Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 244 556
  • 1 534

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös tuo renkaan tasapainotus tehdä ainoastaan silloin kun kumi asennetaan vanteelle, vai olenko aivan väärässä? Joka tapauksessa renkaanvaihtoon en ryhdy ihan vielä, sillä parin päivän päästä on tarkoitus suhauttaa vielä Keski-Suomeen ja varjoisat kaarteet voivat olla petollisia. Itsetehty renkaanvaihto on myös loistava tekosyy siinä vaiheessa, kun vaimo alkaa kaivaa komerosta esiin kevätverhoja ja ikkunanpesuvälineitä.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Periferiassa satoi aamusella reilusti lunta, joten eipä ole vielä kiirettä renkaiden vaihtoon. Sulamisvesiä on myös vielä siihen malliin tiellä, että parempi odotella.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Aamulla vaihdoin renkaat tuossa parkkipaikalla. Juolahti mieleeni, ettei tule kovin usein tarkastettua renkaiden paineita - viimeksi syksyllä, kun vaihdoin talvitassut alle. Onko porukassa samanlaisia huithapeleita kuin minä? Samoin on tasapainotusten kanssa. Jos ei renkaat tärise kovassakaan vauhdissa, niin eipä niitä tasapainotukseen tule vietyä. Onko tarviskaan...
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti werther
Eikös tuo renkaan tasapainotus tehdä ainoastaan silloin kun kumi asennetaan vanteelle, vai olenko aivan väärässä?

Eikös renkaanvaihtopuljun velvollisuus ole tasapainottaa renkaat? Siis eikö vanne ole kuitenkin sellainen, joka ei pysy aivan vakiona. Jos olet osunut johonkin kuoppaan tai epätasaisuuteen ja vaikka vanne ei olisikaan mennyt aivan soikeaksi niin tasapainoon se kai vaikuttaa. Eli muutama gramma sinne tänne rengasliikkeiden hemmot sulle niitä painoja vanteisiin laittaa.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti scholl
Harvallahan on kotona se laite, millä renkaat tasapainotetaan tai pyssy, jolla pultit kiristetään. Kai jonkinlaista statistiikkaa on olemassa siitä, paljonko onnettomuuksia syntyy siitä, että ihmiset vaihtavat itse renkaita.

Vaihdan renkaat paikassa josta kompura ja pyssy löytyy. Kireyden tarkistan kuitenkin aina käsiavaimella.

Renkaiden vaihto mitään onnettomuuksia aiheuta. typerä väite.
Uusavutonta jos ei osaa renkaita vaihtaa.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Viestin lähetti scholl
Tuon voisit perustella

No, koitetaanpa.

Kai jonkinlaista statistiikkaa on olemassa siitä, paljonko onnettomuuksia syntyy siitä, että ihmiset vaihtavat itse renkaita. Olisi mielenkiintoista tietää, vaikka mittaus voi olla vaikeaa, koska teeseitsemiehet ajavat niin rouskuautoillakin, mitkä ovat varmasti liikenneturvallisuudelle vaarallisia.

Jos tuo ei ei ole provoa, niin voi vaan surkutella älyn lahjoja...
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Nyt on akuankkaprofiiliset kitkat vaihtuneet ihkuihin kesäpalloihin. On muuten melkoisen sliksit nuo kesäkumit, mutta kesästä on omien tietojeni mukaan tulossa kuiva, joten ei haittaa vaikka urat on matalia! Nyt tuntuu siltä kuin joku olisi ottanut sen kokolattiamaton pois siitä tienpinnasta.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Viestin lähetti scholl
Eikös renkaanvaihtopuljun velvollisuus ole tasapainottaa renkaat? Siis eikö vanne ole kuitenkin sellainen, joka ei pysy aivan vakiona. Jos olet osunut johonkin kuoppaan tai epätasaisuuteen ja vaikka vanne ei olisikaan mennyt aivan soikeaksi niin tasapainoon se kai vaikuttaa. Eli muutama gramma sinne tänne rengasliikkeiden hemmot sulle niitä painoja vanteisiin laittaa.
Renkaan tasapainoon vaikuttaa myös renkaan kuluminen. Jos esim. aurauskulmat ovat vituillaan ja rengas kuluu epätasaisesti, niin rengas saattaa mennä epätasapainoon. Toki nuo vanteiden tai auton alustan kolhut saattavat myös aiheuttaa epätasapainoa.

Kävin eilen tasapainottamassa kesärenkaat liikkeessä (makso 15€/sarja) ja tänään ajattelin vaihtaa ne alle. Oman kokemukseni mukaan renkaat kannattaa tasapainottaa keskim. 15000km välein, riippuen tietysti ajotyylistä. Meikäläisen kohdalla kesärenkaiden sopivaksi tasapainotusväliksi on muotoutunut joka toinen vuosi. Renkaiden tasapainotus tosiaan kannattaa, koska ajomukavuus paranee jos on esim. tärinöitä tietyissä nopeuksissa. Myös renkaiden kulutus vähenee ja muutenkin auton alustan osien (esim. nivelet) rasitus pienenee.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti mekabyte
No, koitetaanpa.

Kai jonkinlaista statistiikkaa on olemassa siitä, paljonko onnettomuuksia syntyy siitä, että ihmiset vaihtavat itse renkaita. Olisi mielenkiintoista tietää, vaikka mittaus voi olla vaikeaa, koska teeseitsemiehet ajavat niin rouskuautoillakin, mitkä ovat varmasti liikenneturvallisuudelle vaarallisia.

Jos tuo ei ei ole provoa, niin voi vaan surkutella älyn lahjoja...

Ikävää, jos älynlahjasi ovat rajallisia, mutta kuten sanottua niin sanoisin, että itsevaihdetut tasapainottamattomat renkaat ovat turvallisuusriski johtuen siitä, että ihmisillä ei ole asianmukaisia vehkeitä himassa, millä työ tehdään.
Tietysti voi tehdä niinkuin Jape:
Viestin lähetti Jape
Kävin eilen tasapainottamassa kesärenkaat liikkeessä (makso 15€/sarja) ja tänään ajattelin vaihtaa ne alle. Oman kokemukseni mukaan renkaat kannattaa tasapainottaa keskim. 15000km välein, riippuen tietysti ajotyylistä. Meikäläisen kohdalla kesärenkaiden sopivaksi tasapainotusväliksi on muotoutunut joka toinen vuosi. Renkaiden tasapainotus tosiaan kannattaa, koska ajomukavuus paranee jos on esim. tärinöitä tietyissä nopeuksissa. Myös renkaiden kulutus vähenee ja muutenkin auton alustan osien (esim. nivelet) rasitus pienenee.

Olen samaa mieltä kuin Jape tasapainotuksen tarpeellisuudesta. Tosin en kyllä ymmärrä miksi Jape niin teki, sillä aikahan maksaa. Ajo kotiin ja renkaidenvaihto itse aiheuttaa melko suuren vaihtoehtoiskustannuksen, jonka jokainen on varmaan oppinut jo pienenä poikana ihan peruskansantaloustieteen oppitunnilla. Kun rengasjampat ovat tasapainottaneet renkaat niin laittavat ne alle alta millisekunnin ja asiakas voi samanaikaisesti lukea vaikkapa iltapäivälehteä jossakin lähistön kahvilassa ja nauttia kevään tulosta. Ihmettelen, jos 2000-luvulla vielä halutaan leikkiä härski hartikaista tai sörsselssöniä.

En lähde surkuttelemaan älyäsi, vaikka rehellisyyden nimissä voi kyllä ihmetellä ihmisiä, jotka vaihtavat renkaat itse, vaikka rengasliikkeitä on olemassa. Samoin jonkinlainen korrelaatio huonojen autojen ja liikenneturvallisuuden välillä on. Kolariturvallisuus, auton kunto, jarrut, turvatyynyt jne. eivät oikein rouskuautoissa ole kondiksessa ja silti teeseitsemiehet niillä ajavat. On provoa tai ei niin väitän, että jos ajotaidot ovat samalla tasolla niin paremmalla autolla ajavalla on suurempi todennäköisyys selvitä ääritilanteissa ilman, että kolahtaa kohtalokkaasti. Ja auton yleiseen kuntoon liittyy renkaat ja tasapainotus. Ja nimenomaan asiantuntevasti, eikä Esson baari tyyliin itse jurripäissään parkkipaikalla ilman sitä konetta, millä pultit kiristetään.
 
Viimeksi muokattu:

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti scholl
En lähde surkuttelemaan älyäsi, vaikka rehellisyyden nimissä voi kyllä ihmetellä ihmisiä, jotka vaihtavat renkaat itse, vaikka rengasliikkeitä on olemassa.

Myönnä vaan, että et itse saa niitä renkaita sinne auton alle. Itse en ymmärrä minkä helvetin takia kannattaa maksaa jollekin ranelle siitä, että hän vaihtaa renkaat autoon kun se ei kummoinen homma olisi itsekään suorittaa. Ymmärän toki jos ei ole paikkaa jossa homman voisi suorittaa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Shejbal
minkä helvetin takia kannattaa maksaa jollekin ranelle siitä, että hän vaihtaa renkaat autoon

Niin ja vaikka se renkaiden vaihtaja olisi millainen "rane" hyvänsä, niin ihminen sekin kuitenkin on. Tarkoitan sitä, että tarkistakaa nyt hyvät ihmiset ITSE OMIN KÄSIN sen "ranen" jäljiltä, että varmasti jokaisessa vanteessa jokainen mutsku on kiristetty kunnolla. Ja vaikka ne olisi kiristettykin kunnolla, niin varsinkin aluvanteiden kiinnitys on tarkistettava kun niillä on ajettu n. 200 km - ei ole kivaa kenenkään kannalta jos auton pyörä lähtee omille teilleen vaikkapa moottoritiellä 130 km/t-vauhdissa.
Nimittäin viime kevään omakohtaisten kokemusten valossa näyttää siltä, että näitä huonosti kiristettyjen pyörien irtoamisia liikenteessä sattuu luvattoman paljon - itse siis vuosi sitten näihin aikoihin satuin kahden viikon aikana VIISI kertaa pääkaupunkiseudulla sellaiselle kolaripaikalle, jossa onnettomuuden oli aiheuttanut autosta irronnut pyörä. Kevään uusi muotitauti aluvanteiden yleistyessä?
 
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers,ManU,jääkiekko,Brittifutis
Kyllähän tuo renkaanvaihto alkaa olemaan öljymvaihdon ohella ainoita asioita mitä nyky autoihin pystyy tekemään siis miksi maksaa siitä kun sen voi tehdä itse. Tasapainotus on asia erikseen. Renkaan vaihdon tein tuossa eilen vaikka täällä savossa ollaan ja lunta vielä löytyy mutta kummiskin päivällä on tiet kuivat. Ja muuten empä ole vielä ikinä kuullut että joltain olisi rengas lähteny pois kun itse vaihtanut ne mutta taas liikkessä laitetuissa on ollut aina välillä jotain häikkää. Olisiko se kiire keväisin ja syksyisin syynä...
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Nahkaparturi
Onko porukassa samanlaisia huithapeleita kuin minä? Samoin on tasapainotusten kanssa. Jos ei renkaat tärise kovassakaan vauhdissa, niin eipä niitä tasapainotukseen tule vietyä. Onko tarviskaan...
Minä en ole huithapeli, vaihdan renkaat jos kukaan muu ei vaihda (yleensä ei) ja tarkistan ilmanpaineet ym pultit ja mutterit.
Mutta, pitääkö siis tasapainottaakin ?
Tuollaista en ole milloinkaan ymmärtänyt tehdä tai teetättää joten milloin pitää tasapainottaa ?

Terveisin koo
 

werther

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä se renkaanvaihto kannattaa ainakin joskus tehdä itse, ettei tarvitse ensimmäistä kertaa joutua asian eteen talvisena yönä pimeässä vaakasuoraan satavan rännän keskellä kun on kumi puhjennut, eikä ole hajuakaan edes siitä onko tunkki mukana, eikä missään näy valonpilkahdustakaan ja kännykässä ei ole ensimmäistäkään tolppaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti scholl
Ihmettelen, jos 2000-luvulla vielä halutaan leikkiä härski hartikaista tai sörsselssöniä.

Kolariturvallisuus, auton kunto, jarrut, turvatyynyt jne. eivät oikein rouskuautoissa ole kondiksessa ja silti teeseitsemiehet niillä ajavat.
Ei mieleesi tullut, että kaikilla ei välttämättä varaa ostaa edes uudehkoa autoa itselleen. Ja käsipelillä saa muuten pultit niin tiukkaan, ettet sinä niitä saisi auki ilman pst-kivääriä.

Omaan autooni vaihdan renkaat sitten kun yöpakkaset loppuvat ja jaksan. Kitkoissa on se hyvä puoli, ettei kiirettä ole. Tiedä sitten pitäisikö ajaa kesällä nuo kitkat loppuun ja ostaa uudet nastarenkaat talveksi.
 

hermosillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Iirot
Nämä täysin irrallisena tuosta schollin viestistä, jossa oli mielestäni ihan asiaa.

Viestin lähetti scholl
Samoin jonkinlainen korrelaatio huonojen autojen ja liikenneturvallisuuden välillä on.

Valitettavasti saman suuntainen kuin uusien autojen ja kasvaneiden ajonopeuksien välillä :(

Viestin lähetti scholl
Ja auton yleiseen kuntoon liittyy renkaat ja tasapainotus. Ja nimenomaan asiantuntevasti, eikä Esson baari tyyliin itse jurripäissään parkkipaikalla ilman sitä konetta, millä pultit kiristetään.

No Esson baarissahan ei varmasti mitään vikaa ole ;)
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Viestin lähetti scholl
rehellisyyden nimissä voi kyllä ihmetellä ihmisiä, jotka vaihtavat renkaat itse, vaikka rengasliikkeitä on olemassa.
Mulla on aina ollut sellainen periaate, että renkaat vaihdan itse. Rahasta tai ajankäytöstä se ei ole kiinni. Isälläni kävi kerran niin, että rengas irtosi kesken ajon, vaikka oli liikkeessä asennettu. En halua samaa sattuvan omalle kohdalleni. Lisäksi renkaan vaihtohan on ihan mukavaa puuhaa. Voipahan autolleen ainakin jotakin tehdä. Nykyautoille kun aika vähän enää voi. Ymmärrän toki autoilijoita, joilla ei ole sopivaa paikkaa vaihtaa renkaita. Meikäläisen talon edustalla on tasainen asfalttipiha ja lähimpään rengasliikkeeseen 4km, joten jo ajankäytöllisesti homma hoituu itse nopeammin.

Eikä minusta renkaan vaihto ole niinkään verrattavissa tee-se-itse -auton korjauksiin. Kyseessä on kuitenkin sen verran yksinkertainen toimenpide (ei kaikille), joka jokaisen tulisi osata. Koskaanhan ei voi tietää.. -> werther:n esimerkki.

Viestin lähetti koo
Mutta, pitääkö siis tasapainottaakin ?
Tuollaista en ole milloinkaan ymmärtänyt tehdä tai teetättää joten milloin pitää tasapainottaa ?
Kyllä ne kannattaa säännöllisesti tasapainottaa. Lue viestini tuolta ylempää..
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Viestin lähetti scholl
Ikävää, jos älynlahjasi ovat rajallisia, mutta kuten sanottua niin sanoisin, että itsevaihdetut tasapainottamattomat renkaat ovat turvallisuusriski johtuen siitä, että ihmisillä ei ole asianmukaisia vehkeitä himassa, millä työ tehdään.

No et sitten lukenut sitä mun aikaisempaa viestiä. Kyllähän mäkin käytän rengasliikkeen palveluita kun mä ostan uudet renkaat (vanteelle laitto, tasapainotus ja autoon laitto), mutta esim nyt keväällä mä vaihdan kesärenkaat itse kun ne on jo valmiiksi tasapainotettu(ilmanpaineet käyn tarkistamassa). Noista sun kommenteista paistaa, että sä et edes tiedä mistä oot keskustelemassa. Esim tasapainotus ja vanteelle laitto on tietenkin ammattilaisen hommia, koska se vaatii taitoa ja kokemusta ja ennenkaikkiea oikeat laitteet. Sen sijaan pelkkä renkaisen vaihto ei vaadi ammattilaista, koska ne on useasti eri vanteilla. Auto ylös pultit/mutterit auki, rengas pois, uusi tilalle, pultit/mutterit kiinni ja auto alas. Eihän varapyörän vaihtamisessakaan tarvita tasapainotuskonetta.

Olen samaa mieltä kuin Jape tasapainotuksen tarpeellisuudesta. Tosin en kyllä ymmärrä miksi Jape niin teki, sillä aikahan maksaa. Ajo kotiin ja renkaidenvaihto itse aiheuttaa melko suuren vaihtoehtoiskustannuksen, jonka jokainen on varmaan oppinut jo pienenä poikana ihan peruskansantaloustieteen oppitunnilla. Kun rengasjampat ovat tasapainottaneet renkaat niin laittavat ne alle alta millisekunnin ja asiakas voi samanaikaisesti lukea vaikkapa iltapäivälehteä jossakin lähistön kahvilassa ja nauttia kevään tulosta. Ihmettelen, jos 2000-luvulla vielä halutaan leikkiä härski hartikaista tai sörsselssöniä.

En edelleekään ole kiistänyt tasapainotuksen merkitystä. Hauskaa, että otit tuon vaihtoehtoiskustannuksen esiin, sillä se on yksi syy omatoimisuuteen renkaanvaihdossa. Jos mä lähden päivällä(jolloin nuo liikkeet on yleensä auki) töistä rengasliikkeeseen, niin mullä menee about tunti työaikaa hukkaan. Ei huvita hävitä tunnin liksaa ja vileä joutua maksamaan työstä jonka voi itsekin tehdä vapaa-aikana. Toinen syy on sitten täysin erilainen. Renkaanvaihto tms auton kanssa häärääminen on erittäin terapeuttista ja antoisaa vaihtelua softarin arkeen, saa tehdä käsillään muutakin kuin naputella näppistä.

Samoin jonkinlainen korrelaatio huonojen autojen ja liikenneturvallisuuden välillä on. Kolariturvallisuus, auton kunto, jarrut, turvatyynyt jne. eivät oikein rouskuautoissa ole kondiksessa ja silti teeseitsemiehet niillä ajavat. On provoa tai ei niin väitän, että jos ajotaidot ovat samalla tasolla niin paremmalla autolla ajavalla on suurempi todennäköisyys selvitä ääritilanteissa ilman, että kolahtaa kohtalokkaasti. Ja auton yleiseen kuntoon liittyy renkaat ja tasapainotus. Ja nimenomaan asiantuntevasti, eikä Esson baari tyyliin itse jurripäissään parkkipaikalla ilman sitä konetta, millä pultit kiristetään.

Sitä ei voi kiistää, etteikö meillä olisi vanhentunut autokanta, mikä osaltaa varmaan aiheuttaa kolareita. Toisaalta liiallinen luottamus erilaisiin ajamista helpottaviin laitteisiin ja turvavarusteisiin voi aiheuttaa vielä pahempaa jälkeä. Mun auto on varmaan sun kuvailema rouskuauto kun se on jo vanha ja olen sitä itse huoltanut(esim uusinut jarrut yms), mutta mulla nyt ei vaan ole laittaa 20-30 kiloeuroa uuteen autoon. Tän nykyisen auton käyttökustannukset on muuten helvetin pienet kun mä vertaan sitä uuden vastaavaan kustannuksiin(huollot rahoitus yms). Siitä mä olen tosin pitänyt kiinni, että renkaat ja jarrut on asioita, missa ei tehdä kompromisseja.

Sitten on ihan pakko yleisesti kysyä, että pitääkö kaikkeen tosiaan olla kone. <provo>Käyttäkää nyt hyvät ihmiset niitä käsiä muuhunkin kun punttien nostoon</provo> Nuo pulttipyssyt on varmaan käteviä tuommosessa rengasfirmassa, koska se nopeuttaa hommia. Toisaalta niillä pilataan aluvanteita kun kiristetään liiallisiin momentteihin. TM taisi testata noita rengaliikkeiden palveluita, eikä ne kovin hyviä arvosanoja saaneet.
 

JanJ

Jäsen
Tuli vaihdettua itse renkaat, kun opetin siskolle miten Xantiaan vaihdetaan kumi jos tienpäällä joskus tarvitsee. (tiedättehän, jouset yläasentoon ensin jne)

Tunkkia en tosin käyttänyt vaan pumppukärryjä. Vähän puupalkkeja oikeisiin paikkoihin alle ja koko höskä ilmaan.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eilen tuli vaihdettua. Samalla muutkin keväällä tehtävät pikkunäpräykset, eli käsin pesu, vahaus, imurointi ja lasien pesu sisältä.

Renkaiden vaihdon teen aina itse. Samalla tulee tarkistettua jarrupajojen, -levyjen, -putkien, vetonivelten ja niiden suojakumien kunto sekä pyöränlaakereiden välys. Näiden kohteiden ajoittainen tarkistus ja mahdollisten vikojen korjaus/korjauttaminen lisää ajamisen turvallisuutta ja ajonautintoa sekä säästää selvää rahaa. Tasapainotus on renkaille tarpeen vain, jos ajaessa ilmenee epätasapainosta johtuvaa tärinää. Nykyisillä renkailla se ei ole tarpeellista läheskään joka vuosi. Käytän renkaat tasapainotuksessa tarpeen mukaan jo silloin kun otan ne alta pois. Näin ne ovat käyttökuntoiset silloin kun niitä taas tarvitaan.

Vastoin Schollin käsityksiä rengasliikkeet eivät todellakaan ole mikään oikotie onneen. Uusia renkaita hankkiessani olen seurannut näiden toimintaa, ja kiireistä ym johtuen työskentelyssä on paljon puutteita ja virheitä. Vanteita vasten tulevat vastepinnat kannattaa ehdottomasti puhdistaa ja käsitellä CRC:llä tai vastaavalla ruostumista ehkäisevällä aineella. Sama käsittely vanteille. Pultit ja niiden reiät tulee ehdottomasti voidella. Näitä toimenpiteitä näkee rengasliikkeessä harvoin tehtävän. Ja lopuksi tärkein: pultteja ei pidä kiinnittää pulttikoneella. Kuiva pultti koneella kierrettynä on täyttä myrkkyä kierteille. Myös Predan mainitsema jälkikiristys on varsin tärkeä toimenpide, olipahan kyseessä alu- tai levyvanne.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Viestin lähetti koo
Minä en ole huithapeli, vaihdan renkaat jos kukaan muu ei vaihda (yleensä ei) ja tarkistan ilmanpaineet ym pultit ja mutterit.
Mutta, pitääkö siis tasapainottaakin ?
Tuollaista en ole milloinkaan ymmärtänyt tehdä tai teetättää joten milloin pitää tasapainottaa ?

Terveisin koo

Tämä on pääsyy siihen, että tietyin väliajoin kampea itseni renkaineni Tampereen Lielahteen oikein liikkeeseen. Luulisin, että painotuksella vaikutetaan kyllä renkaiden kulumiseen, ihme kyllä tasapainoon ajomukavuutena ja muuhun sellaiseen. Se kertokoon, joka tietääkin, tämä oli vain olettamus.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Taitaa olla niin, että sesonkiaikoina liikkeetkin turvatuvat sellaiseen tilapäiseen henkilökuntaa, joka ei koskaan aiemmin ole yhtään rengasta vaihtanut.
Ainakin eräs tuttu nuori oli viime syksynä renkaita vaihtamassa eikä kyllä ollut sitä ennen yhtään rengasta irrottanut.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti scholl
Itse eikä kukaan ainakaan oman perheen parista ole koskaan syyllistynyt renkaidenvaihtoon kotikonstein, mutta mieleen on noussut kysymys, että kuinka vaarallista liikenneturvallisuudelle on se, jos renkaat vaihtaa itse. Harvallahan on kotona se laite, millä renkaat tasapainotetaan tai pyssy, jolla pultit kiristetään. Kai jonkinlaista statistiikkaa on olemassa siitä, paljonko onnettomuuksia syntyy siitä, että ihmiset vaihtavat itse renkaita. Olisi mielenkiintoista tietää, vaikka mittaus voi olla vaikeaa, koska teeseitsemiehet ajavat niin rouskuautoillakin, mitkä ovat varmasti liikenneturvallisuudelle vaarallisia.

Buahhahhah. Voi jeesus mitä juttua.

Ei kukaan ole niin helvetin tauno että vaihtaa renkaat vanteelle itse ja aikoo niillä vielä ajella normaaaleja maantienopeuksia ilman tasapainotusta.

Kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka perseessä. Kaikilla ei ole varaa ostaa uutta autoa ja maksaa jollekin amisnilkille siitä, että se täräyttää 12b pulttipyssyllä pulteista jengat ja vääntää samalla aluvanteet vituralleen. Sitäpaitsi varsinkin aluvanteissa, tulee jälkikiristys suorittaa aina, noin 1000km jälkeen. Pitääkö sitäkin varten ajaa amisnilkille?

Itse vaihdan myrskylyhtyyni renkaat. Kerrostalon pihassa ja varusteena auton oma tunkki. Aikaa menee vartti ja työ on takuulla paremmin ja huolellisemmin tehty kuin väliaikaistyövoimaa käyttävisssa liikkeissä.

Säästöä tulee tunti ja 25 euroa. Silla saa jo kolme mäyräkoiraa ja iltapäivänokoset.


K
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Kovasti tänään yritin renkaita vaihtaa, mutta kun tunkki hajos (tai parikin). Onneks auto ei kovin pahasti kärsinyt. Taidanpa jättää työn ammattilaisille, kun tunkitkin loppui...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös