Tuossa viikkoa ennen pääsiäsistä ihmettelin autostani kiihdytyksissä ja moottorijarrutuksissa kuuluvaa ylimääräistä ääntä, joka sitten pikkuhiljaa paheni ja alkoipa rattiinkin ilmestyä tärinää ajoittain.
Hanun diagnoosi oli, että tekevätpä sakemannit paskoja vetoniveliä, kun hajosi heti 458 000 km:n jälkeen. Kävipä sitten ilmi, että käyttämäni pikkukorjaamon omistaja ja ainoa työntekijä oli lomamatkalla Bankokissa (vaimokkeen kanssa, älkää kuvitelko likaisia).
Emännällä oli onneksi rauhallisempi rupeama töissään, niin en sitten kilpailevaa korjaamoa ruvennut edes hakemaan, pärjattiin yhdelläkin autolla. Parina päivänä julkista liikennetä jouduin tukemaan, mutta olihan tuo vaihteeksi ihan mukava töistä tullessa poiketa O'Connelssin kautta.
Maanantaina sitten tämä virtuoosi töihinsä palasi ja käväisin sitteen valittamassa autoni vaivoja. Potilaan tutkittuaan totesi, ettei hätä ole tämän näköinen: toisen etupyörän pultit ovat löystyneet. Kiristettiin ja sivuäänet loppuivat siihen, tai eivät ihan, nopeusmittarin vaijeri ääntelee edelleenkin, mutta siihen auttaa radion kääntäminen kovemmalle.
Alkutalvesta vaihdetut kitkat alla on, kyseiseltä kaverilta ostetut. Muistelimme vaihtotilannetta ja eikös sen vaihdon silloin tehnytkin paikallisesta ammattikoulusta työharjoittelussa ollut kloppi.
Vitutti oma tyhmyys, toisaalta tämän huoltokerran hinta oli 0€, joka oli melko paljon vähemmän kuin mitä kuluiksi arvioin. Siltä osin siis voisi olla asiaa jopa onnellisuusketjuun.
Tämän kokemuksen perusteella suunnattomasti ihmettelen, kunka jollakin voi pyörä pudota ajossa alta. Kyllä ainakin tuossa ilmeni jo löystymisvaiheessa sen verran ylimääräisiä tärinöitä ja ääntelyä, että jopa minäkin tajusin jonkin olevan vialla.
Niistä pulttipyssyistä muuten kyllä löytyy kiristysmomentin säätö. Asiallisessa rengasliikkeessä vaikkapa niille aluvanteille tehdään varmasti vähemmän pahaa kuin käsikopelolla oikeaa momenttia haettaessa.
Itse hoidatan renkaanvaihdot tästä kokemuksesta huolimatta edelleenkin samaisella kaverilla, kitkoilla kun ajelen, niin hoituu kivuttomasti öljynvaihtojen tai muiden huoltojen yhteydessä kun ei ole niin päivän päälle. Jos talvi pääsee yllättämään, niin voin kyllä vaihtaa itsekkin. Firman autohallissa saa koko auton kätevästi trukilla ilmaan.
Nyt on vaihtopäiväksi sovittu 19.4., samalla kaveri huoltaa auton muutenkin ja käy kerjäämässä leimaa rekisteriotteeseen.
Ehkäpä kuitenkin jatkossa tulee pulttien kiristystä tarkastettua, tai sitten ei.
Turvallisia kilometrejä kaikille.
t. hanu
Hanun diagnoosi oli, että tekevätpä sakemannit paskoja vetoniveliä, kun hajosi heti 458 000 km:n jälkeen. Kävipä sitten ilmi, että käyttämäni pikkukorjaamon omistaja ja ainoa työntekijä oli lomamatkalla Bankokissa (vaimokkeen kanssa, älkää kuvitelko likaisia).
Emännällä oli onneksi rauhallisempi rupeama töissään, niin en sitten kilpailevaa korjaamoa ruvennut edes hakemaan, pärjattiin yhdelläkin autolla. Parina päivänä julkista liikennetä jouduin tukemaan, mutta olihan tuo vaihteeksi ihan mukava töistä tullessa poiketa O'Connelssin kautta.
Maanantaina sitten tämä virtuoosi töihinsä palasi ja käväisin sitteen valittamassa autoni vaivoja. Potilaan tutkittuaan totesi, ettei hätä ole tämän näköinen: toisen etupyörän pultit ovat löystyneet. Kiristettiin ja sivuäänet loppuivat siihen, tai eivät ihan, nopeusmittarin vaijeri ääntelee edelleenkin, mutta siihen auttaa radion kääntäminen kovemmalle.
Alkutalvesta vaihdetut kitkat alla on, kyseiseltä kaverilta ostetut. Muistelimme vaihtotilannetta ja eikös sen vaihdon silloin tehnytkin paikallisesta ammattikoulusta työharjoittelussa ollut kloppi.
Vitutti oma tyhmyys, toisaalta tämän huoltokerran hinta oli 0€, joka oli melko paljon vähemmän kuin mitä kuluiksi arvioin. Siltä osin siis voisi olla asiaa jopa onnellisuusketjuun.
Tämän kokemuksen perusteella suunnattomasti ihmettelen, kunka jollakin voi pyörä pudota ajossa alta. Kyllä ainakin tuossa ilmeni jo löystymisvaiheessa sen verran ylimääräisiä tärinöitä ja ääntelyä, että jopa minäkin tajusin jonkin olevan vialla.
Niistä pulttipyssyistä muuten kyllä löytyy kiristysmomentin säätö. Asiallisessa rengasliikkeessä vaikkapa niille aluvanteille tehdään varmasti vähemmän pahaa kuin käsikopelolla oikeaa momenttia haettaessa.
Itse hoidatan renkaanvaihdot tästä kokemuksesta huolimatta edelleenkin samaisella kaverilla, kitkoilla kun ajelen, niin hoituu kivuttomasti öljynvaihtojen tai muiden huoltojen yhteydessä kun ei ole niin päivän päälle. Jos talvi pääsee yllättämään, niin voin kyllä vaihtaa itsekkin. Firman autohallissa saa koko auton kätevästi trukilla ilmaan.
Nyt on vaihtopäiväksi sovittu 19.4., samalla kaveri huoltaa auton muutenkin ja käy kerjäämässä leimaa rekisteriotteeseen.
Ehkäpä kuitenkin jatkossa tulee pulttien kiristystä tarkastettua, tai sitten ei.
Turvallisia kilometrejä kaikille.
t. hanu