Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 254 004
  • 1 554
Nyt uuden tieliikennelain mukaan poliisi voi kelin perusteella antaa sakon jos vielä ajaa nastarenkailla, joten vaihdettu on. Vähän epävakaistahan ensi viikon keli on mutta ei tuo mikään paha ole, kun yöllä satanut lumi kuitenkin sulaa päiväksi. Ajelee vaan nätisti.
No ei hitossa poliisi ala ketään sakottamaan vielä, kun eteläänkin voi ennusteiden mukaan vielä tulla lunta. Ja aina voi sanoa, että matkaa Lappiin tiedossa tms.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
No ei hitossa poliisi ala ketään sakottamaan vielä, kun eteläänkin voi ennusteiden mukaan vielä tulla lunta. Ja aina voi sanoa, että matkaa Lappiin tiedossa tms.
Vähän kanssa epäilen että hirveän herkässä sakotushalut olisi, Jyväskylään näyttää ensi viikon ennuste semmoista keskimäärin karvan verran pakkasta, loppuviikosta yöllä ja aamusta useamman asteenkin pakkasella ja päälle räntäsateet. Jos pitkän aikavälin ennuste ensi viikon lopulta jatkuvasta keväästä pitää paikkaansa, voisi silloin harkita renkaanvaihtohommiin ryhtymistä.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Viikko sitten oli meininki faijan kaa, että oltais vaihettu pääsiäisenä. Kuopiossa veti kuitenkin kelin niin kylmäks, että katellaan asiaa ens viikonloppuna uudestaa. Mutta minusta nuo ennustukset näyttää siltä, että 2 viikon päästä olisi oikea hetki.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Viikko sitten oli meininki faijan kaa, että oltais vaihettu pääsiäisenä. Kuopiossa veti kuitenkin kelin niin kylmäks, että katellaan asiaa ens viikonloppuna uudestaa. Mutta minusta nuo ennustukset näyttää siltä, että 2 viikon päästä olisi oikea hetki.

Vahvasti tämä. Jyväskylässä ei aamulla mitään asiaa kesärenkailla liikenteeseen. Ihan talvikelit teki. Loppuviikko näyttää hyvin talviselta.
 

Glove

Jäsen
Vappuviikolla on yleensä tullut vaihdettua, silloin alkaa ilmat olemaan Oulun korkeudellakin semmoiset, ettei kovin suuria lumisateita enää tule.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taas kun ei ole matkoja Lappiin tiedossa, eikä nyt pikku räntä mitään meinaa. Ihan hyvin noi jo joutaa vaihtaa. Turhaan vaan nastat kuluu kun ajaa paljaalla asfaltilla.
Ilmeisesti joku teiden ritari oli ottanut tämän vinkin turhan todesta ja lähtenyt kesänakit alla liikenteeseen eteläisessä Suomessa.

Linkki vie Ilta-Sanomien nettisivuilla olevaan uutiseen.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Taas vaan murenee se myytti että suomalaiset olisivat jotain rattikansaa. Olihan se vähän liukasta aamulla, mutta nyt taas ihan vesikeliä ainakin isommilla väylillä.

Kesärenkaillahan ei saa lähteä ajamaan jäisille teille. Joten tuossa ei kai ole muuta vaihtoehtoa kuin talvirenkaat takaisin alle aamulla, kesärenkaat auton kyytiin, ja päivällä teiden sulettua vaihtaa työpaikan parkkiksella taas kesänakit alle.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kesärenkaillahan ei saa lähteä ajamaan jäisille teille. Joten tuossa ei kai ole muuta vaihtoehtoa kuin talvirenkaat takaisin alle aamulla, kesärenkaat auton kyytiin, ja päivällä teiden sulettua vaihtaa työpaikan parkkiksella taas kesänakit alle.

Huhtikuun puolella saa olla kesärenkaat, vaikka olisi millainen olosuhde. Sen sijaan nastarenkaita ei saa olla, jos ei tarvitse.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Huhtikuun puolella saa olla kesärenkaat, vaikka olisi millainen olosuhde. Sen sijaan nastarenkaita ei saa olla, jos ei tarvitse.

Ei saa olla, jos olosuhde on sellainen että kesärenkailla sompaillessaan vaarantaa liikenteen turvallisuuden. Sanoohan sen järkikin, että olkoon vaikka kuinka huhtikuu, niin jos olosuhteet on muuttunut takaisin täysin talvisiksi, niin sinne ei silloin kesäkalustolla ole asiaa. Auto jää parkkiin odottamaan aikaa parempaa ja käytetään jotain vaihtoehtoista menetelmää liikkumiseen. Uskoakseni poliisi neuvoisi samaa. Se on se riski jonka ottaa hätiköidessään kesärenkaat alle ensimmäisen keväisen päivän aikana.

Talvirenkaat, jopa ne nastarenkaat, saa olla huhtikuussakin, jos keli niin vaatii. Ja nythän vaatii aika suuressa osassa Suomea.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei saa olla, jos olosuhde on sellainen että kesärenkailla sompaillessaan vaarantaa liikenteen turvallisuuden. Sanoohan sen järkikin, että olkoon vaikka kuinka huhtikuu, niin jos olosuhteet on muuttunut takaisin täysin talvisiksi, niin sinne ei silloin kesäkalustolla ole asiaa. Auto jää parkkiin odottamaan aikaa parempaa ja käytetään jotain vaihtoehtoista menetelmää liikkumiseen. Uskoakseni poliisi neuvoisi samaa. Se on se riski jonka ottaa hätiköidessään kesärenkaat alle ensimmäisen keväisen päivän aikana.

Talvirenkaat, jopa ne nastarenkaat, saa olla huhtikuussakin, jos keli niin vaatii. Ja nythän vaatii aika suuressa osassa Suomea.
Olet väärässä tässä.

Tieliikennelain 105 §:n mukaan "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä." Sitten tuossa on kerrottu urasyvyyksistä ja ajoneuvoista, joita määräys koskee.

Traficomin sivuilla asia on kerrottu selkeämmin kuin laissa:
  • Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää. Samalla myös traktorien ja L-luokkien ajoneuvojen talviajan rengasvaatimuksia on tarkistettu.
  • Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun ja muulloinkin, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Laissa ei siis erikseen sanota, mutta juurikin siitäkin syystä, kun ei mitään mainintaa ole, niin tuo tarkoittaa sitä, että huhtikuun alun ja lokakuun lopun välisenä aikana saa ajella kesärenkailla kelistä riippumatta. Tai ainakaan tieliikennelain talvirenkaita koskeva säännös ei sitä rajoita.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Huhtikuun puolella saa olla kesärenkaat, vaikka olisi millainen olosuhde. Sen sijaan nastarenkaita ei saa olla, jos ei tarvitse.

Tervetuloa Jyväskylään kesärenkailla. Sääliksi käy jotka pääsiäisenä hosuivat. 10 cm vähintään uutta lunta ja täysitalvi. Samaa loppuviikko ja pe-aamuna voi olla 10 raatia pakkasta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tervetuloa Jyväskylään kesärenkailla. Sääliksi käy jotka pääsiäisenä hosuivat. 10 cm vähintään uutta lunta ja täysitalvi. Samaa loppuviikko ja pe-aamuna voi olla 10 raatia pakkasta.
Eikös tässä puhuttu koko ajan siitä, että onko lain mukaan rangaistavaa, jos ajaa huhtikuussa kesärenkailla talvisissa olosuhteissa?
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Eikös tässä puhuttu koko ajan siitä, että onko lain mukaan rangaistavaa, jos ajaa huhtikuussa kesärenkailla talvisissa olosuhteissa?

Eikös liikenteen vaarantamisesta voi antaa tällaisessa tilanteessa penalttia? Voisin kyllä kuvitella, että jos kesärenkailla luistelet huhtikuussa lumisilla teillä, niin poliisin pysäyttäessä voi sakkoa tulla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Laissa ei siis erikseen sanota, mutta juurikin siitäkin syystä, kun ei mitään mainintaa ole, niin tuo tarkoittaa sitä, että huhtikuun alun ja lokakuun lopun välisenä aikana saa ajella kesärenkailla kelistä riippumatta. Tai ainakaan tieliikennelain talvirenkaita koskeva säännös ei sitä rajoita.
Tästä saamme varmaan jossain vaiheessa ennakkotapauksen: Jos kuljettaja todetaan syylliseksi vakavaan liikenneonnettomuuteen, jonka ensisijainen syy on ollut kesärenkaiden käyttäminen liukkaalle kelillä, huhti- tai lokakuussa, mainitaanko tuomiolauselmassa vain "ajoneuvon hallinnan menettäminen"? Väärää rengasvalintaahan siinä ei ilmeisesti voi mainita.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Eikös liikenteen vaarantamisesta voi antaa tällaisessa tilanteessa penalttia? Voisin kyllä kuvitella, että jos kesärenkailla luistelet huhtikuussa lumisilla teillä, niin poliisin pysäyttäessä voi sakkoa tulla.
Vaikea sanoa. Tähän tarvitsisi nyt tietoa mutun sijaan.

Ainakaan tuon @MacRef lainaaman lainpätkän mukaan kesärenkailla huhtikuussa ajaminen ei ole rangaistavaa, oli keli sitten ihan mikä hyvänsä. Lakiin sen rangaistavuuden kuitenkin on pohjattava.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Joopa joo - ei oo kiire kesäkumien vaihtoon näilläkään tanhuvilla. Lunta on maassa ihan riittävästi ja yöpakkaset vaativat vaimon aamun töihinlähdöille nastaa alle, muutoin on pian äkkiä asiaa peltikorjaamoon.
Uusia kesäkumejakin olen haaveillut, mutta ajetaan noilla vanhoilla vielä kevätkarkeilla asfalteilla ja sitten kesäkuussa vasta uudet.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uusia kesäkumejakin olen haaveillut, mutta ajetaan noilla vanhoilla vielä kevätkarkeilla asfalteilla ja sitten kesäkuussa vasta uudet.

Tämä kannattaisi aina muutenkin. Kevään karkeat tiet syövät pintaa älyttömästi eikä uusia renkaita kannattaisi pilata heti. Keväällä tiet ovat pääasiassa vielä kuivatkin, niin että uutta pintaa ei senkään puolesta tarvi. Tosin jos niillä ajaa sitten viisi kesää ja ne pitää vaihtaa vanhuuden takia niin silloin ei ole niin väliksi. Itsellä kun kesärenkaat riittävät kaksi kesää niin vaihdan ne mieluummin loppukesästä niin että ne viimeiset pinnat saa ajettua sitten hyvän sään aikana.
 
Tervetuloa Jyväskylään kesärenkailla. Sääliksi käy jotka pääsiäisenä hosuivat. 10 cm vähintään uutta lunta ja täysitalvi. Samaa loppuviikko ja pe-aamuna voi olla 10 raatia pakkasta.
Tervehdys vaan Jyväskylästä. Eihän tuolla ollut kuin muutama sentti loskaa tiellä ja sen alla märkä ja sula asfaltti. Ihan riittävän hyvä pito. Eilen oli selvästi liukkaampaa, vaikkei keli ollut näin valkoinen. Niistäkin liukkaista kohdista selvisi kun ajoi vaan hieman urista sivussa.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Vaikea sanoa. Tähän tarvitsisi nyt tietoa mutun sijaan.

Ainakaan tuon @MacRef lainaaman lainpätkän mukaan kesärenkailla huhtikuussa ajaminen ei ole rangaistavaa, oli keli sitten ihan mikä hyvänsä. Lakiin sen rangaistavuuden kuitenkin on pohjattava.

Kuten todettua niin kesärenkailla saa nyt huhtikuussa ajaa, tuo pykälä on täysin selkeä sen suhteen. Mutta meillä on tieliikennelaissa myös ns. yleiset pykälät eli liikenneturvallisuutta ei saa koskaan vaarantaa ja ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Toisin sanoen vauhtia ei sitten parane talvikelillä olla kesärenkailla kovinkaan paljoa jos ei halua että sakkokynnys voi jossain tilanteessa ylittyä. Toisen yleisen pykälän mukaan pitää ennakoida toisten toimintaa liikenteessä eli esimerkiksi pitää ottaa huomioon että muilla voi olla talvirenkaat etkä siksi voi ajaa kesärenkailla jonossa ilman normaalia suurempaa turvaväliä edellä kulkevaan. Jos ajaa huomattavasti muuta liikennettä hitaammin kesärenkaistaan johtuen niin uusi tieliikennelaki myös velvoittaa tietyissä tilanteissa antamaan tietä. Eli aikaa kannattaa varata ihan reilusti jos kesärenkailla haluaa liikkeelle talvikeliin.

Rengasratsioita ei siis kesärenkailla liikkuville pidetä, mutta jos poliisin puuttumiskynnys ajamiseen ylittyy niin todennäköisesti myös sakotusperuste löytyy, ei suoraan renkaista johtuen vaan siitä ettei kuljettaja kykene kesärengastettua autoaan hallitsemaan.

Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet

Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.


Liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.

Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.


Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

Muita ajoneuvoja olennaisesti hitaammin ajavan on kapealla tai mutkaisella ajoradalla taikka vastaantulevan liikenteen ollessa vilkasta ohituksen helpottamiseksi tarvittaessa vähennettävä nopeutta ja mahdollisuuksien mukaan annettava tietä. Ajoneuvolla saa tällöin tilapäisesti ajaa pientareella, jos se ei vaaranna turvallisuutta eikä estä tarpeettomasti muuta liikennettä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vakuutusyhtiöt ainakin uhkailivat, että kasko ei välttämättä korvaa, jos on törkeän huolimattomasti tms ajellut kesärenkailla talvikelillä huhtikuussa ja mytännyt autonsa.
Käsittääkseni sakkoa ei kesärenkaista huhtikuussa voi kirjoittaa oikein mitenkään. Jos siis renkaat on lailliset muuten. Tietysti siinä muuten altistaa itsensä syylliseksi liikenneonnettomuuden sattuessa.
Toisaalta tietysti kesärenkaiden allelaiton 1.4. perustelu sillä, että poliisi sakottaa muuten, on myös aika dorka. Tarkoitus kun kai kuitenkin lakimuutoksessa oli, että hallintoalamaisten oma järjenkäyttö lisääntyisi, mutta se nyt oli ehkä jo nähdyn perusteella jotain lainsäätäjän huumoria.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kuten jo todettua, kesärenkaat itsessään ei huhtikuussa ole sakotusperuste, oli keli mikä hyvänsä.

Jos pysyy tiellä eikä aiheuta kolareita tai vaaraa muutenkaan, niin asia on bueno. Liikenteen vaarantamisestahan taasen poliisi voi sakottaa aina käytetyistä renkaista huolimatta, jos ajollaan aiheuttaa vaaraa. Jos kesärenkaat aikaan saavat liukastelua ja siten vaaraa aikaiseksi liikenteessä, niin siitä voi saada sakon. Saman tyylisiin perusteisiin vedoten vakuutusyhtiö voi evätä tai vähentää korvauksia kaskosta. Ihan tämä on arkijärjellä ymmärrettävää, kun vähän miettii ja ajattelee.

Sanottakoon nyt vielä - siellä missä vielä on talviset ja tai liukkaat olosuhteet ja tarve ajella, niin ei huhtikuusta huolimatta kannata vielä kesärenkaita vaihtaa. Jos vaihtaa tai on vaihtanut, niin muista ajaa kelin ja renkaiden mukaisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös