El Samuel kirjoitti:Kitkarenkaita ritisoidaan aivan liikaa! Ainakin täällä pohojosesa, missä talvikin on vielä talvi, niin kitkat ovat ykköset! Näin siis omasta mielestä..
Troy kirjoitti:Myös jäällä kitkalla pärjää mielestäni ihan yhtä hyvin kuin nastoillakin, molemmilla pitää ottaa kuitenkin vähän keliä huomioon.
ervatsalo kirjoitti:Niin, itse olen sitä mieltä, että astetta fiksumpi jannu ajaa itsenikaltaisen kiistattoman moniala-asiantuntijan tavoin jo talvirenkailla.
Ohmi kirjoitti:No kun tämä ei ole mikään mielipidekysymys. Puolueettomia testejä on tehty kitkarengaiden ja nastarenkaiden osalta jo monta vuotta, eikä kitkarenkaiden jääominaisuudet ole merkittävästi muuttuneet - kun ei pysähdy niin ei pysähdy.
Lumella ja kuivalla tiellä kitkarenkaat ovat täysin omassa luokassaan nastarenkaisiin verrattuna, mutta täällä etelässä ei ole koskaan lumisia teitä ja kuivatkin tiet ovat talvella hieman harvinaisempia - pääasiassahan etelä-suomen talvikelit koostuvat vittumaisesta jään, veden, suolaveden ja loskan sekoituksesta.
Ohmi kirjoitti:No kun tämä ei ole mikään mielipidekysymys. Puolueettomia testejä on tehty kitkarengaiden ja nastarenkaiden osalta jo monta vuotta, eikä kitkarenkaiden jääominaisuudet ole merkittävästi muuttuneet - kun ei pysähdy niin ei pysähdy.
Lumella ja kuivalla tiellä kitkarenkaat ovat täysin omassa luokassaan nastarenkaisiin verrattuna, mutta täällä etelässä ei ole koskaan lumisia teitä ja kuivatkin tiet ovat talvella hieman harvinaisempia - pääasiassahan etelä-suomen talvikelit koostuvat vittumaisesta jään, veden, suolaveden ja loskan sekoituksesta.
Slite kirjoitti:Ajattelin hankkia ensi viikolla uudet talvikumit kun vanhoista Noksuista on sen verran nastoja irronnut. Lueskelin tuossa Tuulilasin ja TM:n testejä, ja siinä yhteydessä kiinnitin huomiota noihin esitettyihin listahintoihin. Voisikos joku selittää mitä tuo termi oikeasti tarkoittaa, kun ilmoitettu hinta tuntuu olevan aina niin kovin kaukana siitä hinnasta mitä rengasliikkeessä sitten pitää lopulta maksaa?
Esimerkki: työkaveri osti viime vuonna uudet renkaat. Lehdessä ilmoitettu listahinta lähes 250 euroa, eli neljältä renkaalta lähes 1000 euroa. No, kaupasta hän sitten sai ne renkaat noin 400 eurolla. Järjetön ero.
Eli mikä ompi listahinta-käsitteen semantiikka, ja voiko tavallinen kuluttaja tehdä sen perusteella minkäänlaista estimaattia siitä mitä niistä renkaista sitten pitäisi kaupassa maksaa?
Särki kirjoitti:Vastaus oli ollut että tunkkia ja avainta ei oltu edes suunniteltu "kausirenkaanvaihtoon" vaan tilapäiseen käyttöön jos hätä tulee!
startin13 kirjoitti:Hallitunkki ja ristikkoavain ja homma toimii,,,
startin13 kirjoitti:Samoin säälin suunnattomasti autojen alkuperäisillä renkaanvaihtotyökaluilla kausivaihtoja tekeviä henkilöitä.
startin13 kirjoitti:Samoin säälin suunnattomasti autojen alkuperäisillä renkaanvaihtotyökaluilla kausivaihtoja tekeviä henkilöitä.
startin13 kirjoitti:Mukavan pikku taukojumpan saisi kun ajattelisi itsensä tilanteeseen, jossa x-merkkisestä uudehkosta ajoneuvosta pitäisi vaihtaa yksi rengas n, -20 pakkasesssa, keskellä korpea esim, Joensuun ja Kuhmon välillä. Vaihtuisko se omin avuin?
Sniper kirjoitti:Tästä tuli mieleen hassu ajatus, että saisikohan autoon lisävarusteena pientä paineilmasäiliötä liittimineen? Mikä olisi mukavampaa niin kausivaihdoissa, kuin tien päälläkin kun saisi vain liittää pulttiporan liittimeen ja antaa mennä. Samoin tunkki olisi varmaan helppo suunnitella paineilmaa hyväksikäyttäväksi ja ilmamäärä varsinkin olisi helppo tsekata itse aina samalla vakiomittarilla. Varsinkin SUV/maastoauto/paku -osastoilla voisi keksiä tarpeellisia käyttökohteita.
No, autoa kyllä pitäisi pitää käynnissä ainakin osan aikaa tunkinkin varassa ja se kyllä vaatisi jonkun turvavarusteen mikä lukitsee vaihteiston vapaalle tms.
startin13 kirjoitti:Hallitunkki ja ristikkoavain ja homma toimii,,,
#61 kirjoitti:Näinhän se on.Itse kävin äsken vaihtamassa renkaat ja eihän siinä mennyt kuin reilu puolisen tuntia.Ihan järjetöntä maksaa 50€ jollekkin rengasliikkeelle puolen tunnin hommasta.
Tosimies tekee itse!
#61 kirjoitti:Näinhän se on.Itse kävin äsken vaihtamassa renkaat ja eihän siinä mennyt kuin reilu puolisen tuntia.Ihan järjetöntä maksaa 50€ jollekkin rengasliikkeelle puolen tunnin hommasta.
Tosimies tekee itse!
startin13 kirjoitti:Helpoin, muttei halvin tapa selvitä kausivaihdoista on mielestäni käyttää rengashotellia, ja haastavin toi edellämainittu. Muut tavat siltä väliltä on lastenleikkiä ja ameriikan nisua.
scholl kirjoitti:Paljonko rengashotellisysteemi maksaa per vuosi?