakointitilojen rakentamiseen.
Tiukentunut tupakkalaki tulee voimaan vuoden 2007 kesäkuun alussa. Pienet alle 50 paikan ravintolat joutuvat silloin valitsemaan, pitävätkö ne sisätilansa kokonaan savuttomina vai rakentavatko ne määräysten mukaisen tupakkakopin.

Vasemmistoliitto, kristillisdemokraatit ja vihreät olisivat kieltäneet tupakoinnin kaikissa ravintoloissa samaan aikaan jo ensi vuoden kesällä.

Eduskunta hylkäsi samalla muutosesityksen, jonka nojalla erilliseen tupakkatilaan olisi saanut viedä ruokaa tai juomia. Eduskunta päätti asiasta tiistaina hallituksen esityksen mukaisesti äänin 113-57.

Nyt se sitten tulee, se rasvattu tanko kadotukseen. Ensi kesänä ei sitten kuppiloissa enää savutella tuopin äärellä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Parveketupakointi voi kyllä etenkin tupakoimatonta vituttaa siinä mielessä, että ei ole välttämättä niin kaikkein mukavinta, kun röökinhaju leijailee omaan kämppään ja haisee nenään koko ajan. Ei siinä tuulettaminen paljon auta.

En ole sinällään tupakointia vastaan, se tupakoikoon kuka haluaa. En ole mikään muuttamaan muiden elämää. Vaan jos se vaikuttaa häiritsevästi omaani, niin kyllä siinä jotain rajoitteita alkaa toivoa.
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Milteinpä onnellisuusketjun kamaa, mutta ehkä parhaita päätöksiä mitä Suomen poliitikot ovat ikinä tehneet. Aivan loistavaa!!! Nyt vaan jatkavat samalla linjalla ja pistävät tupakoitsijat vieläkin ahtaammalle!
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Tuo rasvattu tanko nyky-yhteiskunnan ajojahdin kohteena.

Vedin henkoset tuossa puoli tuntia sitten. Se oli siis elämäni viimeinen savuke. Vai oliko? Sitäkö tässä todellakin haetaan, kuten pulkkinen toteaa. Kyllä. Nikotiinipurukumit on ostettu ja taistelu tuota elämän suurinta kiusausta, vitsiä ja paholaista vastaan on alkanut. Koskaan en ole tähän saakka yrittänyt tupakan lopettamista nikotiinivalmisteilla ja toisaalta hiukan pelottaa koko ajatus, mutta usko on kova.

Tasaista tupakointia on takana nyt noin kahdeksan vuotta. Kahdeksan vuotta! Kun jotenkin vain tuntuu siltä, että vastahan se oli kun tupakkaan koskin ja sehän siis tapahtui joskus 17-vuotiaana, mutta säännöllisesti siis aloitin polttamaan vasta 18 täytettyäni. Sitä ennen vain humalassa baareissa ja sitä rataa. Niin, baareissa. Mikä onkaan hienompaa kuin se, että Suomeen syntyy laki joka kieltää ravintoloissa polttamisen. Se on niinkuin ehkä yksi hienoimpia lakeja mitä on tässä maassa säädetty aikoihin.

Uskon, että ravintoloissa tupakoinnin kieltäminen varmasti avittaa monia ihmisiä pääsemään eroon röökistä kokonaan ja mikä vielä hienompaa se varmasti vähentää ihmisten ns. tuuripolttamista tai humalapolttamista miksi sitä nyt sitten haluaakaan kutsua, koska se todistetusti johtaa monilla myös jatkuvaan polttamiseen ajan kanssa myöhemmin. Nyt jatkossa kun teinit paukkaavat itsensä humpparavintolaan tyttöjä ja poikia katselemaan ja juomaan itsensä tainnoksiin, ei kiusaus ryhtyä polttamaan olekaan enää niin suuri, kun pitää ahtautua johonkin tunkkaiseen koppiin jonka ikkunat(jos niihin nyt sellaisia tulee) suunnilleen valuvat ruskeaa tervaa.

Miksi sitten on niin vaikeaa lopettaa tupakanpoltto, kuten vaikka minulla. Olen tänä aikana muutaman kerran yrittänyt olla tupakoimatta pidemmän aikavälin ja yleensä noin vuorokauden sisällä on alkanut tavarat lennellä seinille ja on ollut pakko tarttua tähän syöpäkääryleeseen. Toki toiset addiktoituvat kovemmin kuin toiset, minä nyt kai kuulun siihen ryhmään joka tosiaan on hyvin tiukasti koukussa. Joku sanoo, että "ei se ole kuin itsekurista kiinni". No voi olla, mutta on se vaan saatanan vaikeaa. Ostin muuten 2mg nikotiinipurukumeja, jotta päivittäinen annos olisi kohtuu pieni, koska esim. tiedän, että hyvin vähäisen nikotiinimäärän sisältävä savukekin riittää itselleni tyydyttämään perustarpeen. No mitenkä sitten siitä pääsee lopullisesti eroon jos siirtää vain nikotiinin saannin tupakasta purukumiin? Kai se on ihan hyvä kysymys, mutta jotenkin se on kai yritettävä ajan kanssa vain olla ilman sitä purkkaa sitten tai vähitellen vähentää niiden syöntiä. Yksi kova pala nimittäin on jo yleensäkin se, että ei vain ole se savuke kädessä. Se on muuten yksi asia mitä kukaan ihminen, joka ei ole koskaan polttanut ei varmaan edes käsitä. Miten voi olla mahdollista, että käsillä nyt muka pitäisi olla jotain tekemistä, mutta niin se vain on. Itse tiedän, että kun seuraavan kerran menen baariin istumaan niin olutlasin kädessä alkaa sormet hamuamaan savuketta ja yht'äkkiä onkin ns. alaston olo kun ei olekaan käsillä mitään normaalia tekemistä. Sairasta.

Tiedän, että tämä nyt tuli ravintoloiden tupakointikieltoketjuun, mutta mielellään tähän kirjoitin, koska mielestäni todellakin ravintolatupakoinnin kieltäminen myös avittaa omaa taisteluani pysyä erossa rasvatusta syöpätangosta. Jos joku muu on samassa tilanteessa, että on lopettamassa tai on vast'ikään lopettanut niin eikun kommenttia kiitos.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
avatar kirjoitti:
Vedin henkoset tuossa puoli tuntia sitten. Se oli siis elämäni viimeinen savuke. Vai oliko? Sitäkö tässä todellakin haetaan, kuten pulkkinen toteaa. Kyllä. Nikotiinipurukumit on ostettu ja taistelu tuota elämän suurinta kiusausta, vitsiä ja paholaista vastaan on alkanut. Koskaan en ole tähän saakka yrittänyt tupakan lopettamista nikotiinivalmisteilla ja toisaalta hiukan pelottaa koko ajatus, mutta usko on kova.

Itse lopetin 10 vuoden jälkeen aika kivuttomasti. Tai no, joku voi pitää nuuskaa kivullisena. Itse en.

Yksi kiva aamu päätin että tässä on vika rööki, ja se on nyt kolmatta kuukautta pitänyt. Edes kännissä ei tee mieli röökiä, nykyään pelkkä hajukin on vastenmielistä. Jotain positiivista.. no, hajuaisti on tullut takaisin. Haistaa ihan omituisia asioita. Yskinyt en ole kolmeen kuukauteen.

Helppoa.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Itse lopetin myös kaksi vuotta sitten suurin piirtein tuollaisen kahdeksan vuoden tupruttelun.
Yksi krapula-aamu vain päätin etten enää polta ja en ole polttanut.Baareissa käyntiä en vähentänyt vaan seuraavana vklna heti baarin ja viimeiset kaksi vuottakin on mennyt ehkä sellaista 70-100 baarikerran vuosivauhtia eikä ole yhtään sen enempää tehnyt mieli kuin ilman baarissa oloa.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tommy kirjoitti:
Itse lopetin 10 vuoden jälkeen aika kivuttomasti. Tai no, joku voi pitää nuuskaa kivullisena. Itse en.

Yksi kiva aamu päätin että tässä on vika rööki, ja se on nyt kolmatta kuukautta pitänyt. Edes kännissä ei tee mieli röökiä, nykyään pelkkä hajukin on vastenmielistä. Jotain positiivista.. no, hajuaisti on tullut takaisin. Haistaa ihan omituisia asioita. Yskinyt en ole kolmeen kuukauteen.

Helppoa.

Et missään nimessä vielä ole kuivilla, hyvää matkaa kylläkin mutta et perillä. Itse olin vuoden polttamatta savukettakaan ja sen jälkeen aloitin uudestaan. Aluksi tuntui todella ällöttävältä, mutta nyt se on taas arkipäivää valitettavasti.
 

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
lintu kirjoitti:
Et missään nimessä vielä ole kuivilla, hyvää matkaa kylläkin mutta et perillä. Itse olin vuoden polttamatta savukettakaan ja sen jälkeen aloitin uudestaan. Aluksi tuntui todella ällöttävältä, mutta nyt se on taas arkipäivää valitettavasti.


Näinhän se on.Itse muistan,että ainakin ensimmäiset puoli vuotta teki vielä joka päivä mielikin tupakkaa ja seuraavalla puolivuotiskaudella ei enää ehkä joka päivä.
Puolenkintoistavuoden päästä jouluna hyvin syötyään ja juotuaan tuli järjetön tupakanhimo mikä onneksi kesti vain sen yhden illan.
Nyt yli kahden vuoden jälkeen ei oikeastaan enää tee mieli,mutta kyllähän vieläkin välillä kaipaa hetkiä tuopin ja tupakan ääressä tai maittavia ruokasavuja.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
lintu kirjoitti:
Et missään nimessä vielä ole kuivilla, hyvää matkaa kylläkin mutta et perillä. Itse olin vuoden polttamatta savukettakaan ja sen jälkeen aloitin uudestaan. Aluksi tuntui todella ällöttävältä, mutta nyt se on taas arkipäivää valitettavasti.

Joo, kaveri lopetti tuossa kolme kuukautta sitten tupakan polton ja on ollut aikanaan 1,5 vuotta polttamatta kunnes aloitti uudestaan joten olen myös sillä kannalla, että ei kolme kuukautta ole vielä mitään ja olenkin asennoitunut niin jo heti alkuun, että vuoden kuluttua voin ehkä sanoa, että olen jollakin tapaa kuivilla.

Tuossa eilen kirjoitin ostaneeni nikotiinipurkkaa. Paketti on vieläkin pöytälaatikossa. En ole yhtään purukumia syönyt päivän aikana ja kovasti tässä yritetään, josko ei tarvitsisi koko tuotteeseen edes koskea. Helvetinmoiset niksat on, mutta kyllä silti riippuvuus on jotenkin enemmän henkistä. Sitä kun on viimeiset kahdeksan vuotta joka aamu kahvikupin ääressä ensimmäisenä painanut parvekkeelle röökin kanssa etc. niin jotenkin kyllä tuntuu oudolta, että ei ole käsillä mitään tekemistä ja vähän väliä on fiilis, että pitäis mennä tupakalle. On tää tupakkariippuvuus sitten yks helvetin sairas juttu, mutta tosiaan joo kyllä on tällä hetkellä ihan semmonen talvisodan henki-meininki, että periksi ei anneta perkele ja kyllä tällä hetkellä tuntuu ihan siltä, että tää tästä hoituu.
 

Koke72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Philadelphia Flyers
Tsemppiä vaan kaikille, jotka aikovat lopettaa tupakoinnin. Veikkaan, että EU kieltää tupakan valmistuksen ja myynnin seuraavan 20 vuoden aikana.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ei tupakan polton lopettaminen sinällään varsinaisesti kuulu tähän ketjuun, mutta kuitenkin, koska sivuaa hyvin tuota ravintoloiden tupakointikieltoa.

Nyt on siis päivä nro 3 menossa ja minkäänlaista fyysistä nikotiinin tarvetta ei enää tunnu enkä ainakaan tunne minkäänlaisia vieroitusoireita enää. Päivän aikana on pari kertaa tullut sellainen hetki, jossa on miltei vaistomaisesti meinannut lähteä parvekkeelle etc. tupakkaa polttamaan, mutta sitten on muistanut, että "minähän lopetin". Kyllä tuntuu tällä hetkellä ihan kohtuullisen helpolta pysyä erossa röökistä ja on ainakin juuri nyt vähän sellanen voittajafiilis. Viime yönä muistini mukaan näin unta tupakan poltosta mikä kai sitten kuuluu tähän vaiheeseen, koska polttaessani en muista koskaan nähneeni unta röökin poltosta. Aamulla herätessäni oli kyllä ihan hyvä fiilis kun muisti, että ei poltakaan enää.

Ihan ketjun varsinaiseen aiheeseen viitaten muuten, osaako kukaan sanoa, että millonkas se laki astuu voimaan, että ei saa polttaa rafloissa ja kun siinähän on sitten se kahden vuoden siirtymäaika eikö? Koska eikö se ole kuitenkin jo siis varma, että se laki kuitenkin tulee?
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Edelleen ei tupakoinnin lopettamiseni liity ravintoloiden tupakointikieltoon kovinkaan suuresti, mutta...

Nyt on kaksi viikkoa tupakoimatonta elämää takana ja hyvin on mennyt. Tällä hetkellä ei tule käytännössä edes mietittyä, että miks en ole partsilla spaddu huulessa, että näin. Suosittelen lämpimästi vaan kaikille jotka harkitsevat.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Dodiin! Kaivetaas tääkin ketju haudastaan taas hetkeksi.

Se on tänään sitten tasan neljä viikkoa tupakoimatonta elämää takana ja suhteellisen kivuttomalta tuntuu. Itseasiassa olen käytännössä varma, että se oli tässä se sauhuttelu tästä elämästä. Toki tiedostan, että ei se ole noin yksinkertaista ja toissapäivänä kun käämi paloi ihan totaalisesti niin muutaman kerran kävi mielessä tuo syöpäkääryle, mutta nopeasti meni ohi. Ei ollut tosiasiassa edes lähellä polttaminen. On kyllä aika voittajafiilis nyt kun ajattelee tätä aikaa ja sitä about kahdeksaa vuotta mitä tuli poltettua. Jos joku nyt harkitsee samaa niin pankin nimeltä Sampo mukaisesti eikun tuumasta toimeen.

Mitä tulee näihin ravintoloihin, niin oli paikallislehdessä juttu ja siinä todettiin, että jotkin pienet paikat joutuvat ehkä sulkemaan ovensa, kun ei ole rahaa tehdä remonttia tämän tupakointiuudistuksen myötä, mutta mielestäni se on kansantaloudellisesti täysin mitätön asia siihen nähden, kuinka paljon valtio pitkässä juoksussa säästää terveyskuluissa kun näillä kaikilla tempuilla kuitenkin pikkuhiljaa väestö vähenee tupakoivista.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
avatar kirjoitti:
Mitä tulee näihin ravintoloihin, niin oli paikallislehdessä juttu ja siinä todettiin, että jotkin pienet paikat joutuvat ehkä sulkemaan ovensa, kun ei ole rahaa tehdä remonttia tämän tupakointiuudistuksen myötä

Mahtoiko paikallislehti kertoa, miksi ihmeessä asiakkaat eivät voisi polttaa ravintolan ulkopuolella? Totta kai siinäkin on omat ongelmansa, mutta hyvin se silti toimii esimerkiksi Irlannissa.

Ei tosin yllättäisi, jos Suomessa olisi joku laki, mikä määrää, että tupakoinnin pitäisi tapahtua vähintään 35 metrin päässä ovesta.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
pernaveikko kirjoitti:
Mahtoiko paikallislehti kertoa, miksi ihmeessä asiakkaat eivät voisi polttaa ravintolan ulkopuolella? Totta kai siinäkin on omat ongelmansa, mutta hyvin se silti toimii esimerkiksi Irlannissa.

Ei tosin yllättäisi, jos Suomessa olisi joku laki, mikä määrää, että tupakoinnin pitäisi tapahtua vähintään 35 metrin päässä ovesta.

Itseasiassa ilmaisin itseäni vähän huonosti. Pahoittelut. Tarkoitus oli sanoa, että jotkin yksityiset isommat mestat joutuvat vakavasti harkitsemaan sulkemista, kun jos tila on niin iso, että kaiken kansan ulkona ramppaaminen ei käytännössä onnistu ja erillisten tupakointitilojen remontointi on vain liian kallista suhteutettuna katteisiin ja kilpailussahan näitä remppakuluja kun ei varsinaisesti millään voi ottaa isompina katteina hetkellisesti. Se kun vaan ei käy.
 

Römpeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
<3
En jaksa uskoa, että kovinkaan moni ravintola joutuisi sulkemaan ovensa tämän lain takia. Toki sellasiakin ravintoloita voi olla. Suurimmalla osalla ravintoloista ei ole varaa hankkia erillistä tupakointihuonetta. Tämän vuoksi tupakoija siis siirtyvät ulos sauhuttelemaan. Voitaisiin vaikka pistää vedonlyöntiä kehiin siitä, milloin tulee ensimmäiset valitukset lähiasukkailta, sillä useat pubit ja yökerhot sijaitsevat kerrostalossa. Toivottavasti Hyssälän Liisankin kämppä sijaitsee jonkin ravintelin yläpuolella. Kokemukset tiedän sen verran hyvin, että sitä meteliä lähtee ihmisistä, kun muutamat oluet on otettu.

Itsekin ravintolatyöntekijänä ihmettelen näitä tupakointikoppiin liittyviä säännöksiä. Henkilökunta EI saa mennä koppiin, ellei siellä ole äärimäinen hätä. Tämä käytännössä tarkoittaa rähinää tai tulipaloa. Lisäksi kopin saa siivota VASTA, kun kaikki tupakansavu on hälvennyt ja siellä on "terveellistä" siivota. On hienoa, että ravintolahenkilökuntaa ajatellaan tällä lailla, mutta kyllähän sen jokaikinen tämän alan valinnut on tiennyt, että siellä tupakansavua on. Elämä on valintoja täynnä.

Jokaiselle tupakkakopin hankkivalle ravintolalle tulee yhden lisäkustannuksia myös henkilökunnasta. Kun kerta koppiin ei mitään saa viedä, niin yhden työntekijän pitää olla kokoajan seuraamassa, ettei oluet ja siiderit koppiin eksy.

Tämä laki on hyvä, mutta toteutus kusee kintuille...ja pahasti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös