Saanen arvata, että siinä vaiheessa, kun itse olet saanut talvirenkaat alle, kiroat alimpaan helvettiin kaikki, jotka eivät pysty rajoitusten mukaan ajamaan liukkaista keleistä tai muusta johtuen.Eilen olin kyllä katsonut kaikki säätiedotukset (en enää illalla muiden menojen takia), eikä siellä mitään lumisadetta ollut luvattu. Tietysti ärsytti, kun en ollut viime viikonloppuna tajunnut laittaa kitkoja alle, mutta aamulla päätös oli silti helppo: ennen ruuhkia liikkeelle, niin ei ole kenenkään tukkona liikenteessä (mm. motarilla mittarin näyttäessä max 60 km/h).
Ei ole olemassa hyvää syytä kesärenkailla liukastelulle. Tilanne on äärimmäisen yksinkertainen ratkaista: vaihda(ta) renkaat ajoissa. Jos homma on teetettävä muilla, on se hoidettava ajoissa, jotta välttyy ikäviltä yllätyksiltä. Itse vaihtamalla pystyy hommaa pitkittämään, mutta kaikilla ei tunnu siihen olevan mahdollisuutta tai mielenkiintoa.Ne talvirenkaat eivät vaihdu autoon itsestään samalla sekunnilla kun niitä tarvittaisiin. Kesärenkailla liukastelulle löyty itseltäni hyvä syy: tarve saada vaihdatettua autoon talvirenkaat. Miten tämän ratkaisisit? Pitäisi tilata hinausauto ja pyytää kärräämään renkaidenvaihtoon, vai?
Kieltääkö taloyhtiösi säilyttämästä talvirenkaita hallinnoimissasi tiloissa? Mihin kielto perustuu?Vaikea itsekään vaihtaa renkaita koska ne ovat liikkeessä säilytyksessä. Taloyhtiö ei katso hyvällä renkaiden säilyttämistä.
Lisätään vielä että aikaisemmin tällä viikolla tai sitä ennen ajelu nastarenkailla olisi ollut idioottimaista ja kun viime viikolla tilasin vaihtoaikaa, ei sitä saanut ennen kuin tämän viikon lopulle.
Hyvä jos tuntuu tyhmältä, koska sitä se ehdottomasti on. Ennakoimalla olisit tuoltakin tunteelta välttynyt.Tuntuuhan se tyhmältä ajaa kesärenkailla liukkaalla mutta sitä on vaikea välttää. Samantien sakot kaikille jotka ajavat talvirenkailla vaikka kelit ovat kesäiset.
Nimimerkki Nurmisahan tilanteesta en osaa sanoa, mutta omassa taloyhtiössäni renkaiden säilyttämistä kellaritiloissa on pyydetty välttämään, joskin ei suoraan kielletty, paloturvallisuussyistä. Eli mahdollisen tulipalon sattuessa ei ole kovin suotavaa, jos kellarissa roihuaa parikymmentä kesä-/talvirengassarjaa.Kieltääkö taloyhtiösi säilyttämästä talvirenkaita hallinnoimissasi tiloissa? Mihin kielto perustuu?
Ei ole olemassa hyvää syytä kesärenkailla liukastelulle. Tilanne on äärimmäisen yksinkertainen ratkaista: vaihda(ta) renkaat ajoissa. Jos homma on teetettävä muilla, on se hoidettava ajoissa, jotta välttyy ikäviltä yllätyksiltä. Itse vaihtamalla pystyy hommaa pitkittämään, mutta kaikilla ei tunnu siihen olevan mahdollisuutta tai mielenkiintoa.
Kieltääkö taloyhtiösi säilyttämästä talvirenkaita hallinnoimissasi tiloissa? Mihin kielto perustuu?
Viime viikolla talvirenkailla ajelu olisi ollut kaikkea muuta kuin idioottimaista. Kumit olisi nytkin asianmukaisesti valmiiksi alla. Idioottimaista on pitkittää hommaa viimeiseen asti ja yrittää saada aikaa pahimpaan ruuhkaan, jos hommaa ei syystä tai toisesta voi itse tehdä.
Hyvä jos tuntuu tyhmältä, koska sitä se ehdottomasti on. Ennakoimalla olisit tuoltakin tunteelta välttynyt.
Humala heikentää refleksejä ja arviointikykyä.Saako sinusta ajaa sixpackin jälkeen jos ajaa riittävän hiljaa? Jos on esimerkiksi jääkiekkoveskari ja refleksit ovat huippuluokkaa?
Kuten jo totesin, lähdin niin aikaisin (klo 7 jälkeen) liikkeelle, että liikenne ei ollut missään kohtaa ruuhkaisaa. Siellä minä ja muut kesärengastunarit köröteltiin kaikessa rauhassa oikeaa kaistaa ja talvirenkailla mentiin ohituskaistaa. Kukaan ei joutunut jarruttelemaan eikä kenellekään tullut paha mieli. Siellä mentiin siististi sulassa sovussa. Jos oltaisiin joulukuussa ja tietäisin, että kaikilla muilla on talvirenkaat, en todellakaan olisi mennyt liikenteeseen tientukoksi. Nyt en hidastanut kenenkään matkantekoa.Mutta se mikä korvaa minun varmasti puutteellisia ajotaitojani on se, että minä en kuvittele olevani jumalainen autonkäsittelijä. Siksi minä en lähtisi kesärenkailla luistelemaan niin ruuhkaiseen liikenteeseen mitä pääkaupunkiseudun liikenne on. Varsinkin kun tällä seudulla julkinen liikenne on oikeasti vaihtoehto.
Kyllä kiroan, jos he hidastavat muuta liikennettä. Kiroan muuten myös alimpaan helvettiin ne, jotka ajavat rajoitusten mukaan liukkaista keleistä huolimatta, jos rajoituksen mukainen maksiminopeus on liiallinen vallitsevaan keliin nähden. Sehän juuri pointtini oli, että Teppo Tavis-autoilija kuvittelee, että kelissä kuin kelissä voi ajaa 100 km/h, jos alla on nastarenkaat ja nopeusrajoitus on 100 km/h. Tämä on paljon pahempi ongelma liikenteessä kuin se, että osa autoilijasta ajaa yhtenä päivänä kesärenkailla tiedostaen väärän rengasvalintansa.Saanen arvata, että siinä vaiheessa, kun itse olet saanut talvirenkaat alle, kiroat alimpaan helvettiin kaikki, jotka eivät pysty rajoitusten mukaan ajamaan liukkaista keleistä tai muusta johtuen.
Ei olekaan.Ei ole olemassa hyvää syytä kesärenkailla liukastelulle.
Olen ehdottomasti sen kannalla, että jokaisella tulisi olla kansalaisoikeus ja -velvollisuus vetää turpaan niitä, jotka vetivät tänä aamuna autollaan lepikköön.Ihan sama juttu liikenteessä, jos kesärenkailla leikkivä pelle vaarantaisi vain oman turvallisuutensa.... mutta ei, siellä on muitakin ihmisiä liikenteessä ja minua ei ainakaan kiinnosta joutua kolariin sen takia että joku leikkii olevansa luonnonlakien kuten kitkan yläpuolella ja olevansa jumalan tasoinen niin että joka yllättävässä tilaneessa hallitsee autonsa nillä suvikumilla.
Itse rinnasta kesärenkailla liukastelijat rattijuoppoihin. Tahallaan vaarantavat MUIDEN turvallisuutta liikenteessä. Tänään oli täällä keskusta-alueella kaksi pyöräilijää jäänyt auton alle pelkästään siitä syystä, että kesärenkaat alla.
Joko rikotaan lakia laittamalla nastarenkaat liian aikaisin alle (kesäkelissä ei nastarenkaille ole kelin perusteella tarvetta ) tai surffaillaan kesärenkailla renkaidenvaihtoon.
Saanen arvata, että siinä vaiheessa, kun itse olet saanut talvirenkaat alle, kiroat alimpaan helvettiin kaikki, jotka eivät pysty rajoitusten mukaan ajamaan liukkaista keleistä tai muusta johtuen.
Kerrotko yhdenkin hyvän syyn ajaa nastarenkailla kesäkelillä? Talvirenkaat pitää vaihtaa ajoissa ei ole hyvä syy. Pitkittymiseen löytyy monilla selvä syy: renkaidenvaihdossa on ruuhkaa eikä edes viikon varoitusajalla homma onnistu.
Kerro mulle yksikin hyvä syy ajaa nastarenkailla.
Riittääkö se, että nastarenkaat ovat turvallisempia, kun niiden pito on parempi kuin kitkarenkaiden.
Ihan peilijäällä nasta toki pesee kitkan, mutta tätä voi sitten kompensoida ajotyylillä.
Joo, siellä rengasliikkeen varastossa tämä parempi pito korostuu entisestään(vrt. eilen).
Eilisen kaltaisessa(normaali talvikeli) kelissä kitka vs. nasta ero on olematon. Ihan peilijäällä nasta toki pesee kitkan, mutta tätä voi sitten kompensoida ajotyylillä. Osin tuntuu, että moni ei ole edes kokeillut itse kitkarenkailla ajoa, vaan ylläolevan kaltainen mielipide perustuu Tekniikan Maailman testeihin..
Visvaisen vitun toivotukset kaikille nastarenkaat über alles -tyypeille. Itse ajelin talveen 2010 asti nastoilla, kunnes silloin ostetussa autossa oli maan mainiot kitkat. Kaksi edellistä talvea on ollut harvinaisen lumisia ja vittumaisia täällä pääkaupunkiseudulla ja kertaakaan en ole joutunut minkäänlaisiin ongelmiin laadukkaiden kitkojen kanssa. Pitänee muistaa, että kitkoja on erilaisia erilaisiin oloihin. Keski-Euroopan kitkat eivät "yllättäen" sovi tänne mitenkään ylimaallisen hyvin, mutta täkäläisiin oloihin suunnitellut kitkat toimivat kuin junan vessa. Vältyn kitkoilla myös tältä 2x vuotiselta renkaidenvaihtohelvetiltä ja kun talvi yllätti autoilijat paskanjauhannalta. Oli muuten melko nautinnollista ajella kitkoilla (ja nelivedolla) töihin eilen kun kulmakunnan taulapäät pelkäsivät kesänakeillaan henkensä edestä -30km/h -nopeuksilla pitkin teitä.