Tunnelma HIFK:n kotiotteluissa ja siihen liittyvät asiat

  • 1 068 088
  • 4 548

Sonic Empire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saman olen huomannut. Itse asiassa seisomokatsomon tultua fiilis hallilla on mennyt vain huonompaan suuntaan. Enää ei ole koko hallin yhdistävää kannustusta vaan kourallinen jannuja, jotka ölisevät jotain surkuhupaisaa "laulua".
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Saman olen huomannut. Itse asiassa seisomokatsomon tultua fiilis hallilla on mennyt vain huonompaan suuntaan. Enää ei ole koko hallin yhdistävää kannustusta vaan kourallinen jannuja, jotka ölisevät jotain surkuhupaisaa "laulua".

Veikkauksen Risto Nieminenkin sen jo totesi. Suomalaiset eivät kannusta kuin voittajia. Englannissa on luuserijengejä jotka häviävät jokaisen pelinsä, mutta silti katsomot pullistelevat ja kansa kannustaa.

Ja HIFK on luuserijengi kotonaan tällä hetkellä. Lopputulos näkyy ja kuuluu.
 

2Six

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Hallissa pyörinyt vuodesta 1982, pakko vaan todeta että (toki surkeista peleistä, laiskoista esityksistä ja fleguilusta johtuen) tämän kauden tunnelma on kyllä ollut surkuhupaisan heikkoa ja kenties kannatuksellisesti paskin kausi mitä itse olen nähnyt. Ei mitään draivia hallissa, aika traagista itse asiassa. Kannatus pitää ansaita, tottakai, mutta kyllä me katsojatkin voisimme hieman katsoa sinne Kibe Kuhdan peiliin koska kyllä tuolla eilenkin oli niin helvetin hiljaista. Ainoat volyyminnostot tuli kun YV ei skulannut ja porukka vislasi.

Ei näin, ei todellakaan näin.

Second that! Jonkun vuoden tuolla roikkuneena (70-luvun lopulta) ihmetyttää kyllä. Hornankattila -> hautakammio.

Aina ollut tunnelmaa ja meteliä...riippumatta suorituksista (ps. on tässä perseilyä ennenkin havaittu). Nordis kai muutamaan otteeseen mainittu/tunnustettu vastustajien piirissäkin. Kummiskin siis aina ollut myös katsomossa tunnetta. Nyt ei mitään.

Kyllä se vaan on hieman eri asia pelatakin hiljaisuudessa...
 

Sonic Empire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkauksen Risto Nieminenkin sen jo totesi. Suomalaiset eivät kannusta kuin voittajia. Englannissa on luuserijengejä jotka häviävät jokaisen pelinsä, mutta silti katsomot pullistelevat ja kansa kannustaa.

Ja HIFK on luuserijengi kotonaan tällä hetkellä. Lopputulos näkyy ja kuuluu.

Millä tätä saisi korjattua? Lippujen hinnat alas, fanikatsomo omalle paikalleen sekä seisomakatsomo pois? Eli paluu vanhaan. En kyllä jäisi kaipaamaan nykyistäkään systeemiä, jossa fanit on ripoteltu sinne tänne + epämääräinen jengi pleksin takana "kannustamassa".
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
No eilinen johtui siitä, että IFK:lla oli käsipallomatsikin samaan aikaan. No, onhan toi ollut surkeaa katsottavaa toi meininki katsomossa. Faniryhmää ei varsinaisesti enää ole, joten kannustus jää sitten muutaman ihmisen omatoimisen aloittamisen varaan.
 

RedRebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Sunderland AFC
Joo mutta kyllä sitä iloa on todella vaikeata noilla kotiottelu esityksillä repiä. Varmasti voisi ruveta kannattamaan rajummallakin kädellä, mutta kyllä mua henk. koht. risoo niin paljon katsoa tuollaista perseilyä, että kyllä siitä on positiivista fiilistä vaikea repiä.
Eli jos voittoja ei kotona rupea tulemaan niin ei se kannustuskaan mitään hurmio tasoa tule saavuttamaan.
P.S. Nyt on jo tuo yleisö keskiarvo tullut käsittämättömän alas ja sekään ei ruoki fanikatsomoa jos halli on puol tyhjä. Ei hyvältä näytä.
 

ORK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vastaan vain omasta puolestani.

Selitän omaa kannustuksen vähentymistä sillä että en näe että jätkät jättävät jäälle kaikkensa. Voitot? Sarjasijoitus? Toissijaista vaikkakin mukavaa. Itse arvostan yritystä, tunnetta ja oman tason saavuttamista tai sen ylittämistä. Tilapäisesti voi katsomo nostaa laaksossa vaeltavan joukkueen tunnelmaa ja jos huomaa sillä olevan vaikutusta, toki sitä kannustaa lisää. Kun tunne puuttuu vuosia putkeen, ei se herää katsomosta vaan jäältä.
 

cauphaap

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa ORK jo tiivisti omat tunnelmani aika hyvin.
Vuosikausien perseily tuntuu vain jatkuvan. HIFK pettää aina jollain tasolla.
Revi siinä sitten kunnon kannustusta kun jätkät kentällä puhaltelevat muniinsa ja peli on tosi sekaisin. Alkaa tosiaan koko organisaation vuosien katsomoon pyllistys näkyä - tyhjinä paikkoina / masentuneena hiljaisuutena salissa.

Tähän on tultu.
 

Punakone

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kun ydinporukka Stadin kingit ovat kyllästyneet perseilyyn ja ikuisiin lupauksiin, niin se näkyy ja "kuuluu". Loppuvuosi mennään jokatapauksessa kirkko meiningillä. Onneksi F1 katsomo on tuomassa taas porukan koolle E9 aikojen tapaan. Siihen viellä ensikauden B-kurvi, niin eiköhän me olla taas piakkoin äänessä itse kukin.

Minä olen ennemminkin huolissani meidän vierasmatkoistamme. Hämppälinnassa tainnut olla tän kauden ainoot karkelot, muut reissut on mennykkin sitten vajailla busseilla ja hallin baareissa. Tässäkin asiassa odotan joulutaukoa ja sen jälkeistä perinteistä Turun megamatkaa, joka sitten kertoo paljon mihin olemme menossa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun ydinporukka Stadin kingit ovat kyllästyneet perseilyyn ja ikuisiin lupauksiin, niin se näkyy ja "kuuluu". Loppuvuosi mennään jokatapauksessa kirkko meiningillä. Onneksi F1 katsomo on tuomassa taas porukan koolle E9 aikojen tapaan. Siihen viellä ensikauden B-kurvi, niin eiköhän me olla taas piakkoin äänessä itse kukin.

Minä olen ennemminkin huolissani meidän vierasmatkoistamme. Hämppälinnassa tainnut olla tän kauden ainoot karkelot, muut reissut on mennykkin sitten vajailla busseilla ja hallin baareissa. Tässäkin asiassa odotan joulutaukoa ja sen jälkeistä perinteistä Turun megamatkaa, joka sitten kertoo paljon mihin olemme menossa.

Heikko menestys ja pitkäaikainen konttaaminen on tietenkin suurin syy kannattajien ja IFK:henkisten toimintaan ja hallin tunnelmaan. Myös seuran toiminta, kehittäminen ja ottelutapahtuma on polkenut paikallaan liian kauan, joten monet ovat vieraantuneet IFK:sta jo ihan yleisömääristä päätellen. Joillekin on ihan oikeasti tullut se raja vastaan. Lippujen korkeat ja jatkuvasti nousevat hinnat ovat myös ajaneet nuorison ja potentiaaliset uudet kannattajat pois katsomoista.
Vaikea uskoa, että joku nuori, jolla ei vielä ole omia tuloja lähtisi nykypäivänä katsomaan IFK:n kotipeliä, kun vähemmän fanaattisia kavereita on nykyisillä lipunhinnoilla(hinta-laatusuhteella) vaikea saada mukaan matseihin.
Jääkiekko on aina ollut äijien ja aikuisten miesten laji, mutta ei ole hyvä asia, että äänekäs nuoriso on siirtynyt lähes täysin futis-, käsipallo- ja jääpallokatsomoihin, joissa liput maksavat todella vähän suhteessa jääkiekon vastaaviin ja joissa kentällä voi nähdä huomattavasti paremmin esiintyvän IFK:n.
 
Viimeksi muokattu:

Isaksson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun ydinporukka Stadin kingit ovat kyllästyneet perseilyyn ja ikuisiin lupauksiin, niin se näkyy ja "kuuluu". Loppuvuosi mennään jokatapauksessa kirkko meiningillä.

Tunnelma kotiotteluissa ei ole kiinni sen enempää Stadin kingeistä kuin muustakaan varsinaisesta faniryhmästä. Hallissa on ollut raivotautista tunnelmaa vuosia ennen kuin tuollaisia faniporukoita oli edes olemassa. Tunnelman tekee peli, pelaajat, voitot ja suoritukset kaukalossa, ei siihen tarvita mitään tekohengitystä katsomon puolelta.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tunnelma kotiotteluissa ei ole kiinni sen enempää Stadin kingeistä kuin muustakaan varsinaisesta faniryhmästä. Hallissa on ollut raivotautista tunnelmaa vuosia ennen kuin tuollaisia faniporukoita oli edes olemassa. Tunnelman tekee peli, pelaajat, voitot ja suoritukset kaukalossa, ei siihen tarvita mitään tekohengitystä katsomon puolelta.

Totta, kyllä yleisö jaksaisi syttyä jos nähtäisiin paljon kovia taklauksia, torikokouksia ja kruununa maalit. Ei kukaan viitsi alkaa kannustamaan jos pelaajat pyörivät kentällä ilman minkäänlaista päämäärää. Jos IFK voittaa vaikka seuraavat 3-4 kotipeliä ja vieraista on tullut myös voittoja, voidaan hallissa kuulla ja nähdä aivan erilaista kannustusta. Maksava katsoja kuitenkin haluaa myös jotain vastinetta rahoilleen ja tällä hetkellä ollaan kaukana siitä.
 

Davidson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ajat ovat muuttuneet - valitettavasti

Itse kävin katsomassa ensimmäisen pelin vuonna 1991. Sen jälkeen on suurin osa kotiotteluista tullut nähtyä, monina kausina kaikki.

Ihan selväähän se on, että jotain dramaattista on tapahtunut. Ennen pelaajilla oli aivan erilainen asenne pelaamiseen kuin nyt. Jos muistelee vaikka Saarista (Simo) joka oli heittäytymässä suunnilleen pää edellä jokaisen vedon eteen (joskus ehkä vähän harkitsemattomasti :)) ja vertaa häntä nykjengin pakkeihin, niin aika pian tulee kyllä Saarista ikävä.

Muistan edelleen lehtiotsikon ajalta kun Tikkanen ja Ruuttu pelasivat joitakin pelejä Hifkissä. Ruuttu totesi lehdessä verta naamasta valuen: "Pääasia, että voitimme Jokerit". Ei tällaista asennetta ole pitkään aikaa nähty oikestaan keneltäkään. Sääli.

Alkaa mennä vanhan muisteluksi, mutta kyllä se ainakin allekirjoittanutta vituttaa, että nykyisin porukka nostaa älyttömiä palkkoja, mutta ei viitsi tehdä kentällä käytännössä MITÄÄN. Sitten pitäisi itse maksaa ylihintainen lippu, jotta pääsee katsomaan paskaa peliä ja syömään huonoa ruokaa (sekin oli parempaa ennen!) Kannustusfiilis onkin tässä vaiheessa katossa. Vittu.

Vielä asian vierestä: Itse jaksoin puolustaa Karalahtea aika pitkään. Nykyisin sekin vaan vituttaa. Jere on ehkä tietyssä mielessä hyvä osoitus siitä, kuinka vähän nykyajan pelaajat ovat sitoutuneita joukkueeseen, lähdetään dokaamaan eikä tulla pronssimatsiin jne. Ihan sama millä selityksillä näitä koitetaan paikkailla, pelaajien pitäisi olla kentällä kuitenkin tekemässä duunia lähinnä faneja varten koska siitä heille kai palkkaa maksetaan. Mutta eipä näytä paljon kiinnostavan kunhan vaan palkka tulee säännöllisesti ja ajallaan.

Kuten joku jo aiemmin totesi, ei tuloksilla niinkään väliä kunhan katsomoon asti näkyisi, että jäällä ainakin yritetään tosissaan.
 

A.C.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - seurana, ei kiakkoviihteenä
Tunnelma kotiotteluissa ei ole kiinni sen enempää Stadin kingeistä kuin muustakaan varsinaisesta faniryhmästä. Hallissa on ollut raivotautista tunnelmaa vuosia ennen kuin tuollaisia faniporukoita oli edes olemassa. Tunnelman tekee peli, pelaajat, voitot ja suoritukset kaukalossa, ei siihen tarvita mitään tekohengitystä katsomon puolelta.

..ehkäpä ensin pitäisi määritellä käsitteet, joista keskustellaan. Meillä kahdella, vuosikymmenet hallilla käyneellä, ainakin käsite tunnelma taitaa tarkoittaa - ainakin hiukan - eri asioita.

Mutta jatketaan tunnelmointia kiekkopeliin aiemminkin sopivaksi todetulla, viihdeteollisuudesta kumpuavalla kaavalla: urheilu=viihdettä -> hyvä viihde = taputuksia ko. viihdepeacemealin jälkeen & mahdollista samaisen viihdetuoteannospalan nauttimista myös jatkossa.

A.C.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Itse kävin katsomassa ensimmäisen pelin vuonna 1991. Sen jälkeen on suurin osa kotiotteluista tullut nähtyä, monina kausina kaikki.

Ihan selväähän se on, että jotain dramaattista on tapahtunut. Ennen pelaajilla oli aivan erilainen asenne pelaamiseen kuin nyt.

Itse kävin ekoissa peleissä joskus 80-luvun puolivälissä, mutta aktiivisen seuraamisen aloitin vasta teini-iässä about 1994-1995. Kausaria ei oo ikinä ollu mutta kai joku 150-200 matsia on tullu nähtyä. Ja kyllä mäkin näen suuren eron näiden kahden aikakauden välillä sekä kentällä että katsomossa.

Tää näkyy kyllä myös ihan kaikkialla muuallakin elämässä, eikä vain lätkäkatsomossa. Jengi sluibailee koulussa, ku kukaan ei saa/jaksa pitää kuria. Duunissa jengi surffailee vaan netissä ja puhuu puhelimessa, kun palkka juoksee vaikkei nyt joka minuutti tai edes joka tunti tekis mitään töitä. Eikä nykyään tarvii enää vääntää kymmenen tuntia päivässä että ois varaa maksaa laskut ja sais vielä ruokaa. Harva tekee vapaa-ajallaankaan mitään järkevämpää ku telkkarin tuijotus mykkänä. Ei kellään oo nykyään enää mitään asennetta tai omaa mielipidettä, ei oo tunteenpaloa eikä motivaatiota toteuttaa villejä unelmia. Propagandakoneiston turruttamia aivopestyjä robotteja oomme kaikki. Dumbed down, niinku ne sanoo ameriikoissa.
 

Kinkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kiffen
Minusta HIFK:n ahneus saada rahaa on osasyyllinen huonoon tunnelmaan hallilla. Muistan toki ajan, jolloin ei ollut musiikkia ollenkaan hallilla, mutta tämä nykyinen Eniro0100100K-MarketLGBookersMercedes tulva on vienyt lopunkin tunnelman hallista.

Kun tulen halliin n. 20 min ennen ottelua, niin saan tervetuliaisiksi kuulla Eniron renkutuksen. Ennen sen mainoksen paikalla olisi voinut olla vaikka Georgia Satellites tai joku muu mukava bändi ja olisin viihtynyt paremmin.

Ottelun aikana saan kuulla Eniron mainoksen aivan liian usein. Ennen sen mainoksen paikalla olisi voinut olla vaikka Sladen biisi, jonka rytmi on niin tarttuva, että on aivan pakko taputtaa sen tahtiin.

Erätauolla saan kuulla Eniron mainoksen aivan liian usein. Ennen sen mainoksen paikalla olisin kuullut jonkun "...smashing a perfectly good guitar" biisin, jota en ole kuullut aikaisemmin, mutta siitä tuli hyvälle tuulelle.

Ei faneille anneta tuossa mainostulvassa aikaa mihinkään kannustamiseen. Nopeat taputukset hyvän pyörityksen jälkeen tapetaan Eniron mainokseen. Jopa cheerleaderit ovat surkuhupaisan näköisiä, kun heiluvat katkolla puolelta toiselle olemattoman musiikin tahtiin ja hallissa vallitsee totaalinen hiljaisuus.

Viime säälipleijareissa sain nähdä Turussa hyvän esimerkin siitä, että mediakuutiota voi käyttää kunnollisen tiedon näyttämiseen. Meillä taulu (kuten kaikki muukin, esim. pelipaidat) on täysin valjastettu markkinavoimille.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En kovin mielelläni lue/kuuntele höpinöitä siitä, ettei kannusteta riittävästi. Kyllä sitä ääntä lähtee, mutta kentällä otteiden pitää olla sellaisia, että kannustus on ansaittua.

Viime vuosina hallille meneminen on ollut kaikkea muuta, kuin ylpeää ja upeaa, ja kannustus on vaihtunut kiroiluksi konttaamisten takia. Aravirran ja Sheddenin IFK muutti hetkellisesti fiilistä, mutta siis vain hetkellisesti. Paluu IFK-fanin "arkeen" tapahtui nopeasti.

Pahimmat pelot ovat taas käyneet tällä kaudella toteen maalivahti- ja puolustusasioissa, ja se kyllä näkyy ja kuuluu myös katsomossa. Nuo edellä mainitut asiat yhdistettynä täysin älyttömään pelitapaan kotimatseissa, ovat tappaneet sen suurimman poltteen fanien sisältä. Myös lippujen hinnoilla on oma merkityksensä monelle. Aivan jääkylmää faktaa mielestäni. Toisin olisi, jo menestystä olisi saatu välillä. Silloin ei yksi kokonainen huono kausikaan tekisi välttämättä lovea katsojamääriin.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Minusta HIFK:n ahneus saada rahaa on osasyyllinen huonoon tunnelmaan hallilla. Muistan toki ajan, jolloin ei ollut musiikkia ollenkaan hallilla, mutta tämä nykyinen Eniro0100100K-MarketLGBookersMercedes tulva on vienyt lopunkin tunnelman hallista.

Viime säälipleijareissa sain nähdä Turussa hyvän esimerkin siitä, että mediakuutiota voi käyttää kunnollisen tiedon näyttämiseen. Meillä taulu (kuten kaikki muukin, esim. pelipaidat) on täysin valjastettu markkinavoimille.
Olisiko nyt niin, että tämä mainitsemasi "ahneus saada rahaa" on ainoa konkreettinen syy siihen, että vielä toistaiseksi voit käydä katsomassa HIFK:n otteluita, sillä ei se ainakaan menestys voi olla, joka kiikuttaa rahaa kirstuun, vai?

Turkulaista viime vuosien taloudenhoitoineen en ehkä ottaisi mallia tai kohta meillä ei todellakaan ole enää HIFK:ta, jota käydä katsomassa, tosin missäs se on sanottu, että on muutenkaan, mutta kuitenkin...
 

scholl

Jäsen
Ahneus liittyy lippujen hintoihin. Itse olen jossain määrin sitä mieltä, että liput ovat tällä hetkellä liian kalliita, jotta otteluihin saataisiin tunnelmaa.
Varsinkin kun lippujen hintojen radikaali nosto tapahtui menestymättömyyden aikakaudella.

Iso ongelma on toki myös siinä, että fanit siirrettiin toiseen päähän. Se johti siihen, että omaan korvaan kuului jonkun vieraskannattajan vittuilulauluja jostain F1,F2 sektorilta. Se ei ainakaan lisännyt monen mielenkiintoa käydä peleissä tai olla mukana tunnelmassa.

Mutta viime kädessähän paljon on kyse myös fasiliteeteista. Miettikääpä nyt. Jos 70/80 luvun vaihteessa oli hyvä tunnelma niin nyt meillä on halli edelleen samassa kuosissa ja verratkaapa sitä muuhun elämään. Siihen aikaan joidenkin koulukavereiden faijoilla oli vielä autoja, joissa ei ollut turvatöitä ainakaan takapenkillä. Nyt jokaisella on ilmastoinnit, ajotietokoneet, turvatyynyt ja ties mitkä varusteet. Halli sen sijaan on edelleen sama. Se ei pysty kilpailemaan ajanviettopaikkana minkään muun fasiliteetin kanssa, kun joka kerta ennen peliin lähtöä pitää henkisesti valmistautua siihen, että joutuu olemaan hampaat irvessä talvisodan hengessä. Sitten jos samaan syssyyn tulee vielä tappio tai on jopa etukäteen arvattavissa, että joukkue häviää niin kuka siitä ilosta suostuisi maksamaan.

Toki tunnelma paranisi, jos joukkue voittaisi ja jos näkyisi, että joukkue antaa kaikkensa tai jos nousisi esille uusia Marekeja tai Murpheja tai jos halli täytettäisiin samanhenkisillä tyypeillä katsomoittain kuten olen esittänyt, mutta loppupeleissä olen kuitenkin hyvin vahvasti sitä mieltä, että vasta uusi halli auttaa potilasta.

Ihmettelen sitä myös miksei väriä enää uskalleta tunnustaa. Luullaan, että ollaan kasvettu aikuisiksi, kun ei enää pukeuduta IFK-väreihin. Kummallista meininkiä. Tuossa ottaisin oppia vaikkapa Espoon Hongasta. Niillä oli syksynkin peleissä myynnissä pirunhyvännäköisiä mustakultaisia kaulahuiveja ja valkoisia sekä mustia kauluksellisia collegepaitoja vetoketjulla, jossa oli Honka kohokuvioin edessä. Kyllä jos IFK:llakin olisi hallilla vaikkapa 10 myyntipistettä, jossa innokkaat myyjät tuputtaisivat erittäin tyylikkäitä kaulaliinoja niin hallissa näkyisi kuka on kotijoukkueen puolella ja kuka on savolainen niin sekin toisi tunnelmaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta HIFK:n ahneus saada rahaa on osasyyllinen huonoon tunnelmaan hallilla. Muistan toki ajan, jolloin ei ollut musiikkia ollenkaan hallilla, mutta tämä nykyinen Eniro0100100K-MarketLGBookersMercedes tulva on vienyt lopunkin tunnelman hallista.

Mainosmyynnin tehostaminen ja lisääminen on lähtökohtaisesti tietysti positiivinen asia. Mutta Eniro 0100100 on kyllä pahimman luokan vikatikki - jokaisen olisi pitänyt tietää jo sopimuksentekohetkellä, että Eniro0100100mitenvoinauttaa-mainokset ovat pahinta melusaastetta mitä maa päällään kantaa (tai ainakin heti Mamban ja Sunrise Avenuen jälkeen).

Etenkin erätauoilla tuntuu, että Eniro0100100-mainoksista, joista kyllä "paraskin" on ykkösluokan melusaastetta, soitetaan sitä kaikista pahinta repeatilla (siis juuri se tikka/oopperalaulaja-mainos). Ei kyllä ainakaan nosta tunnelmaa, kun suurin osa haluaa poistua hallista jo 1. erätauolla, jottei tarvitsisi kuunnella tuota skeidaa.

Täytyy vielä todeta, että ennen HIFK:n sponsoridiiliä minulle oli aivan sama, mitä numeropalvelua käytän. Eniron mainoksilla Nordenskiöldinkadulla on kyllä varmistettu se, että 020202 on saanut ainakin yhden uuden vakioasiakkaan.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kun ydinporukka Stadin kingit ovat kyllästyneet perseilyyn ja ikuisiin lupauksiin, niin se näkyy ja "kuuluu"... <clip>

Tampereella 25.10. Ilves-pelissä olleet pääsivät todistamaan, mihin tällainen fanien raju kahtiajakautuminen pahimmillaan johtaa. En tietenkään väitä, etteikö Stadin Kingien olemassaolo olisi hyvä asia, mutta tehtäessä jakoa "meihin" ja "muihin" pitäisi silti muistaa, miksi fanimatkoilla ihan oikeasti käydään. IFK:n ja viinalla lutraamisen lisäksi kun kuitenkin edelleen on tarkoitus pitää hauskaa ja vieläpä niin, että kaikilla on hauskaa.

Minä olen ennemminkin huolissani meidän vierasmatkoistamme. Hämppälinnassa tainnut olla tän kauden ainoot karkelot, muut reissut on mennykkin sitten vajailla busseilla ja hallin baareissa.

... mihin isona syynä on joukkueen menestys. Myönnän auliisti lähteneeni baariin kesken em. Ilves-pelin; mieluummin join itseni mukavaksi kuin katsoin sitä perseilyä.

Vierasmatkoilla olennaista olisi saada hyvä fiilis, draivi ja etenkin yhteishenki päälle jo bussissa. Ei kukaan halua lähteä vierasreissuille, joilla muutama idiootti aloittaa perseilyn jo menomatkalla ihan vain siksi, että mamma och pappa kusi aamupuuroon ja se vitutus on pakko yrittää tartuttaa muihinkin. Jos jatkossa vituttaa yhtä paljon kuin Ilves-reissulla jo matkan alkaessa, kannattaa harkita, jäisikö sittenkin kotiin.

PS. Yllä oleva on vain reagointia Punakoneen viestiin, ei kritiikkiä nimimerkkiä itseään kohtaan, kun en ole varma siitä, kuka sen takana luuraa.

Kyllä jos IFK:llakin olisi hallilla vaikkapa 10 myyntipistettä, jossa innokkaat myyjät tuputtaisivat erittäin tyylikkäitä kaulaliinoja niin hallissa näkyisi kuka on kotijoukkueen puolella ja kuka on savolainen niin sekin toisi tunnelmaa.

Täällä(kin) on jo pidempään ollut ostoslistalla uudet paidat ja pari pipoa. Pelin ollessa sitä mitä se on nyt, on vaan niin paljon houkuttelevampaa mennä erätauolla tupakalle ja bisselle kuin fanitavarakojulle. Schollin varsinaisen pointin ymmärrän ja allekirjoitan kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Komppaan yllä olevia että suurimmat ongelmat omasta mielestäni ovat lippujen hinnat ja katkojen aikana pyörivät mainokset.

Kun liput ovat kallistuneet, niin valitettavasti se menee niin ettei nämä 30€ lipun ostajat ole niin hanakoita kannustajia kuin 10-20€ lipun ostajat, näin se vaan on.

Ja kun pelissä tulee katko niin tunnelmaa pitäisi luoda kunnon rock 'n' roll minkä tahdissa cheerleaderit saavat keinuttaa persettä. Eikä Eniro 0100100 ja MB ja taklaava pesukone LG:ltä jne... huh huh..

Näillä kahdella pelin ulkopuolisella asialla on omasta mielestäni yllättävän suuri merkitys.

Kolmas asia on sitten intesiteetin puuttuminen, mutta se onkin sitten pidempi juttu, ja yksi todella suuri syy on sm-liigan tuomarointi. Jo CHL matsia katsoessa huomaa TODELLA suuren eron, siellä saa pelata!
 

#76

Jäsen
Syksystä -95 asti tuli käytyä hallilla kymmenisen matsin vuosivauhdilla ja paras tunnelma on ollut peleissä, missä vierasjoukkue on ensin jyrännyt johtoon ja sitten HIFK on syttynyt taistelemaan. Lukko ja olisikohan ollut Ässät meni 0-4 johtoon ja toisella kerralla noustiin tasoihin ja toisella voittoon. Legendaarinen Tappara-peli 7-7 nyt on jo esimerkki pelistä missä 30 minuuttia kyrpii poislähtö mielessä ja loput 30 min ollaan ekstaasissa.

Kannustuksen tasoon voi jokainen tietysti itse vaikuttaa, mutta kyllä pelaajilla on oma osansa tässä näytelmässä. Selkä pystyssä surffailevat pelaajat eivät kauheasti motivoi huutamaan. Kalliit liput aiheuttavat potentiaalisia katsojia miettimään pari kertaa lähteäkö hallille ja mikäli hallille lähtevät, niin mahdollinen huono peli nostaa kynnystä taas seuraavalla kerralla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Lippujen hinnat ovat nousseet mutta niin on käytettävissä olevat tulotkin, jengillä on paljon enemmän fyrkkaa käytettävissään kuin milloinkaan -80 tai -90 luvulla.

Kyllä se on edelleen se KIIMA jäällä joka saa jengin ääneen. Nyky SM-liiga on vain niin vitun steriili tuote että fiilistä harvoin nähdään jäälläkään.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletteko te kaikki jo pappoja vai miksei kukaan ole ottanut huomioon yleisön nykyistä ikäjakaumaa? Niin ikävää kun se varmaan onkin myöntää niin Suomessa noin parikymppiset ihmiset ovat yleensä sitä innokkaimpaa porukkaa mitä tulee kannustukseen. Nythän IFK:lla on käynyt niin, että ne samat jannut jotka olivat 90-luvulla kannustamassa ovat siellä edelleen, eikä uusia kannattajia juurikaan ole tullut. Eli alle kolmekymppisten fanien osuus on vain marginaalinen. Tämä johtaa väistämättä fanitoiminnan hiipumiseen. Kyllä yli kolmekymmppinenkin jaksaa halutessaan kannustaa, ei siitä ole kyse, mutta parikymppiset ovat yleensä siellä ne aktiivisimmat.

Naapurissa meillä on hyvä esimerkki onnistuneesta fanijoukon nostamisesta. Tiedän että siellä on fanikatsomoa nostettu uhraamalla sille hieman taloudellisesta voitostakin, mutta eihän meidän tarvitse Jokereiden mallia suoraan kopioida. Nyt pitäisi vain nöyrästi katsoa mitä esimerkiksi juuri naapurissa on tehty oikein ja mitä tästä oppimastamme voidaan hyödyntää omassa tilanteessamme. Fakta on kuitenkin, että nuoria kannattajia täytyy saada huomattavasti lisää jos halutaan tunnelmaa ja fanikatsomoa nostaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös