Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 242 350
  • 1 525

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Jos renkaat on säilötty oikein ne kestää ihan samallailla oli ne sitten paistettu 1/20 tai 1/21 jos vaikka ne nyt tänä keväänä alle heität.

Tietenkin kun ostaa uudet niin ei monet hyväksy vuosi sitten tehtyjä vaikka aivan saman tasoiset ne ovat kuin tänään tehtaalta tulleetkin. Ja yhtä pitkään kestävät ajokuntoisina.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Näköjään oikein hyvään saumaan tuli ajoitettua tuo vaihto. Ei ole oikein edes yöpakkasiakaan enää tänne suunnalle näköpiirissä, joten aika huolettomia kilometrejä on kesärenkaiden kanssa edessä.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Jos renkaat on säilötty oikein ne kestää ihan samallailla oli ne sitten paistettu 1/20 tai 1/21 jos vaikka ne nyt tänä keväänä alle heität.

Tietenkin kun ostaa uudet niin ei monet hyväksy vuosi sitten tehtyjä vaikka aivan saman tasoiset ne ovat kuin tänään tehtaalta tulleetkin. Ja yhtä pitkään kestävät ajokuntoisina.

Ahaa. Kerrotkos sitten missä vaiheessa rengasseos alkaa vanheta, on säilytys ollut kuinka ihanteellinen tahansa?

Olen antanut itselleni kertoa, että rengasseos alkaa vanheta heti, kun se alkaa viiletä. Tämä tuli ihan rengastestaaja-ammattilaisen suusta.

Tietty asian saa mieltää miten vaan, itse miellän sen em. tavalla.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Ahaa. Kerrotkos sitten missä vaiheessa rengasseos alkaa vanheta, on säilytys ollut kuinka ihanteellinen tahansa?

En tiedä, ei kiinnosta, eikä me tehdä sillä tiedolla mitään tässä rengaskeskustelussa.

Sen tiedän että tavallinen kuluttaja foortillansa ei huomaa mitään renkaan ominaisuuksiin liittyvää vaikutusta, oli se käyttämätön rengas vuoden tai päivän vanha. Tämä siksi koska käytännön eroa ei ole.

kilpa-autot asia erikseen mutta niistä nyt ei vissiin ollut kysekkään.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Huomenna taitaa olla aika. Kunnon tunkki ja Makitan pulttipyssy valmiina, mutta motivaatio olisi myös paikallaan. Kelien puoleen ok homma, mutta motivaation puoleen joopajoo.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
En tiedä, ei kiinnosta, eikä me tehdä sillä tiedolla mitään tässä rengaskeskustelussa.

Sen tiedän että tavallinen kuluttaja foortillansa ei huomaa mitään renkaan ominaisuuksiin liittyvää vaikutusta, oli se käyttämätön rengas vuoden tai päivän vanha. Tämä siksi koska käytännön eroa ei ole.

kilpa-autot asia erikseen mutta niistä nyt ei vissiin ollut kysekkään.

Ai. Minua taas kiinnostaisi, mutta jos sillä tiedolla ei tee mitään, niin mitäpä sitä sitten.
Luulin, että sinulla olisi infoa, kun kovin ponnekkaasti sanot, ettei vuosi renkaan ominaisuuksissa näkyisi.

Minun logiikkani mukaan rengas on tuolloin vuoden verran käyttökelpoisempi.
Mutta pidetään omat näkökulmat, niin päästään helpommalla.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Itse oon ollu melko tarkka tuon renkaiden valmistusleiman kanssa, niin jos tilaa renkaat vaikkapa onlinesta, saako tai voiko tietää, että kuinka vanhat ne renkaat on oikeasti.
Olen itse tilaillut harrasteautoihini renkaat Rengasonlinesta kun käytössäni rengas- ja tasapainotuskone.

Syksyllä tilasin pari rengasta. Paistokuukausi oli kolme kuukautta aiemmin. Eurooppalainen rengas.

Tuo Rengasonlinen taustalla on iso saksalainen rengastukku. Tuskin siellä varastossa renkaat ovat hämähäkinseittien peitossa.

Samanlaatuiset renkaat saa puoleen hintaan netistä verrattuna kivijalkikauppaan kun viitsii nähdä vähän vaivaa.

Ja ainakin Helsingin Tattarisuolta löytyy pajoja jotka asentavat renkaat ja tasapainottavat asevelihintaan. Tosin aseveljet eivät välttämättä ole suomalaisia. Mutta eipä se renkaiden asentaminen ole mitään rakettitiedettä normaalin kokoisissa pyörissä. Sen myönnän etten itse asentamaan vanteille jotain 275/30R20 renkaita.

On kyllä mennyt hulluiksi noiden panssarivaunun kokoisten katumaastureiden vannekoot. Kerhon Hofmannin maksimikoko on 20 tuumaa. Ja nyt jotkut ihmettelevät kuin "ihan normaali" 21-tuumainen vanne ei mahdu koneeseen. Tosin sen voi kikkailla puristamalla vannekoneeseen sisäpuolelta. Monella vaan loppuu kokeilumieli jos yksi vanne maksaa 800 euroa.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Saat juuri sen renkaan minkä haluat, saat sen edullisemmin, valitset vain paikallisen asentajan ja rahti vie renkaat sinne.
Tähän kommentoin sen verran että olen palauttanut tuonne renkaita koska nopeus- ja kantavuusluokka ei ollut mitä tilasin. Jouduin lopulta tilauksen tehtyäni soittamaan asiakaspalveluun varmistaakseni etteivät lähetä niintä XL-vahvistettuja V-renkaita jos varastossa ei T-luokkaa ole saatavilla. Mitä helvettiä Suomen nopeusrajoituksilla ja teiden kunnolla tekee jollain 260 km/h nopeusluokitelluilla renkailla? Ne on yhtä notkeat ja hiljaiset kuin betonista valmistetut renkaat.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Olenko mä nyt ymmärtänyt oikein, jos mulla on 8,5" leveä vanne niin siihen voi asentaa esim. 245 leveän renkaan? Nyt on siis rengas kooltaan 255/40r18, mutta noita ei meinaa löytyä sopivan hintaisia, mutta 245 löytyy paremmin.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Olenko mä nyt ymmärtänyt oikein, jos mulla on 8,5" leveä vanne niin siihen voi asentaa esim. 245 leveän renkaan? Nyt on siis rengas kooltaan 255/40r18, mutta noita ei meinaa löytyä sopivan hintaisia, mutta 245 löytyy paremmin.
Maallikkona heittäisin että istuu vanteelle jopa paremmin tuo hiukan kapeampi.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tulevana viikonloppuna sitten alkaa renkaanvaihto meidän taloudessa. Ihan viime viikonloppuun asti on talvirenkailla ollut käyttöä näillä meidän yksityisteillä, mutta nyt alkavat olla sulana jo kaikki kohdat.
Järjestys menee niin, että ensin tuo vaimon käyttämä GLK ja sitten voorti, kun energiat antavat myöten - maasturin renkaiden kanssa painiminen ei ole mitään herkkua, mutta vielä aion siitä selvitä.
Työjärjestyksestä, että ensin on pakollinen autonpesu, jotta alkaa erottamaan, mikä on mitäkin, sitten renkaiden vaihto ja vielä irtorenkaiden huolellinen pesu sisäpuoleltakin, kun ne keräävät kunnioitettavan määrän mutaa näillä rospuuttokeleillä. Lähinaapurin auto jäi talvella meidän pihaan jumiin, kun viipyi meillä n. tunteroisen. Kuumat jarrulevyt sulattivat vanteeseen kertynyttä mutaa ja se tippui köntiksi vanteen alareunaan ja jäätyi reippaassa pakkasessa niin, ettei rengas enää pyörinytkään. Kuumailmapuhallin ja sorkkarauta auttoivat miehen matkaan, mutta lopulta molemmat takarenkaat (etuveto) piti irrottaa kotona ja pestä sisätiloissa, jotta homma ei toistuisi.
 

doppelgänger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tästä olen melkko tarkka ollut aina itsekin. Nyt hieman jännittää kun tilasin tällaisen nettikauppatoimittajan välityksellä renkaat liikkeeseen. Alle tulee Goodyearin Eagle F1 asymmetric 5 koossa 245/40 r18. Paljon näitä oli kehuttu, joten odotus renkaille kova.

Turhaan jännitin. Renkaiden DOT on 1221 eli kolme viikkoa sitten paistettu. Kai näitä voi uunituoreiksi luonnehtia. On kyllä mukava ajella kesänakeilla verrattuna nastoihin. Loppu se rouhiminen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Turhaan jännitin. Renkaiden DOT on 1221 eli kolme viikkoa sitten paistettu. Kai näitä voi uunituoreiksi luonnehtia. On kyllä mukava ajella kesänakeilla verrattuna nastoihin. Loppu se rouhiminen.
Oho, nuohan on vielä tosiaan uunilämpimät. Sitähän voi jopa spekuloida, että ovatko niin tuoreet että karkeilla kevätteillä alkavat kulua nopeammin kuin vaikkapa 6kk varastossa kehittyneet renkaat. Tarkkaa puuhaa tämä autoilu.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Oho, nuohan on vielä tosiaan uunilämpimät. Sitähän voi jopa spekuloida, että ovatko niin tuoreet että karkeilla kevätteillä alkavat kulua nopeammin kuin vaikkapa 6kk varastossa kehittyneet renkaat. Tarkkaa puuhaa tämä autoilu.

Mun renkaat paistettiin viikolla 45 viime vuonna, joten ovat varmaan juuri sopivasti jäähtyneet :)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Nyt on kesäkumit alla. Hotelliin jääneisiin talvipyöriin laitatin kitkat, kun on kilometrit jäämässä vähemmiksi ja mikään pakko ei ole lähteä tielle jos keliolot ovat erittäin huonot.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Huomasin tuossa autoa putsatessa, että autosta puuttuu tunkki ja ristikkoavain. Vararengas kyllä löytyy.

Riittääkös tuollainen 1500kg nostava haitaritunkki ihan perus farkku Golffin vararenkaan vaihtoon? Muuten vaihdatan renkaat liikkeessä. Vai pitäisikö hommata tuollainen 2000kg nostava pullotunkki? Noista pullotunkeista ei ole oikein kokemusta, että onko niistä mihinkään?
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Vai pitäisikö hommata tuollainen 2000kg nostava pullotunkki? Noista pullotunkeista ei ole oikein kokemusta, että onko niistä mihinkään?
Pullotunkki on mielestäni se kaikkein huterin vaihtoehto. Jos aiot jatkossa itse vaihtaa pyörät niin hommaa hallitunkki. Motonetissä oli joskus myynnissä versio jossa on mukana salkku johon sen tunkin voi käytön välillä pakata. Sellaista suosittelen.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Pullotunkki on mielestäni se kaikkein huterin vaihtoehto. Jos aiot jatkossa itse vaihtaa pyörät niin hommaa hallitunkki. Motonetissä oli joskus myynnissä versio jossa on mukana salkku johon sen tunkin voi käytön välillä pakata. Sellaista suosittelen.

Täytyy käydä tänään pyörähtämässä motonetissä. Eiköhän sieltä joku sopiva löydy!
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olihan mielenkiintoinen renkaidenvaihto, kun yks volkkarin pulteista päätti menettää kierteensä ja ei suostunut poistumaan ennen kuin sain kaverin jeesaamaan isolla sorkkaraudalla. Frendi väänsi jarrulevystä tukea ottaen ja minä pyöritin pulttipyssyä. Kannattaa tarkkailla niitä kierteitä, uusi pultti oli vain 2:30.
edit
Oikeen kokoisen jengatapin löytäminen lainaan oli lähes tuskallista.
 
Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Tunkille oli käyttöä. En minä niitä renkaita tosin itse vaihranut, joten en tiedä käyttivätkö tunkkia vai nostivatko koko auton ilmaan. Mukavan nopeasti meni vaikka tuommoiseen menin, jossa ei varata aikoja vaan otetaan sitä mukaa kun asiakkaita tuli jonoon. Meni semmoinen puoli tuntia jonon perältä valmiiksi.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Sen verran paljon kolmeakymppiä ajavia luusereita liikenteessä, että taisi talvi taas yllättää autoilijat. Itsehän yllätin talven ja vaihdoin eilen talvirenkaat. Puolen tunnin homma, niin eipä oikein viitsi lumisateessa liukastellakaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sen verran paljon kolmeakymppiä ajavia luusereita liikenteessä, että taisi talvi taas yllättää autoilijat. Itsehän yllätin talven ja vaihdoin eilen talvirenkaat. Puolen tunnin homma, niin eipä oikein viitsi lumisateessa liukastellakaan.

Kuvittelin teidän ammattiautoilijoiden (näin muistelen sinun ammattisi olevan) olevan tyytyväinen jos tavalliset autoilijat ymmärtävät asettaa nopeutensa olosuhteiden mukaan, mutta taisin olla väärässä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Kuvittelin teidän ammattiautoilijoiden (näin muistelen sinun ammattisi olevan) olevan tyytyväinen jos tavalliset autoilijat ymmärtävät asettaa nopeutensa olosuhteiden mukaan, mutta taisin olla väärässä.

Tulkitset väärin. Kuvittelin, että ihmiset osaisivat valita rengastuksen kelin mukaan. Rannikolla Oulun alapuolella ei ole tänä aamuna ollut kesärengaskeli. Ei vaikka ajaisi kolmeakymppiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös