Tusina Tuokkola
Nyt kun tuo Lukko-sarjan tappio on taputeltu ja karvas kalkki nielty, niin mieleen paukahti -> "ei saatana, nyt Tusina-Tuokkolan aikakausi sitten alkaa".
Itse olin saakelin pettynyt, kun seura julkaisi Tuokkolan sopimuksen. Ja olen edelleen pettynyt ratkaisuun! Seuraavassa vähän pointteja miksi.
Pekka Virta jalosti KalPassa kiekkokontrolliin perustuvan pelisysteemin, jota hän puski eteenpäin tuloksista ja puheista välittämättä. Nythän yleinen ajattelutapa on, että tuo on nimenomaan KalPan systeemi pelata jääkiekkoa.
Itse olen vahvasti taas sitä mieltä, että jokainen PÄÄVALMENTAJA rakentaa joukkueelle sen sapluunan, millä kulloinenkin joukkue menee eteenpäin. Nyt tässä Tuokkola kuviossa on ollut aistittavissa, että KalPalla olisi valmiina joku systeemi(Pekka Virran systeemi), jota Tuokkola vain otetaan toteuttamaan. Ei tule toimimaan, sanon minä!!
Turussakin tätä taidettiin kokeilla Suikkanen - Leime kuviossa ja melko heikoissa kantimissa oli. Toki seuran täytyy uutta valmentajaa valitessaan ottaa huomioon, mitä tyylisuuntaa valmentaja edustaa ajattelussaan. Mutta tuo kuvio, jossa joukkueella olisi valmiina joku systeemi, johon valmentaja vain hyppää mukaan on lähes säälittävää! Tuokkolan A-junnu pestihän perustui juuri tuohon -> Pekka Virran systeemeillä harjoittelemaan päävalmentajaksi... tuloksena aika heikko uskottavuustaso pelaajien silmissä.. siis A-junnuissa!! Mitä se uskottavuustaso onkaan sitten edustusjoukkueessa?
Jokainen uskottava valmentaja menee omien systeemien mukaan ja luo nahkansa sitä kautta. Perässähiihtäjät on sitten asia erikseen ja valitettavasti Tuokkola taitaa kuulua siihen kastiin. Tosin seurajohdon tukemana/suosiollisella avustuksella.
Paska valinta Kapasen klaanilta!