Tupakointikielto ravintoloihin. -Rasvattu tanko kadotukseen?

  • 73 556
  • 702
Suosikkijoukkue
TPS, LFC, FCB, Sens
En nyt puhuisi hirveän monesta, kun kyseinen laki on ollut yli 2 vuotta voimassa kuudessa maassa maailman parista sadasta.

Okei, kuitenkin kuitenkin suuri joukko on maita Suomen edelle ehtinyt ja esim. muista Pohjoismaista Norja oli meitä edellä 3 vuotta ja Ruotsikin 2.

Linkitetty lista ei taida ihan ajan tasalla: elo-syyskuussa 2005 ei ainakaan Bostonissa ja New Yorkissa baareissa enää tupruteltu.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika harvassa näyttävät Ohmin äänestyksen mukaan olevan nekin, jotka meinaavat baarissa käymistä vähentää, kun siellä ei saa polttaa.

Eiköhän suurin osa meistä ole suunnannut tähän asti ja suuntaa jatkossakin baariin muista syistä kuin säpäkkää vetämään.
.

Jos olisit lukenut viestini, niin olisit voinut sanoa vaikka "niinpä".

Tarkoitin paikallisella tuota baaria, missä kävin joskus iltavuoron jälkeen kaljalla. Viikonloppuisin käyn varmaan jossain paikassa l. noin kerran kuukaudessa.
 
Viimeksi muokattu:

pete666

Jäsen
Suosikkijoukkue
BLUES
Vähän on pelko perseessä, miten tulee tuon homman kanssa käymään. Itse teen portsarin hommia kakkostyönäni erään yökerhon ovella. Se, mikä on muissa maissa todettu hyväksi ei todellakaan tule toimimaan suomessa. Ei vaan käy suomalaisen humalaisen mielenlaatuun, että kapakassa/pubissa/yökerhossa ei saa polttaa. Sitten tulee idiootti portsari, joka pyytää siirtymään ulos tupakoimaan/sammuttamaan röökinsä, niin soppa on valmis. Mielenkiinnolla odotan huomista ja ylihuomista työvuoroani ovella. Varmasti tulee konfliktitilanteita paljon, vaikka kuinka yrität olla korrekti ja ymmärtäväinen röökaajaa kohtaan. Tuo lakihan on aivan saatana "isoveli" valvoo mallia. Suomiko muka vapaa maa? Kaikkea kontrolloidaan ja vaikutetaan jopa ihmisen vapauteen. Hyvänä esimerkkinä tuo parveketupakointikielto, jos se menee läpi? Eikö ihminen jumalauta saa tehdä omassa kodissaan mitä huvittaa. Mielenkiinnolla odotan mihin suuntaan tämä baarien tupakointikielto menee. Varmasti rähinät ja levottomuudet kasvavat huomattavasti aluksi, mutta miten jatkossa?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
. Hyvänä esimerkkinä tuo parveketupakointikielto, jos se menee läpi? Eikö ihminen jumalauta saa tehdä omassa kodissaan mitä huvittaa. Mielenkiinnolla odotan mihin suuntaan tämä baarien tupakointikielto menee. Varmasti rähinät ja levottomuudet kasvavat huomattavasti aluksi, mutta miten jatkossa?

Parveketupakoinnissa ei kyllä ole kyse omasta kodista, vaan siitä että savu kulkeutuu ylöspäin ja yläkerran naapurin kodin sisälle kun ikkunat ovat auki.

Noh, ehkä parikymmentä vuotta ja tupakoinnista ollaan ylipäätänsä päästy eroon turhana tapana hankkia päivittäinen nikotiiniannos niille, jotka siitä riippuvaisia ovat.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Noh, ehkä parikymmentä vuotta ja tupakoinnista ollaan ylipäätänsä päästy eroon turhana tapana hankkia päivittäinen nikotiiniannos niille, jotka siitä riippuvaisia ovat.

E. Heinäluoma taisi hahmotella että tupakan myyntikielto voisi astua voimaan 2020 (vai oliko 2025), sitä odotellessa on vain hyvä todeta tämä uusi laki loistavaksi. Pari viikkoa sitten kävin paikallisessa Onnelassa ja siellä oli tupakointi jo kielletty kaikkiaalla muualla paitsi Rock-puolella (harmi, parasta musaa, huonoin ilmastointi ennestäänkin.). Muualla talossa oli todella raitis ilma - heti jos joku teki poikkeuksen ja sytytti säpäkän niin sen haistoi todella kauas, yllättävästi aistit turtuu siihen savunhajuun kun sitä on paljon. Näin ollen selvinä aistihavaintoina: PASKA/HIKI ei haissut. KUSI ei haissut. VIINA ei haissut ja oksennus nyt haisi silloinkin kun paikoissa sai vielä tupakoida. Kotiin baariin jälkeen ja releet ei haissu yhtään savulta, loistavaa!

Tämä laki kannustaa ihmisiä lopettamaan tupakoinnin ja se on hyvä se.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Parveketupakoinnissa ei kyllä ole kyse omasta kodista, vaan siitä että savu kulkeutuu ylöspäin ja yläkerran naapurin kodin sisälle kun ikkunat ovat auki.

Mitenkä tämä käytännössä toimisi? Jos menisin esim. vessaan ja puhaltaisin kaikki savut ilmanvaihtokanavaan, onko siihen kellään mitään sanomista?

Mitkä hajut oikeastaan on kiellettyjä tai niillä rajoilla. Pakokaasu, tehtaat, grilli, hajuvesi? Mitä vittua kysyn minä?

Väitän että suurkaupungissa eläminen on huomattavasti vaarallisempaa kuin maalla tupakointi.
 
Viimeksi muokattu:

pete666

Jäsen
Suosikkijoukkue
BLUES
Parveketupakoinnissa ei kyllä ole kyse omasta kodista, vaan siitä että savu kulkeutuu ylöspäin ja yläkerran naapurin kodin sisälle kun ikkunat ovat auki.

No joo, ehkä hieman kärjistetysti asian ilmaisin, mutta kuitenkin. Mitähän vittua nuo tuolla eduskunnassa seuraavaksi keksivät ihmisten kiusaksi?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
E. Heinäluoma taisi hahmotella että tupakan myyntikielto voisi astua voimaan 2020 (vai oliko 2025), sitä odotellessa on vain hyvä todeta tämä uusi laki loistavaksi.

Taisi olla kyllä Paavo Lipponen? Mutta kyllä, pidän itsekin tästä lainsäädännöstä. Eipähän tarvitse miettiä vaatteiden haisemista röökinsavulle enää siinä määrin kuin ennen.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Mitenkä tämä käytännössä toimisi? Jos menisin esim. vessaan ja puhaltaisin kaikki savut ilmanvaihtokanavaan, onko siihen kellään mitään sanomista?
Varmasti olisi. Olisit kusipää ja sietäisit saada selkääsi, jollei viralliset kanavat riittäisi tuollaisen oletetun kiusanteon lopettamiseen.

Parveketupakoinnin kieltäminen on hyvä juttu ja vihreää valoa näytän myös ravintolatupakoinnin kieltämiselle. Ei savuttelu minua ole koskaan erityisesti häirinnyt mutta mukavampaa baarissa on ilman röökin savua. Itse en polta, en ole koskaan polttanut.

Mitkä hajut oikeastaan on kiellettyjä tai niillä rajoilla. Pakokaasu, tehtaat, grilli, hajuvesi? Mitä vittua kysyn minä?
Pakokaasua tai tehtaiden saasteita teiltä kotoa tuskin naapuriin leijailee ja grillin tai hajuveden aromi ei liene terveydelle vaarallinen, vai?

Väitän että suurkaupungissa eläminen on huomattavasti vaarallisempaa kuin maalla tupakointi.
Miten tämä liittyy mihinkään?

Eikö ihminen jumalauta saa tehdä omassa kodissaan mitä huvittaa.
Varmasti saa, jos asuu sellaisessa paikassa, missä ei häiritse muita. Kerrostalossa asuvalla on muitakin sääntöjä, jotka kaikki (järkevät) ovat selitettävissä muiden huomioonottamisella. Valitettavasti tällä pallolla on muitakin ihmisiä.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Varmasti olisi. Olisit kusipää ja sietäisit saada selkääsi, jollei viralliset kanavat riittäisi tuollaisen oletetun kiusanteon lopettamiseen.



Varmasti saa, jos asuu sellaisessa paikassa, missä ei häiritse muita. Kerrostalossa asuvalla on muitakin sääntöjä, jotka kaikki (järkevät) ovat selitettävissä muiden huomioonottamisella. Valitettavasti tällä pallolla on muitakin ihmisiä.

Eli jos poltan tupakkaa omassa osakkeessani olen kusipää ja saan vielä turpaan. Ja samalla leimaat tupakoitsijat idiooteiksi.

Mitä jos joku ei syö niitä samoja kusisia muroja mitä sinä aamulla? 9mm burana?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Kaksijakoinen juttu tämä laki. Periaatteessa vastustan juuri tämänkaltaisia lakeja, joilla puututaan ihmisten itsemääräämisoikeuteen ja yksilövapauteen. Ymmärrän kyllä, että tällä pyritään suojelemaan heikomman asemassa olevaa, jotka joutuvat tahtomattaan kärsimään passiivisesta tupakoinnista, mutta siitä huolimatta minulle yksilönvapaus on niin suuri arvo, että olisin jättänyt kyseisen lain säätämättä jos asia olisi ollut pelkästään minun käsissäni.

Sitten taas arkielämässä laki todellakin tuo paljon positiivisia uudistuksia tupakoimattoman elämään.

Monien tupakoitsijoiden on vaikea ymmärtää, kuinka ällöttävä tupakan haju on sellaiselle, joka ei itse polta ja tässä ei tarvitse ottaa edes passiivisen tupakoinnin terveyshaittoja esille. Tupakalle haisevat vaatteet eivät ole suuri riesa (riesa kuitenkin), mutta se ottaa päähän, että baari-illan jälkeen olo on tupakansavusta "krapulainen" vaikkei olisi edes alkoholia juonut.

Sitten tullaan kysymykseen, että mikseivät tupakoimattomat mene paikkoihin, jossa tupakointi on kielletty. Ei se niin yksinkertaista ole, koska yleensä seurueessa on henkilöitä, jotka tupakoivat ja toiseksi tupakointikielto ei ole ainoa (eikä edes tärkein) kriteeri, jolla paikka valitaan.

Minä en usko, että lain myötä ravintoloissa käynnin määrä muuttuu radikaalisti. Veikkaukseni on, että ryhmä, joka jättää baari-illat väliin tupakointikiellon vuoksi on samaa luokkaa kuin ne, jotka ovat tähän asti jättäneet menemättä ravintoloihin tupakansavun vuoksi. Yhtään varsinaista baari-iltaa en ainakaan itse ole jättänyt tupakansavun vuoksi väliin, mutta lukuisia kertoja olen jättänyt "yhdet" väliin, koska en ole sen vuoksi jaksanut tartuttaa vaatteisiin tupakansavun hajua. Tuskinpa olen ainoa.

Joku viittasi nuuskan käytön lisääntymiseen. Nuuskankayttö on todellakin melko neutraali juttu. Tokihan sekin haisee paskalle, mutta siitä hajusta ei tarvitse kärsiä kuin pienen hetken ja haju leviää hyvin pienelle säteelle. Yksi tupakoitsija voi puolestaan "saastuttaa" isonkin tilan niin halutessaan. Ja vaikka niitä huomaavaisia tupakoitsijoita olisi 9/10, niin juuri tästä syystä tuo yksikin onnistuu pilaamaan toisten maineen.

Itseäni vituttaa ylivoimaisesti eniten tupakoinnissa se, että ruokaravintolassa joku alkaa polttamaan juuri silloin, kun itsellä on ruoka-annos edessä. Sellainen tupakointi on moukkamaista itsekkyyttä. Tietysti hyvissä ravintoloissa on erikseen tilat tupakoitsijoille sekä riittävän tehokas ilmastointi, mutta sekään ei aina auta, jos oma pöytä sattuu olemaan lähellä tupakoitsijoiden puolta.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Tervetullut laki ja varmasti saatan käydä viikonloppuna muutamalla kaljalla. Savuttomassa baarissa viihdyn varmasti paremmin.

Työsuojelun kannalta laki tuo ison harppauksen eteenpäin. Ravintolatyöntekijät ovat tähän asti olleet ainoa ammattiryhmä jotka joutuvat työssään altistumaan syöpävaarallisille aineille ilman mitään suojavälineitä.
 

CaGe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tervetullut laki ja varmasti saatan käydä viikonloppuna muutamalla kaljalla. Savuttomassa baarissa viihdyn varmasti paremmin.

Työsuojelun kannalta laki tuo ison harppauksen eteenpäin. Ravintolatyöntekijät ovat tähän asti olleet ainoa ammattiryhmä jotka joutuvat työssään altistumaan syöpävaarallisille aineille ilman mitään suojavälineitä.

*****, tämä oli niillä tiedossa kuin ne sille alalle hakivat. Tämä laki on aivan perseestä.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
*****, tämä oli niillä tiedossa kuin ne sille alalle hakivat. Tämä laki on aivan perseestä.

Jep, ylipäänsä missään ammatissa ei pitäisi välittää työturvallisuudesta tai terveydestä. Sehän nyt vain on ammatinvalintakysymys ja kyllä kaikki tietävät etukäteen onko duuni terveydelle haitallista vai ei.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
*****, tämä oli niillä tiedossa kuin ne sille alalle hakivat. Tämä laki on aivan perseestä.

Jep, turha mitään lakeja on muuttaa. Rakennusalan ihmisetkin tiesivät 70-luvulla mihin menivät, joten voisivat ihan hyvin purkaa edelleen asbestia niin kuin ennenkin, *****.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitähän siinä sanottiin sisällä tupakoinnista?
Varmaan just niinkuin kumpikin meistä luki. Tuli lukihäirö, jotenkin vitutuksissani sain "luettua", että puhuit nimenomaan parveketupakoinnista. My bad.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Olen ihmetellyt, että miksi savuttomia pubeja on ollut harvassa, koska onhan tässäkin ketjussa otettu esille, että suurin osa baarissa kävijöistä ei siellä polta. Luulisi tuollaisille mestoille olleen kysyntää.

Jos savuttomille ravintoloille olisi ollut kysyntää, olisi niitä ollut varmasti. Stadissa pari paikkaa taisi kokeilla, ja toinen ainakin lopetti lyhyeen. Mitä mä oon asiaa seurannu, niin se jengi joka käy paljon ulkona, käyttää rahaa ja juo, lähes poikkeuksetta myös polttaa.

Jotenkin naurattaa monissa paikoissa olleet "tutkimukset" joissa on saatu kovia prosenttilukuja niille jotka lisää ravintolassa käyntiään, jos ravintolat on savuttomia. Paljon se ravintoloitsijaa kiinnostaa, juoko täti vuodessa sen yhden sijasta kaksi lasia valkkaria. Koska ei tuo porukka mikä jää himaan röökinsavun takia ole mitään potentiaalisia hevijuusereita.

Sama juttu näiden kanssa jotka uhkaa jäädä kotiin jos röökiä ei saa vetää, pysykööt kotona sitten ja vetäkööt vaikka siellä sitä röökiä, aika yks yhteen menee noiden valkkaritätien kanssa.

Nimittäin se oikea pro-jengi, ne tulee edelleen aina baariin, koska ne haluaa olla baarissa, pitää hauskaa tutulla porukalla. Se baarissa käyminen on se pääasia, ja se että saa ottaa hörppyä. Ne voi kyllä käydä ulkona röökillä. Ja tolla porukalla pääasiassa se voitto tehdään päivästä toiseen.

Itseäni vituttaa lähinnä se, etten pääse tuohon alakerran pubiin enää aamukahville röökin kanssa. Vitun taloyhtiökin vastustaa terassia.

Yllättävän hyvin meni puoliltaöin tuo uuteen aikaan siirtyminen. Pari röökiä piti käydä sammuttamassa vielä sen jälkeen, mutta se ei paljoa ole neljässä tunnissa. Näistäkin toinen oli joku tynnyrissä eläjä joka oli autuaan tietämätön tälläisen lain voimaan astumisesta.

Ja joo, olihan se ihan kiva olla töissäkin kun ei hirveä savu leijaile, näkee baarin perällekin eikä silmiä kirvele. Ja mä vedän kuitenkin sen pari askia camelia päivässä. Ehkä tää tästä, vaikka vituttaakin periaatteesta, ja kuitenkin huolestuttaa osaltaan miten alalle tulee käymään.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jep, ylipäänsä missään ammatissa ei pitäisi välittää työturvallisuudesta tai terveydestä. Sehän nyt vain on ammatinvalintakysymys ja kyllä kaikki tietävät etukäteen onko duuni terveydelle haitallista vai ei.

Passiivisesta tupakoinnista puhuminen on etenkin työturvallisuudesta lässyttämisenä aika mustavalkoinen juttu, mennään taas liioittelun puolelle. Täytyy muistaa se kuinka vaarallista tupakointi oikeasti on, lottonumeroaspekti, eli kuinka vähän oikeasti passiivinen tupakointi altistaa syövälle jne., etenkin jos asuu suurkaupungissa jossa jo ilmansaasteet ovat riski.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hieno juttu tämä uusi laki. Jännä nähdä, miten sen noudattamisen suhteen on. Kuten tuoolla edellä joku portsarin hommia tekevä kirjoitti, on varmaan työntäyteistä aikaa lähteä hakemaan näitä salatupakoitsijoita pois vessoista jne. Ihan sama kuin silloin, kun savuttomat lennot alkoivat.

Itse olen riemuissani jo siksi, että työni puolesta olen ravintoloissa säännöllisesti ja se hirveä haju vaatteissa jälkeenpäin on todella etovaa. Jos jossain vaiheessa joudun muuttamaan kerros- tai rivitaloon ja naapurissa on tupakoivia ihmisiä, joiden savut ja hajut kulkeutuvat meidän tiloihimme, kasaan aimo annoksen kananpaskaa vastavuoroisesti johonkin sopivalle etäisyydelle naapureista. Kukkapurkkeihin tietysti.

Kerronpa esimerkin todellisesta elämästä: Olin joku kuukausi takaperin Kouvolassa (muistaakseni) Amarillossa syömässä seurueen kanssa, jossa oli lapsia. Ko. paikassa ei ollut mitään merkintää savuttomuudelle ja ajattelimme, että kauempana muista ruokapöydistä sijaitsevat looshit olivat savullisten ruokapaikkoja. Menimme ikkunan viereen ja niissä pöydissä ei ollut edes tuhkakuppeja.

Vaan kun olimme annoksemme saaneet pöytään, kävi viereisessä pöydässä istuva kaljamahainen äijä hakemassa tarjoilijalta tuhkakupin ja alki savutella akkansa kanssa siinä vieressä jotain mahorkkaa. Muistan vieläkin silmissäni sen äijän voitonriemuisen ilmeen, kun menin kysymään tilanteesta tarjoilijalta tämän vahvistaessa, että joo, se tupakoimattomien ja tupakoivien raja menee siinä teidän pöytienne välissä. Ilman mitään merkintää tai edes lisättyä ilmanvaihtoa. Onneksi saimme vahdettua pöydän. Oli hyvin lähellä, että en paininut "keskustelemaan" sen kalansilmäisen äijän kanssa.

Mutta ei siinä mitään, voin rehellisesti myöntää, että iloani savuttomuudesta lisää se tieto, että tuota äijää vituttaa tällä hetkellä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Hyvänä esimerkkinä tuo parveketupakointikielto, jos se menee läpi?...

Mikä parveketupakointikielto? Käsittääkseni tämä asia oli otsikoissa kun joku viranomainen antoi ohjeet nykyisen lain tulktsemiseksi. Sanomahan oli, että parveketupakointi voidaan kieltää, mikäli naapureille aiheutuva terveyshaitta voidaan tapauskohtaisesti osoittaa. Tämähän oli selkeästi huono uutinen niille, jotka ovat naapurien tupakointia kieltämässä. Se että iltapäivälehdet uutisoivat jotain skaandaalihakuisesti, ei tee asioista tosia. "parveketupakointi voidaan kieltää" oli tuolloin lööpit, niin voidaan, mutta se on vaikeampaa kuin ennen luultiin.

Mitään lakia asiasthan ei ole tietääkseni tulossa?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Työsuojelun kannalta laki tuo ison harppauksen eteenpäin. Ravintolatyöntekijät ovat tähän asti olleet ainoa ammattiryhmä jotka joutuvat työssään altistumaan syöpävaarallisille aineille ilman mitään suojavälineitä.
Tämä on pointti, joka suurelta osalta on tainnut täysin unohtua. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että tämä taisi juuri olla se perimmäinen syy ravintolatupakoinnin kieltämiseen. Tästä eteenpäin ravintolahenkilökunta on samalla viivalla muiden ammattiryhmien kanssa, mitä tupakansavulle altistumiseen tulee. Ei se minun mielestäni ole huono asia.

Mitä tulee yksilönvapauden kunnioittamiseen, niin toistan esimerkin, jota olen käyttänyt aihetta käsittelevässä keskustelussa ennenkin. Minun mielestäni kunnon ateriaan tai baari-iltaan kuuluu olennaisena osana orgasmin saaminen. Yksilönvapautta puolustavilla tuskin on mitään sitä vastaan, jos aiheutan itselleni sellaisen vaikka heidän vieressään siinä baaritiskillä. Eikä pidä valittaa, jos prosessin sivutuotteita lentelee vaatteille. Ne saa kyllä pesussa puhtaiksi, vaatteet siis. Sitäpaitsi se ei aiheuta syöpää kenellekään, enkä enää oikein usko niihin puheisiin sokeutumisesta tai karvojen kasvamisesta kämmeniin.

Kyllä, esimerkkini on ihan yhtä huono/hyvä (riippuu näkökulmasta) kuin puheet yksilönvapauteen puuttumisesta tämän lain kohdalla.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mitään lakia asiasthan ei ole tietääkseni tulossa?
Käsityksesi tapauskohtaisesta harkinnasta on oikea. Mutta, se erään taloyhtiön päätös kieltää parveketupakointi kokonaan on tällä hetkellä korkeimman oikeuden käsittelyssä. Siitä tullee ennakkotapaus, oli päätös mitä oli. Odotellaan.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
"Työsuojelun kannalta laki tuo ison harppauksen eteenpäin. Ravintolatyöntekijät ovat tähän asti olleet ainoa ammattiryhmä jotka joutuvat työssään altistumaan syöpävaarallisille aineille ilman mitään suojavälineitä."

"Tämä on pointti, joka suurelta osalta on tainnut täysin unohtua. Mielenkiintoiseksi asian tekee se, että tämä taisi juuri olla se perimmäinen syy ravintolatupakoinnin kieltämiseen. Tästä eteenpäin ravintolahenkilökunta on samalla viivalla muiden ammattiryhmien kanssa, mitä tupakansavulle altistumiseen tulee. Ei se minun mielestäni ole huono asia."


Eeh, eikö tullut kenellekään mieleen, että sellaisia suojavälineitä on kyllä kehitelty jo ajat sitten mitkä tämän ongelman ratkaisisivat todella helposti? Eivätkä ole edes kalliita.

Ravintolatyöntekijöille pystyttäisiin lyömään vaikka sellaiset suojalaitteet, jolla he pystyisivät suojautumaan vahvasti radioaktiivisilta aineilta. (tämä tosin olisikin tyyriimpi investointi)

Jos tämä on se perimmäinen pääperuste, niin metsään on kyllä menty.
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
Kaksijakoinen juttu tämä laki. Periaatteessa vastustan juuri tämänkaltaisia lakeja, joilla puututaan ihmisten itsemääräämisoikeuteen ja yksilövapauteen. Ymmärrän kyllä, että tällä pyritään suojelemaan heikomman asemassa olevaa, jotka joutuvat tahtomattaan kärsimään passiivisesta tupakoinnista, mutta siitä huolimatta minulle yksilönvapaus on niin suuri arvo, että olisin jättänyt kyseisen lain säätämättä jos asia olisi ollut pelkästään minun käsissäni.
Itsekin toki arvostan yksilönvapauden korkealle, mutta tällä lailla ei sen kanssa juurikaan tekemistä ole. Eihän muutenkaan julkisissa sisätiloissa saa polttaa, miksi baari/ravintola olisi poikkeus? "Koska niin on ollut aina ennenkin" on mielestäni ainakin todella huono peruste (ei sikäli, että sinä sitä olisit käyttänyt, itsekseni horisen vain). Jos asiaa ei tuon paremmin saa selitettyä, sietää baaripolttelun laittomana pysyäkin.

Mutta tosiaan: Ihmiset tehköön edelleenkin mitä haluavat, milloin haluavat, kunhan siitä ei tule muille haittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös