Tässä on hyvä artikkeli tähän ketjuun
Hakaristin poliittinen yhteys natseihin on kiistaton. Symbolilla on ollut historiassa kuitenkin lukuisia muita merkityksiä eri uskonnoissa ja kulttuureissa.
www.iltalehti.fi
Hakaristisymbolin ohella ikävää on myös se, että nk. hitlerviikset ovat saaneet niin kielteisen merkityksen, ettei kukaan (so. tavallinen ihminen) niitä enää käytä. Tämä on perin onnetonta, koska näillä viiksillä oli myös toisenlainen kantajansa, Chaplin. Poliittisesti oli äärivasemmalla. Tietyssä vaiheessa uraansa Chaplin, tosin hieman huolimattomammin, sonnustautui viiksiinsä, joita asiaan perehtymätön helposti saattaisi pitää kiellettyinä.
Hitlerviiksien tilanne on sikäli mielenkiintoinen, että niiden käyttöä ei ole varsinaisesti kielletty, mutta toisaalta niiden käyttö johtaa heti ajatukset huomattavan latautuneeseen persoonaan, Hitleriin. (Kukaan ei ole huomannut arvostella kasvissyöjiä näillä perustein). Joka tapauksessa, viiksien käyttö saa aikaan tulkintaprosessin, jossa näyttää olevan kaksi haaraa: koominen ja aatteellinen.
Koominen (1) liittyy lukuisiin julkisiin presentaatioihin, joissa kantajasta selvästikin halutaan tehdä naurettava. Kantaja lausuu jotakin yliampuvan typerää ja yleisön on tarkoitus antaa naurullaan vastineen kantajalle. Tämä oli hauskaa. Poliittinen taas viittaa siihen, että kantaja haluaa tietoisesti samaistua kansallissosialistisiin ajatuksiin. Varmaan Pekka Siitoin oli "elävä" esimerkki tästä. Tosin kyseinen henkilö saavutti melkoisen camp-maineen, niin että hänen viiksiensä kieltäminen olisi johtanut komediaan, jopa farssiin.
(1) (En usko, että koominen on tietoista viittaamista Chapliniin).
Kolmatta vaihtoehtoa ei länsimailla vieläkään ole olemassa. Henkilöä, joka ei ole poliittisesti tietoinen tai koomikko ja joka silti pitää hitlerviiksiä. Ilmeisesti tällaisen tilanne vaatii vielä ainakin yhden sukupolven, jotta sinänsä ilmaisuvoimaiset viikset pääsevät oikeuksiinsa. Auttaisiko asiaa tieto siitä, että Hitler itse vaihtoi viiksimalliinsa pitemmistä viiksistä siksi, että kaasunaamarin pito tuotti pitkissä viiksissä ongelmia? Arvelen toisaalta, että sitä mukaan kun nuoriso tyhmistyy tiedottomuutta muistuttavaan tilaan, myös hitlerviiksien paheksuttavuus katoaa kulttuuristamme.
Merkillistä on se, että Stalinin käyttämä, kampaa muistuttava viiksityyli ei ole milloinkaan joutunut epäsuosioon. Itse asiassa, oikeastaan mitään Stalinin käyttämistä tyylillisistä aspekteista ei ole ollut ehdottomasti kiellettyä. Joitakin jopa ihannoitiin aikanaan, edellisen syvän idiotian aallon aikana (ennen siis someaikaa). Puhumme kuitenkin henkilöstä, jonka kontolla on hirvittävä määrä tapettuja ja kidutettuja ihmisiä.
Stigmat kulttuurisessa virrassamme tuntuvat olevan kovasti valikoituvaa sorttia. Tämä kielii myös siitä, että individualistinen ajatusmalli ei ole lainkaan niin pesiytynyt kulttuuriimme, kun ehkä toivottaisiin. Toisin sanoen, voisimme antaa mille tahansa asialle uusia merkityksiä ja toisaalta tunnustaisimme, että merkitykset eivät ole pysyviä. Hitler käytti tiettyjä viiksiä, mutta hänenkään valintansa ei leimannut pysyvästi viiksimallia. Kyseessä oli Hitlerin yksilöllinen valinta, joka oli vain hänen valintansa, eikä sen olisi pitänyt vaikuttaa muihin.
Hitlerviiksien epäsuosio on itse asiassa voitto Hitlerille. Hänen merkittävin saavutuksensa oli se, että tietty viiksimalli symbolisoi vain häntä länsimailla. Mitä tälle asialle oikein voitaisiin tehdä? Tarvittaisin vähintään 12 rohkeaa ja kuuluisaa miestä, joka kävisivät yhdessä taisteluun woken aaltoja vastaan. Aivan varmaa nimittäin on se, että wokestakin löytyy joku, jolla on tarpeeksi älliä huomatakseen viiksimallin yhtäläisyydet Hitleriin. Miesten pitäisi rohkeasti todeta, että viiksimallissa vallitsee sadan vuoden katkos ja kyseessä on itse asiassa täysin uusi viiksimalli.
Ratkaisuksi tarjoan siis uudelleenmäärittelyä, johon tarvitaan tietenkin syvällisen tyyligurun sivistyspohjaa. Tarvitaan argumentteja, jotka osoittavat, ettei tietty malli lainkaan ole sidoksissa Hitleriin, vaan on peräisin aikaisemmilta aikakausilta. Kyseessä on ikäänkuin eräänlaisen sillan tekeminen uuden ja vanhan välille. Sillan alle jää kaikki kulttuurinen jäte. Siitä jälleen pääsevät ylitse ne, jotka ovat kyllästyneet vain yhden tulkinnan maailmaan. Ja tarvitaan myös historijoitsija, joka selkeästi osoittaa, että me voimme muuttaa asioita yhteisesti (tämä siis vastakohtana vain yksilön tekemälle päätökselle).
Me voimme unohtaa myös Hitlerin ja hänen kammottavan kauhugalleriansa. Voimme työntää hänet rinnakkaistodellisuuteen viiksineen päivineen, niin ettei hän pystyisi enää haudan takaa hallitsemaan tämän kunnianarvoisan viiksimallin käyttöä. Vielä uljaampaa on tämän asian tekeminen tietoisen päätöksen kautta, tietoisen syrjäänheittämisen kautta. (Kuten Eestissä tehtiin Stalinin patsaille ja muulle rihkamalle). Positiivisia asioita voi tapahtua, kuten hyvä esimerkki kravatin joutumisesta kulttuurisen virran sivu-uomaan osoittaa. Tästä on kiittäminen G.W. Bushia ja Tony Blairia.
Sanna Marin ei tässä tapauksessa voi todennäköisesti auttaa riippumatta feministien syvimmistä toiveista, mutta ehkäpä Petteri Orpo voisi. Pitäisi odottaa vain sitä, että hänelle parta pääsisi kasvamaan. Toki se edellyttää ensin murrosiän saapumista tiettyyn vaiheeseen. Poliittisesti kysymys on kovin herkkä ja jakaa ihmisiä. Toisaalta, Saksan ulkopuolelta löytyy merkittäviä poliitikkoja, jotka voisivat laittaa itsensä likoon tässä tärkeässä asiassa. Macronin kuvitteleminen hammasharjaviiksiin on vaikeata ja synnyttää tahtomattaan koomisia ulottuvuuksia. Investointipankkiirit eivät käytä leukapartaa tai viiksiä.
Syytä tällaiseen voidaan arvailla. Kyse voi olla vain parranhoitoon kuluvasta ajasta. Ehkä on helpompaa näyttää Julius Ceasarin mallia, jolloin siitä seuraa myös tiettyjä syvempiä perusolettamuksia henkilön luonteesta. Nopea, tehokas, julma, vailla mitään inhimillistä: tyypillinen pörssihanu kaiken kaikkiaan. Pakko tässä myös ajatella sitä, että mielikuvat hitlerviiksistä ja pankkiirista vievät tahtomattaan suuntaan, joka ei ole kapitalistille mieluinen. Ehkä myös tämä maailma sisältää niin paljon julmuutta, että sileä pinta tarvitaan viestimään päinvastaista. Kätketty on avointa ja avoin kätkettyä.
Ymmärrän kuitenkin sen, että joku korostaa tässä teknologian, siis parranajokoneen merkitystä. Kyseessä olisi puhtaasti tekniikkaan liittyvä asia, nopeus ja kätevyys. Mutta keksintö tukee vallitsevaa pankkiirikulttuuria ja vahvistaa sitä. Viikset eivät saa rantautua sinne, missä tehdään kovaa bisnestä. Kieliväthän ne myös huolimattomuudesta, sillä aina ei jaksa katkaista jokaista viiksikarvaa millilleen. Mutta huolimattomuus symbolisoi myös itse elämää, joka ei ole lainkaan niin hallittavaa kuin markkinoilla unelmoidaan.
Symbolit vaeltavat kuin geenit ajan virrassa. Ne kiinnittyvät johonkin kantajaansa ja luovat siteen tämän ja kantajiensa välille. Olemme jälleen kaukana individualismista, vaikkakin symbolien valintaan liittyy vapauden aspekti. Voimme valita minkä tahansa viiksimallin, kunhan emme vaan valitse sitä yhtä pahaa.
Tämän itsenäisyyspäivän kunniaksi lisää hammasharjaviiksiä maailmaan. Pian olemme syrjäyttäneet vallitsevat mielikuvat viiksityylistä ja voimme hengittää vapauden ilmapiirissä.