kyse on siitä, mitä lippu symbolisoi.
Tässä on kyllä mielenkiintoinen pähkinä purtavaksi. En tiedä ja siksi kysyn, että miten joku "negatiivinen symboliarvo" tai vastaava voitaisiin kirjoittaa lakiin pitävästi, kun isossa kuvassa melkeinpä mikä tahansa, olkoon nyt vaikka Neuvostoliiton lippu tai sateenkaarilippu symboloivat eri ihmisille eri asioita? Olisiko ollut juuri tässä ketjussa kun joku mainitsi, että ei olisi siistiä, jos naapurin lipputangossa liehuisi jatkuvasti natsilippu. Olen samaa mieltä, ei olisi siistiä, mutta eipä vaikka sateenkaarilipunkaan siellä vastaavasti liehuminen mielestäni olisi ok. Sen negatiivinen arvo olisi tietysti pienempi kuin natsilipun, mutta silti kokonaisarvo voisi olla minulle negatiivinen ja lippu siten minua loukkaava, koska se symboloisi minulle paitsi hyviä, myös huonoja asioita.
Jos kömpelö analogiani ei jollekin maistu, niin sateenkaarilipun tilalle voi mielessään vaihtaa jonkin toisen symbolin, itse asia ei siitä muutu, siis että eri asiat symboloivat eri ihmisille eri asioita. Natsilippu on toki ainakin jossain määrin universaali pahan symboli, mutta jos vetäisin lipputankoon kokovalkoisen eli "tyhjän" lipun, symboloisi se jollekin luultavasti antautumista, jollekin hyvästejä, jollekin neutraaliutta, jollekin valkoista ylivaltaa jne.
Natsilippu voitaisiin olettaakseni kieltää lailla, toki saman lain pitäisi mielestäni sitten kieltää esim. Lapuan liikkeen jmv. liput. Vielä kun ottaa huomioon, että natsilipussa oleva hakaristi on varmaankin ihmiskunnan vanhimpia symboleita ja malliesimerkki symbolista, joka edustaa eri ihmisille eri asioita, sitä itsessään tuskin lailla kiellettäisiin. Eli jokainen halukas voisi vetää salkoon itse tekemänsä, hakaristillä ryyditetyn melkeinnatsilipun, jonka symboliikka vastaisi natsilippua, mutta joka olisi juuri sen verran siitä eroava, ettei se olisi laiton. Se oletettavasti loukkaisi ihmisiä samalla lailla kuin laissa kielletty natsilippu, mutta olisi laillinen, kuten varsinainen natsilippu on nyt. Ongelma ei takuuvarmasti häviäisi mihinkään, jos natsilippu määriteltäisiin laittomaksi.