Tupakointikielto ravintoloihin. -Rasvattu tanko kadotukseen?

  • 73 509
  • 702

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Eli ravintolatyöntekijät ovat alansa valinneet, eikä sitä voi verrata nykyään yleisesti savuttomiin työpaikkoihin, koska ihmisten on pakko käydä töissä?

Minulle sopisi kaikki ratkaisut, jossa tupakoitsijat voivat ravintolassa käydessään oluen/juoman yhteydessä tupakoida. Erilliset tupakointitilat ovat siten ihan OK ratkaisu, mutta sitä en uudessa laissa ymmärrä (mikäli oikein olen ymmärtänyt), että miksi ihmeessä tupakointitilaan ei saa viedä alkoholia mukanaan? Tai no arvaanhan minä syyn, eli ajatellaan, että jonkun työntekijän pitää kaydä siivoamassa tupakointitila ja keräämässä tyhjät lasit. On siinä kuitenkin iso ero, että tila on selkeästi rajattu ja siellä ei myydä, eikä sinne tarjoilla alkoholia. Tupakointitilassa käyvä työntekijä ei silloin altistu kovinkaan pitkäksi aikaa tupakansavulle tai voi käyttää halutessaan hengityssuojaimia (sen minä muuten haluaisin nähdä). Jos sitä ei kestä, niin silloin on todellakin hakeutunut väärälle alalle.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei pitäisi kellekään olla vaikeaa tottua tähän, ainut paska asia on edelleen viranomaisten tiukkapipoinen suhtautuminen juomien kanssa kulkemiseen, eli ei saa viedä ulos tai tupakkatilaan.

Minullekin kelpaisi tämä laki, jos sen bissen kanssa saisi mennä ulos/tupakkakoppiin. Uloshan sen kanssa saa mennä, jos siinä ulkona on terassi, joka kuuluu anniskelualueeseen. Ei vaan taida olla kovin paljon ympärivuotisia terasseja.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minullekin kelpaisi tämä laki, jos sen bissen kanssa saisi mennä ulos/tupakkakoppiin. Uloshan sen kanssa saa mennä, jos siinä ulkona on terassi, joka kuuluu anniskelualueeseen. Ei vaan taida olla kovin paljon ympärivuotisia terasseja.

Ei vielä, kyllä niitä tulee Stadiin kunhan luvat saadaan vaan. Paskahan vaan on se, että yleensä anniskeluluvat terdelle loppuu kymmeneen, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Tähän olisi kiva saada viranomaisilta vähän vastaantuloa. Samapa se kai olisi käydäänkö siinä ulkona kolmelta röökillä bissen kanssa vai ilman.

Koppien kanssa juomakieltoa perustellaan sillä, että tilassa ei viihdyttäisi. Se on sinänsä ihan järkevää, koska kopit on pieniä ja yhtäaikaisten kävijöiden määrä on rajoitettu älyttömän alas. Isoin mitä olen nähnyt taisi olla Sports Academyn 12max koppi, johon mahtuisi noin normaalisti 30+ henkeä. Mutta ei kai noissa kukaan muutenkaan kovin hyvin viihtyisi, bisseä olisi kyllä kiva siemailla siinä röökiä poltellessa. Ideahan on tietysti juuri se, ettei henkilökunnan tarvitse tilaa siivota, ja täten altistua tupakansavulle. Siivoojakin saa mennä tilaan vasta tuntien tuuletuksen jälkeen...
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Persaukiset eivät pääse sauhuttelemaan!

Vantaalainen paikallislehti uutisoi tänään, että Tikkurilassa sijaitsevassa ravintola Pingviinissä pääsee tupakkakoppiin sauhuttelemaan vain ostamalla kahden euron rannekkeen! Ranneke on voimassa yhden illan ajan.

Ravintolan erään työntekijän mukaan maksullinen koppi on ollut erittäin suosittu sen muutaman viikon olemassaolon ajan. Asiakkaat ovat kuulemma vitsailleet kyselemällä, että pääseekö rannekkeella kaikkiin laitteisiin. Kunnon Linnanmäki-meininkiä vantaalaisittain siis. Koppiin mahtuu kuulemma 10 henkeä kerralla. Ravintoloitsija itse ei halunnut lehtihaastattelussa kommentoida tupakkakopin maksullisuutta.

Paikallisen viranomaisen mukaan maksullinen koppi on laillinen ja tässä tapauksessa rakennettu täysin määräysten mukaisesti. Huhujen mukaan kopin rakentaminen tuli niin kalliiksi, että ravintoloitsija paikkaa nyt talouttaan rahastamalla rannekkeilla. Näin savuttoman mielestä aika hassu idea, mutta kaipa tuo voi hyvin toimiakin. Tässä tapauksessa ravintola ei sijaitse katutasossa ja ulos tupakalle raahautuminen on sen verran vaivalloista, että ehkä rannekkeet tekevät hyvin kauppansa.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Pinkku nyt on melkoinen Linnamäki, Tykkimäki, Delfinaario, vahakabinetti ja Puuhamaa ilman tupakkarannekkeitakin...

Oletan että korkeampilaatuisempia, kalliimpia VIP-sikarihuoneita tullaan näkemään jatkossa enemmänkin.
 

Kapo

Jäsen
Onko olemassa mitään säälittävämpää kuin tupakoimaton joka änkeää tuohon mukaan? Unohtuu propaganda nopeasti kun pitäis pillua saada, näemmä.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Onko olemassa mitään säälittävämpää kuin tupakoimaton joka änkeää tuohon mukaan? Unohtuu propaganda nopeasti kun pitäis pillua saada, näemmä.
Jutussa quotataan Emma ja Claire nimisiä henkilöitä - molemmat markkinointiassistentteja.

Niillä on jo pillu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Niillä on jo pillu.
Näin on ja muutahan ei silloin tarvita onnelliseen elämään. Lepakot ovatkin sitten vielä oma lukunsa, heillä on mahikset jopa "tuplapilluun", miksei useampaankin. Oi auvoa.

Itse taidan joka tapauksessa pysyä savuttomana baarin sisätiloissa dokaamassa, enkä lähde röökipaikoille kyselemään tulta ilman mitään välineitä, mihin sen liekin voisi tuikata.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itse taidan joka tapauksessa pysyä savuttomana baarin sisätiloissa dokaamassa, enkä lähde röökipaikoille kyselemään tulta ilman mitään välineitä, mihin sen liekin voisi tuikata.

Itse asiassa tässä saattaisi olla markkinarako osaavalle liikemiehelle. Paavoväyrysmäinen imagotupakka, joka näyttää aidolta, mutta terveyshaittoja ei ole. Tottakai samaan askiin pitää sitten sujauttaa vielä ehtaa tavaraa, jos joku kimalainen sattuu savuketta pummaamaan.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Itse asiassa tässä saattaisi olla markkinarako osaavalle liikemiehelle. Paavoväyrysmäinen imagotupakka, joka näyttää aidolta, mutta terveyshaittoja ei ole. Tottakai samaan askiin pitää sitten sujauttaa vielä ehtaa tavaraa, jos joku kimalainen sattuu savuketta pummaamaan.

Kyllähän jonkinmoisia imutustulppia taitaa vieroittaville ollakin, olen muistaakseni nähnyt? Enkä nyt puhu alavartaloon kiinnittyneistä.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Ketkä saisivat luvan pitää ns."savullisia" pubeja, ja ketkä joutuisivat tyytymään savuttomiin pubeihin? Jos joillekin mestoille annetaan lupa polttaa sisällä, ja toisilta se taas kielletään, on se mielestäni kilpailun rajoittamista.?

Mikä tässä on hankalaa? Annetaan markkinoiden päättää. Ravintoloitsija itse kertoo, saako hänen paikassaan polttaa vai ei, ja asiakkaat tekevät kulutuspäätöksensä sen jälkeen. Kenenkään ei olisi pakko mennä istumaan iltaa ja tuhlaamaan rahojaan savulliseen/savuttomaan paikkaan, vaan kukin kansalainen päättäisi omasta elämästään itse. Ei tämä nyt sen vaikeampaa olisi.
 
Mikä tässä on hankalaa? Annetaan markkinoiden päättää. Ravintoloitsija itse kertoo, saako hänen paikassaan polttaa vai ei, ja asiakkaat tekevät kulutuspäätöksensä sen jälkeen. Kenenkään ei olisi pakko mennä istumaan iltaa ja tuhlaamaan rahojaan savulliseen/savuttomaan paikkaan, vaan kukin kansalainen päättäisi omasta elämästään itse. Ei tämä nyt sen vaikeampaa olisi.

Eihän kyse ollutkaan asiakkaiden tahdosta vaan työntekijöiden oloista näin ensisijaisesti. Sitten tulikin asiakkaiden olot toisena, joita kyllä hieman hehkutettiin.

Kuitenkin.. itselläni ei ole ollut mitään ongelmaa ja tottuminen on käynyt nopeasti. En monesti kyllä baarissa poltakaan enää, mutta toisinaan. Kuitenkin täällä Oulussa jostain syystä tuntuu, että edelleen saa jokaisessa vähänkään isommassa baarissa polttaa, tavalla tai toisella. Ennen lakia luulin, että tupakointi tiloissa ei saisi olla juomia jne (koska työntekijät joutuvat siivoamaan sieltäkin sitten laseja), mutta ilmeisesti saakin. En tiedä.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Eihän kyse ollutkaan asiakkaiden tahdosta vaan työntekijöiden oloista näin ensisijaisesti.

Ammatinvalintakysymys.

Pitäisi kai laittaa jo vitutusketjuun tämä asia, mutta kyllä ns. harmittaa, kun yksilön vapaus ja vastuu omista päätöksistään alistetaan koko ajan ns. heikoimman lenkin kykenemättömyydelle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Onko olemassa mitään säälittävämpää kuin tupakoimaton joka änkeää tuohon mukaan?

Jatkuvasti saa istua yksin pöydässä, kun kaverit tupakoivat. Jos se käynti kestäisikin vain sen savukkeen verran, mutta kun siinä menee äkkiä 20min. Sitten porukka tulee naureskellen ja minulla ei ole hajuakaan mistähän nyt puhutaan. Ja puolen tunnin päästä sama toistuu.

Toistaiseksi olen pysynyt paikoillani, mutta se on ollut erittäin paljon harkinnassa, että pitäisikö alkaa siirtymään sinne missä tapahtuu. Yksin voi olla kotonakin.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jatkuvasti saa istua yksin pöydässä, kun kaverit tupakoivat. Jos se käynti kestäisikin vain sen savukkeen verran, mutta kun siinä menee äkkiä 20min. Sitten porukka tulee naureskellen ja minulla ei ole hajuakaan mistähän nyt puhutaan. Ja puolen tunnin päästä sama toistuu.
Täytynee laatia seuraavaksi laki, jonka mukaan tupakalla saa käydä yksi ihminen kerrallaan, etteivät tupakoimattomat tunne oloaan yksinäiseksi.

Mutta asiaan. Itseäni ei (satunnais)tupakoitsijana ole niinkään häirinnyt yökerhojen savuttomuus. Niissä on kuitenkin siinä määrin aktiviteetteja, että sen muutaman tunnin kestää hyvin ilman tupakkaa ja monissa paikoissa on ulkotupakointikin järjestetty hyvin. Tanssilattioillekin on savunhajun sijaan kotiutunut "virkistävä" eritecoctailin tuoksu - varsinkin jos on mamuja paikalla. Enemmänkin tupakointikielto harmittaa silloin, kun haluaa käydä "parilla" tai muuten vaan istuskelemassa kahvilla/limpparilla. Rento istuskelu ja paskanjauhaminen hieman häiriintyy, kun täytyy ravata ulkona tupakalla. Kesäaikaan asia ei toki ole ongelma, kun on terassit, mutta talvisaikaan aisa saattaa harmittaa enemmän.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Täytynee laatia seuraavaksi laki, jonka mukaan tupakalla saa käydä yksi ihminen kerrallaan, etteivät tupakoimattomat tunne oloaan yksinäiseksi.
Kukahan tälläistä on vaatinut?

Itse käyn juurikin noilla yksillä oluilla/kahvilla. Nykyään rento istuskelu ja paskanjauhaminen eivät häiriinny kun pystyy hengittämään.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Kyse on Britanniasta. Siellä tuo hammashygienia on muutenkin ylenkatsottua hommaa, kuten sellaisten talojen rakentaminen missä ei tarvitse palella ympäri vuoden.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Näköjään jotkut vielä huolivat (pano)kumppaneikseen näitä keltahammas-röyhyttelijöitä.

Veit jalat suustani. Rööki haisee aivan helvetin pahalle. Moni tupakoitsija ei tajuakaan, kuinka järkyttävälle döfäävät. Vaikka kuppiloissa haiseekin nykyään hiki ja pieru (yrjöä en ole vielä havainnut), en missään tapauksessa haluaisi tupakkaa takaisin kapakoihin. Ja tupakoivat naiset ovat yhtä haluttavia punapersepaviaanit. Onhan niilläkin periaatteessa tavara, mutta...
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Pitkästä aikaa yökerhossa eilen piipahtaneena täytyy sanoa, että oli kyllä raikas ilma. Ja vaatteet eivät tänään aamulla löyhkää kuin rakkitynnyri. Erittäin positiivinen juttu koko tupakointikielto siis.
 
Yle Teksti-TV Sivu 108/1

KOTIMAA YLE TIISTAI

Tupakkateollisuus osti todistajia


Kansainvälinen tupakkateollisuus koki
Suomen 1980- ja 1990-lukujen tupakka-
oikeudenkäynnit niin uhkaavina, että se
mm. osti todistajia oikeudenkäynteihin.

Teollisuuden toimista kertoo tutkija
Heikki Hiilamo väitöskirjassaan. Se
tarkistetaan 24. elokuuta.

Rahoista osa annettiin todistajille
tutkimusapurahoina ja osalle maksettiin
suoraan korvauksia todistamisesta. Liki
puolet todistajista oli toiminut myös
tupakkateollisuuden konsultteina.

Lobbaamalla ala onnistui mm. lykkäämään
uutta tupakkalakia ja torjumaan
ryhmäkannelainsäädännön Suomessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös