Käyty arkipeleissä sekä Oulussa, Nordiksella, Lappeenrannassa, Vaasassa sekä Espoossa. Hesen IFKn nähnyt vieraissa Tepsin megamatkan lisäksi vain Espoossa.
”Hesen IFK” lienee Hesan hifki? Jos sopii vielä udella tarkemmin, mitkä olivat noilla paikkakunnilla vastustajajengit ja kilpailtiinko samoista sijoista?
Kyllähän Nordiksenkin tunnelmassa on paljonkin parannettavaa, mutta vastustajalla on ihan oikeasti väliä. Ei pelkästään sen takia, paljonko jengi jaksaa huutaa katsomossa, vaan myös siksi, ”minkälaista” muuta kansaa tietyt pelit houkuttelevat. Esim. joku HPK, Jukurit tai KooKoo ei varsinaisesti houkuttele intohimoisimpia silloin tällöin Nordiksella kävijöitä, mutta on houkutteleva vaihtoehto lapsiperheille tai sellaisille katsojille, jotka pitävät keskimäärin vähän rauhallisemmasta yleisilmapiiristä. Lapsiperheille itse hyvä meno katsomossa ei ole este, mutta usein se kuitenkin on seurausta yleisön keskimääräistä suuremmasta alkoholin käytöstä. Ja silloin valikoidaan niitä ennakkoon rauhallisempia pelejä. Ja samalla ne, jotka skippaavat leimit geimit, tulevat mieluummin joihinkin muihin peleihin.
Ja sitten on tietysti sekin, että kaikki vastustajat eivät sytytä samalla tavalla runkosarjassa. Esim. jotkut Lukkoa vastaan pelatut kotipelit ovat runkosarjassa melkein aina köyhätunnelmaisia, vaikka pelit itsessään olisivat hyvinkin laadukkaita. Ja kyllähän peliesityksilläkin on merkitystä. Turha sitä on kiistää. Jos ei tule maaleja, se syö tunnelmaa. Jos edes dumarit eivät ole umpipaskoja tai HIFK ei suoranaisesti pasko alleen, että voisi niillekään buuata, harva jaksaa laittaa itseään 100% likoon.
Jokainen voi itse vaikuttaa tunnelmaan. Jos olen itse väsynyt enkä just siinä pelissä jaksa riekkua, kuka mä olen muita arvostelemaan, ettei ne kannusta enemmän ja paremmin. Jännästi sitä pleijareissa aina unohtuu aina omat paskat päivät. Kannustaminen voi joskus kuitenkin jäädä vähän piippuun, koska jännittää niin helvetisti.
Pystytään kaikki varmasti parantamaan omaa panostamme. Asiaa kannattaa lähestyä muutenkin posin kautta, eikä vaan tyytyä arvostelemaan ja haukkumaan. Ilon kautta!