No mä just matsissa mietin, että saa lätkä olla varuillaan näiden uusien junnujen kanssa - ja miksei vähän vanhempien. Kun joku IFK-herätyksen saanut skloddi käy kerran futismatsissa Klackenissa, ei toi Nordis tunnu kovin innostavalta jutulta. Oma Stondiksessa kausarilla laulava teinikundi lähti ekaan futismatsiinsa tuplapäivänä Mariehamnia vastaan ja sitten se jo pyys ihan itse Derbyyn. Nyt se oli Nordiksella, että blääh, eihän täällä kukaan laula tai huuda. Saati soihduta tai tee muutakaan jännää.
Näin vanhemman katsojan silmin on hupaisa ristiriita myös se, että vaikka lajina lätkä sykähdyttää enemmän, näitä runkosarjamatseja on sen verran nähnyt ja jo niiden määrän vuoksi ne ovat panokseltaan liki yhtä tyhjän kanssa samaan aikaan kun futiksessa on panos nyt jokaisessa matsissa maksimaalinen. Tappio siellä vityuttaa, lätkässä ei yhtään, jos suoraan sanon. Erikoinen juttu - en olisi kuvitellut innostuvani eurooppalaisesta futiksesta näin paljoa, mutta se IFK ja se tunnelma.
Derbykrapula oli aistittavissa selvästi fanikatsomossa, kun eilen oli niin stydi meno, mutta itse kun istuin f2ssa, siellä ei edes taputettu - eikä ne vieruskaverit kyllä olleet eilen matsissa. Uskomattoman solidi, seesteinen tunnelma...