Viestin lähetti scholl
Ikävää, jos älynlahjasi ovat rajallisia, mutta kuten sanottua niin sanoisin, että itsevaihdetut tasapainottamattomat renkaat ovat turvallisuusriski johtuen siitä, että ihmisillä ei ole asianmukaisia vehkeitä himassa, millä työ tehdään.
No et sitten lukenut sitä mun aikaisempaa viestiä. Kyllähän mäkin käytän rengasliikkeen palveluita kun mä ostan uudet renkaat (vanteelle laitto, tasapainotus ja autoon laitto), mutta esim nyt keväällä mä vaihdan kesärenkaat itse kun ne on jo valmiiksi tasapainotettu(ilmanpaineet käyn tarkistamassa). Noista sun kommenteista paistaa, että sä et edes tiedä mistä oot keskustelemassa. Esim tasapainotus ja vanteelle laitto on tietenkin ammattilaisen hommia, koska se vaatii taitoa ja kokemusta ja ennenkaikkiea oikeat laitteet. Sen sijaan pelkkä renkaisen vaihto ei vaadi ammattilaista, koska ne on useasti eri vanteilla. Auto ylös pultit/mutterit auki, rengas pois, uusi tilalle, pultit/mutterit kiinni ja auto alas. Eihän varapyörän vaihtamisessakaan tarvita tasapainotuskonetta.
Olen samaa mieltä kuin Jape tasapainotuksen tarpeellisuudesta. Tosin en kyllä ymmärrä miksi Jape niin teki, sillä aikahan maksaa. Ajo kotiin ja renkaidenvaihto itse aiheuttaa melko suuren vaihtoehtoiskustannuksen, jonka jokainen on varmaan oppinut jo pienenä poikana ihan peruskansantaloustieteen oppitunnilla. Kun rengasjampat ovat tasapainottaneet renkaat niin laittavat ne alle alta millisekunnin ja asiakas voi samanaikaisesti lukea vaikkapa iltapäivälehteä jossakin lähistön kahvilassa ja nauttia kevään tulosta. Ihmettelen, jos 2000-luvulla vielä halutaan leikkiä härski hartikaista tai sörsselssöniä.
En edelleekään ole kiistänyt tasapainotuksen merkitystä. Hauskaa, että otit tuon vaihtoehtoiskustannuksen esiin, sillä se on yksi syy omatoimisuuteen renkaanvaihdossa. Jos mä lähden päivällä(jolloin nuo liikkeet on yleensä auki) töistä rengasliikkeeseen, niin mullä menee about tunti työaikaa hukkaan. Ei huvita hävitä tunnin liksaa ja vileä joutua maksamaan työstä jonka voi itsekin tehdä vapaa-aikana. Toinen syy on sitten täysin erilainen. Renkaanvaihto tms auton kanssa häärääminen on erittäin terapeuttista ja antoisaa vaihtelua softarin arkeen, saa tehdä käsillään muutakin kuin naputella näppistä.
Samoin jonkinlainen korrelaatio huonojen autojen ja liikenneturvallisuuden välillä on. Kolariturvallisuus, auton kunto, jarrut, turvatyynyt jne. eivät oikein rouskuautoissa ole kondiksessa ja silti teeseitsemiehet niillä ajavat. On provoa tai ei niin väitän, että jos ajotaidot ovat samalla tasolla niin paremmalla autolla ajavalla on suurempi todennäköisyys selvitä ääritilanteissa ilman, että kolahtaa kohtalokkaasti. Ja auton yleiseen kuntoon liittyy renkaat ja tasapainotus. Ja nimenomaan asiantuntevasti, eikä Esson baari tyyliin itse jurripäissään parkkipaikalla ilman sitä konetta, millä pultit kiristetään.
Sitä ei voi kiistää, etteikö meillä olisi vanhentunut autokanta, mikä osaltaa varmaan aiheuttaa kolareita. Toisaalta liiallinen luottamus erilaisiin ajamista helpottaviin laitteisiin ja turvavarusteisiin voi aiheuttaa vielä pahempaa jälkeä. Mun auto on varmaan sun kuvailema rouskuauto kun se on jo vanha ja olen sitä itse huoltanut(esim uusinut jarrut yms), mutta mulla nyt ei vaan ole laittaa 20-30 kiloeuroa uuteen autoon. Tän nykyisen auton käyttökustannukset on muuten helvetin pienet kun mä vertaan sitä uuden vastaavaan kustannuksiin(huollot rahoitus yms). Siitä mä olen tosin pitänyt kiinni, että renkaat ja jarrut on asioita, missa ei tehdä kompromisseja.
Sitten on ihan pakko yleisesti kysyä, että pitääkö kaikkeen tosiaan olla kone. <provo>Käyttäkää nyt hyvät ihmiset niitä käsiä muuhunkin kun punttien nostoon</provo> Nuo pulttipyssyt on varmaan käteviä tuommosessa rengasfirmassa, koska se nopeuttaa hommia. Toisaalta niillä pilataan aluvanteita kun kiristetään liiallisiin momentteihin. TM taisi testata noita rengaliikkeiden palveluita, eikä ne kovin hyviä arvosanoja saaneet.