Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 244 626
  • 1 534

Grome

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Torstain jälkeen taitaa alkaa pakkasaamutkin olemaan harvassa. Lumet on saannut sen verran nopeasti kyytiä, että ihmiset kiirehtivät renkaiden vaihdossa. Meneehän tuolla jo moottoripyöriä, turhaan niitä nastoja kuluttaa. Ensi viikonloppuna voisi vaikka vaihtaa, viimeistään.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ensi viikonloppuna vaihtuu ainakin meillä. Talvirenkaat kesärenkaiksi siis, siellä auton alla. Tai siis otan talvirenkaat pois, ja laitan kesärenkaat tilalle. Tämä urakkahan kestää noin kymmenen minuuttia, jos ei turhia kiirehdi.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Vaihdatin uudet kesärenkaat jo 17.3. Kun on ajoissa liikkeellä, niin välttää tietenkin ruuhkat ja uuden kierroksen hinnasta on helppo puhua lähes puolet pois. Sama homma sitten syksyllä, eli ajoissa ja ammattiliikkeessä.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei niin mitään käyttöä, eikä tule. Tosin nyt ei kyllä kykenisikään tunkkailemaan...renkaanvaihto tapahtukoot rengasliikkeessä aikanaan.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Eilen vaihdoin ja oli kyllä sen jälkeen taas nautinto ajaa motarilla ilman sitä vittumaista "nastahuutoa". Ehkä oisin vielä hetken odotellut, mutta ei viitsinyt uusia nastarenkaita kiduttaa enää tämän enempää...
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Olenko ainoa joka luuli tämän aiheen viittaavaan erääseen Jatkoajan nimimerkkiin?

Itse asiaan: sain kuukausi sitten sellaisia uutisia Suomesta että rakas Suskani eli 0.99 Swift on nyt sellaisessa kunnossa ettei enää siitä selviä. Nyyh. Kilvet hyllylle.

Eli ens kesänä ajelen sitten jollain toisella autolla.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ajattelin laitattaa keserankaat Audin alle jo parin viikon päästä, niin säästyy ruuhkilta. Jos tulee yllärikelejä kuunvaihteessa, niin sitten ei auta kuin körötellä ennakoivasti. Tosin ei nuo kitkatkaan mitkään huikeat talvirenkaat ole. Joten. Tervetuloa, kese!
 

Särki

Jäsen
Kesärenkaat vaihdoin sunnuntaina alle.
Matalat ja leveät Kormoranit 155/80 R13 Corollan alla kiljuvat halusta piirtää mustaa viivaa kuumaan asfalttiin :).
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pääsiäisvapaiden aikana olisi aikomus vaihtaa. Tai sitten olen laiska ja vaihdatan ne piakkoin lähestyvän vuosihuollon yhteydessä, kunhan saan varattua ajan tarpeeksi läheisestä tulevaisuudesta. On se kuitenkin sen verran ärsyttävää touhua.

Vaihdon ärsyttävin osuus ei ole niinkään itse vaihto, vaan renkaiden ronttaaminen kellarista/kellariin.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
No eipä ole vielä vaihtunut.
Sen takia että auton oma tunkki ei alle mahdu, joten
paikallisen "renkaanvaihtajan" luona pitää asioida.
Nyt vaan tulee viikonloppuna Pääsiäinen eikä taida olla mies
vaihtamassa tuolloin, joten nastat saavat metelöidä vielä jonkun
aikaa alla.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
^Heh, ihan Opel on. Ei ole Sather & co. antaneet Rangersin
tilinumeroa. Tunkki vaan raapisi helmat mutkalle jos sillä yrittäisi
itse, joten on turvauduttava hallitunkkiin ja korotuspaloihin
jotka laitetaan auton alle.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tunti takaperin oli käytössä. Nyt on hiljasta ja rauhallista ajaa kun ei nastat humise ja säilyy tietkin kunnossa..
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Ei uskalla vielä vaihtaa renkaita, kun jotuu sen verran paljon periferiassa pyörimään. Tiet olivat vielä ainakin maanantaina jäisiä ja liukkaita...

Mieli tekisi jo kesänakit alle laittaa, mutta taidan vielä pari viikkoa odottaa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tänään laitettiin kesätassut alle. Jos nyt vielä iskee takatalvi, niin sitten mennään bussilla. Seuraava tilaisuus vaihdolle olisi tullut vasta parin viikon päästä.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kylläpä tuli juuri äsken vaihdettua, pikkuhomma mutta sen verran vittumainen että tarviis varmaan viedä renkaat johonkin rengasliikkeen säilytykseen ja saisi vaihdon kaupan päälle. Yksi läski kun oli vielä näköjään puhkikin, naula törötti pystyssä.

Takatalvea varten täytyy hakea fillari pubin nurkalta, ottaa siinä sivussa sitten olut tai pari. Olen laiska.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Ei vielä, laiska mies ei tee mitään, ennen kuin on pakko. Kun syksyllä kanniskelin talvitassuja varaston vintiltä ulos, tunkkailin ja raahasin kesätassut vintille, tuli mieleen 1,5 km:n päässä Lielahdessa oleva rengasliike. Mutta kun aloin sitä oikein järjellä miettimään, niin miksi maksaa 20 euroa, ja jonottaa noin tunti, raahaamistakaan kun ei vältä missään tapauksessa, mikäli haluaa ne sinne vintille laittaa. Niinpä annoin tunkin laulaa, ja niin tulen tekemään nytkin varmaan pikapuoliin, jos ei ensi viikonloppuna niin seuraavana sitten. Ja sitä paitsi voi Tampereen korkeudellakin vielä olla aika liukasta kohdissa, johon arska ei niin pääse paistamaan.
 

hermosillo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Iirot
Ei ole viellä tullut vaihdettua ja tuskin vaihdan itse ollenkaan, kun on hieman ikävä homma tuossa pihalla suorittaa. Niin ja kun vain viitsisi niin pitäisi kai jostain hakea pultitkin noihin vanteisiin. Ehkä sitten viikonpäästä.
 

scholl

Jäsen
Itse eikä kukaan ainakaan oman perheen parista ole koskaan syyllistynyt renkaidenvaihtoon kotikonstein, mutta mieleen on noussut kysymys, että kuinka vaarallista liikenneturvallisuudelle on se, jos renkaat vaihtaa itse. Harvallahan on kotona se laite, millä renkaat tasapainotetaan tai pyssy, jolla pultit kiristetään. Kai jonkinlaista statistiikkaa on olemassa siitä, paljonko onnettomuuksia syntyy siitä, että ihmiset vaihtavat itse renkaita. Olisi mielenkiintoista tietää, vaikka mittaus voi olla vaikeaa, koska teeseitsemiehet ajavat niin rouskuautoillakin, mitkä ovat varmasti liikenneturvallisuudelle vaarallisia.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti peruspata
miksi maksaa 20 euroa, ja jonottaa noin tunti

Sama juttu kuin lääkäriin menossa. Ei joudu jonottaa, jos ajan sopii sellaisella asenteella, ettei suostu jonottamisdiileihin. Itse kyllä jätän auton rengasliikkeeseen ja haen myöhemmin, sillä ne liikkeet ovat niin vastenmielisen oloisia, ettei niissä mielellään aikaansa vietä. Toki autoliikkeetkin renkaita vaihtavat, mutta kokemusta on esim. siitä, että Vehossa laitettiin väärät pultit alle ja Laakkosella tuli aikanaan M3:een eturenkaat taakse ja toistepäin, joten pitää yrittää olla noiden rengasliikkeiden varassa.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti scholl
Itse eikä kukaan ainakaan oman perheen parista ole koskaan syyllistynyt renkaidenvaihtoon kotikonstein, mutta mieleen on noussut kysymys, että kuinka vaarallista liikenneturvallisuudelle on se, jos renkaat vaihtaa itse. Harvallahan on kotona se laite, millä renkaat tasapainotetaan tai pyssy, jolla pultit kiristetään. Kai jonkinlaista statistiikkaa on olemassa siitä, paljonko onnettomuuksia syntyy siitä, että ihmiset vaihtavat itse renkaita. Olisi mielenkiintoista tietää, vaikka mittaus voi olla vaikeaa, koska teeseitsemiehet ajavat niin rouskuautoillakin, mitkä ovat varmasti liikenneturvallisuudelle vaarallisia.

Renkaiden vaihto on ikävää puuhaa, mutta en usko että monikaan onnettomuus on aiheutunut itse kiristetyistä pulteista =). Mutta tasapainotusta tai renkaiden asettamista vanteelle ei toivottavasti monikaan harrasta kotioloissa, ei taida olla mahdollistakaan.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti scholl
teeseitsemiehet ajavat niin rouskuautoillakin, mitkä ovat varmasti liikenneturvallisuudelle vaarallisia.
Vaihdoin jo pari viikkoa sitten 30.000 euron rouskuuni itse kesärenkaat.

Renkaat täytyy kiristää n. 8-10 kg:n momenttiin (alut / peltivanteet) joten onnistuu kotikonstein ilman mitään ongelmia vähän rimppakinttuisemmaltakin puuha-peteltä.

Edit; yllä olevalla ei ole mitään tekemistä jatkoaika.com nimimerkki puuha-peten kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Huomenna vien naapurissa olevaan rengasliikkeeseen vaihdettavaksi. Eipä tarvitse itse liata sormiaan, kuin sen verran, että heittää renkaat varaston hyllyltä takaboxiin ja päinvastoin.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tässä ketjussa moni kirjoittelee vähän väliä käsien likaamisesta, niin on pakko kysyä. Ettekö te pese niitä vanteita ollenkaan, vai onko se käsillä tekeminen jotenkin niin likasta? Sen mä ymmärrän jos ei ole paikkaa, missä ko operaation suorittaa, niin ei onnistu.

Kyllä mäkin käytän rengasliikkeen palveluita kun ostan uudet renkaat, mutta en mä ala maksamaan siitä, että joku tunari survoo sillä pulttipyssyllä ne renkaat kiinni, niin ettei niitä tahdo saada edes metrisen jatkovarren avulla auki. On siinä renkaiden vaihtamisessa sekin etu, että näkee vähän missä kunnossa jarrukalusto yms. on.

Tuohon scholl:n provosontaan ei jaksa edes kommentoida.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös