Mainos

Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 254 997
  • 1 554

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Tuossa viikkoa ennen pääsiäsistä ihmettelin autostani kiihdytyksissä ja moottorijarrutuksissa kuuluvaa ylimääräistä ääntä, joka sitten pikkuhiljaa paheni ja alkoipa rattiinkin ilmestyä tärinää ajoittain.

Hanun diagnoosi oli, että tekevätpä sakemannit paskoja vetoniveliä, kun hajosi heti 458 000 km:n jälkeen. Kävipä sitten ilmi, että käyttämäni pikkukorjaamon omistaja ja ainoa työntekijä oli lomamatkalla Bankokissa (vaimokkeen kanssa, älkää kuvitelko likaisia).

Emännällä oli onneksi rauhallisempi rupeama töissään, niin en sitten kilpailevaa korjaamoa ruvennut edes hakemaan, pärjattiin yhdelläkin autolla. Parina päivänä julkista liikennetä jouduin tukemaan, mutta olihan tuo vaihteeksi ihan mukava töistä tullessa poiketa O'Connelssin kautta.

Maanantaina sitten tämä virtuoosi töihinsä palasi ja käväisin sitteen valittamassa autoni vaivoja. Potilaan tutkittuaan totesi, ettei hätä ole tämän näköinen: toisen etupyörän pultit ovat löystyneet. Kiristettiin ja sivuäänet loppuivat siihen, tai eivät ihan, nopeusmittarin vaijeri ääntelee edelleenkin, mutta siihen auttaa radion kääntäminen kovemmalle.

Alkutalvesta vaihdetut kitkat alla on, kyseiseltä kaverilta ostetut. Muistelimme vaihtotilannetta ja eikös sen vaihdon silloin tehnytkin paikallisesta ammattikoulusta työharjoittelussa ollut kloppi.

Vitutti oma tyhmyys, toisaalta tämän huoltokerran hinta oli 0€, joka oli melko paljon vähemmän kuin mitä kuluiksi arvioin. Siltä osin siis voisi olla asiaa jopa onnellisuusketjuun.

Tämän kokemuksen perusteella suunnattomasti ihmettelen, kunka jollakin voi pyörä pudota ajossa alta. Kyllä ainakin tuossa ilmeni jo löystymisvaiheessa sen verran ylimääräisiä tärinöitä ja ääntelyä, että jopa minäkin tajusin jonkin olevan vialla.

Niistä pulttipyssyistä muuten kyllä löytyy kiristysmomentin säätö. Asiallisessa rengasliikkeessä vaikkapa niille aluvanteille tehdään varmasti vähemmän pahaa kuin käsikopelolla oikeaa momenttia haettaessa.

Itse hoidatan renkaanvaihdot tästä kokemuksesta huolimatta edelleenkin samaisella kaverilla, kitkoilla kun ajelen, niin hoituu kivuttomasti öljynvaihtojen tai muiden huoltojen yhteydessä kun ei ole niin päivän päälle. Jos talvi pääsee yllättämään, niin voin kyllä vaihtaa itsekkin. Firman autohallissa saa koko auton kätevästi trukilla ilmaan.

Nyt on vaihtopäiväksi sovittu 19.4., samalla kaveri huoltaa auton muutenkin ja käy kerjäämässä leimaa rekisteriotteeseen.

Ehkäpä kuitenkin jatkossa tulee pulttien kiristystä tarkastettua, tai sitten ei.

Turvallisia kilometrejä kaikille.

t. hanu
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Maanantaina ruuvasin alut alle ihan itse mutta nyt kun olen lukenut täältä schollin hyviä vinkkejä niin taidankin laittaa talvinakit takaisin alle ja ajella suosiolla rengasliikkeeseen. On se kyllä kumma kuinka siellä liikkeessä osataan laittaa ne vielä paremmin alle kun mitä itse laitan. Kuitenkin käytin hommassa momenttivaintakin...

Täytyy myöntää, että en vaan osaa! Itse asiassa veljelle laitettiin liikkeessä talvivanteet samalla alle kun osti sieltä uudet talvirenkaat tässä pari kuukautta sitten. No tuossa jonkinaikaa sitten mallattiin kesäaluja siihen alle niin voi perkele kuinka kireelle olivat laittaneet ne vanteet kiinni. Pikkuveli joutui jalalla painamaan auki vaikka vartta avaimessa oli noin 60cm, momentin oli pakko olla noin 300nm tai jopa enemmän. Että se siitä asiantuntemuksesta.

Samanlaisen ketjun voisi oikeastaan avata myös autojen merkkihuoltopalveluista mutta jätetään se nyt tekemättä, pari kertaa olen länsiautosta saanut sellaista palvelua, että sinne en vie autoani enää ikinä. Tosin hyvittivät ihan kivasti noista virheistä kunnon huutamisen jälkeen. Mutta henkilökohtaiset kokemukset ovat antaneet todella huonon kuvan merkkihuolloista.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Nostetaas taas ylös,
itse ajattelin tänään vaihtaa nastat alle. Syihin voi laittaa aikaiset aamulähdöt (klo 6.00-6.30) ja ensi viikon pakkaset sekä lumikuurot.

Ei taida nyt sunnuntaina olla mitkään rengasliikkeet auki? Täytyy käyttää raakaa suomalaista miesvoimaa ja antaa hien virrata. Ja friikata menivätkö ne varmasti hyvin, tää tuntuu hiukan heiluvan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei siinä mikään hiki tule. Vartti, ja homma on hoidettu. Ok, appiukon kompuraa käytin, mutta silti.
 
sampio kirjoitti:
Ei siinä mikään hiki tule. Vartti, ja homma on hoidettu. Ok, appiukon kompuraa käytin, mutta silti.


No ei kai siinä nyt voi tullakaan hiki, jos appiukon kompura vaihtoi renkaat ja sinä katsoit vierestä?
 

Andrei

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaihdoin äsken talvinakit alle tuossa pihassa, kyllähän siinä joku reilu tunti taisi mennä kun joutui renkaita raahaamaan varastosta ja pistinpä vielä väärän renkaankin vasemmalle eteen ;).
No kahvi maistui urakan jälkeen sitä paremmalta :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ohmi kirjoitti:
No ei kai siinä nyt voi tullakaan hiki, jos appiukon kompura vaihtoi renkaat ja sinä katsoit vierestä?
Hah, odotin tätä. Itse olisin tarttunut samaan jonkun toisen kirjoituksessa, sen verran erikoiselta tuo "appiukon kompura" näytti valmiissa viestissä. No, joka tapauksessa kyseessä oli siis sellainen paineilmahässäkkä ja tunkkina muu kuin auton mukana kulkeva rihvelo. Varsin joutuisa toimitus kaikkiaan.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ajattelin hankkia ensi viikolla uudet talvikumit kun vanhoista Noksuista on sen verran nastoja irronnut. Lueskelin tuossa Tuulilasin ja TM:n testejä, ja siinä yhteydessä kiinnitin huomiota noihin esitettyihin listahintoihin. Voisikos joku selittää mitä tuo termi oikeasti tarkoittaa, kun ilmoitettu hinta tuntuu olevan aina niin kovin kaukana siitä hinnasta mitä rengasliikkeessä sitten pitää lopulta maksaa?

Esimerkki: työkaveri osti viime vuonna uudet renkaat. Lehdessä ilmoitettu listahinta lähes 250 euroa, eli neljältä renkaalta lähes 1000 euroa. No, kaupasta hän sitten sai ne renkaat noin 400 eurolla. Järjetön ero.

Eli mikä ompi listahinta-käsitteen semantiikka, ja voiko tavallinen kuluttaja tehdä sen perusteella minkäänlaista estimaattia siitä mitä niistä renkaista sitten pitäisi kaupassa maksaa?

[EDIT: Niin, ja jos jollain on tiedossa jonkin rengasliikkeen webasivut joissa olisi kohtalaisen kattava hinnasto näkyvillä, niin linkki olisi kiva. Voisi sitten käyttää jonkinlaisena referenssinä tutkiessa että millä tasolla hinnat pyörivät]
 
Viimeksi muokattu:

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
Faijaa autoin tänään talvigummien vaihdossa. Ei kestänyt kovinkaan kauaa - parinkymmenen minuutin juttu taisi olla. Tiimi toimi ja tunkkikin pelitti hienosti.

Niin ja edittiä heti kaupan päälle: Nastarenkaat meni alle.
 

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Kyllähän tänään tuli renkaat vaihdettua. Tunnin verran operaatioon meni, sisältäen vanteiden pesun. Ensimmäinen kerta kun sai sisällä tehdä renkaiden vaihdon! Hyvä syy käydä sunnuntaina työpaikalla...
 

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tosiaan alkava viikko näyttää suht kylmältä koko maassa, mutta jos ennustuksiin on vähänkin uskomista, niin viikon kuluttua menee taas perus syksyksi ja plussaa puskee. Ensi viikolla voisi kuitenkin harkita rengasrulianssin alkamista. Jos vaan yhteen autoon vaihtaa, niin ei siinä kauaa mene viikonlopusta.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Kai sitä ensi viikolla täytyy, ettei mene paniikkihommiksi liikenteessä. Nyt täytyy sanoa, että isän kompura nousee todennäköisesti arvoon arvaamattomaan. Varikkotoimenpiteistä poistuu se perinteinen hiki osittain, ei onneksi kokonaan. Saa niitä renkaita varaston yläkerrasta kantaessa/kautta kesärenkaita sinne viedessä vielä sen hien pintaan.

Renkaidenvaihto ilman hikeä on kuin leipä ilman voita.
 

Wewe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK& Teemu Laakso
smasa kirjoitti:
Faijaa autoin tänään talvigummien vaihdossa.
Taitaa olla mulla myös aika jeesata faijaa nastarenkaiden kanssa, yhteistyö kun sujuu aina ongelmitta ;) Mullakin aikaisia lähtöjä kun työt alkavat 05.50.

Wewe
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Tommy kirjoitti:
Nostetaas taas ylös,
itse ajattelin tänään vaihtaa nastat alle. Syihin voi laittaa aikaiset aamulähdöt (klo 6.00-6.30) ja ensi viikon pakkaset sekä lumikuurot.

Ei taida nyt sunnuntaina olla mitkään rengasliikkeet auki? Täytyy käyttää raakaa suomalaista miesvoimaa ja antaa hien virrata. Ja friikata menivätkö ne varmasti hyvin, tää tuntuu hiukan heiluvan.

Tjaa, meilläpäin on ainakin sen vertta kylmä jo ettei tuo hiki päässyt paljoa päälle puskemaan. 30 min ja homma selvä. Tosin jo 80-lukulainen japski auttaa asiaa, kun ei tartte olla kuunaamassa joka saatanan paikkaa pers pystyssä:)

Tunkille oli juu käyttöä ja vanhat klemmit joutaa vaikka keinun renkaiks, näytti sen verran olevan kulutuspintaa "jäljellä". Hallitunkki on kuul!
 

Staind

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muutaman kerran on hallitunkin kanssa tullut jo heiluttua, onneksi nosturilla saa suurimman osan autoista ylös. Renkaita onkin sitten vaihdettu urakalla. Tänään taas täysi päivä ja polvet huutaa leipää.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Syksyn 2005 kuminvaihto suoritettu.

Isukki vaihtoi koska välttämättä tahtoi. Autoin toki sen mitä pystyin. Itse olen kuitenkin täydellinen käsi autoihin liittyvissä vähänkin teknisissä asioissa ja olisin vienyt ne liikkeeseen vaihdettavaksi. Mutta vaihdettu on ja sillä sipuli. Aamuajoa kun tulee harrastettua, niin parempi, että tämä homma on tehty.
 

Veijari

Jäsen
Aika monella näytti vielä kesärenkaat olevan alla tänä aamuna, mutta tänään varmasti on rengasliikkeissä hulinaa. Itse en vielä jaksa mennä vaihtamaan, aamulla kun oli tiekin täysin kuiva. Ehkä kuitenkin tämän viikon aikana ellei sitten loppuviikosta ala taas ilmat lämpenemään.

Kattellaan.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Veijari kirjoitti:
Ehkä kuitenkin tämän viikon aikana ellei sitten loppuviikosta ala taas ilmat lämpenemään.

Perjantaiksi on luvattu Tampereelle +11... ja ti-ke välisenä yönä tulee lunta jonninverran.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Nyt on alla aivan brännärit TM:n ja Tuulilasin tuoreet testivoittajat Michelin X-Ice Northit.

Autossa tottakai mukana kopiot TM:n ja Tuulilasin jutuista jos homot alkaa mussuttamaan "mutku Hakkapeliitta4 mutku"
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ei nyt sentään vielä. Pari päivää tässä on kylmempää ja sitten lämpiää taas. Jos tulee lunta, niin sitten mennään bussilla. Renkaat vaihdetaan, sitten kun ne vaihdetaan, hallitunkin ja kompuran voimin. Vartin verran tuo taitaa yleensä kestää ja hiki tulee, jos hallissa on liian lämmin.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Ei ole vaihdettu ja aamun kelin nähtyä ei välttämättä tarvitsisi vieläkään vaihtaa. Aika kuitenkin varattu tänään alan liikkeestä ja samahan nuo onjo alle laittaa, pakkasta luvattu kuitenkin lähes koko viikolle. Itsekin saisi vaihdettua, mutta liikkeen etuina on että ei tarvitse taiteilla auton omalla tunkilla, saa puhdistettua vanhat renkaat ja tasapainotus tulee tehtyä samalla kertaa. Tänä talvena alle menee nastarenkaat, koska sellaiset sain autokaupoissa mukaan. Muuten käyttäisin mieluummin kitkoja.
 
Aamulla ajoin ystävällishenkiseen rengasliikkeeseen, jossa oli kaiken näköisiä paineilmahärpöttimiä, joilla pultit saivat kyytiä ja rengaspaineet tarkistettua. Aikaakin meni lähes yhtä vähän kuin F1:ssä, kun touhukkaita haalariasuisia kavereita touhusi yksi per rengas. Tuota terhakkaa tapahtumaa seuratessa tulin lähes onnelliseksi.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Tuli tuossa Korolla päivitettyä uudempaan ja tässä ollaan nyt vähän kahden vaiheilla, pitäisikö talvigummit jo alle heittää, ettei heti tarvitse Pohjolan kanssa olla tekemisissä. Kai se pitää kolikolla heittää.

Loppuviikosta tosiaan lämpenee, mutta ensi viikon alustahan ei taas tiedä. Perjantaina Viroon ja sunnuntaina takaisin, maanantaille luvataan tietysti pääkallokeliä ja tuuskilla kesärenkaat alla. Voi olla että sunnuntaina hikoiluttaa muutenkin ihan tarpeeksi, renkaiden vaihtoa ei siihen väliin tarvittaisi millään.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Nastaa olla nastat alla

Niin, itse olen sitä mieltä, että astetta fiksumpi jannu ajaa itsenikaltaisen kiistattoman moniala-asiantuntijan tavoin jo talvirenkailla.

Ja nimenomaan nastallisilla. Kitkarenkaat ovat kermaperseiden juttuja!

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aikaisemmin tuossa vaihtelin talvirenkaat alle. Tunnin verran meni aikaa ja siihen sisältyi renkaitten pesu ja niitten rahtaaminen sisätiloihin.

Hallitunkista on kyllä apua kun nuo renkaat itse vaihtelee.

Kitkat on täällä "landella" aivan hyödyttömät, siispä vanhat nastarenkaat menivät vielä yhdeksi talveksi alle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös