Jos oma ratkaisumalli kiusaamiseen/syrjäytymiseen tms. on tappaa puolustuskyvyttömiä ihmisiä, niin ansaitsee tulla leimatuksi vaikkapa raukkanörtiksi. Jokainen kouluampuja on nössö, ei kysymystäkään asiasta. Ihmisillä on ongelmia, vaikeita taustoja ja ymmärrän, että esim. kiusaamisella voi olla iso vaikutus elämään, mutta ainakin länsimaiset yhteiskunnat tarjoavat apua tällaisissa tilanteissa. On puhelinlinjoja, keskusteluryhmiä, harrastustoimintaa tms., omalla toiminnalla voi ihan oikeasti vaikuttaa omaan tilanteeseen.
Tietysti nämä ovat tapauskohtaisia juttuja, mutta minä ainakin korostaisin yksilön vastuuta teoistaan sen sijaan, että syytetään "yhteiskuntaa". Ihmisiä on tällä planeetalla miljardeja, vatipäitä mahtuu jopa niihin toimivimpiinkin yhteiskuntiin. En halua kuulla mitään "tekijäkin oli uhri" -skeidaa joukkomurhaajista.
No se on sinun mielipiteesi. Minä taas vierastan sitä ajatusta, että suomalainen ihmiskulttuuri voi nostaa kädet pystyyn syrjinnän edessä ja puolustella hyvillä tukitoimilla, jotka ovat hyvät. En kiellä hyviä tukitoimia. Outo ajatus, että sallitaan syrjintä, koska syrjitty voi sitten hakeutua terapiaan. Mä näen Saaren&Auvisen myös olosuhteiden uhreina silläkin uhalla, että he syyllistyivät raukkamaisiin tekoihin. Ymmärrän heidän ajatusmaailmaa ja pystyn näkemään heidät ihmisinä.
Emmä ole väittänyt, että heidän tapauksissaan olisi syy olisi yhteiskunnassa mutta näen tosiasian, että kiusaamisella ja syrjinnällä on selvä syy-yhteys. Eikä se ole pelkästään minun mielipide, vaan on tutkittua tietoa, että ihminen on geenien ja ympäristötekijöiden lopputulos.
Totta on myös se, että haitallisia taipumuksia vastaan tulee yksilön taistella, johtuipa ne sitten geeneistä tai ympäristötekijöistä. Mitä tulee noihin tukitoimiin, jotka liittyvät henkisen mielentilan järkkymiseen, on totta, että apua on saatavilla. Kuitenkin riittävän syvälle kun mieli painuu, ei ihminen ymmärrä itse hakea apua, ei ainakaan kaikki ihmiset ja siksi toisekseen liian moni ihminen elää niin taloudellisesti kädestä suuhun, ettei yksinkertaisesti ole varaa hakeutua terapiaan joka tuettunakin maksaa sen n. 50 € /käynti.
Vaikka lopullinen vastuu onkin aina yksilöllä, on aivan turha sillä verukkeella välttyä yhteiskunnan vastuusta. Yhteiskunnalla en nyt tarkoita pelkästään hallinnollista järjestelmää tai kolmannen sektorin järjestöpuolta. Yhteiskunnalla tarkoitan näiden lisäksi myös sinua ja minua ja kaikkia muitakin kansalaisia. Suomalaisten asenteet on niin syväjuurtuneita syrjinnälle, etten ole lainkaan yllättynyt koulusurmista. Oikeastaan olen yllättynyt niiden vähyydestä.