Ei ole koskaan ollut vielä tunkille käyttöä. En tiedä edes onko autoissani koskaan ollut sellaista varusteena. Kerran meni rengas, kun lumisella kadulla lumen alla olikin kadunkulmassa sellainen ilmeisesti metallinen sadevesikaivon aukko. Se leikkasi renkaan sivusta rikki ja rengas tyhjeni saman tien, mutta onneksi samalla kadulla oli rengasliike, jonne ajoin auton ja sain uuden renkaan nopeasti alle.
Nyt on ihan turha lähteä vielä kiirehtimään renkaidenvaihdon suhteen. Okei kitkarenkaan pito alkaa olla kesärengasta parempi silloin, kun lämpötila on alempi kuin +6C, eivätkä kitkarenkaat plussan sadekeleillä syö teitämmekään kuten nastarenkaat, mutta nyt ei ole vain aikaa tilata renkaidenvaihtoja. Jos keskiviikkona on lunta niin sitten pitää ajaa vähän hiljempaa. Loppuviikosta kuitenkin lämpenee +10 asteeseen.
Nastarenkailla en ole ajanut sitten 90-luvun loppupuolen lukuunottamatta jotain parin päivän sijaisautokeikkaa. Helsingissä ei ole montaa päivää, jolloin edes sellaisia tarvitsisi. Sen sijaan on mielettömästi päiviä, jolloin tiet ovat joko märät tai kuivat ja ainakin itse kun liikun päivittäin parkkitaloissa niin jonkun sijaisauton nastarenkaiden kuulalaakeriominaisuudet eivät oikein innostaneet. Sama fiilis on varsinkin mutkissa myöskin sulilla teillä. Lisäksi nastattomilla talvirenkailla ei ole niin paniikkia keväällä sen renkaidenvaihdon ajoituksen suhteen.
Renkaat vaihtuu sitten, kun todellista tarvetta esiintyy ja saan ajan tilattua. Luultavimmin joskus marraskuussa, koska joulukuussahan se ei ole oikein laillista enää kesärenkailla ajaa (kerran kun oli kesäiset kelit vielä joulukuun puoliväliin saakka, mietin sitä, että millaisella mielellä poliisit ovat siitä, ettei moottoripyörässäni ollut talvirenkaita).