Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 246 157
  • 1 534

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aikaisemmin tuossa vaihtelin talvirenkaat alle. Tunnin verran meni aikaa ja siihen sisältyi renkaitten pesu ja niitten rahtaaminen sisätiloihin.

Hallitunkista on kyllä apua kun nuo renkaat itse vaihtelee.

Kitkat on täällä "landella" aivan hyödyttömät, siispä vanhat nastarenkaat menivät vielä yhdeksi talveksi alle.
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kitkarenkaita ritisoidaan aivan liikaa! Ainakin täällä pohojosesa, missä talvikin on vielä talvi, niin kitkat ovat ykköset! Näin siis omasta mielestä..
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
El Samuel kirjoitti:
Kitkarenkaita ritisoidaan aivan liikaa! Ainakin täällä pohojosesa, missä talvikin on vielä talvi, niin kitkat ovat ykköset! Näin siis omasta mielestä..

Kyllä munkin mielestä kitkat on todella hyvät kelillä kuin kelillä. Kuivilla teillä erittäin hyvät ja lumella samaten. Myös jäällä kitkalla pärjää mielestäni ihan yhtä hyvin kuin nastoillakin, molemmilla pitää ottaa kuitenkin vähän keliä huomioon.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Troy kirjoitti:
Myös jäällä kitkalla pärjää mielestäni ihan yhtä hyvin kuin nastoillakin, molemmilla pitää ottaa kuitenkin vähän keliä huomioon.

No kun tämä ei ole mikään mielipidekysymys. Puolueettomia testejä on tehty kitkarengaiden ja nastarenkaiden osalta jo monta vuotta, eikä kitkarenkaiden jääominaisuudet ole merkittävästi muuttuneet - kun ei pysähdy niin ei pysähdy.

Lumella ja kuivalla tiellä kitkarenkaat ovat täysin omassa luokassaan nastarenkaisiin verrattuna, mutta täällä etelässä ei ole koskaan lumisia teitä ja kuivatkin tiet ovat talvella hieman harvinaisempia - pääasiassahan etelä-suomen talvikelit koostuvat vittumaisesta jään, veden, suolaveden ja loskan sekoituksesta.
 
ervatsalo kirjoitti:
Niin, itse olen sitä mieltä, että astetta fiksumpi jannu ajaa itsenikaltaisen kiistattoman moniala-asiantuntijan tavoin jo talvirenkailla.

Höpsis, mummojen hommaa. Tosimies ajelee kesäläskeillä pitkälle marraskuulle.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ohmi kirjoitti:
No kun tämä ei ole mikään mielipidekysymys. Puolueettomia testejä on tehty kitkarengaiden ja nastarenkaiden osalta jo monta vuotta, eikä kitkarenkaiden jääominaisuudet ole merkittävästi muuttuneet - kun ei pysähdy niin ei pysähdy.

Lumella ja kuivalla tiellä kitkarenkaat ovat täysin omassa luokassaan nastarenkaisiin verrattuna, mutta täällä etelässä ei ole koskaan lumisia teitä ja kuivatkin tiet ovat talvella hieman harvinaisempia - pääasiassahan etelä-suomen talvikelit koostuvat vittumaisesta jään, veden, suolaveden ja loskan sekoituksesta.

Juuri näin. Ja jos joutuu ajamaan paljon pieniä teitä ja kinttupolkuja niin kyllä itku tulee kitkoilla ajaessa. Talviaikaan kun tästä pihasta aamulla lähden niin tie on joko aurattu ja peilijäässä tai jäätä missä kolmekymmentä senttiä loskapaskaa päällä. Kyllä on vähissä ne kelit kun tie on kauniin ohuen lumipeitteen päällystämä.

Sitten kun tästä omalta tiepahaselta pääsee 8-tielle on se jään, sohjon,kuran ja suolan sekoitusta.

Ärsyttää myös kun kitkarenkaita hehkutetaan äänettöminä ajaessa, on meinaan helvetin harvinaista että sitä asfalttia ja kuivaa tietä kauheasti ennen huhtikuuta näkee. Itse en ainakaan ole kiinnostunut renkasmelusta vaan aivan muista asioista ajaessani yllämainituilla teillä.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Ohmi kirjoitti:
No kun tämä ei ole mikään mielipidekysymys. Puolueettomia testejä on tehty kitkarengaiden ja nastarenkaiden osalta jo monta vuotta, eikä kitkarenkaiden jääominaisuudet ole merkittävästi muuttuneet - kun ei pysähdy niin ei pysähdy.

Lumella ja kuivalla tiellä kitkarenkaat ovat täysin omassa luokassaan nastarenkaisiin verrattuna, mutta täällä etelässä ei ole koskaan lumisia teitä ja kuivatkin tiet ovat talvella hieman harvinaisempia - pääasiassahan etelä-suomen talvikelit koostuvat vittumaisesta jään, veden, suolaveden ja loskan sekoituksesta.

Ja minä kun en väittänytkään, että kitkoilla pysähtyy yhtä hyvin nastoilla kun tien pinta on jäässä. Totesin vaan, että minä olen ainakin pärjännyt ihan yhtä hyvin kuin nastoillakin. Ja vaikka nastat pitävätkin paremmin pääkallokeleillä niin varovasti saa niilläkin ottaa. Sanottakoon myös, että noista etelän talvikeleistä ei suurta kokemusta ole, joten uskon kyllä että siellä nastoilla menee paremmin. Omat kokemukset pääasiassa täällä Savon korkeudella puoltavat kitkoja.

Edit: korjailin virheitä.
 

scholl

Jäsen
Ei ole koskaan ollut vielä tunkille käyttöä. En tiedä edes onko autoissani koskaan ollut sellaista varusteena. Kerran meni rengas, kun lumisella kadulla lumen alla olikin kadunkulmassa sellainen ilmeisesti metallinen sadevesikaivon aukko. Se leikkasi renkaan sivusta rikki ja rengas tyhjeni saman tien, mutta onneksi samalla kadulla oli rengasliike, jonne ajoin auton ja sain uuden renkaan nopeasti alle.

Nyt on ihan turha lähteä vielä kiirehtimään renkaidenvaihdon suhteen. Okei kitkarenkaan pito alkaa olla kesärengasta parempi silloin, kun lämpötila on alempi kuin +6C, eivätkä kitkarenkaat plussan sadekeleillä syö teitämmekään kuten nastarenkaat, mutta nyt ei ole vain aikaa tilata renkaidenvaihtoja. Jos keskiviikkona on lunta niin sitten pitää ajaa vähän hiljempaa. Loppuviikosta kuitenkin lämpenee +10 asteeseen.

Nastarenkailla en ole ajanut sitten 90-luvun loppupuolen lukuunottamatta jotain parin päivän sijaisautokeikkaa. Helsingissä ei ole montaa päivää, jolloin edes sellaisia tarvitsisi. Sen sijaan on mielettömästi päiviä, jolloin tiet ovat joko märät tai kuivat ja ainakin itse kun liikun päivittäin parkkitaloissa niin jonkun sijaisauton nastarenkaiden kuulalaakeriominaisuudet eivät oikein innostaneet. Sama fiilis on varsinkin mutkissa myöskin sulilla teillä. Lisäksi nastattomilla talvirenkailla ei ole niin paniikkia keväällä sen renkaidenvaihdon ajoituksen suhteen.

Renkaat vaihtuu sitten, kun todellista tarvetta esiintyy ja saan ajan tilattua. Luultavimmin joskus marraskuussa, koska joulukuussahan se ei ole oikein laillista enää kesärenkailla ajaa (kerran kun oli kesäiset kelit vielä joulukuun puoliväliin saakka, mietin sitä, että millaisella mielellä poliisit ovat siitä, ettei moottoripyörässäni ollut talvirenkaita).
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Slite kirjoitti:
Ajattelin hankkia ensi viikolla uudet talvikumit kun vanhoista Noksuista on sen verran nastoja irronnut. Lueskelin tuossa Tuulilasin ja TM:n testejä, ja siinä yhteydessä kiinnitin huomiota noihin esitettyihin listahintoihin. Voisikos joku selittää mitä tuo termi oikeasti tarkoittaa, kun ilmoitettu hinta tuntuu olevan aina niin kovin kaukana siitä hinnasta mitä rengasliikkeessä sitten pitää lopulta maksaa?

Esimerkki: työkaveri osti viime vuonna uudet renkaat. Lehdessä ilmoitettu listahinta lähes 250 euroa, eli neljältä renkaalta lähes 1000 euroa. No, kaupasta hän sitten sai ne renkaat noin 400 eurolla. Järjetön ero.

Eli mikä ompi listahinta-käsitteen semantiikka, ja voiko tavallinen kuluttaja tehdä sen perusteella minkäänlaista estimaattia siitä mitä niistä renkaista sitten pitäisi kaupassa maksaa?

Listahinta on käsittääkseni se hinta, jonka rengasliike antaa tuotteelleen. Eli periaatteessa sama kuin ohjevähittäismyyntihinta. Näin olen itseni antanut ymmärtää.

Eli jos tuttavasi on vaikkapa Nokian Renkailla töissä saa hän 60% alennusta kyseisen firman kumeista. Mutta kun tuo 60% lasketaan siitä Nokian Renkaiden antamasta listahinnasta ei alennettu hinta ole todellisuudessa kovinkaan maaginen verrattuna jonkin rengasliikkeen hintoihin verrattuna. Tietysti etu on luonnollisesti suurempi mitä kalliimmat renkaat ostaa.

Vertauksena kaverini, joka on nimeltä mainitsemattomassa rengastehtaassa töissä tilasi nastarenkaansa n. 450€:n hintaan. Minä taas joudun huomenna pulittamaan tuumakokoa pienemmistä, saman mallin kumeista hieman yli 500€. Sitä en muista saako kaverini renkaat rengastöineen ja alle laitettuina (epäilen ettei saa), mutta minun pakettiini kuuluu kaikki. Hintaeroa on hieman ,muttei mullistavasti.

Niin ja kyllä tänään vitutti huomata, että kaksi rengasta on aivan paljaita ja kaksi jopa hyvässä kunnossa. Edellinen omistaja ei ilmeisesti ole vaihtanut renkaiden paikkoja edestä taakse ollenkaan.
 

Särki

Jäsen
Kävin sitte vaihtamassa renkaat, ensimmäistä ja viimeistä kertaa joduin käyttämään auton omaa tunkkia ja vittu mitä temppuilua tuollaisten lelujen kanssa työskentely on! Tunkit taipuvat ja vaappuvat suuntaa jos toiseen ja niinhän siinä sittenkävi, kun viimeistä rengasta irrotin että tunkki luisti sementtilattiaa vasten ja auto tippui renkaan päälle. Irrotettava rengas jäi pystyyn ja auto lepäsi jarrulevy vanteessa kiinni. Renkaan yläreuna oli juuri lokasuojassa kiinni, mutta ei painanut mitään jälkeä lokasuojaan.
Aluvanteet olivat kyllä varsin lujasti tarrautuneet pyörän navan ympärille, joten pyöraa joutui heiluttamaan puolelta toiselle ennen kuin sen sai irti. Ja ei, heilutuksesta tunkki ei luiskahtanut vaan auto oli kauan yksikseen tunkin varassa kun etsin jotain työkalua jolla saisin pyörän irrotetuksi, kun tunkki luiskahti alta ja auto tippui vanteen päälle. Ja muttereiden irrotuskin olisi jäänyt tien päällä tekemättä, jos käytössä olisi ollut vain Opelin omat työkalut. Vittu mitä pelleilyä laittaa tuollaiset lelut auton mukaan!

Ja kuulinpa tällaisenkin selityksen kun porukoiden naapuri vaihtoi Focukseensa renkaita ja tuskaili hänkin huonon tunkin kanssa. Hän oli kysynyt Fordin huollossa kuinka näitä tunkkeja pitäisi käyttää jotta ne toimisivat suunnitellulla tavalla. Vastaus oli ollut että tunkkia ja avainta ei oltu edes suunniteltu "kausirenkaanvaihtoon" vaan tilapäiseen käyttöön jos hätä tulee! Hienoa juuri näin, "kausirenkaanvaihtoon" kannattaa hankkia kunnon tunkki ja työkalut jolla renkaat saa vaihdettua ilman auton hajottamista.
 

scholl

Jäsen
Särki kirjoitti:
Vastaus oli ollut että tunkkia ja avainta ei oltu edes suunniteltu "kausirenkaanvaihtoon" vaan tilapäiseen käyttöön jos hätä tulee!

Tuo on varmasti ihan totta ja fiksuakin. On niin pieni todennäköisyys, että hätä tien päällä tulisi, joten ei kannata autoon laittaa tilaa viemään ja painoa tuomaan mitään järeitä vehkeitä. Ajatella, jos joka autossa olisi vakiona se pistooli, millä pultit "porataan" auki ja kiinni renkaanvaihdossa.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Nykyään aika harva autoilija tietää missä ne renkaanvaihto välineet omassa ajokissa edes sijaitsee, tai vaikka tietää niin niitä ei osata käyttää.

Mukavan pikku taukojumpan saisi kun ajattelisi itsensä tilanteeseen, jossa x-merkkisestä uudehkosta ajoneuvosta pitäisi vaihtaa yksi rengas n, -20 pakkasesssa, keskellä korpea esim, Joensuun ja Kuhmon välillä. Vaihtuisko se omin avuin?

Samoin säälin suunnattomasti autojen alkuperäisillä renkaanvaihtotyökaluilla kausivaihtoja tekeviä henkilöitä.

Hallitunkki ja ristikkoavain ja homma toimii,,,
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
startin13 kirjoitti:
Hallitunkki ja ristikkoavain ja homma toimii,,,

Jos on hallitunkki niin varmasti löytyy ristikkoavainta kätevämpi vempain. Homma toimii paljon nopeammin nappia painamalla...
 

Veijari

Jäsen
startin13 kirjoitti:
Samoin säälin suunnattomasti autojen alkuperäisillä renkaanvaihtotyökaluilla kausivaihtoja tekeviä henkilöitä.

Sääli on sairautta.

Itse olen aina pärjännyt auton alkuperäisillä kaluilla renkaiden vaihdoista. Ei ole tarvinnut pää punaisena kiroilla.

Nykyään kun ajelen firman autolla, rengasliikkeen miehet hoitavat homman puolestani.

Säälin äärettömästi itse autonrenkaitaan vaihtavia ihmisiä. Miten viitsivätkin liata sormensa moisen homman kanssa. (hymiö)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
startin13 kirjoitti:
Samoin säälin suunnattomasti autojen alkuperäisillä renkaanvaihtotyökaluilla kausivaihtoja tekeviä henkilöitä.

Älä suotta sääli. Itse harrastin alkuperäiskaluilla renkaanvaihtoa aina viime vuoteen saakka, jolloin pääsin nauttimaan appiukkelin halli(?)tunkista ja kompurasta. Eipä tuohon urakkaan kyllä alkuperäisin apuvälineinkään tuntia koskaan mennyt, mutta parempi näin.
 

krobbe

Jäsen
Käyttöä on ollut

Muija vaihtoi eilen pihassa talvirenkaat autoonsa. Itse vien omani perjantaina rengasliikkeeseen vaihdettaviksi.

Jaan työt, itse johdan.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
startin13 kirjoitti:
Mukavan pikku taukojumpan saisi kun ajattelisi itsensä tilanteeseen, jossa x-merkkisestä uudehkosta ajoneuvosta pitäisi vaihtaa yksi rengas n, -20 pakkasesssa, keskellä korpea esim, Joensuun ja Kuhmon välillä. Vaihtuisko se omin avuin?

Onneksi siinä on Kajaani välillä. Ja Nurmes. Voi saada ihan ihmistenkin apua.

Aiheeseen liittyen sen verran että itselläni on ollut jo puolitoistaviikkoa talvikiekot auton alla. Eipähän tarvitse kuin vilkaista kalenteria niin tietää että kohta on pakkasta ja tiet jäässä. Vaikka syyskuun lopulla tarkenisi shortseissa niin tuppaa se talvi silti tulemaan Suomen korkeudelle. Ja vielä joka vuosi.

Vaihdoin muuten itse ne talvirenkaat autoon. Eipähän tarvinnut maksaa kellekään siitä, minkä voi tehdä itsekin.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Sniper kirjoitti:
Tästä tuli mieleen hassu ajatus, että saisikohan autoon lisävarusteena pientä paineilmasäiliötä liittimineen? Mikä olisi mukavampaa niin kausivaihdoissa, kuin tien päälläkin kun saisi vain liittää pulttiporan liittimeen ja antaa mennä. Samoin tunkki olisi varmaan helppo suunnitella paineilmaa hyväksikäyttäväksi ja ilmamäärä varsinkin olisi helppo tsekata itse aina samalla vakiomittarilla. Varsinkin SUV/maastoauto/paku -osastoilla voisi keksiä tarpeellisia käyttökohteita.

No, autoa kyllä pitäisi pitää käynnissä ainakin osan aikaa tunkinkin varassa ja se kyllä vaatisi jonkun turvavarusteen mikä lukitsee vaihteiston vapaalle tms.

Eikös noissa DTM-autoissa ole jotkin sisäänrakennetut tunkit? Jotenkin mulla tällainen mielikuva.

Kyllä tosiaan helpottaisi ainakin kompurakiinnitys/avaus. Miksei samalla jonkinlainen valaistus? Kerran sattui transportterista rengas puhkeamaan pimeälle, jäiselle tienpätkälle. Sattui vielä olemaan vettä siinä jään päällä. Kaveri antoi sytkärillä valoa, että saatiin pultit kohdalleen.
 

uljas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat, (HeKi-vainaa), Tinatuopit
Juupati juu. Hetken insipiraatiosta päätin käydä käsiksi joka syksyiseen/keväiseen renkulanvaihtoruljanssiin. Missään nimessä en olisi renkaita vielä aikoihin vaihtanut, mutta päivittäiset pitkät työmatkat ja huonot kesärenkaat pakottavat vaihtamaan nakit ennen ensilumia. Nythän tässä huomiseksi luvatun lumimyrskyn jälkeen lämpenee ja hyvät nastahippulani kuluvat alastomalla asvaltilla piloille (prkl..). Niin ja aivan hämmästyin itsekin kuinka vaivattomasti itse vaihto-operaatio sujuikaan. Ainoa huoletus ja ihmeen aihe oli kun huoltoasemat olivat sulkeneet uksensa jo iltayhdeksältä ja ilmaa ei tahtonut näinollen renkaisiinsa saada. Kaikki ilmavehkeet viety lukkojen taakse. Kuka nyt ilmaa kähveltäisi...
 

#61

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
startin13 kirjoitti:
Hallitunkki ja ristikkoavain ja homma toimii,,,

Näinhän se on.Itse kävin äsken vaihtamassa renkaat ja eihän siinä mennyt kuin reilu puolisen tuntia.Ihan järjetöntä maksaa 50€ jollekkin rengasliikkeelle puolen tunnin hommasta.
Tosimies tekee itse!
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
#61 kirjoitti:
Näinhän se on.Itse kävin äsken vaihtamassa renkaat ja eihän siinä mennyt kuin reilu puolisen tuntia.Ihan järjetöntä maksaa 50€ jollekkin rengasliikkeelle puolen tunnin hommasta.
Tosimies tekee itse!

10€ maksoi kauppakalenterin mukana tulleella kupongilla renkaiden vaihto Helsingin vannecenterissä. Mikäs siinä oli lämpösessä ihmetellessä kun kolme kaveria vaihtoivat renkaat alle 10 minuutissa ja pakkasivat kesäkumit autoon mukaan. Meikäläinen ei kyllä vaihda enään ikinä renkaita itse, varsinkaan aluvanteilla olevia kun en satu omistamaan momenttiavainta yms. tarpeellisia työkaluja ettei tule kiristeltyä liikaa tai siten, että renkaat ohittavat kuskin motarilla.
 

scholl

Jäsen
#61 kirjoitti:
Näinhän se on.Itse kävin äsken vaihtamassa renkaat ja eihän siinä mennyt kuin reilu puolisen tuntia.Ihan järjetöntä maksaa 50€ jollekkin rengasliikkeelle puolen tunnin hommasta.
Tosimies tekee itse!

Entä jos se menee vituilleen? Worst case voi olla ihan mahdollinen, kun lähtee tekemään ammattimiesten hommia. Silloin se ei enää sitten naurata yhtään. Liikenneturvallisuudenkin kannalta on hyvä, että renkaat vaihdetaan oikein ja sitä paitsi pitäähän laskea vielä se investointi laitteisiin, haalareihin, hanskoihin jne. Aivan samanlainen kysymys on se, että jotkut eivät suostu maksamaan pesuloille lakanoiden pesusta, mutta eivät samalla tule ajatelleeksi, että se mankelin osto, pesukoneen, kuivausrummun ja mankelin käyttö sekä kaikkeen tuohon käytetty aika maksaa myöskin.
 
Ei niitä helposti vituilleen saa, jos meikäkin osasi laittaa. Hiki tuli ja aikaa meni, kun mutterit oli ennestään mukavan kireällä ja niitä lähti lyhyelle avaimella punnertamaan auki.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Joo pitää tarkennella vielä, ainakin jo edesmenneen tyttöystäväni 206:ssa oli/on niin onnettomat renkaanvaihtotyökalut ettei niillä itkemättä koko sarjaa vaihtele.

Useinhan autossa on vielä aluvanteet kiinni erikokoisilla pulteilla/muttereilla/lukkopulteilla ja alkuperäiset renkaanvaihtotyökalut ovat joko rikki tai puutteelliset tai ne ei vaan yksinkertaisesti käy. Sitten vielä kun pudottelee autoa tunkilta jarrulevyjen/rumpujen varaan alkaa homma oikeasti vituttaa.

Onhan selvä että kyllä niillä omilla auton renkaanvaihtoon tarkoitetuilla työkaluillakin hommasta selviää muttei ukko kuin ukko. Vaatii taitoa ja maksimaalista asennetta.

Helpoin, muttei halvin tapa selvitä kausivaihdoista on mielestäni käyttää rengashotellia, ja haastavin toi edellämainittu. Muut tavat siltä väliltä on lastenleikkiä ja ameriikan nisua.

Aluvanteitten kanssa en oo juurikaan tuskaillut momenttien kanssa, ei ne irtoa kuin älyttömän huonolla tuurilla, tosin sekin riittää hengenlähtöön.
 

scholl

Jäsen
startin13 kirjoitti:
Helpoin, muttei halvin tapa selvitä kausivaihdoista on mielestäni käyttää rengashotellia, ja haastavin toi edellämainittu. Muut tavat siltä väliltä on lastenleikkiä ja ameriikan nisua.

En ole muuten koskaan tullut ajatelleeksi tuota rengashotelliratkaisua. Osittain sen vuoksi, koska usein on helpompaa aikataulullisesti, jos on mahdollista varata aika monesta vaihtoehtoisesta rengasliikkeestä. Muuten helposti voi mennä viikkojakin ennenkuin ajan saa. Eli systeemi on se, että meillä on omassa vuokratussa varastotilassa kaikki perheen renkaat (on siellä toki muutakin kuin renkaita), jonne sinne niitä sitten maasturilla kesäksi/talveksi kuskataan. Kun jokainen pyörä on pussissa niin se on semisiistiä puuhaa kuitenkin.

Paljonko rengashotellisysteemi maksaa per vuosi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös