Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 245 749
  • 1 534

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaihdoin talvipyörät alle. Ei mitään suosikkihommaani muutenkaan, mutta nyt mentiin superärsytykseen ja yli. Kesällä ostin uudet kesärenkaat paikallisesta rengasmarketista alle laitettuna. Jumalauta kun asentaja on silloin tykittänyt jollain helvetin norsupyssyllä pyöränpultit aivan liian piukkaan. Ei mitään mahkuja saada normiavaimella auki. No otin siihen metrisen lisävarren avaimen päähän jatkoksi ja juuri ja juuri sain auki ja avainkin vääntyi viimeisten pulttien aikana vinoksi. Harvoin tulee shittiä jaettua asiakaspalvelijoille mutta taidan käydä opastamassa oikeasta kiristystekniikasta.

Edit. Taisivat antaa kesällä mulle jonkun lapunkin "muista jälkikiristys 50km jälkeen" ei shaatana!
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Jumalauta kun asentaja on silloin tykittänyt jollain helvetin norsupyssyllä pyöränpultit aivan liian piukkaan. Ei mitään mahkuja saada normiavaimella auki.

Todella kummallista, yleensä nuo laitetaan rengasliikkeissä pulttipyssyllä, joka on rajoitettu tiettyyn momenttiin, ja päälle vielä tarkistuskiristys mekaanisella momenttiavaimella.

Tee-se-itse-miehillähän on aina tapana juntata renkaat aivan liian tiukkaan omassa autossa, hampaat irvessä runtataan pintaruostuneet pultit kiinni napaan ja puolen vuoden ajon jälkeen irroittaminen ei onnistu ilman metristä jatkoa. Jossei oma älykkyys osaa rajoittaa järjetöntä kiristämistä niin momenttiavaimen osto olisi paikallaan. Säästää sekä vanteita että omaa selkää. Harvoin sitä kuulee tarinoista, että pyörä olisi karannut ajossa alta liian löyhästi kiristettyjen pulttien takia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Omien kokemusten mukaan ne ainoat kerrat kun pultti on ollut aivan helvetin piukassa, on rengasliikkeen/korjaamon jäljiltä. Ite kiristän hihamomentilla eli sellaisella teleskooppivarrella varsi lyhyenä sopivasti. Enkä ole ikinä jälkikiristänyt, eikä ole ikinä kyllä ollut mitenkään löysällä, tai niin kireällä ettei teleskooppi pitkänä aukeaisi. Salaliittoteoriani on että jälkikiristäminenkin on vain liikkeiden keino siirtää vastuu unohduksista ja kämmeistä asiakkaalle. Kuinkahän moni muuten muistaa jälkikiristyksen jonkun jarrupalojen vaihdon jälkeen?
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Aluvanteiden kanssa mahdollista, jos ei tee jälkikiristystä. Peltikiekot on tässä suhteessa huolettomat.

Kyllä. Tosin pitää melkoista klonksetta, joka tuntuu ratissakin. Nimim: Unohdin kiristää.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ensimmäistä kertaa moneen vuoteen ei tule omalle tunkille käyttöä, kun vanhat talvirenkaat ovat tulleet tiensä päähän ja liike vaihtaa alle uudet. Nokian Hakkapeliitta 8 oli ensin harkinnassa, mutta lopulta ostoskoriin päätyi Continental IceContact 2. Noiden pitäisi olla talvella lähes yhtä hyvät kuin Nokian renkaat, mutta asfaltilla ajaessa huomattavasti jämäkämmät kuin mitä nastarenkaat yleensä ovat.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
lopulta ostoskoriin päätyi Continental IceContact 2. Noiden pitäisi olla talvella lähes yhtä hyvät kuin Nokian renkaat, mutta asfaltilla ajaessa huomattavasti jämäkämmät kuin mitä nastarenkaat yleensä ovat.
Yksi talvi takana noilla CIC 2:lla ja tyytyväinen olen ollut. Ehkä hieman meluisat, mutta se on vain pieni miinus. Ajettavuus ja pitokyky aivan erinomaista tasoa. Kulutuskestävyydestä ei vielä ole järeää lausuntoa, mutta ensimmäisen talven aikana ajoin n. 14 tkm ja urasyvyys ei juurikaan pudonnut uudesta. Tai siis varmasti jotain lähti, mutta 8-9mm se oli nyt toiseen talveen lähdettäessä. Näillä Etelä-Suomen teillä (pk-seutu) varmaan pärjäisi kitkoillakin, mutta työkseen tulee ajettua välillä aika hurjissakin paikoissa, joten nastat oli ainoa vaihtoehto. Lisäksi niitä oikeasti jääkelejä sattuu täällä etelässä varmasti useammin kuin pohjoisessa, jossa lumipinnalla kitkat olisikin se ainoa vaihtoehto.
 

sonnychiba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ekaa kertaa tuli vastaan tilanne, että pölykapselit olisi pitänyt laittaa ennen muttereita. Eihän minulla ollut niitä mukana, kun yleensä laitan pölykapselit kiinni vasta kiristyksen jälkeen. Todennäköisesti rouva saa ajaa talven ilman renkaan koristeita.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ekaa kertaa tuli vastaan tilanne, että pölykapselit olisi pitänyt laittaa ennen muttereita. Eihän minulla ollut niitä mukana, kun yleensä laitan pölykapselit kiinni vasta kiristyksen jälkeen. Todennäköisesti rouva saa ajaa talven ilman renkaan koristeita.
Ranskalaisissa pakuissa on tullut sama vastaan. Tosin niissä on vaan sen keskiön peittävä muovikapseli eikä koko renkaan kokoinen.

Tuo kiristys kyllä lipsahtaa helposti paineilmavehkeillä liian isoksi. Kokeilin nyt momentinrajoituksella olevaa väännintä, jossa pienin asento oli ilmoitettu 140Nm. Lyhyt noin sekunnin pyöritys, kun ruuvi oli ns. pohjassa ja testi perään momenttiavaimella. Tulos yli 200 Nm, eikä tuntunut hihatuntumalla sillä paineilmavehkeellä edes juuri kiristyvän.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ekaa kertaa tuli vastaan tilanne, että pölykapselit olisi pitänyt laittaa ennen muttereita. Eihän minulla ollut niitä mukana, kun yleensä laitan pölykapselit kiinni vasta kiristyksen jälkeen. Todennäköisesti rouva saa ajaa talven ilman renkaan koristeita.

Kia vai Hyundai? Tuo on kyllä ovela systeemi, ei ainakaan pölykapselit lentele maailmalle.

Hihi, meikäläinen veti uutena käytetyn Hyuandain omistajana kaksi pyörää valmiiksi alle kunnes hoksasin homman. Tunkkasin sitten uudestaan.
Kevään renkaanvaihto hoitui ostamalla uudet kesärenkaat alle. Tänään taitaa olla järkevää vaihtaa mölytoosat alle, elämässäni on tunti extra-aikaa, kiitos normaaliajan.
 

Fordél

Jäsen
Onko renkaiden vaihdon yhteydessä tarpeen tasapainotella uudestaan renkaat vai riittääkö kun se on aikanaan kerran tehty?

Mietin vaan, kun kauppasivat vaihdon yhteydessä mulle myös tasapainottamista, mutta kyllähän niissä painot ovat jo paikoillaan.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Voihan ne painot lähteä irti sieltä renkaasta ajan kanssa. Ei ole tarpeellista jokaisen eikä edes joka toisen renkaan vaihdon yhteydessä mutta silloin tällöin.
 

Fordél

Jäsen
Perstuntuma kertoo, että tarviiko. Yleensä ei mee koko renkaan elämää pelkästään yhdellä painotuksella.

Jep no nyt on toinen talvi menossa vasta näillä renkailla. Tosin se perstumahan tulee kait vasta ajaessa, joten sitten pitäisi palata taas kerran liikkeeseen.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
On toi parasta touhua mitä mies voi tehdä housut jalassa. Nyt sitten kyrpii taas koko päivän, kun selkä kipeänä tuosta helvetin kyykkimisestä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Jos haluaa varman päälle pelata ja rahasta ei oo nuusaa, niin väärin ei ole tasapainottaa joka kerta.

Nyt kävi niin, että homma oli liikkeessä jo käynnissä, kun muistin tasapainot. No, ensimmäistä kertaa vuosiin jäi painottamatta, joten ajattelin juuri sillä asenteella mennä, että tarvittaessa tehdään jälkikäteen.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tänään sitten oli renkaiden vaihdon aika. Ei mennyt ihan oppikirjan mukaan, kun kaikki neljä rengasta olivat jämähtäneet keskiöstä todella tiukasti kiinni. Kenkää joutui antamaan, ja huolella. Ilmeisesti BMW:lle varsin tyypillistä?

Positiivinen juttu oli yllättävän hiljaiset Michelin XI3-nastarenkaat.
 

Fordél

Jäsen
No ainakin liikkeen mukaan renkaissa oli heittoa, joten tasapainottaminen tuli tarpeeseen. Koko lysti maksoi (tasapainotus+allelaitto) 45 euroa, joka on ihan inhimillinen hinta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No ainakin liikkeen mukaan renkaissa oli heittoa, joten tasapainottaminen tuli tarpeeseen. Koko lysti maksoi (tasapainotus+allelaitto) 45 euroa, joka on ihan inhimillinen hinta.
Suhteellista kai tuokin, osien hinta max 1€. Työaikaa max 30 min. 45€, no pääsee siinä tuntipalkoille, kuten 25€ renkaidenvaihdoissakin, kun nosturilla ylös pyssyllä auki, vaihto, uudet paikallee, sormilla kiinni alkua momenttia kehiin ja kiinni, aikaa menee se muutama hassu minuutti. Kyllä on katteet kunnossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eilen vaihdoin, 35 minuuttia ristikkoavaimella ja hyvällä tunkilla pihamaalla. Tasapainoista en tiedä, mutta aika avuton saa olla, jos tunteja kuluttaa jonotukseen tuon takia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Suhteellista kai tuokin, osien hinta max 1€. Työaikaa max 30 min. 45€, no pääsee siinä tuntipalkoille, kuten 25€ renkaidenvaihdoissakin, kun nosturilla ylös pyssyllä auki, vaihto, uudet paikallee, sormilla kiinni alkua momenttia kehiin ja kiinni, aikaa menee se muutama hassu minuutti. Kyllä on katteet kunnossa.

Vartti siihen menee käytännössä, että voi ottaa varauksella toisen auton vaihtoon, vaikka itse pulttien surauttelu ei monta hetkeä kestäkään. Yleensä vielä kaksi ukkoa tekee siihen 20-25 euron hintaan, jolloin hinta on sovineen tuollaista siivoojan luokkaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Vartti siihen menee käytännössä, että voi ottaa varauksella toisen auton vaihtoon, vaikka itse pulttien surauttelu ei monta hetkeä kestäkään. Yleensä vielä kaksi ukkoa tekee siihen 20-25 euron hintaan, jolloin hinta on sovineen tuollaista siivoojan luokkaa.
Niin 4 autoa tunnissa jne. niin 100€/h, ihan miten asian haluaa nähdä. Toki jos ajattelee niin että se asiakas maksaa niiden jätkien kahvinjuonnista sillon kun niille ei ole hommia, niin toki. Siis en tarkoittanut vittuilemalla, vaan minulle on reilusti alle tunnin homma vaihtaa renkaat, kaikkine helvetin tunkkeiluineen ja renkaiden rajaamisineen, tosin en myöskään kyllä tienaa yli 25€/h, joten järki sanoo, että melko perkeleen kallista. Joskus vaihdoin 5 minuutissa yhden renkaan, kun oli "hieman" hopu peliin, kun oli rengas tyhjentynyt yön aikana, mutta se olikin melkoisen tehokasta toimintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös