Tunnelma HIFK:n kotiotteluissa ja siihen liittyvät asiat

  • 1 083 689
  • 4 627

AngieRainbow

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kuulun seksuaalivähemmistöön, niin kyllä minusta tuon homo, huora, perseeseen nussimisen huutamisen voisi jättää pois. Nordiksella on myös ollut tarroja, missä on Jokereiden ja HJK:n logot "homot" tekstillä varustettuna, mitkä on mun mielestä tosi mauttomia. Silti diggaan että Kingit fudiksen puolelta tulee Nordikselle, koska he todella elävöittää sitä katsomoa ja arvostan myös sitä, mitä he ovat kannattajakulttuurin eteen tehneet varsinkin jalkapallossa. Ei mulla tulisi mieleenkään mennä mussuttamaan heille, mitä saa huutaa ja mitä ei. Mun mielestäni ei ole myöskään ok mennä työntämään omaa puhelinta toisen naamaan, että otan teistä nyt tässä kuvia. Olin siis eilen pelissä fanipäädyssä ja oli se aika ikävä episodi. Mitäköhän ko lätkägimma tuumais, jos joku menisi ilman lupaa kuvaamaan häntä omalla puhelimella? Kyllä mä mielelläni näkisin kingit jatkossakin Nordiksella huutakoot mitä haluaa, vaikka en siitä homo/huora hommasta niin diggaa. Harmi myös että sitä Supportrar Helsingfors nuorisoryhmää ei ole enää näkynyt. Eihän se fanipääty voi olla muutaman tädin hallinnassa, miten siellä saa joukkuetta kannattaa. Kaikki arvostus mun puolesta Kingeille siitäkin huolimatta, että en pidä kaikista heidän chanteistä.
 
Viimeksi muokattu:

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
On kyllä todella koomista, että joku ”lätkäjätkä” tulee selittämään fudiksen olevan junttimaista katsojakunnaltaan. Joku ehkä voisi sen sanoa olevan toisinpäin (vertaa esim. Huuhkajat ja Leijonat).
Terroristien kanssa ei pidä neuvotella eikä narrien kanssa keskustella mistään tässä osiossa.

Asennoitumisesi jalkapalloa kohtaan on varsin surullinen, ja toivon todella että tämän kaltaista ajattelua on vain harvassa.

Se mitä on tai ei ole huudettu tarkalleen on tässä toissijaista, eikä tässä pidä ottaa keskustelunaiheeksi sitä saako huutaa/onko joku huutanut huoraa tms vai ei. Pääpointti siinä että nykykatsomon toiminta on monella tapaa hyvin sisäänpäinkääntynyttä ja luotaantyöntävää. Tällä tavalla tapetaan jatkuvuutta fanitoiminnassa. Mitään poikkeavaa ei hyväksytä ja samalla kokonaisuus jatkaa näivettymistä.
Pidän jalkapallosta ja kävin IFK-futiksen matseissa satunnaisesti. Olisin todella halunnut rakastaa sitä yhtä paljon, kuin lätkä-IFK:ta, mutta jonkun ihmeellisen kulttuurinedistämisen nimissä siinä faniporukassa hyysättiin jotain uusnatseja. Sellaiseen en pysty flippaamaan messiin mitenkään, joten ihastuminen jäi pintapuoliseksi. Seuraan kyllä Euroopan ns. oikeita sarjoja. Sisäsyntyisesti futisväki nyt vaan on vähän sellaista arvostelukyvyltään heikompaa ainesta. En sanoisi juntiksi sitä porukkaa. Lätkäporukoissa riittää juntteja, ei sillä. Paljon onkin. Myötähäpeä on siinäkin porukassa usein vallitseva tunne sisälläni.

Mielestäni tässä tapauksessa (tai miten sen itse ymmärsin, olin paikalla, en tosin kuuloetäisyydellä) on nimenomaan kyse siitä, mitä huudeltiin. Minulla ainakaan ei ole mitään nuorempia kannattajia, chantteja, lippuja, bannereita tai mitään muutakaan fanikulttuuria vastaan. En vaan ymmärrä, miten se vitun, huoran ja persepanon huutaminen parantaa sitä fanikokemusta. Meinaatteko, että joukkue haluaa antaa kaikkensa kentällä meille, jos ne kuulee, kun kyseisiä asioita huudeltavan? Onko se se game changer? ”Kuunnelkaa ne huutaa huoraa, nyt jätetään jätkät viimeinenkin hikipisara jäälle!” Moni varmasti kuvittelee, että se ottelutapahtuma on meitä hc-faneja varten. No ei se ole. Meidän panostuksella se ei pyöri. Se on niitä tavallisia katsojia varten, jotka tulevat sinne lapsineen. Siksi uskonkin, että organisaatio tulee ennen pitkää puuttumaan asiaan, jos tuollaista huutelua on ja jos siitä mieliä pahoitetaan ja valitetaan. Mielellään halutaan yksinkertaistaa asioita ja vedetään suora jana ”me ei haluta kuulla huoraan huutamista” ja ”me ei haluta tänne fanikatsomoon ikinä mitään uutta” välille. Paljon myös vanhojen istumisesta kirjoitellaan, mutta en tiedä olenko nähnyt itse fanikatsomossa enemmän istuvia vanhoja vai teini-ikäisiä.
 
Viimeksi muokattu:

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
On kyllä todella koomista, että joku ”lätkäjätkä” tulee selittämään fudiksen olevan junttimaista katsojakunnaltaan. Joku ehkä voisi sen sanoa olevan toisinpäin (vertaa esim. Huuhkajat ja Leijonat).
Niin Suomessa varmaan näin, mutta globaalisti sitten taitaakin olla juuri niin, että ne jalkapallokannattajat ovat kunkin kansankunnan pahimpia juntteja.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täähän alkaa kuulostaa siltä, että pitää kohta pistää oma faniyhdistys pystyyn. Eikä tämä ole mikään puhdas heitto, vaan tuli aidosti mietintämyssy päähän.

Ja tietenkin Round Tablen tapaan pääsee hommista nelikymppisenä eläkkeelle. Voi sitten rauhassa Gardenissa katsella fanipäätyyn työnsä jälkiä. *hymiö*

Ja todetaan toki vielä, että minulla on suuri arvostus heitä kohtaan, jotka jaksavat kulmassa ääntä pitää. Olen saanut käsityksen, että se keihäänkärki tuossa porukassa on aika vajavainen ja minkäänlaista katsomokoreografiaa on erittäin vaikea järjestää, jos puuhanaisina ja -miehinä on vain kourallinen ihmisiä.

Hävettäähän se vähän, että runkosarjassa pyörii ne muutamat chantit ja muu yleisö lähtee mukaan vasta pudotuspeleissä.

EDIT: Ja kun täällä nyt näkyy olevan vielä vastakkainasettelua fudiksen ja kiekon välillä, niin oli jalkapallosta, jalkapallokannattajista tai kannatuksen lieveilmiöistä mitä tahansa, niin tosissani kehotan kaikkia käymään Huuhkajien matsissa Stadikalla, jos sitä reissua ei ole muutamaan vuoteen tehnyt.

Pohjoiskaarteen toiminta on tässä maassa aivan omaa luokkaansa. Voisin käydä katsomassa niitä matseja pelkästään tunnelman takia, vaikka tulisi joka matsissa järjestään turpaan.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Pohjoiskaarteen toiminta on tässä maassa aivan omaa luokkaansa. Voisin käydä katsomassa niitä matseja pelkästään tunnelman takia, vaikka tulisi joka matsissa järjestään turpaan.
En ole käynyt Suomen futismaaotteluissa sinä aikana, kun joukkuetta on kutsuttu Huuhkajiksi, joten tietämättömänä kysyn, onko siellä tapana huutaa homoa, huoraa ja perspanoa? Ainakin tv:n välityksellä meno näyttää tosi hyvältä ja nimenomaan positiivisen kautta.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Mitkä ovat "euroopan ns. oikeita sarjoja", ja mikä on se tekijä joka tekee niistä "ns. oikeita sarjoja?
Valioliiga, Serie A, La Liga, Allsvenskankin.
Pelin ja puitteiden taso. Esim. katsomot eivät ole mitään putkista kasattuja paskahuusseja.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Valioliiga, Serie A, La Liga, Allsvenskankin.
Pelin ja puitteiden taso. Esim. katsomot eivät ole mitään putkista kasattuja paskahuusseja.
Ok, jotenkin tätä odotinkin. Tästä tulee aina vähän surullinen ja turhautunut olo. Juuri tässä asenteessahan se suomalaisen fudiskulttuurin kehityksen tulppa on, mutta snadi kutina että se ehkä tulevaisuudessa muuttuu. Vähän kerrallaan. Kun mainitsit sen myötähäpeän tuolla aiemmin, itse hieman koen sitä aina näistä "oikeat sarjat"-kommenteista.
 

Kendofutari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK ja Chicago Blackhawks
En ole käynyt Suomen futismaaotteluissa sinä aikana, kun joukkuetta on kutsuttu Huuhkajiksi, joten tietämättömänä kysyn, onko siellä tapana huutaa homoa, huoraa ja perspanoa? Ainakin tv:n välityksellä meno näyttää tosi hyvältä ja nimenomaan positiivisen kautta.
Vittua siellä valitettavasti huudellaan, joten onko pilattu sitten sekin...
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole käynyt Suomen futismaaotteluissa sinä aikana, kun joukkuetta on kutsuttu Huuhkajiksi, joten tietämättömänä kysyn, onko siellä tapana huutaa homoa, huoraa ja perspanoa? Ainakin tv:n välityksellä meno näyttää tosi hyvältä ja nimenomaan positiivisen kautta.

Kertaakaan en ole mitään tämäntyyppistä kuullut. Kai jokaisesta matsista niitä yksittäisiä idiootteja kuitenkin löytyy.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyllä itse oikein ymmärrä miksi fanikatsomossa huudetaan nykyään tuota "huorat" huutoa aina kun HJK mainitaan missä tahansa chantissa.

Me ollaan Stadista, muttei narrit eikä HJK (huorat) vaan kaunein kaikista, on meidän IFK. Vai onko tää niitä "ei lajil välii" juttuja? Nuo sopisi jättää pois ja kannustaa omia.

Hävettää nämä kingeiltä lainatut jutut. Ensimmäisen Veikkausliigakauden olin pohjoiskatsomossa, mutta sen jälkeen en enää jaksanut katsella mieslasten meininkiä lähietäisyydeltä. Valitettavasti homo/huora/persnussimiset kuuluivat muihinkin katsomoihin, enkä haluaisi kuulla niitä enää yhtään Nordiksella.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
No ei sitten. Mutta ihan helvetin kovaa ne vaffanculo homo huudot tulivat, joten aika moni siihen osallistui. Sama koskee narreja ja klubia koskeva rallatus.
Kyllä, helvetin kovaa tuli, kaikki kannustus. Myös ne 97% chanteista joissa ei ollut homoja ja perseitä. Yleistyksen ja kuulopuheiden määrä tuntuu nyt elävän vahvana tässä ketjussa.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan mielenkiinnosta, miten teillä oli aikoinaan "Hata, hata, IFK" ja "Pissa på IFK" yms. kanssa, paheksuivatko jotkut teilläkin vastustajan solvaamista ja olivat teemalla "kannatetaan vain omia"? Joskushan saattaa tulla päivä kun pelataan vielä samassa sarjassakin, niin voi tulla taas eteen. Itse diggaan osasta chantteja missä narrit ja klubi mainitaan, mutta sitä perse-hommelia en niin jaksaisi.
Hata IFK ja Pissa på IFK toki hieman lapsellisia. Vähän lievempää kuin se että huudellaan panojuttuja tai luetellaan sukupuolielimiä. Eikä noitakaan kai ikinä ole huudeltu muuta kuin keskinäisissä paikallismatseissa. Jotain Ville Peltos-chanttejä on saattanut olla, joissa kieli on ollut rumempaa.

En ymmärrä, kannustaa ja laulaa voi niin monella eri tavalla, niin miksi ihmeessä sekoittaa joku fudisjengi lätkämatsiin.

Ja sitten nämä seksuaalivähemmistöasiat. Omassa jengissäkin saattaa olla homo- tai biseksuaaleja, niin onhan se sitten varmaan mukava antaa kaikkensa jäällä tai seistä penkin takana kuuntelemassa jotain perseraiskaus-chanttejä (not). Ei lainkaan tunkkaista, ei.

Asiahan ei toki minulle kuulu.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Näin vieraisiin pöytiin huudeltuina en oikein jaksa ymmärtää tätä mielensäpahoittamista joistain chanteista. Silloin kun on tunnetta mukana, saattaa kielenkäyttö olla ronskimpaa ja joskus voi läikkyä yli.
Rasismi toki on asia erikseen ja siihen pitääkin puuttua. Tässä tapauksessa siitä ei kuitenkaan ollut käsittääkseni kyse.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Ok, jotenkin tätä odotinkin. Tästä tulee aina vähän surullinen ja turhautunut olo. Juuri tässä asenteessahan se suomalaisen fudiskulttuurin kehityksen tulppa on, mutta snadi kutina että se ehkä tulevaisuudessa muuttuu. Vähän kerrallaan. Kun mainitsit sen myötähäpeän tuolla aiemmin, itse hieman koen sitä aina näistä "oikeat sarjat"-kommenteista.
Haluaisin, että Suomessa olisi kunnollinen jalkapallosarja, mutta täällä on se 1 nimeltämainitsematon, joka dominoi budjetillaan ja pari, jotka jotenkin pyristelevät mukana ja hyvänä päivänä laittavat sille kampoihin. Laadukasta peliä mielummin katsoo. Ja HIFK:ta lähden mielelläni katsomaan kannatuksen vuoksi vaikka alasarjoihin, mutta en ehkä ota sitä riskiä, että seison samoissa porukoissa jonkun natsien hyysääjien kanssa. Se, että sitä porukkaa on noiden isojen liigojen kannattajaporukoissakin ei tee siitä sen parempaa.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Kertaakaan en ole mitään tämäntyyppistä kuullut. Kai jokaisesta matsista niitä yksittäisiä idiootteja kuitenkin löytyy.
Eikö niillä ole kuitenkin se ”Luke nussi stadikalla”-chäntti, joka on samaa pienen porukan ”hupia” kuin nämä Klackenilta tulevat huudot, joista nyt on pahastuttu?
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haluaisin, että Suomessa olisi kunnollinen jalkapallosarja, mutta täällä on se 1 nimeltämainitsematon, joka dominoi budjetillaan ja pari, jotka jotenkin pyristelevät mukana ja hyvänä päivänä laittavat sille kampoihin. Laadukasta peliä mielummin katsoo. Ja HIFK:ta lähden mielelläni katsomaan kannatuksen vuoksi vaikka alasarjoihin, mutta en ehkä ota sitä riskiä, että seison samoissa porukoissa jonkun natsien hyysääjien kanssa. Se, että sitä porukkaa on noiden isojen liigojen kannattajaporukoissakin ei tee siitä sen parempaa.
Sulla on kyl kovat jutut. Voi Jeesus.
 

stadinjätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täähän alkaa kuulostaa siltä, että pitää kohta pistää oma faniyhdistys pystyyn. Eikä tämä ole mikään puhdas heitto, vaan tuli aidosti mietintämyssy päähän.

Ja tietenkin Round Tablen tapaan pääsee hommista nelikymppisenä eläkkeelle. Voi sitten rauhassa Gardenissa katsella fanipäätyyn työnsä jälkiä. *hymiö*

Ja todetaan toki vielä, että minulla on suuri arvostus heitä kohtaan, jotka jaksavat kulmassa ääntä pitää. Olen saanut käsityksen, että se keihäänkärki tuossa porukassa on aika vajavainen ja minkäänlaista katsomokoreografiaa on erittäin vaikea järjestää, jos puuhanaisina ja -miehinä on vain kourallinen ihmisiä.
Tämäpä juuri. Meillä vaan yksinkertaisesti on suuri puutos kiinnostuneista ihmisistä jotka jaksaisi laittaa vähän enemmän omaa aikaansa touhuun. Mitään faktapohjaista ”estettä” sillehän ei tietenkään ole etteikö täälläkin homma voisi rokata kunnolla, ja siihen olisi valtaisa potentiaali kun katsoo miten upeisiin hetkiin on jalkapallon puolella päästy. Mutta ”ongelmia” ja negatiivista historiaa esim juuri toimintatavoista on vain niin paljon että itse kunkin into latistuu. Lähden mukaan mikäli joku (toivottovasti nuorehko ja innokas) uusi porukka saadaan pystyyn, mutta rahkeet/suhteet sellaista itse pistää pystyyn ei riitä.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tai Pietarin kisoissa huuhkaja-fanit isolla porukalla terassilla "Haista vittu Krista Kiuru". Menee kyllä helposti näihin todella juntteihin chantteihin.
Ja eikö se koko nimikkolaulu Oi Suomi on sisällä pillun tai vitun? Ja sit on tää, mitä erikseen pelaajien toiveesta matsin jälkeen toivottiin Klackenilta, kun Arajuuri eläköityi: "heei Arajuuri, hu-ha, väistäkää, multa tulee jo!" (En ollu kuullukkaan aiemmin, mut oli aika eriskummallinen kun sanat tunnistin). Nää nyt sillä hyvin vajavaisella maajoukkuetuntemuksella, kun mä en niin näitä maajoukkueita erityisesti lätkässä seuraa (traumaattinen ysäri), enkä myöskään futiksessa. En ole kuullutkaan seurasta tai joukkueesta, jonka kannustuslauluissa ei olisi mukana joitain alatyylisiä. No - voi käydä katsomassa NFL:ää, siellä on vaan avointa huutoa, ilman sanoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös