Itse pyöräyttelin talvirenkaat alle viime tiistaina, mikä Tampereen seudulla oli ihan hyvä päivä, koska keskiviikkona oli jo pakkasta ja osa teistä oli aamulla varsin jäisiä. Olen pitänyt tapana tarkistaa talvirenkaiden paineet pari viikkoa ennen allelaittoa, joten ei tarvitse sitten vaihdon jälkeen jonotella bensa-asemalla omaa vuoroa ( selvennyksenä siis heitän kiekot peräkonttiin tuota paineiden tarkistusta varten, enkä vaihda alle ja taas pois).
Ostin viime talvena Continentalin nastarenkaat oikeastaan autolehtien testimenestyksen perusteella. Näissä oli vielä plussana mainittu hyvät ajo-ominaisuudet asfaltilla ja siihen päälle vielä matala melutaso. Nyt ainakin hieman kaduttaa tuo päätyminen nastarenkaaseen, koska kesärenkaiden jälkeen tuo "hiljainen nastarengas" tuntuu pitävän aivan karmeaa mökää. Mulla työmatka on 40 kilometriä maantieajoa suuntaansa, joten tuo vielä tuntuu korostavan tuota tuskastumistani. En mä kuitenkaan pelkkää rengasta syytä, koska ajelen vanhalla Toyotalla, joka ei nyt niitä hiljaisimpia autoja ole muutenkaan. Nyt kuitenkin toivon, että olisin vuosi sitten päätynyt ostamaan kitkarenkaan, koska tuleville viikoille ennustetaan lämpötilojen nousua takaisin plussan puolelle.
Sitten vielä kummastelen seuraavaa ihan hirveästi. Tapio Ketonen kirjoittaa Tuulilasi 14/2012:ssa sivulla 96 "Kysy Ketoselta"-palstalla seuraavasti:
"Nastattoman eli niin sanotun kitkarenkaan mukavuus on myytti, jonka parissa myytinmurtajilla riittäisi hommia. Nastarengas on yhtä mukava ja hiljainen kuin nastoittamatonkin. Nastoitetun renkaan yllätyksetön ja vakaa pito on minun mielestäni juuri oikean sorttista mukavuutta. Nastaton talvirengas sopii parhaimmin maaseudun ja Lapin lumisille teille. Kaupungeissa ja Etelä-Suomen pääteillä on mukavampaa ja turvallisempaa ajaa nastoitetulla renkaalla."
Edellinen on siis Ketosen subjektiivinen mielipide, mutta kuitenkin auktoriteetin ollesssa kyseessä tulkitsen asiaa niin, että tässä yritetään ohjata selkeästi lukijoita hankkimaan nastarenkaita. Rengastestien tuloksissa olen myös suppeaa otantaa (omaa edellä mainittua rengashankintaani) tulkiten näkevinäni samaa. Itse olen ajanut yhden talven kitkarenkailla. Oma tuntumani on, että jo muinainen Bridgestone Blizzak oli mukavampi ja hiljaisempi, kuin nykyiset premium-tason nastarenkaat. Syytän kuitenkin rengasvalinnassani itseäni, koskakohan sitä oppisi?