Trollhättänin kouluisku

  • 14 238
  • 122

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Sen sijaan vuosituhannen alussa, kun haukilahden nuorisokaveriporukka espoosta ampui pariskunnan pikkuvelan takia, heistä puhuttiin, että he olivat "hyvien perheiden" lapsia. Jotenki sairasta, että hyvien perheiden lapset ampuvat porukkaa.
Olivat Mankkaalta, eivät Haukilahdesta. Ei Mankkaalta ole koskaan mitään hyvää tullut, toisin kuin Haukilahdesta.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Tässä tekijä:

Mitä helvetin väliä sillä on kuka se tekijä on? Voisi pikkuhiljaa ihmiset lakata tekemästä näistä säälittävistä ihmispaskoista kuuluisia. Sitähän ne juuri haluaa. Job well done.

Mites uhrit, tietääkö kukaan niiden nimiä?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ennenkuin lähtisin tälle linjalle, niin ihan muistutuksena...

Ettei pitäs lähtiä kuitenkaan kategorisoimaan raukkanörteiksi, vaikka itse teot ovatkin raukkamaisia. Saari&Auvinen kokivat elämässään kovemman luokan kiusaamista. On vähän vaikea arvioida näiden ympäristötekijöiden osuutta. Jos heitä ei oltaisi leimattu yksinäisiksi raukkanörteiksi niin olisivatko he tehneet sen mitä tekivät? Räikeimmillään tälläiset teot on suoraan seurausta.
...

Jos oma ratkaisumalli kiusaamiseen/syrjäytymiseen tms. on tappaa puolustuskyvyttömiä ihmisiä, niin ansaitsee tulla leimatuksi vaikkapa raukkanörtiksi. Jokainen kouluampuja on nössö, ei kysymystäkään asiasta. Ihmisillä on ongelmia, vaikeita taustoja ja ymmärrän, että esim. kiusaamisella voi olla iso vaikutus elämään, mutta ainakin länsimaiset yhteiskunnat tarjoavat apua tällaisissa tilanteissa. On puhelinlinjoja, keskusteluryhmiä, harrastustoimintaa tms., omalla toiminnalla voi ihan oikeasti vaikuttaa omaan tilanteeseen.

Tietysti nämä ovat tapauskohtaisia juttuja, mutta minä ainakin korostaisin yksilön vastuuta teoistaan sen sijaan, että syytetään "yhteiskuntaa". Ihmisiä on tällä planeetalla miljardeja, vatipäitä mahtuu jopa niihin toimivimpiinkin yhteiskuntiin. En halua kuulla mitään "tekijäkin oli uhri" -skeidaa joukkomurhaajista.
 
Viimeksi muokattu:

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Vähän epäreilua vastata rynnäkköaseilla miekkaa vastaan. Olisi ollut poliisilta reilumpaa vastata miekkaan miekalla. Oltaisiin saatu perinteinen kaksintaistelu Shakespearen hengessä. Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu.

Arvon Mert$i. Kuinka sairasta läppää voi heittää natsihyökkäystä koskevassa keskustelussa? Ensi kerran harkitse hieman ennen kuin painat "lähetä vastaus" -nappia. Uhreista en ole onnistunut löytämään parempaa tietoa kuin Dagens Nyheterin sivustolta sen, että kuolleet olivat aikuinen kouluavustaja ja 17-vuotias oppilas. Kaksi uhreista on saanut vakavia vammoja. Copypastaus:

An adult student's assistant was killed on the scene. Two students, aged 15 and 17, were injured and rushed to hospital, where the older student later died. A teacher was also stabbed during the attack. Both surviving victims have serious injuries.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Jos oma ratkaisumalli kiusaamiseen/syrjäytymiseen tms. on tappaa puolustuskyvyttömiä ihmisiä, niin ansaitsee tulla leimatuksi vaikkapa raukkanörtiksi. Jokainen kouluampuja on nössö, ei kysymystäkään asiasta. Ihmisillä on ongelmia, vaikeita taustoja ja ymmärrän, että esim. kiusaamisella voi olla iso vaikutus elämään, mutta ainakin länsimaiset yhteiskunnat tarjoavat apua tällaisissa tilanteissa. On puhelinlinjoja, keskusteluryhmiä, harrastustoimintaa tms., omalla toiminnalla voi ihan oikeasti vaikuttaa omaan tilanteeseen.

Tietysti nämä ovat tapauskohtaisia juttuja, mutta minä ainakin korostaisin yksilön vastuuta teoistaan sen sijaan, että syytetään "yhteiskuntaa". Ihmisiä on tällä planeetalla miljardeja, vatipäitä mahtuu jopa niihin toimivimpiinkin yhteiskuntiin. En halua kuulla mitään "tekijäkin oli uhri" -skeidaa joukkomurhaajista.

No se on sinun mielipiteesi. Minä taas vierastan sitä ajatusta, että suomalainen ihmiskulttuuri voi nostaa kädet pystyyn syrjinnän edessä ja puolustella hyvillä tukitoimilla, jotka ovat hyvät. En kiellä hyviä tukitoimia. Outo ajatus, että sallitaan syrjintä, koska syrjitty voi sitten hakeutua terapiaan. Mä näen Saaren&Auvisen myös olosuhteiden uhreina silläkin uhalla, että he syyllistyivät raukkamaisiin tekoihin. Ymmärrän heidän ajatusmaailmaa ja pystyn näkemään heidät ihmisinä.

Emmä ole väittänyt, että heidän tapauksissaan olisi syy olisi yhteiskunnassa mutta näen tosiasian, että kiusaamisella ja syrjinnällä on selvä syy-yhteys. Eikä se ole pelkästään minun mielipide, vaan on tutkittua tietoa, että ihminen on geenien ja ympäristötekijöiden lopputulos.

Totta on myös se, että haitallisia taipumuksia vastaan tulee yksilön taistella, johtuipa ne sitten geeneistä tai ympäristötekijöistä. Mitä tulee noihin tukitoimiin, jotka liittyvät henkisen mielentilan järkkymiseen, on totta, että apua on saatavilla. Kuitenkin riittävän syvälle kun mieli painuu, ei ihminen ymmärrä itse hakea apua, ei ainakaan kaikki ihmiset ja siksi toisekseen liian moni ihminen elää niin taloudellisesti kädestä suuhun, ettei yksinkertaisesti ole varaa hakeutua terapiaan joka tuettunakin maksaa sen n. 50 € /käynti.

Vaikka lopullinen vastuu onkin aina yksilöllä, on aivan turha sillä verukkeella välttyä yhteiskunnan vastuusta. Yhteiskunnalla en nyt tarkoita pelkästään hallinnollista järjestelmää tai kolmannen sektorin järjestöpuolta. Yhteiskunnalla tarkoitan näiden lisäksi myös sinua ja minua ja kaikkia muitakin kansalaisia. Suomalaisten asenteet on niin syväjuurtuneita syrjinnälle, etten ole lainkaan yllättynyt koulusurmista. Oikeastaan olen yllättynyt niiden vähyydestä.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Arvon Mert$i. Kuinka sairasta läppää voi heittää natsihyökkäystä koskevassa keskustelussa? Ensi kerran harkitse hieman ennen kuin painat "lähetä vastaus" -nappia.

Kerrotko mulle mitä mun viestissä oli niin sairasta? Loukkasinko uhreja, loukkasinko aseistautunutta poliisia, mielestäni en. Ruotsalaine koulusurma ei ole niin lähellä minun tunne-elämää. Voin tarkastella asiaa enemmän ulkopuolelta. Tottakai se siitä huolimatta koskettaa. Humoristinen sävy on minulle tapa käsitellä vakavaa aihetta. Eräänlainen ihmisen selviytymismekanismi, jonka avulla olen itsekkin selviytynyt, ja voin sanoa, aika vakavista asioista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mitä helvetin väliä sillä on kuka se tekijä on?

Onhan sillä. Jos olisi ollut turvapaikanhakija, tässä ketjussa sekä muissa turvapaikkaketjuissa olisi ollut 1 000 viestiä sisältönään lasten turvallisuus, naisten turvallisuus, Suomen turvallisuus, mihin Ruotsi on menossa jne. Nyt ei kiinnosta ketään. Äärioikeistolainen hitlerfriikki. Harmiton yksittäistapaus.

Kyllä tekijällä on iso merkitys. Kunhan sattuu olemaan oikeista piireistä. Nyt joutuu nimimerkki tuossa yllä jo uhriutumaan itse omasta rankkuudestaan. Mihin tämä maailman onkaan menossa?
 
Onhan sillä. Jos olisi ollut turvapaikanhakija, tässä ketjussa sekä muissa turvapaikkaketjuissa olisi ollut 1 000 viestiä sisältönään lasten turvallisuus, naisten turvallisuus, Suomen turvallisuus, mihin Ruotsi on menossa jne. Nyt ei kiinnosta ketään. Äärioikeistolainen hitlerfriikki.
Tämä on muuten totta. Voin vain kuvitella sitä erektion määrää kun hommafoorumilla on odoteltu vapauttavaa uutista tekijän ulkomaalaistaustasta.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Onhan sillä. Jos olisi ollut turvapaikanhakija

Ihanasti otit sitten lauseen irti asiayhteydestä jotta voisit ajaa omaa agendaasi. Pitäisi olla selvää että tarkoitin tuossa nimeä, en etnistä taustaa.

Oli se tekijä mistä tahansa kotoisin, sitä nimeä on ihan turha lähteä toistamaan koko maailmalle.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Lyhyesti, kaverilla tuli tarve ilmaista itseään. Me jokainen halutaan tavoitella onnea ja myös ilmaista itseään. Nyt tyyppi ilmaisi itsensä väärällä tavalla. Ilmeisesti ideologista tyyppi oli nähnyt väylän, joka ammensi hänen vääristynyttä ajatusmaailmaa. Oikea tapa, olisi ollut hakeutua ammattiauttajalle.

Onhan siitä julkaisemisesta hyötyä jos tämän kautta me muut vaan opittaisiin. Ja en ajattele niin, että kaveri ois meille jokin "suuri opettaja" mutta koska näin kävi niin eikö voitas ottaa siitä opetus. Ihan samasta reiästä hän on tähän maailmaan putkahtanut kilttinä ihmisenä kuin mekin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihanasti otit sitten lauseen irti asiayhteydestä jotta voisit ajaa omaa agendaasi. Pitäisi olla selvää että tarkoitin tuossa nimeä, en etnistä taustaa.

Mulla ei ole mitään agendaa. Totesin vain mitä olisi tapahtunut jos ampuja olisi ollut turvapaikanhakija. En myöskään ole missään kirjoittanut sinun tarkoittaneen etnistä taustaa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä on muuten totta. Voin vain kuvitella sitä erektion määrää kun hommafoorumilla on odoteltu vapauttavaa uutista tekijän ulkomaalaistaustasta.
Kyllä tämä toimii ihan molempiin suuntiin. Nytkin punavihreille toimittajille on tärkeintä korostaa tekijän "äärioikeistolaisuutta" ja maahanmuuttajien suurta määrää koulussa. Ja muistellaan vaikka sitä Tampereen pizzeria-tuhopolttoa ja vihervasemmiston nopeaa "rasistisen iskun" tuomitsemista.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oli se tekijä mistä tahansa kotoisin, sitä nimeä on ihan turha lähteä toistamaan koko maailmalle.
Mikäli nimeä ei tuotaisi julki, täyttyisi monikin ketju siitä kuinka punavihreän median salaliitto pimittää nimen pimittääkseen etnisen taustan. Tämän kaavan löydät vaikka etsimällä keskusteuista juttuja autoilijasta, joka tappoi pyöräilijän pari kuukautta sitten. Niissä oli osa keskusteljoista vahvasti sitä mieltä että salaliitto oli kuvamanipuloinut tekijän tumman ihon vaaleaksi.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Kerrotko mulle mitä mun viestissä oli niin sairasta? Loukkasinko uhreja, loukkasinko aseistautunutta poliisia, mielestäni en......... Humoristinen sävy on minulle tapa käsitellä vakavaa aihetta.......

Vastasit itse omassa viestissäsi kysymykseesi. Huumorilla on paikkansa, mutta ei sellaisissa ketjuissa, joissa keskustellaan järjettömien murhaajien teoista. Joten: ota opiksesi, kiitos!
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Kyllähän nuo ensimmäiset uutiset Star Wars-miehestä kertoi jo sen, että jostain äärioikeistoliikehdintään seonneesta larppaajagamerista on kyse. Harmi toisaalta, että tämä ehti kuolemaan. Jää osaltaan myytiksi ja esikuvaksi tuleville virtuaalimaailmoissaan muhiville sekopäille. Toisaalta hyvä, että verorahoja säästyy helvetisti, kun tämä vässykkä pääsee kuoppaan, mihin totta vieköön kuuluukin.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rasistiset motiivit? Olivatko uhrit maahanmuuttajataustaisia? Ens yönä autot palamaan kaduilla?

3/4 kuolleista/loukkaantuneista näyttää olevan maahanmuuttajataustaisia, sen neljännen henkilöllisyyttä ei ole tainnut vielä olla missään. Nämä kun yhdistetään siihen että tappajalla ainakin jotain natsi-/äärioikeistolaissympatioita niin alkaa olla vähän liikaa yhteensattumia ollakseen jotain muuta kuin rasistisin motiivein tehty.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Emmä ole väittänyt, että heidän tapauksissaan olisi syy olisi yhteiskunnassa mutta näen tosiasian, että kiusaamisella ja syrjinnällä on selvä syy-yhteys.


no olet jäljillä, mutta . . yhteiskunta olemme ME. Mitä Minä teen, miten Minä kohtelen kaveria, miten Minä suhtaudun esim erilaisuuteen. se muodostaa yhteiskunnan, Meidät.

Se miten Minä toimin on täysin Minun päätäntävallassani. Minä en voi pakottaa Sinua toimimaan humaanisti, mutta voin valita sen Itse. Olla kiusaamatta, olla syrjimättä, olla Ystävä.


Nykyään tosin on vallallaan ajattelu, että jos joku on eri mieltä, eri näköinen, eri värinen tai muuten poikkeaa Minusta, on ihan ok syrjiä ja räkiä päälle. En nyt musta ketkä tämmösen retoriikan tässä maassa alotti...


”imagine all the people…”

Se lähtee yksilöstä.
 

cornix

Jäsen
Kyllä tämä toimii ihan molempiin suuntiin. Nytkin punavihreille toimittajille on tärkeintä korostaa tekijän "äärioikeistolaisuutta" ja maahanmuuttajien suurta määrää koulussa.
Varttinatsi hyökkää maahanmuuttajien suosimaan oppilaitokseen ja tappaa siellä maahanmuuttajia, eiköhän tuollainen motiivi tule ilmi ihan kaikissa maailman tiedotusvälineissä ja medioissa näitä hörhöjen omia MV-lehtiä jne lukuunottamatta. Vai onko kaikki toimittajat punavihreitä, Tampereelta Tokioon?
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Ihan samasta reiästä hän on tähän maailmaan putkahtanut kilttinä ihmisenä kuin mekin.

Tieteen mukaan hänellä on kuitenkin ollut syntymästään tiettyjä geenejä, itsekkäitä geenejä, huonoja geenejä.
 
Voin vain kuvitella sitä erektion määrää kun hommafoorumilla on odoteltu vapauttavaa uutista tekijän ulkomaalaistaustasta.
Eikös tuo melkeinpä aja saman asian, kun on valkoinen ruotsalainen joka tekee iskun maahanmuuttajia kohtaan. Osoittaa, ettei kestänyt tätä maahanmuuttopolitiikkaa, ja se on mennyt liian pitkälle. Ei tuo välttämättä ole edes haitallista mamukriittiselle agendalle, vaan voidaan ajatella, että "katsokaa nyt, tällaisia ongelmia tämä rajaton ja hallitsematon maahanmuutto nyt sitten tuo tullessaan".

Ja Ruotsissahan on kymmenen kertaa tehty jo tuhopoltto sellaiseen kohteeseen josta on aiottu tehdä vastaanottokeskus, tai jossa jo on maahanmuuttajia.
Alkaa mennä aika rankaksi tämä juttu ennen niin suvaitsevaisena tunnetussa Ruotsissa. Ja pitäähän muistaa ruotsidemokraattien nousu myös, poliittisena ilmiönä.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Ruotsin poliisi: Trollhättanin koulumurhien takana rasismi - Ruotsi - Ulkomaat - Helsingin Sanomat

Ruotsin poliisi tutkii Trollhättanin kouluun tehtyä hyökkäystä rasistisena viharikoksena, vahvistaa Stefan Gustafsson Länsi-Götanmaan poliisin viestinnästä Helsingin Sanomille.

"Siihen, että kyse oli viharikosmotiivista, viittaa kolme tekijää. Se, kuinka tekijä käyttäytyi, miten hän oli pukeutunut ja miten hän liikkui paikalla ja valitsi uhreja. Lisäksi hänen asunnostaan on tehty löytöjä, jotka viittaavat siihen suuntaan."
 
Järkyttävä tapaus ja onneksi kusipää saatiin hengiltä, mutta...

Ärsyttääkö ketään muuta tämä VIHARIKOKSEN korostaminen ikään kuin nyt siitä saisi kertoa oikein kovaan ääneen, kun tekijä oli valkoinen syntyperäinen ruotsalainen. Eikö voida sitten olla poliisin ja tiedotusvälineiden osalta reiluja kertoa myös niistä muiden VIHARIKOKSISTA?

Vituttaa tämä vastakkainasettelu, jossa toista osapuolta varjellaan kaikin keinon, joka aiheuttaa vain katkeruuden lisääntymisen.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ärsyttääkö ketään muuta tämä VIHARIKOKSEN korostaminen ikään kuin nyt siitä saisi kertoa oikein kovaan ääneen, kun tekijä oli valkoinen syntyperäinen ruotsalainen. Eikö voida sitten olla poliisin ja tiedotusvälineiden osalta reiluja kertoa myös niistä muiden VIHARIKOKSISTA?

Vituttaa tämä vastakkainasettelu, jossa toista osapuolta varjellaan kaikin keinon, joka aiheuttaa vain katkeruuden lisääntymisen.

Ehkä kannattaa pysähtyä hetkeksi ja miettiä asiaa vähän laajemmin. Tässä tapauksessa viharikos oli varsin helppo näyttää toteen. Monesti taas näissä "muiden" (tuo sana sisältää jo aika paljon vastakkainasettelua) tekemissä rikoksissa rasistinen motiivi on varsin hankala näyttää toteen. Tämä ei missään tapauksessa tarkoita sitä, etteikö motiivi olisi mahdollisesti sitä ollut. Tällaisista asioista ei vain yksinkertaisesti voi mediassa huudella puutteellisilla tiedoilla. Itselle ei kyllä silti aukea miten tällainen asia voi ärsyttää niin paljon, että tällaisen tapauksen yhteydessä tuntuu aiheuttavan sen voimakkaimman tunnereaktion. Laki on kaikille sama. Jos tästä on poikettu niin faktat tiskiin ja väärinkäyttäjät tilille. Miekalla ihmisiä rasistisen motiivin pohjalta surmanneen kaverin tuomitseminen ei tietääkseni ainakaan vähennä "muiden" tekemien rikosten yleistä tuomittavuutta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Eikö voida sitten olla poliisin ja tiedotusvälineiden osalta reiluja kertoa myös niistä muiden VIHARIKOKSISTA?

Kerrotko lisää näistä muiden viharikoksina tekemistä joukkomurhista joista ei oikein uutisoida?

Ruotissa ollut montakin joukkomurhaa viimeaikoina, joista en tiä? Tai Suomessa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös