Tunnelma HIFK:n kotiotteluissa ja siihen liittyvät asiat

  • 1 082 216
  • 4 627

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Voin tunnustaa tässä, että kun Micke aloitti ekan kuulutuksen "300 päivän odotus on nyt ohi", niin kyynelkanavat pikkuisen aukesivat. Varmaan tässä on jotain patoumaa ollut.
 

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku jolla isompaa auktoriteettia fanikatsomossa voisi ystävällisesti ilmoittaa näille joilla on valtavat liput ettei niitä heiluteltaisi pelin ollessa käynnissä. Blokkaa koko näkyvyyden lähimpään päätyyn kun 3 isoa lippua ilmassa. Maalin jälkeen ja pelikatkot ok, hienon näköisihän ne on.
Muutama tästä tais jo eilen käydä sanomassa mutta ei tulosta
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Samoin voitais sopia ettei heitetä jäälle paperisilppua. Toivon että kyseessä oli vahinko josta otettiin opiksi eikä jatkossa nähdä tuollaista.

Tuota vastaavaa tavaraahan käytetään usein fudispuolella Klackenissa, itsellenikin on joskus lyöty siellä käteen sellainen "paperitykki" Derbyssä. Mutta selvää on että se ei oikein toimi yhtä hyvin jään vieressä, kuin nurtsilla. Joten ei enää Nordiksella, kiitos.
 

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samoin voitais sopia ettei heitetä jäälle paperisilppua. Toivon että kyseessä oli vahinko josta otettiin opiksi eikä jatkossa nähdä tuollaista.
Ei siinä varmaan tarkoituksella kukaan niitä jäälle ampunut mutta ymmärtäähän idioottikin että sitä menee pakosti jäällekin ja päätyverkosta läpi. Ei enää Nordikselle, tai sitten sen verran ylemmäs katsomoon ettei sitä lennä jäälle
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Samoin voitais sopia ettei heitetä jäälle paperisilppua. Toivon että kyseessä oli vahinko josta otettiin opiksi eikä jatkossa nähdä tuollaista.

Vahinkohan se oli ja 95 % silpusta lensi katsomoon. Samassa kulmassa kuvattiin dokkaria, että varmaan sitäkin varten haluttiin hyvää materiaalia.

Hallissa aivan loistava tunnelma, mikä varmasti vaikutti myös joukkueisiin.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Ei siinä varmaan tarkoituksella kukaan niitä jäälle ampunut mutta ymmärtäähän idioottikin että sitä menee pakosti jäällekin ja päätyverkosta läpi. Ei enää Nordikselle, tai sitten sen verran ylemmäs katsomoon ettei sitä lennä jäälle

Onneksi se kuitenkin oli vaan sälää, nimittäin ehdin hetken jo ajatella että "v***u, nytkö se jää sitten jo petti lopullisesti", ja päässä alkoi pyörimään evakko Espooseen.
 

Röda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Möyrivä IFK
Iso kiitos Stadin Kingeille jälleen loistavasta tunnelmanluonnista! Itse toivon sydämeni pohjasta, että Kingit ovat jatkossakin Nordiksella mielellään jokaisessa pelissä paikalla. Vaikka polkuhintaiset flabat heille jos se on siitä kiinni. Maksavat itsensä omalla panoksellaan Nordiksen tunnelmaan moninkertaisesti takaisin. Lätkä-IFK:n johtoporras, ottakaa tästä koppia!
 

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä fiilis oli hallissa kaikin puolin mutta en jaksaisi Nordiksella kuulla noita 40 vuotta huoria ja nussitaan Sakilaisia perseeseen..
Klubille vittuilu lätkämatseissa on lähinnä noloa. Mutta tossa 40 vuotta 100vuotta chantissa se on sivutuotteena samalla tapaa kuin siinä ”me ollaan stadista muttei narrit eikä hjk” chantissa. Sakilaisista ei kukaan laulanut mitään tänään, eikä ikinä nordiksella ole laulettu
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Klubille vittuilu lätkämatseissa on lähinnä noloa. Mutta tossa 40 vuotta 100vuotta chantissa se on sivutuotteena samalla tapaa kuin siinä ”me ollaan stadista muttei narrit eikä hjk” chantissa. Sakilaisista ei kukaan laulanut mitään tänään, eikä ikinä nordiksella ole laulettu

Okei mä olin sitten väärässä tuon asian kanssa, mutta ehkä mä niputin sen samaan kategoriaan noiden huora juttujen kanssa. Olen toki samaa mieltä että 40 vuotta muovia ja huoria, mutta jotenkin sitä ei haluaisi Nordiksella kuulla.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenhän mä kirjoittaisin näistä chantti-asioista ilman, että kusisin kenenkään muroihin? No, kokeillaan, vaikka luulen, että se ei mitään muutoksia saakaan aikaan.

Olen ehdottomasti elävän katsomokulttuurin puolesta. Mielestäni on todella hienoa, että nuoriso on taas vallannut Nordiksenkin katsomot ja tuonut innostuksen mukanaan. HIFK tarvitsee sitä, Nordis ja me vanhat kääkät tarvitsemme sitä. Ymmärrän myös, että katsomokulttuuri muuttuu. Mutta ymmärrän myös sen, että lätkä-HIFK:lla on perinteitä, joiden ei tarvitse muuttua, koska ne toimivat edelleen lätkäkatsomossa sellaisenaan. Meillä on todella paljon vanhempaa kaartia katsomossa, jotka ovat uskollisesti istuneet kaikki HIFK:n paskatkin ajat ja uusineet aina kausikorttinsa, vaikka edellinen kausi on ollut paskaa täynnä. Näiden ihmisten joukossa on paljon stadilaisen urheilukulttuurin kannattajia yli eri lajien seurarajojen. Ymmärrän sen, että futiksessa on erilaiset kuviot ja siellä on vastakkainasettelua wanhassa kunnon derby-hengessä ja sinne suotakoon. Se meiltä nykyisin lätkän puolelta puuttuu, ikävä kyllä.

Jos futiksen puolella lauletaan Klubi-runkkareista, sen voi jotenkin vielä ymmärtää kuuluvaksi pelin henkeen. Mutta HIFK:n viime vuosikymmenten futishistorian tuntien, sitä vihaa ei vain voi sellaisenaan siirtää lätkäkatsomoihin. HIFK:lla on paljon kannattajia, jotka eivät koe HJK:ta ja HIFK:ta toisiaan pois sulkeviksi seuroiksi. Tiedän monta henkeen ja vereen HIFK:ta lätkässä kannattavaa ihmistä, jotka futiksessa ovat valinneet aikoinaan HJK:n futisseurakseen, koska vaihtoehtoja ei ihan hirveästi ole ollut. Ja tosifanin rotsi ei käänny. Vai kääntäisikö täällä joku oman fanitakkinsa?

Ymmärrän senkin, että Kingit ovat ennen kaikkea futisfaneja ja heillä on oma kulttuurinsa. Mutta Nordiksella vuosikymmenet käynneillä on myös oma kulttuurinsa ja siihen kulttuuriin kuuluu nimenomaan omien kannustaminen, ei niinkään vastustajien mollaaminen. Toki vastustajlle vinoilevia chantteja on ollut myös lätkän puolella. Itse toivoisin, että Nordiksella hoilattaisiin omien fanien toimesta vain HIFK:n nimeä, ei minkään muun jengin. Tarvittaessa pelin aikana voidaan laulaa vaikka vastustajan jonkun pelaajan nimeä, jos se pelinkuvaan sopii. Tilannekomiikkahan on parasta. On kuitenkin tosi kiusallista katsoa, kun HIFK:ta sydänverellä kannustava fani ei koe voivansa osallistua tiettyihin chantteihin siksi, ettei voi allekirjoittaa niiden sisältöä vaikkapa siksi, että oma futissuosikki on HJK. Ajat toki muuttuvat, mutta on hyvä muistaa, että HIFK:n kannattaminen futiksessa on verrattain tuore asia. Nyt siihenkin voidaan jo syntyä, mutta 95% HIFK:n kannattajille se ei ole ollut vaihtoehto. Ja sitäkin pitäisi voida kunnioittaa. Kun meillä on paljon hyviä ja mukaansa tempaavia chantteja muutenkin, ehkä voisimme harkita, että yhteisen edun nimissä emme laulaisi Nordiksella niitä chantteja, joihin moni ei koe voivansa osallistua? Kun samaan aikaan kehumme ja korostamme perinteitä, tuntuu erikoiselta, että emme kunnioittaisi omia perinteitämme lätkän puolella.

Muutenkin Nordiksella on se hieno piirre, että kannustukseen lähdetään mukaan joka puolelta hallia. Parhaiten se onnistuu lyhyillä IFK-chanteilla. Tämä on voimavara joukkueelle ja tätä traditiota pitäisi muistaa vaalia, koska se on ainoa keino pitää se hengissä. Sekin on perinne. On hienoa, että Kingit ovat katsomossa, mutta siellä on myös tuhansia muita. Lätkä ja futis ovat muutenkin lajeina ja tempoltaan hyvin erilaisia, jolloin tietyt chantit, jotka toimivat futiskatsomossa, eivät toimi lätkäkatsomoissa. Ja varmasti myös päinvastoin. Itse toivon sopivasti erilaisia variaatioita kannustamiseen ja capoilta pelisilmää, mitä milloinkin chantataan. Esim. tänään ei kuultu kertaakaan kunnolla raivoisaa IFK-IFK-IFK-huutoa. Ja se kyllä kuuluu hyvinkin olennaisesti Nordikselle, koska se saa aikaa liikehdintää koko hallissa ja joukkue saa siitä erityisen paljon energiaa.

Koko hallin mukana kannustaminen ilman mitään lärpyttimiä on meidän valttimme ja toivon, että sitä vaalitaan jatkossakin. Nordis on parhaimmillaan kaikkien HIFK:ta kannustavien yhteinen show, ei vain pienen ja hyvin äänekkään fanijoukon. Pitkille lauluillekin on paikkansa, mutta niiden väleihin mahtuu myös lyhyitä ja ytimekkäitä IFK-huutoja taputuksilla höystettynä. Niillä saamme sitoutettua koko hallin kannustamiseen ja se luo ihan erilaista tunnelmaa myös kentälle.

Toivon, että kukaan ei nyt vedä tästä hernettä nenäänsä. Fanikatsomossa tehdään hyvää duunia ja siitä kiitos asianosaisille. Mutta aina voi vähän parantaa ja joskus on hyvä pysähtyä miettimään, mikä on isomman joukon etu. Se kai lopulta on tärkeintä, koska se on myös joukkueen ja seuran etu.
 

Bromse

Jäsen
Suhteellisen kiero on ajatus, että lätkässä kannattaa IFK:ta ja futiksessa HJK:ta. Vähän sama kuin liputtaisi futiksessa IFK:n, sekä lätkässä narrien puolesta. En voi olla ainut jolla tulee pieni oksennusrefleksi ns. automaattisesti?

Tiedän hyvin ettei futiksessa punainen puoli pelannut yli 40 vuoteen liigatasolla, mutta on se seuran oma lajijaosto ollut silti siellä pienemmillä kentillä olemassa, hyvän tovin jopa keikkunut muutamalla korkeimmalla sarjatasolla. Oonkin aina miettinyt, että sikälimikäli lätkä-IFK on se ykkösjuttu, niin mikä ajaa kannattamaan Klubia, jos IFK:lla on oma joukkue myös futiksessa? Se että saa hypätä vaan menestyvän jengin kelkkaan? En rehellisesti tiedä tai ymmärrä, mulle saa avata asiaa.

Tottakai sitä voi muidenkin seurojen matseja seurata, ja käydä niissä vaikka useammin paikanpäällä, mutta vaikea kuvitella liputtavani molempia kahdesta pääsarjatasolla toimineista kilpakumppaneista. Tai ehkä kaikilla ei ole sille väliä, se on ihan ok. Tiistaina Hartwalilla, keskiviikkona Soneralla, perjantaina Nordiksella. Ei se multa ole pois. Mutta ei kannattaisi ihmetellä jos se chanteissakin käy ilmi ettei se isolla osalla ihmisiä ihan mene jakeluun. Jos joku tuntee piston sydämessään kuullessaan kyseisen virren, niin, noh, ehkä sen sietääkin tuntea. Alatyylisestä lyriikasta saa toki olla mitä mieltä tahansa, k.o chantti ei kyllä ole ehkä se lapsiystävällisin, samaa mieltä. Mutta aika first world problems.

Mulle se vaan tuntuu automaatiolta että IFK on se mun seura Suomessa, aina. Ei lajil' välii. Tuskin olen ainoa.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Suhteellisen kiero on ajatus, että lätkässä kannattaa IFK:ta ja futiksessa HJK:ta. Vähän sama kuin liputtaisi futiksessa IFK:n, sekä lätkässä narrien puolesta. En voi olla ainut jolla tulee pieni oksennusrefleksi ns. automaattisesti?

Onhan tuo kiero ajatus, enkä voisi itse niin tehdä, mutta kuitenkin pystyn ymmärtämään sen, etenkin oman sukupolveni ihmisissä. Toki tänä päivänä jos joku lätkä-HIFK:n kannattaja aidosti toivoo Rödan tappiota derbyssä, niin vähän tulee itsellekin tavaraa suuhun.

Fudiskulttuuri vaan on niin hirveän ohutta. Itse tykkään käydä katsomassa kaiken tason fudista kentän laidalla, alempien sarjojen matseissa on hyvä pöhinä, mutta niin kovin suurta osaa ihmisistä ei saa edes Veikkausliigan matseihin.

Joten osa minussa on tyytyväinen kun joku kannattaa edes jotain fudisjengiä. Kunhan ei FC jokereita.
 

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Okei mä olin sitten väärässä tuon asian kanssa, mutta ehkä mä niputin sen samaan kategoriaan noiden huora juttujen kanssa. Olen toki samaa mieltä että 40 vuotta muovia ja huoria, mutta jotenkin sitä ei haluaisi Nordiksella kuulla.
Ymmärrän tän kyllä ja eihän se chantti ole mitään ”koko perheen” kamaa. Mun aikana sitäkään ei oo kuultu Nordiksella, paitsi ehkä jonkun parin yksittäisen räpeltämisenä, paitsi nyt tällä kaudella. Menee mulle kategoriaan ei kiinnosta. Laulan mukana mutta en ala ite vaatimaan sitä laulettavaksi. Sopii jokatapauksessa paremmin futismatseihin
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Battlefield

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Omien kannustaminen on se juttu. Se 100 vuotta huoria chantti on semmoinen mihin en osallistu ja toivoisin ettei sitä vedettäisi.
Tähti ja kilpi on mielestäni paras. Lauantaina oli kiva fiilis seisomakatsomossa ja vissiin tokan maalin aikana semmoinen meteli etten kuullut edes maali-laulua, sitä lisää kiitos. Oli mahtavaa olla taas Nordiksella.
 

Naakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suhteellisen kiero on ajatus, että lätkässä kannattaa IFK:ta ja futiksessa HJK:ta. Vähän sama kuin liputtaisi futiksessa IFK:n, sekä lätkässä narrien puolesta. En voi olla ainut jolla tulee pieni oksennusrefleksi ns. automaattisesti?

Tiedän hyvin ettei futiksessa punainen puoli pelannut yli 40 vuoteen liigatasolla, mutta on se seuran oma lajijaosto ollut silti siellä pienemmillä kentillä olemassa, hyvän tovin jopa keikkunut muutamalla korkeimmalla sarjatasolla. Oonkin aina miettinyt, että sikälimikäli lätkä-IFK on se ykkösjuttu, niin mikä ajaa kannattamaan Klubia, jos IFK:lla on oma joukkue myös futiksessa? Se että saa hypätä vaan menestyvän jengin kelkkaan? En rehellisesti tiedä tai ymmärrä, mulle saa avata asiaa.
(Lainattu viesti pätkäisty)

Voin vastata tähän omalta osaltani. Lätkä on nykyään itselleni selkeä ykköslaji ja IFK vielä selkeämpi ykkösjengi ja seura. Futispuolella kannatan myös IFK:ta, mutta melko muodollisesti, ja harvoin tulee käytyä peleissä. Futiksessa ykköseksi jengeistä menee kuitenkin Klubi. Isäni on aina ollut lätkässä IFK:n fani ja futiksessa Klubin. Samoin hänen isänsä. Isoisän isä oli junantuoma ja ei tainnut hirveästi penkkiurheilusta välittää, joten isoisä saanut varmaan aika vapaasti valita seuransa joskus 40-50-luvulla. En tiedä miten sitten tällaiseen kahden seuran ratkaisuun on silloin päädytty, mutta se ei minua harmita, vaikka joidenkin silmissä sen seurauksena olen itse jollakin tapaa ns. vääräuskoinen fani.

Futiksessa derbyissä voin helposti olla IFK:n puolella, koska koen, että Klubilla olisi varaa hävitä derbyt ja silti voittaa mestaruus. Ja jos mestaruus menisikin IFK:lle, niin olisin silloinkin varmasti aidosti onnellinen ja ylpeä jengin puolesta! Futispuolella fanitus on jäänyt paljon alemmalle tasolle ja IFK on osittain vallannut alaa Klubin kannatukseltani. Koskaan en silti tule pitämään futis-IFK:ta itselleni Klubia tärkeämpänä, vaikka lähelle päästäisiinkin.

Valitettavasti näitä ei voi aina itse päättää, joten toivon ymmärrystä myös meitä kohtaan, joilla muut ovat tehneet päätöksen puolestamme.
 

#16 Murray

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos futiksen puolella lauletaan Klubi-runkkareista, sen voi jotenkin vielä ymmärtää kuuluvaksi pelin henkeen. Mutta HIFK:n viime vuosikymmenten futishistorian tuntien, sitä vihaa ei vain voi sellaisenaan siirtää lätkäkatsomoihin. HIFK:lla on paljon kannattajia, jotka eivät koe HJK:ta ja HIFK:ta toisiaan pois sulkeviksi seuroiksi. Tiedän monta henkeen ja vereen HIFK:ta lätkässä kannattavaa ihmistä, jotka futiksessa ovat valinneet aikoinaan HJK:n futisseurakseen, koska vaihtoehtoja ei ihan hirveästi ole ollut. Ja tosifanin rotsi ei käänny. Vai kääntäisikö täällä joku oman fanitakkinsa?

Ymmärrän senkin, että Kingit ovat ennen kaikkea futisfaneja ja heillä on oma kulttuurinsa. Mutta Nordiksella vuosikymmenet käynneillä on myös oma kulttuurinsa ja siihen kulttuuriin kuuluu nimenomaan omien kannustaminen, ei niinkään vastustajien mollaaminen. Toki vastustajlle vinoilevia chantteja on ollut myös lätkän puolella. Itse toivoisin, että Nordiksella hoilattaisiin omien fanien toimesta vain HIFK:n nimeä, ei minkään muun jengin. Tarvittaessa pelin aikana voidaan laulaa vaikka vastustajan jonkun pelaajan nimeä, jos se pelinkuvaan sopii. Tilannekomiikkahan on parasta. On kuitenkin tosi kiusallista katsoa, kun HIFK:ta sydänverellä kannustava fani ei koe voivansa osallistua tiettyihin chantteihin siksi, ettei voi allekirjoittaa niiden sisältöä vaikkapa siksi, että oma futissuosikki on HJK. Ajat toki muuttuvat, mutta on hyvä muistaa, että HIFK:n kannattaminen futiksessa on verrattain tuore asia. Nyt siihenkin voidaan jo syntyä, mutta 95% HIFK:n kannattajille se ei ole ollut vaihtoehto. Ja sitäkin pitäisi voida kunnioittaa.

Hyvin kirjoitettu. Olen itse 90-luvun alkupuolella syntynyt kaveri ja skulannut kiekkokoulusta lähtien punasissa ja siinä ei kauaa mennyt kun pikkupoikana ”opetettiin” vihaamaan Jokereita. Tänäkin päivänä mua vituttaa ne saman ikäluokan Jokereissa pelanneet kaverit. Mutta ei silloin ollut niin vahvaa ”HIFK-yhteisöä”, jotta sieltä olisi joku Klubivihakin syntynyt. Oikeastaan oma rakkaus IFK:hon seurana syntyi sattumalta, kun lätkä-IFK:lle perustettiin jääpallo- ja fudisjoukkue mihin halukkaat saivat mennä pelaamaan lätkän lisäksi. Väittäisin, että puolet meidänkin joukkueesta, jotka ei IFK:hon futista tullut pelaamaan kannatti Klubia ja kannattaa edelleen. Mulla riittää ymmärrys siihen, että näin on ja se ei minulle mitään oksennusrefleksejä aiheuta, mutta ymmärrän myös sen, että se joillekin sen aiheuttaa. Mutta heidänkin pitää ymmärtää, että kaikilla on ollut täysin eri lähtökohdat.

Eiköhän tänä päivänä tuota IFK-yhteisöä tuoda junioreille aika paljon vahvemmin esille ja se todellakin on ajatuksella ”Ei lajil väliä”. Toivottavasti ainakin. Aiemmin sitä ei olla tehty.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En muista kuulleeni tuollaista chänttiä, mutta runkkareista laulaminen tai huutaminen julkisesti yleisötapahtumassa on toivottavasti jotain, mikä saa jokaisen osallisen pohtimaan ihan itseohjautuvasti viimeistään seuraavana päivänä, että tähänkö haluan elämässäni käyttää aikaa. Siis ainakin jokaisen yli 15-vuotiaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös