Aha? Siispä oletkin valinnut oikean seuran joka ei menesty koskaan. Oikeaa supportyoulocalhockeyteam touhua tosi fani. Miksei joku pienempi joukkue esim karhu kissat? Voi olla että tosin olen ainoa mielipiteeni kanssa ja kansalaiset suorastaan hyppää katsomoon, kun mestis/suomisarja kausi lähtee käyntiin kauneimmalla joskus!
Nyt on kyllä hivenen erikoista ja passiivisaggressiivista kommunikaatiota. Mistä moinen? Ei kai siinä mitään erikoista ole, että rotsi ei käänny. En oikein keksi, miksi joku Karhu-Kissat tai PiTa yhtäkkiä olisi vaihtoehto? Ehkä, jos lähipiirissä olisi ko. joukkueiden pelaajia, sitä kautta voisi tulla luonnollista mielenkiintoa, mutta ei se pikkunappulana HIFK:lle menetetty sydän ainakaan multa tule ikinä katoamaan. Ei, vaikka seura perseilisi miten. Ei niitä upeita ja välillä katkeriakin muistoja kukaan tule poistamaan.
Jos HIFK tippuisi alemmille sarjatasoille, mitä nyt ei ole ainakaan toistaiseksi edes näköpiirissä, en mä näe syytä, miksi mä en kävisi jatkossakin matseissa. Toki todella suuri merkitys on sillä, miksi sinne alemmalle sarjatasolle on pudottu. Oliko pelilliset syyt vai organisaation perseily? Jos vika on organisaatiossa, mitä on tapahtunut ja onko johdossa tehty muutoksia? Mä en henkilökohtaisesti pidä kovin mielekkäänä niputtaa joukkuetta ja organisaatiota yhteen, eli jos johto mokaa, miksi "kostaa" pelaajille? Toki lähtökohta on se, että perseilevä johto lähtee seurasta vetämään. Jos sitten taas urheilullisista syistä tiputaan, niin sehän voisi olla tavallaan ihan mielenkiintoistakin seurattavaa. Urheiluun nyt vain kuuluu nousut ja laskut. Joskus on tasaisempaa ja joskus mennään luotisuoraan ylös tai alas.
Kaikenlainen huorittelu, homottelu ja perseeseen nussimisen perään huutelu on tosi noloa. Ja täysin tarpeetonta. Kovin usein itsestään epävarmat kokevat hyökkäyksen parhaaksi puolustukseksi ja vastustajan perseeseen nussimisen toivominen on kyllä mun kirjoissani mitä suurinta epävarmuutta nimenomaan huutelijan itsensä kannalta. Että tunteeko siinä jotenkin itsensä alfaurokseksi, kun toivoo, että vastustajan faneja nöyryytettäisiin mitä törkeimmällä tavalla? Olen melko varma, että siinä tulee huutelijoillekin äitiä isosti ikävä, jos joskus tulee kohdalle sellainen tilanne, että itse on ns. ottavana osapuolena, vaikka ei itse haluaisi. Enkä siis toivo kenellekään sellaista kohtaloa. On paljon asioita, jotka eivät vain ole hauskoja ja nämä huutelut ovat sellaisia.
Itse olen jotenkin ajatellut myös, että siellä katsomossa ollaan sitä joukkuetta ja seuraa varten, ei korostamassa itseä tai jotain omien frendien ryhmittymää. Totta kai jokainen voi identifioida itsensä lisäksi johonkin "alaryhmään", mutta ei kai se nyt sentään se päätarkoitus ole? Vai onko oikeasti paljonkin sitä porukkaa, jotka harrastavat nimenomaan sitä ryhmää, eikä itse pelillä ole mitään väliä? Ei se toki minulta ole pois, jos tällaisiakin faneja on, mutta myös heidän pitää ymmärtää se, että aivan ylivoimainen enemmistö on katsomassa sitä matsia ja nimenomaan HIFK:n matsia. Jos mä menisin katsomaan turistina vaikka jotain Kiekko-Espoon matsia, ei sillä mulle olisi niin suurta merkitystä, jos joku maali jää näkemättä siksi, että joku paikallisryhmä haluaa heiluttaa just sitä oman porukkansa helvetin isoa lippua täysin väärällä hetkellä ja blokkaa muilta näkökentän. Mutta, jos sama tapahtuisi HIFK:n pelissä, kyllä mulla menisi kuppi nurin. Maalit on pelin suola, enkä mene katsomaan yhtä ainutta peliä aivan uskomattoman hienon keskialueen trapin takia, joten juuri maalin näkemättä jääminen vituttelisi kyllä isosti. Ja sellaista on Nordiksellakin tapahtunut, vaikka se ei varmasti ollut lipun heiluttajien tarkoitus. Käsittääkseni tässä lippuasiassakin on löydetty konsensus, eivätkä liput enää blokkaa muiden takana olevien katsojien näkyvyyttä. Että muutosta voi tapahtua sulassa sovussakin ja se on hyvä se.