Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 245 871
  • 1 534

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
scholl kirjoitti:
Paljonko rengashotellisysteemi maksaa per vuosi?

Euromasterilla paketti maksaa 90 €. Sisältää renkaiden säilytyksen, pesun tasapainotuksen ja allepanon. Palvelukin on helvetin asialllista, ainakin Järvenpäässä.

Muuta en enää suostu harkitsemaankaan.

Edit.: Vuositasolla siis 180 €
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Soita Scholl vaikka Vianoriin niin eiköhän ne siellä tiedä, Hesarissa oli pari päivää sitte jotain juttua rengaiden omasta hotellista,,,Vuf Vuf eikun tutkimaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itselläni on auton huoltosopimuksessa renkaiden vaihto ja säilytys. Sen vaikutus huoltosopimuksen hintaan on 6€/kk, joten tuo mainittu 180/vuosi kuullostaa hevetin kalliilta.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Vakio kirjoitti:
Euromasterilla paketti maksaa 90 €. Sisältää renkaiden säilytyksen, pesun tasapainotuksen ja allepanon. Palvelukin on helvetin asialllista, ainakin Järvenpäässä.

Muuta en enää suostu harkitsemaankaan.

Edit.: Vuositasolla siis 180 €
Bandariksella Juvanmalmilla paketti maksaa 50 €, eli siis 100 € vuodessa. Tosin ei sisällä tasapainotusta, siitä joutuu maksamaan muistaakseni 6.60/rengas.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Vianorilla 99€ vuoden säilytyksineen, vaihtoineen, pesuineen, vakuutuksineen ja ties mine meikkauksineen. Sinne ajattelin viedä. Euromasterille en enää jaksaisi mennä, tuntuu olevan aina niin rasvamonttu-touhua.
 

scholl

Jäsen
Barnaby kirjoitti:
Vianorilla 99€ vuoden säilytyksineen, vaihtoineen, pesuineen, vakuutuksineen ja ties mine meikkauksineen. Sinne ajattelin viedä. Euromasterille en enää jaksaisi mennä, tuntuu olevan aina niin rasvamonttu-touhua.

Toi on halpa diili. Eikös renkaanvaihto tasapainotuksineen jo tule vuodessa maksamaan saman verran. Tosin en ole ihan varma, koska en ole koskaan maksanut renkaanvaihtoja rahalla, vaan ovat laskuttaneet.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ei vielä

Ajattelin päästellä kesäkumeilla vielä tovin. Täällä Mikkelissä sato tänään muutama sentti lunta, mutta isommat tiet ovat sulat (märät). Eilen aamulla oli pakkasta, mutta kuiva tie.

Renkaat pitäisi käydä ensin tasapainottamassa ja sitten vaihdan ne itse.
Kelien mukaan tässä toimin. Viikonlopuksi lupasi kymmentä lämpöastetta, joten tuskin tarvitsee lähipäivinä vaihtaa.
Sen verran ärsyttää tuo nastoilla ropistelu paljaalla asfaltilla, että pihtaan todellisen talven alkuun. Hyvillä kesärenkailla kyllä varovasti ajaen pärjää isommilla teillä, vaikka olisi vähän liukastakin.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Barnaby kirjoitti:
Vianorilla 99€ vuoden säilytyksineen, vaihtoineen, pesuineen, vakuutuksineen ja ties mine meikkauksineen. Sinne ajattelin viedä. Euromasterille en enää jaksaisi mennä, tuntuu olevan aina niin rasvamonttu-touhua.

Perskeles, mun täytyy tarkistaa, että puhuttiinko siellä Euromasterilla vuoden vai puolen vuoden paketista. Aika kalliilta nimittäin vaikuttaa toi kertomani Euromasterin hinta muihin verrattuna.
 

scholl

Jäsen
Ohmi kirjoitti:

Ei vaan lähettävät yhteislaskun sitten, kun olen tehnyt kaikki renkaanvaihdot. Muistaakseni. Ei se nyt tarkkaa ole. Jossain pikku pajassa jos on joskus renkaat vaihdettu niin joku on ne saattanut sitten maksaa renkaita hakiessakin. Ei tollaisia asioita voi tarkkaan muistaa. Se ei ole kuitenkaan kellään ihmisellä mikään päätehtävä muistaa, paljonko joku renkaanvaihto maksaa tai miten se teknisesti se laskutus tapahtuu. Pääasia, että ne tulee hoidettua.

Eli joku tilaa renkaanvaihdot ja mä ajan autoni silloin silloin, kun ne ajat on. Ja esim. lounaan jälkeen tai jonkun muun tauon jälkeen, noudan auton. En missään tapauksessa jää odottamaan paikan päälle, koska niiden haalarihemmojen kanssa en jaksa neuvotella ja kaikenlisäksi odotustilat ovat suoraan kaatopaikalta yleensä.
 

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Vakio kirjoitti:
Perskeles, mun täytyy tarkistaa, että puhuttiinko siellä Euromasterilla vuoden vai puolen vuoden paketista. Aika kalliilta nimittäin vaikuttaa toi kertomani Euromasterin hinta muihin verrattuna.
Ei pahus tulikohan laitettua väärin, ehkä tuo onkin vain se puoli vuotta. Ihmeellistä kun eivät pidä hintojaan netissä...
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
startin13 kirjoitti:
Onhan selvä että kyllä niillä omilla auton renkaanvaihtoon tarkoitetuilla työkaluillakin hommasta selviää muttei ukko kuin ukko. Vaatii taitoa ja maksimaalista asennetta.

No perskeles. Kyllä ainakin minä oman sakumanniautoni työkaluilla renkaat olen helposti muutamaan kertaan vaihtanut. Aikaa menee 20-30min. Eilen tosin uudet kumit hakiessani laitettiin ne alle ihan liikkeessä. Eipä olleet pahan hintaiset. Alta 4sadan €uron pääsin.

Tänään sitten vaihdoin papan Fiatiin talvirenkaat. Pappa kun siinä kunnossa on, että yksin ei siihen enää oikein pysty. Jännä, että kuitenkin autolla ajaa saa. Hallitunkilla ja Fiatin omalla avaimella hommat hoidin. Ja kyllä täytyy sanoa, että löysälle saa pultit jättää, mikäli irti lähtee puolen vuoden aikana. Ainakin minä sain itse keväällä kiristämiäni pultteja vääntää auki ihan tosissaan. Pultithan kannattaa kiristää aina vuoron perään vastakkaisilta puolilta. Ja jos ei omaan työhönsä usko, niin voi tarkistaa vielä ensimmäisen kiristyskerran jälkeen jokaisen pultin kiinnityksen.

Niin, ja tuohon renkaanvaihtoon meni n. tunti sisältäen ajomatkat n.20min, kahvittelut, auton ja tavaroiden penkomisen tallista. Eli itse renkaidenvaihto oli ohi noin tunnissa.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
scholl kirjoitti:
Entä jos se menee vituilleen? Worst case voi olla ihan mahdollinen, kun lähtee tekemään ammattimiesten hommia.

Usko jo sholl, ettei ne rengasliikkeiden kiireapulaiset todellakaan ole mitään "ammattimiehiä". Ne ovat jotain opiskelija jamppoja, jotka lisätienestien himoissaan työskentelevät kiireaikana rengasliikkeessä renkaiden vaihtajana.

Parhaimman vakuutuksen sille, että renkaat ovat omaan autoon asennettu oikein ja turvallisesti, saa sillä, että ne asentaa itse. Toki jos ei osaa (tai ei ole sopivaa paikkaa) niin asia on eri.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Shejbal kirjoitti:
Usko jo sholl, ettei ne rengasliikkeiden kiireapulaiset todellakaan ole mitään "ammattimiehiä". Ne ovat jotain opiskelija jamppoja, jotka lisätienestien himoissaan työskentelevät kiireaikana rengasliikkeessä renkaiden vaihtajana.

Vaimoni veli, joka siis ei koskaan aiemmin ollut renkaita vaihtanut, työskenteli edellisenä syksynä juuri tuollaisena kiireapulaisena rengasliikkeessä.
Parhaalla tahdollakaan en voi pitää häntä alan ammattimiehenä.
 

RtSn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Rengashotelli

Rengashotelli täällä Oulussa on - ainakin joihinkin paikkoihin verrattuna - suhteellisen halpa, sillä vaihtojen, säilytyksien, pesujen yms. mukavuuksien kera homma maksoi vuositasolla 100€.

Rengashotelli muutenkin on erittäin suositeltava säilytysvaihtoehto semmoisille ihmiselle, joilla ei ole asuntonsa varastoissa tilaa renkaille. Yleisimmät kerrostalo -ja rivitaloasuntojen varastotilat eivät monesti riitä renkaiden säilytykseen.
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eilen tuli täällä Tampereella ajeltua slikseillä, kun oli pakko. Ihan hyvin pärjäsi, kun ajoi rennosti ja ei kiilannut joka väliin sekä piti turvaväliä enemmän. Viikonlopuksi ja alkuviikoksi on lupailtu +10 astetta että katellaan sitten sunnuntaina jos ne renkaat vaihtaisi kun tietään ennusteita pidemmälle. Auton omilla työvälineillä on pärjätty tähänkin asti ja paikkana kerrostalon parkkipaikka. Ei se niin vaikeeta ole ja homma ohi alle tunnissa. Jos vielä pesee renkaat niin siihen sitten vierähtää aikaa enemmän.

Edit. Typo
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Testasin puhuinko paskaa.

Työn alla oli äsken äitini 850 Volvo. Takakontista Volvon rengasavain käteen, ja autotallin hyllystä erään omistuksessa olleeni Chevroletin saksitunkki käyttöön. 4 rengasta vaihtui tunnin tuherruksessa, joka sisälsi yhden yhdistetyn tupakointi ja työpuhelutauon välissä. Ei sinne Volvon keulan alle oikein siitä hallitunkkia saanut survottua, kun etuspoileri oli tiellä.

Tosin kesärenkaita ei pesty, eikä talvikumien rengaspaineita tarkistettu.Vielä.
Ilmeisesti suht keskiverto suoritus, koska ilmeisesti ne ketkä ei itse osaa noita renkaita vaihtaa ei juurikaan retostele tässä topicissa taidottomuudellaan.

Pienellä harjoittelulla ja oikeilla vehkeillä renkaat vaihtuu 40minuuttiin, eriasia onko sillä mitään merkitystä,,,,
 

scholl

Jäsen
startin13 kirjoitti:
Pienellä harjoittelulla ja oikeilla vehkeillä renkaat vaihtuu 40minuuttiin, eriasia onko sillä mitään merkitystä,,,,

Kai sillä jotain merkitystä on. Jo pelkkä ajatus ahertamisesta noin kauan tuollaisilla vehkeillä on uskomattoman vastenmielinen, kun vertaa siihen, että maksaa pikkaisen siitä, että joku vaihtaa ne muutamassa minuutissa.

Joka tapauksessa renkaidenvaihdoille ei nyt ollut tarvetta. Katsoin juuri ikkunasta, että ulkona on aivan kuivat tiet ja huomenna lämpenee. Pelkäsin jo, että joutuisin tänään ajamaan kakkosautolla, mutta mitä vielä. Tuollahan pärjää vaikka moottoripyörällä.
 

Veijari

Jäsen
startin13 kirjoitti:
Pienellä harjoittelulla ja oikeilla vehkeillä renkaat vaihtuu 40minuuttiin, eriasia onko sillä mitään merkitystä,,,,

Eikä tarvitse edes harjoitella. Jos hien haluaa pintaan niin neljä rengasta vaihtuu 20 minuutissa. :)
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
startin13 kirjoitti:
Testasin puhuinko paskaa.

Työn alla oli äsken äitini 850 Volvo. Takakontista Volvon rengasavain käteen, ja autotallin hyllystä erään omistuksessa olleeni Chevroletin saksitunkki käyttöön. 4 rengasta vaihtui tunnin tuherruksessa, joka sisälsi yhden yhdistetyn tupakointi ja työpuhelutauon välissä. Ei sinne Volvon keulan alle oikein siitä hallitunkkia saanut survottua, kun etuspoileri oli tiellä.

Tuskin sitä hallitunkkia kannattaakaan siitä auton edestä sinne alle tunkea. Hyvällä hallitunkilla saat kerralla nostettua molemmat saman puolen renkaat ilmaan.

Itse vaihdatin eilen talvirenkaat alle. Oli tiistaina sen verran "mukavaa" luistella 10 km matka. Muuten olisin itse vaihtanut, mutta sain uuden kumit laitettavaksi maanantaina ja vannetyöt olivat valmiina vasta eilen illalla. Jotenkin ei kiinnostanut tuo renkaidenvaihto pimeässä, lumisateessa ja ilman kunnon tunkkia.

Eilen kun menin hakemaan niitä renkaita, niin kysyin josko voisivat vaihtaa saman tien alle, kun hallissakaan ei näyttänyt olevan muita asiakkaita ja asentajiakin oli paikalla 5 kpl. Eivät kuulemma tee klo 17 jälkeen asennustöitä (kello oli 17.13). Jäivät kuitenkin tekemään muita hommia eli eivät olleet vielä varsinaisesti sulkemassakaan. Noh, ei siinä sitten mitään, jos helppo raha ei kelpaa. Ajoin 200 metriä ja kävin vaihdattamassa renkaat viereisessä liikkeessä. Aikaa taisi mennä reilu viisi minuuttia. Eipähän tarvitse enää käydä asioimassa tuossa ensimmäisessä liikkeessä.
 

Staind

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Shejbal kirjoitti:
Usko jo sholl, ettei ne rengasliikkeiden kiireapulaiset todellakaan ole mitään "ammattimiehiä". Ne ovat jotain opiskelija jamppoja, jotka lisätienestien himoissaan työskentelevät kiireaikana rengasliikkeessä renkaiden vaihtajana.
\o_ odotan kyllä inttiin lähtöä, mutta melkein.

Shejbal kirjoitti:
Parhaimman vakuutuksen sille, että renkaat ovat omaan autoon asennettu oikein ja turvallisesti, saa sillä, että ne asentaa itse. Toki jos ei osaa (tai ei ole sopivaa paikkaa) niin asia on eri.
Näin on, ehdottomasti! Vuokratyöläiset ovat pahimmassa tapauksessa juuri niitä hihhuleita joita paheksuen katsotte ulkona liikkuessanne, miettikääpä sellainen vaihtamaan renkaanne. Kun eivät muualta saa työtä niin työnvälitysfirmojen kautta jonnekin vähän ruuvailemaan... siellä kun ei niin tarkkaan katsota ketä laitetaan ja minne.

nimim. toista sesonkia vianorilla
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Staind kirjoitti:
Näin on, ehdottomasti! Vuokratyöläiset ovat pahimmassa tapauksessa juuri niitä hihhuleita joita paheksuen katsotte ulkona liikkuessanne, miettikääpä sellainen vaihtamaan renkaanne. Kun eivät muualta saa työtä niin työnvälitysfirmojen kautta jonnekin vähän ruuvailemaan... siellä kun ei niin tarkkaan katsota ketä laitetaan ja minne.

nimim. toista sesonkia vianorilla

Niin, tuli tuossa edellisessä viestissä käyttettyä sellaisia sanamuotoja, että arvasin jonkun käsittävän väärin.

Ei minulla näitä kiireapulaisia mitään vastaan ole ja on hyvä aisia heille, että he saavat tällä tavalla tienestejä hankittua. Mutta sen takia ei rankaita kannata rengasliikkeessä vaihtaa, ettäkö ne olisivat muka jonkin "ammattimiehen" vaihtamat ja täten ihan helvetisti turvallisemmat kuin itse vaihdetut.
 

Staind

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Shejbal kirjoitti:
Niin, tuli tuossa edellisessä viestissä käyttettyä sellaisia sanamuotoja, että arvasin jonkun käsittävän väärin.
No johan on ympyrät nyt sekaisin. Mä mitään väärin käsittänyt, olin 110% samaa mieltä! Kiireapulaisia tulee ja pitää välttää, ei osa niistä oikeasti osaa mitään. Siis ihan oikeasti. Ja ei, edelleenkään ei kannata luottaa näihin "ammattimiehiin". Tämä(kään) viesti ei valitettavasti kaipaa hymiöitä.

edit: sanotaanpa näin, että jos firmassa on 8 vuokratyöläistä (kiireapulainen=sesonkityöläinen on eri asia), näistä 3 on täysiä huteja, jotka pitäisi lähettää takaisin ja kouluttaa uusia tilalle. Tälle valitettavasti ei löydy aikaa, joten näillä mennään.
 
Viimeksi muokattu:

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
startin13 kirjoitti:
Samoin säälin suunnattomasti autojen alkuperäisillä renkaanvaihtotyökaluilla kausivaihtoja tekeviä henkilöitä.

Joo, kyllähän tuossa pieni kyrpä meinasi otsaan kasvaa, kun kaivoin päivitetyn Korollan renkaanvaihto-välineistön ensi kertaa esiin. Tunkkihan on itsessään ihan samanlainen millä aina olen renkaat vaihtanut, eli ei hallitunkki, vaan se vanhan liiton veivattava, missä hahlo sovitetaan niiden kolosten väliin.

Tästä tunkista puuttui kuitenkin se veivi. No, ensin käsipelillä pyörittelemään sitä niin pitkälle kuin pystyi. Sitten kun käsivoimat loppui, taltta väliin ja kampeamaan puoli kierrosta kerrallaan. Juu, tuli hiki ja ranteita pakottaa enemmän kuin yläaste-aikoina ikinä.

Aikaa kului melkein tunti, mutta homma hoitui, eikä tarvitse pelätä että renkaat lentelevät ajossa, niinkuin rengasliikkeiden työharjoittelija-amisten duunin jälkeen.

Lähdössä muuten ensimmäinen talvi kitkoilla, eikä ne kovin ruusuista kuvaa antaneet mukulakivillä ja jäällä. Nooh, katsellaan tuleeko Pohjolan kanssa asioitua..
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
tuuski kirjoitti:
Lähdössä muuten ensimmäinen talvi kitkoilla, eikä ne kovin ruusuista kuvaa antaneet mukulakivillä ja jäällä. Nooh, katsellaan tuleeko Pohjolan kanssa asioitua..

Mulla lähdössä kolmas. Ikinä en tule enää nastarenkaita hankkimaan, sikäli ylivertaiset nuo kitkakumit ovat. Jäällä ne ei pidä, mutta se ei tee ongelmaa kun tiedostaa asian, ja ajaa sen mukaan niinä kolmena päivänä vuodesta kun tienpinta on oikeasti jäässä. Lumella ja paljaalla asfaltilla kitkarengas pitää jopa paremmin kuin nastarengas, kitkat ovat erittäin hiljaiset eikä niiden ylivertaista turvallisuutta aikaisempien allelaittoaikojen ja myöhäisempien poisottojen myötä sovi kiistää. Mutta kukin tietysti tavallaan, jonkinlaisen haittaveron tosin nastarengas ansaitsisi, on meinaan eri vittumaista saada toukokuussa edellä menevästä autosta nasta tuulilasiin.

Jos kamat on kunnossa niin mielestäni renkaiden vaihto on lähinnä ihan kohtuumukavaa hyötyliikuntaa. Puolen tunnin homma ja taas säästyi pitkä penni asuntolainaa varten. Ja tämä puhe siitä, että kukas ne sitten tasapainottaa on ihan joutavaa. Eiköhän ne renkaat tasapainoteta silloin kun ne uutena vedetään vanteille ja silloin jos vaimo sattuu kolhimaan vanteet kanttikiviin. Mutta siltäkin voi välttyä kun hommaa gummit joissa on tarpeeksi profiilia. Paineilmaa saa huoltoasemilta maksutta. Ja itseensä voi mennä jos ei osaa autonrenkaiden ilmanpaineita tarkistaa, silloin saattaa aiheuttaa ongelmia muutkin tekniset laitteet kuten kuulakärkikynä ja juustohöylä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös