Ahneus liittyy lippujen hintoihin. Itse olen jossain määrin sitä mieltä, että liput ovat tällä hetkellä liian kalliita, jotta otteluihin saataisiin tunnelmaa.
Varsinkin kun lippujen hintojen radikaali nosto tapahtui menestymättömyyden aikakaudella.
Iso ongelma on toki myös siinä, että fanit siirrettiin toiseen päähän. Se johti siihen, että omaan korvaan kuului jonkun vieraskannattajan vittuilulauluja jostain F1,F2 sektorilta. Se ei ainakaan lisännyt monen mielenkiintoa käydä peleissä tai olla mukana tunnelmassa.
Mutta viime kädessähän paljon on kyse myös fasiliteeteista. Miettikääpä nyt. Jos 70/80 luvun vaihteessa oli hyvä tunnelma niin nyt meillä on halli edelleen samassa kuosissa ja verratkaapa sitä muuhun elämään. Siihen aikaan joidenkin koulukavereiden faijoilla oli vielä autoja, joissa ei ollut turvatöitä ainakaan takapenkillä. Nyt jokaisella on ilmastoinnit, ajotietokoneet, turvatyynyt ja ties mitkä varusteet. Halli sen sijaan on edelleen sama. Se ei pysty kilpailemaan ajanviettopaikkana minkään muun fasiliteetin kanssa, kun joka kerta ennen peliin lähtöä pitää henkisesti valmistautua siihen, että joutuu olemaan hampaat irvessä talvisodan hengessä. Sitten jos samaan syssyyn tulee vielä tappio tai on jopa etukäteen arvattavissa, että joukkue häviää niin kuka siitä ilosta suostuisi maksamaan.
Toki tunnelma paranisi, jos joukkue voittaisi ja jos näkyisi, että joukkue antaa kaikkensa tai jos nousisi esille uusia Marekeja tai Murpheja tai jos halli täytettäisiin samanhenkisillä tyypeillä katsomoittain kuten olen esittänyt, mutta loppupeleissä olen kuitenkin hyvin vahvasti sitä mieltä, että vasta uusi halli auttaa potilasta.
Ihmettelen sitä myös miksei väriä enää uskalleta tunnustaa. Luullaan, että ollaan kasvettu aikuisiksi, kun ei enää pukeuduta IFK-väreihin. Kummallista meininkiä. Tuossa ottaisin oppia vaikkapa Espoon Hongasta. Niillä oli syksynkin peleissä myynnissä pirunhyvännäköisiä mustakultaisia kaulahuiveja ja valkoisia sekä mustia kauluksellisia collegepaitoja vetoketjulla, jossa oli Honka kohokuvioin edessä. Kyllä jos IFK:llakin olisi hallilla vaikkapa 10 myyntipistettä, jossa innokkaat myyjät tuputtaisivat erittäin tyylikkäitä kaulaliinoja niin hallissa näkyisi kuka on kotijoukkueen puolella ja kuka on savolainen niin sekin toisi tunnelmaa.