Kaksijakoinen juttu tämä laki. Periaatteessa vastustan juuri tämänkaltaisia lakeja, joilla puututaan ihmisten itsemääräämisoikeuteen ja yksilövapauteen. Ymmärrän kyllä, että tällä pyritään suojelemaan heikomman asemassa olevaa, jotka joutuvat tahtomattaan kärsimään passiivisesta tupakoinnista, mutta siitä huolimatta minulle yksilönvapaus on niin suuri arvo, että olisin jättänyt kyseisen lain säätämättä jos asia olisi ollut pelkästään minun käsissäni.
Sitten taas arkielämässä laki todellakin tuo paljon positiivisia uudistuksia tupakoimattoman elämään.
Monien tupakoitsijoiden on vaikea ymmärtää, kuinka ällöttävä tupakan haju on sellaiselle, joka ei itse polta ja tässä ei tarvitse ottaa edes passiivisen tupakoinnin terveyshaittoja esille. Tupakalle haisevat vaatteet eivät ole suuri riesa (riesa kuitenkin), mutta se ottaa päähän, että baari-illan jälkeen olo on tupakansavusta "krapulainen" vaikkei olisi edes alkoholia juonut.
Sitten tullaan kysymykseen, että mikseivät tupakoimattomat mene paikkoihin, jossa tupakointi on kielletty. Ei se niin yksinkertaista ole, koska yleensä seurueessa on henkilöitä, jotka tupakoivat ja toiseksi tupakointikielto ei ole ainoa (eikä edes tärkein) kriteeri, jolla paikka valitaan.
Minä en usko, että lain myötä ravintoloissa käynnin määrä muuttuu radikaalisti. Veikkaukseni on, että ryhmä, joka jättää baari-illat väliin tupakointikiellon vuoksi on samaa luokkaa kuin ne, jotka ovat tähän asti jättäneet menemättä ravintoloihin tupakansavun vuoksi. Yhtään varsinaista baari-iltaa en ainakaan itse ole jättänyt tupakansavun vuoksi väliin, mutta lukuisia kertoja olen jättänyt "yhdet" väliin, koska en ole sen vuoksi jaksanut tartuttaa vaatteisiin tupakansavun hajua. Tuskinpa olen ainoa.
Joku viittasi nuuskan käytön lisääntymiseen. Nuuskankayttö on todellakin melko neutraali juttu. Tokihan sekin haisee paskalle, mutta siitä hajusta ei tarvitse kärsiä kuin pienen hetken ja haju leviää hyvin pienelle säteelle. Yksi tupakoitsija voi puolestaan "saastuttaa" isonkin tilan niin halutessaan. Ja vaikka niitä huomaavaisia tupakoitsijoita olisi 9/10, niin juuri tästä syystä tuo yksikin onnistuu pilaamaan toisten maineen.
Itseäni vituttaa ylivoimaisesti eniten tupakoinnissa se, että ruokaravintolassa joku alkaa polttamaan juuri silloin, kun itsellä on ruoka-annos edessä. Sellainen tupakointi on moukkamaista itsekkyyttä. Tietysti hyvissä ravintoloissa on erikseen tilat tupakoitsijoille sekä riittävän tehokas ilmastointi, mutta sekään ei aina auta, jos oma pöytä sattuu olemaan lähellä tupakoitsijoiden puolta.