Terroristien kanssa ei pidä neuvotella eikä narrien kanssa keskustella mistään tässä osiossa.On kyllä todella koomista, että joku ”lätkäjätkä” tulee selittämään fudiksen olevan junttimaista katsojakunnaltaan. Joku ehkä voisi sen sanoa olevan toisinpäin (vertaa esim. Huuhkajat ja Leijonat).
Pidän jalkapallosta ja kävin IFK-futiksen matseissa satunnaisesti. Olisin todella halunnut rakastaa sitä yhtä paljon, kuin lätkä-IFK:ta, mutta jonkun ihmeellisen kulttuurinedistämisen nimissä siinä faniporukassa hyysättiin jotain uusnatseja. Sellaiseen en pysty flippaamaan messiin mitenkään, joten ihastuminen jäi pintapuoliseksi. Seuraan kyllä Euroopan ns. oikeita sarjoja. Sisäsyntyisesti futisväki nyt vaan on vähän sellaista arvostelukyvyltään heikompaa ainesta. En sanoisi juntiksi sitä porukkaa. Lätkäporukoissa riittää juntteja, ei sillä. Paljon onkin. Myötähäpeä on siinäkin porukassa usein vallitseva tunne sisälläni.Asennoitumisesi jalkapalloa kohtaan on varsin surullinen, ja toivon todella että tämän kaltaista ajattelua on vain harvassa.
Se mitä on tai ei ole huudettu tarkalleen on tässä toissijaista, eikä tässä pidä ottaa keskustelunaiheeksi sitä saako huutaa/onko joku huutanut huoraa tms vai ei. Pääpointti siinä että nykykatsomon toiminta on monella tapaa hyvin sisäänpäinkääntynyttä ja luotaantyöntävää. Tällä tavalla tapetaan jatkuvuutta fanitoiminnassa. Mitään poikkeavaa ei hyväksytä ja samalla kokonaisuus jatkaa näivettymistä.
Mielestäni tässä tapauksessa (tai miten sen itse ymmärsin, olin paikalla, en tosin kuuloetäisyydellä) on nimenomaan kyse siitä, mitä huudeltiin. Minulla ainakaan ei ole mitään nuorempia kannattajia, chantteja, lippuja, bannereita tai mitään muutakaan fanikulttuuria vastaan. En vaan ymmärrä, miten se vitun, huoran ja persepanon huutaminen parantaa sitä fanikokemusta. Meinaatteko, että joukkue haluaa antaa kaikkensa kentällä meille, jos ne kuulee, kun kyseisiä asioita huudeltavan? Onko se se game changer? ”Kuunnelkaa ne huutaa huoraa, nyt jätetään jätkät viimeinenkin hikipisara jäälle!” Moni varmasti kuvittelee, että se ottelutapahtuma on meitä hc-faneja varten. No ei se ole. Meidän panostuksella se ei pyöri. Se on niitä tavallisia katsojia varten, jotka tulevat sinne lapsineen. Siksi uskonkin, että organisaatio tulee ennen pitkää puuttumaan asiaan, jos tuollaista huutelua on ja jos siitä mieliä pahoitetaan ja valitetaan. Mielellään halutaan yksinkertaistaa asioita ja vedetään suora jana ”me ei haluta kuulla huoraan huutamista” ja ”me ei haluta tänne fanikatsomoon ikinä mitään uutta” välille. Paljon myös vanhojen istumisesta kirjoitellaan, mutta en tiedä olenko nähnyt itse fanikatsomossa enemmän istuvia vanhoja vai teini-ikäisiä.
Viimeksi muokattu: