Tradenomi vs. KTM

  • 65 890
  • 225

heki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Viestin lähetti Senior
En ole enää ketjua aktiivisesti seurannut ja pahoittelen, jos kysymykseni ovat olleet jo esillä:

- Tietääkö joku karkeita lukuja, paljon nykyään pyrkijöistä (%) pääsee Helsingin Kauppakorkeakouluun?

- Onko Helsingin alueella useampia Ammattikorkeakouluja ja paljonko on pyrkijöitä/päässeitä, about?


Pelkät karkeat luvut ovat, että HKKK:hon on noin 2400 hakijaa, ja n. 400 valitaan. Sinänsä läpipääsy-% on suuri, mutta sehän ei kerro yksistään mitään. Ihan puhtaasti siksi, että vaikka osa on vain "katselu" mielellä liikkeellä, niin loput n. 1500 hakijaa onkin sitten hyvinkin kovia hakijoita.

Joillakin aloilla muuten se, millä paikkakunnalla on opinnot suorittanut, on väliä. HKKK usein ohittaa esim. Lappeenrannan KTM:n. Tämä riippuu usein myös pääaineesta. Ainakin rahoituksen alalla Hanken ja HKKK ovat arvostetuimmat laitokset. Joillain toisella alalla voi taas olla toisinpäin, mutta niistä en tiedä, kun ei ole kokemusta. Hanken on ainakin täällä Hesassa aika kovassa huudossa.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Argh! Älkää nyt tuomitko Lappeenrantaa. En ole opiskeluja vielä aloittanut, mutta nämä arvostusjutut pistävät miettimään, että valitsinko sittenkään oikein. Sen tiedän, että Helsingillä on todella kova arvostus, myös kansainvälisesti. Lappenrannan arvostus on iso kysymysmerkki...

Onko kellään tietoa pääseekö HKKK:hon helpommin, jos on opiskellut esim. vuoden tai pari Lappeenrannassa? Toki se on varmasti helpompaa pärjätä pääsykokeissa, kun on niitä asioita jo vuoden verran yliopistotasolla lukenut, mutta onko näille hakijoille joku erilinen valintareitti (helpompi)?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Täällä joku on maininnut sen että myös AMK:ssa on hyviä opettajia. Itseasiassa tilanne on sellainen että AMK:lla on paljon paremmat mahdollisuudet palkata opettajia, sillä yliopistojen tulee valtion laitoksina maksaa palkat palkkaluokkien mukaan, kun taas AMK voi vapaasti päättää itse palkat. Tiedän tapauksia, jossa Yliopisto haluaisi maksaa enemmän palkkaa ja rahaakin olisi, mutta kun ei voi...

AMK:ssa asiat opetataan käytännönläheisemmin kuin yliopistossa. Tämän takia asiat ovat helpompia oppia. Yliopistossa asiat opetetaan "vaikeammin", koska teorioiden tasoisen oppimisen tarkoitus onkin luoda malleja, joiden avulla uusien asioiden oppiminen helpottuu. Tämä on tärkein asia, joka opiskelijan tulee sisäistää ennen opiskelupaikkapäätöksen tekemistä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Senior
- Onko Helsingin alueella useampia Ammattikorkeakouluja ja paljonko on pyrkijöitä/päässeitä, about?

Omassa koulussani (Heliassa) otetaan liiketalouden linjalle 216 ja it-linjalle 112 opiskelijaa vuodessa. (Puolet syksyllä, puolet keväällä.)

Ainakaan nopeasti etsittynä en löytänyt lukuja hakijamääristä, mutta it-puolella pääsykokeisiin valituista noin neljännes pääsee sisään. Silloin kun itse aloitin, näin tarkat luvut hakeneista ja sisäänpäässeistä, muistaakseni prosentti ei ollut kovinkaan suuri. Minulla on myös sellainen mielikuva, että (ainakin) it-linjalle otettujen määrä olisi ollut silloin suurempi.

Tuo oli muuten minulle yllätys, että "palikkatestien" perusteella peräti 3/4 rankataan tylysti pihalle. Itse kuvittelin silloin, että testiin pääseminen tarkoittaa käytännössä sisäänpääsemistä.

Naapurikoulu Stadian sivulta löytyi viime vuodelta tarkat luvut ensisijaisista hakijoista ja päässeistä:
http://www.stadia.fi/hae_opiskelemaan/nuorisokoulutus/paikat.asp
 

piikki

Jäsen
Viestin lähetti Teacup
Argh! Älkää nyt tuomitko Lappeenrantaa. En ole opiskeluja vielä aloittanut, mutta nämä arvostusjutut pistävät miettimään, että valitsinko sittenkään oikein. Sen tiedän, että Helsingillä on todella kova arvostus, myös kansainvälisesti. Lappenrannan arvostus on iso kysymysmerkki...

Tästä oli just puhetta. Yks kaveri valmistu just Lappeenrannasta KTMksi eikä ollu mitään hämminkiä löytää töitä. Työhaastattelussa kouluilla oli kuulemma aika vähän painoo kun oli KTM paperit taskussa. Oli sitä kysynytkin jälkikäteen. Sano et muutenki sieltä työllistytään tosi hyvin. Taitaa olla vaan niin et jokaine vaan pönkittää itteään tässä ketjussa. Sama kuin jengienkin osalta. Miksei kai se kaverikin kehunu omiaan. Mut se ainaki näyttää menestyvän.

Lappeenrannassa on kuulemma kiva opiskella. En sitte enempää tiedä. Mukavalta se paikkana tuntu kun kävin. Sama jannu sanoi ettei AMK tutkinnolla ainakaan siinä haussa pärjänny. Työnantajat pitää niitä useesti vielä opistotasosina. Kauppaoppilaitos on kauppaoppilaitos vaikka nimi vähän muuttuis. Oli joku tokassut firmassa. Eihän se niin mee. Mutta asenteet tuntuu istuvan syvässä.

Muuten on aika turhaa kisata amk ja yliopisto. Se on aika selvää mistä mennään parempiin hommiin. Ainakin kun kattoo työpaikkailmotuksii niin ei taida amk aina edes olla kilpailussa mukana. Mut aika sama se taitaa olla mistä valmistuu jos on hyvä tyyppi. Ekaan työpaikkaan taitaa vaikuttaa eniten opiskelut. Sitte katotaan mitä saa aikaan. Et se opintojen painotus taitaa pudota aikaa myöten. Sillä tavalla se kai on aika sama missä opiskelee amkssa vai yliopistossa. Amksta saa helpommin ja nopeemmin paperit kun opetuskin on aika koulumaista. Yliopistossa varmaan oppii väkisinkin enemmän kun kursseja ja vaihtoehtoi on enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

kämmäri

Jäsen
Ei huolta

Viestin lähetti Teacup
Argh! Älkää nyt tuomitko Lappeenrantaa. En ole opiskeluja vielä aloittanut, mutta nämä arvostusjutut pistävät miettimään, että valitsinko sittenkään oikein.
Lappeenrantahan on opiskelupaikkana mitä erinomaisin. Pääsee seuraamaan jääkiekkoa ja myös muu oheis-/opiskelijatoiminta vireää.
En tiedä myöskään ketään, joka valmisuttuaan LTKK:sta olisi jäänyt ilman työpaikkaa.

Itse opiskelin Lappeenrannassa neljä vuotta ja viihdyin erittäin hyvin.

Viestin lähetti heki
Ainakin rahoituksen alalla Hanken ja HKKK ovat arvostetuimmat laitokset. Joillain toisella alalla voi taas olla toisinpäin, mutta niistä en tiedä, kun ei ole kokemusta. Hanken on ainakin täällä Hesassa aika kovassa huudossa.

Tämä saattaa olla ehkä totta haettaessa ensimmäistä työpaikkaa ja puhuttaessa ainoastaan pääkaupunkiseudusta. Toisaalta rahoituksen alalla vastavalmistunut hakee harvemmin esim. Autopuolen johtajan hommiin, joten eiköhän ne kannukset ole hankittava jossain muualla kuin Hankenilla.
 

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä on siitä mielenkiintoinen keskustelu, että suuri osa keskustelijoista on jäävi keskustelemaan aiheesta, koska he ovat opiskelleet jommassa kummassa koulussa, ja lopuilla ei ole sitten aavistustakaan aiheesta. Itse olen myös jäävi ja osin tietämätön, mutta osallistun siltikin.

Itseäni on ainakin huvittanut suuresti Tradenomien ts. Melkonomien(Yksi alkuperäisistä nimiehdotuksista) into nostaa oman koulutuksensa arvoa. Samasta koulusta alkaa yht'äkkiä valmistumaan niin paljon laadukkaampia koulutettuja - enpä usko. Toinen ryhmä, joka väen vängällä nostaa omaa koulutustaan virheelliin argumentein, on Mikkelin BBA-opiskelijat. He ovat lähes poikkeuksetta omien sanojensa mukaan valmistuneet Helsingin kauppakorkeakoulusta. Ei siinä mitään. Minulle on yhdentekevää heidän koulutuksensa, mutta huomionarvoista on ollut asian esilletuomisen tärkeys.

Itse arvostan Helsingin kauppakorkeakoulun monissa aineissa johtavaksi kouluksi kauppatieteellisessä opetuksessa Suomessa. Joissakin toisissa aineissa joku muu koulu saattaa olla edellä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että HKKK:lta valmistuva olisi automaattisesti parempi kuin jostain muusta koulusta valmistuva. Itse en ole valmistunut Helsingistä, eikä siitä omalla urallani koskaan kukaan ole ollut kiinnostunutkaan. Olen kylläkin töissä alalla, joka ei ole perinteistä ekonomien työkenttää. Hankenista työllistytään todennäköisesti helpoiten johtuen osin kielitaidosta ja osin jostain muustakin krhm. hyvistä suhteista liike-elämään.

Kurssien päällispuolinen sisältö kouluissa voi hyvinkin olla sama, mutta eihän kyse ole pelkästään siitä. Omassa koulussani ainakin tehtiin erittäin paljon ryhmätöitä, ja tottakai muiden opiskelijoiden taso vaikuttaa oppimisen ja töiden tasoon. Tällaisissa asioissa on kuin vertaisi 1-divaria ja SM-liigaa. Kannattaako NHL:ään pyrkivän kiekkoilijan pelata samalla vastuulla ja peliajalla ylimmällä sarjatasolla vai 1-divaria? Vastaushan on ilmeinen. Vaikka 1-divarin nimi muutettaisiin houkuttelevammaksi Mestikseksi, olisi pelaajina juuri ne samat kaverit ja pelin taso sama.

Täällä on kerrottu, että suhdeluku sisäänpäässeet/hakijat kertoo absoluuttisesti koulun sisäänpääsemisen vaikeudesta ja tasosta. Potaskaa taas kerran! Vastahan samat kirjoittajat ovat kertoneet, kuinka he eivät edes viitsineet hakea kauppakorkean puolelle. Käytännössä siis Ammattikorkeaan menevät ne, jotka eivät viitsi/uskalla hakea kauppakorkeaan tai eivät sinne ole päässeet. Jos vaihtoehdot ovat rinnakkain, ei käytännössä valitseminen tee kovinkaan vaikeata. Poikkeuksia saattaa löytyä esimerkiksi perhesyistä. Itse näen merkittävimmän eron kouluissa nimenomaan materiaalissa.

Täällä puhutaan lisäksi tiedekorkeakouluista ja ammattikorkeakouluista vastakkainasetteluna. Suomalaisista kauppakorkeakouluista, joita tietääkseni on kolme, ei yksikään ole yliopistomainen muodoltaan. Ne vastaavat itse asiassa hyvinkin paljon esimerkiksi saksalaisia ammattikorkeakouluja. Sen takia juuri esimerkiksi Saksassa ammattikorkeakoulut ovat kärkipäässä arvoasteikossakin. Niin ne ovat Suomessakin, mutta niitä kutsutaan kauppakorkeakouluiksi. Seminaarit, gradut, lisurit ja väikkärit ovat sitä tieteellistä puolta vaikkakin niistä kaksi ensimmäistä käytäntöön painottuvatkin. Oman graduni tein toimeksiantona ja se oli erittäin käytännönläheinen - osa työtäni.

Vaasan yksikkö taitaa nykyään olla osa yliopistoa, mutta en tiedä, opetetaanko siellä vielä liiketaloustieteitä, joita pääsääntöisesi kauppakorkeakouluissa on opetettu. Tilanne on saattanut muuttua, mutta oman käsitykseni mukaan Suomen kauppakorkeakoulut ovat HKKK, TuKKK, ja Hanken. Erona yliopistoihin on liiketaloustieteiden opetuksen lisäksi esimerkiksi laaja pakollisten opintojen määrä. Matematiikat, ruotsit, saksat, laskentatoimet, taloussosiologiat, kauppaoikeudet, talousmaantieteet ja metodiopinnot olisivat varmaan mielellään jääneet monelta markkinoinninopiskelijalta väliin. Pienen tutkimisen jälkeen selvisi, että myös esimerkiksi Joensuussa, Jyväskylässä, Lappeenrannassa ja Tampereella voi opiskella rajatusti liiketaloustieteitä. Tämä ei ollut mikään poissulkeva lista.

Omissa opinnoissa tein kymmeniä ja taas kymmeniä käytännönläheisiä ryhmätöitä ja yrityskeissejä. En tiedä mitä se käytännönläheisyys ammattikorkeakouluissa on, mutta valitettavasti en töitteni alkuvaihessa ole joutunut kovinkaan paljoa strategisia analyysejä työpaikalla tekemään. Niiden ymmärtäminen on taas ollut tärkeää, jotta asiakkaan kanssa osaa neuvotella yhteistyöstä. Siinä mielessä valmiudet suoraan ensimmäisellä työpaikalla olivat melko vähissä, mutta koulutuksen arvo nousee. Kyse on kuitenkin pääsääntöisesti teoreettisesta ja käsitteellisesti ylemmän tason osaamisesta. Käytännön osaamista sain ylioppilaskuntatoiminnasta, jota kautta pystyy rakentamaan erinomaisia suhteita työelämään, ja samaten koulun ohella töissä käymisestä.

Eräs tuttununi ammattikorkeassa suoritti pakollisen harjoittelunsa kaupan kassalla - sehän antaa hyvää pohjaa johtaa konsernia. Olen itsekin ollut töissä kaupoissa ja puhelinmyyntifirmoissa opiskeluaikana, joten en sitä yhtään vähättele - en myöskään nosta arvoon kohtuuttomaan.

Oma esimieheni on yo-merkonomi ja hänen esimiehensä on datanomi. Molemmat todella päteviä hommissaan ja itselleni heidän koulutuksensa on yhdentekevä. Minulla voisi hyvin olla itselläni sama koulutus, tai ei sitäkään, koska en sille ihmiselämän kannalta laita niin paljoa painoa. Nyt sattui käymään näin. Itse valmistuessani olin suorittanut yli 200 OV:tä. Olen siis 40 ov:tä parempi kuin minimivaatimuksin valmistunut. Jos totta puhutaan, niin eniten hyötyä minulle on ollut ajatusmallien omaksumisesta, oppimisen oppimisesta ja teorioiden ymmärtämisestä, eikä niinkään vanhentuvien tietojen oppimisesta. Niitä voi lukea kuka tahansa kirjoista.

Tässä minun kymmenen senttiä keskusteluun. Ei kannata ottaa nokkiinsa, vaikka eri mieltä olisikin. Akateemiseen maailmaan kuuluu akateeminen väittely. Ihmiset ovat samanarvoisia, mutta tutkinnot eivät. Tässä ehkä se tärkein ajatus tähän keskusteluun.

Eilinen peli oli niin surkea, että en viitsinyt sitä lähteä kommentoimaan. Jauhettiin nyt sitten tästä.

L-Mies

Lisäys
Tämä lause kyllä kirvoitti melkoiset hörönaurut omassa toimistossani:

"KTM:t voi tehdä omia analyysejään ja kaavojaan ja DI:t suunnitella mutta yrityksen kannalta tärkeimmän eli tuotteen myynnin tekee kuitenkin erittäin suurella todennäköisyydellä se asiakaskontaktissa oleva TRADENOMI!"

Itse olen samanaikaisesti myyjä ja projektipäällikkö, mutta tärkeimmän työn tekee edelleenkin kyllä yrityksen johto. Hyvät työntekijät eivät voi firmaa huonolta johdolta pelastaa. Hyvä johto voi asioille jotain tehdä. Omalla työpaikallani on johtoryhmässä neljä KTM:ää ja kaksi DI:tä. Loput sekalaista seurakuntaa.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti heki
Joillakin aloilla muuten se, millä paikkakunnalla on opinnot suorittanut, on väliä. HKKK usein ohittaa esim. Lappeenrannan KTM:n. Tämä riippuu usein myös pääaineesta. Ainakin rahoituksen alalla Hanken ja HKKK ovat arvostetuimmat laitokset.

Itse asiassa LTY:n taloustiede on juuri nyt huudossa, noin virallisen arvostuksen mielessä. LTY:n tuotantotalouden osasto sai juuri koulutuksen laatuyksikkötunnustuksen Korkeakoulujen arviointineuvostolta; olikohan vieläpä ainoa taloustieteellinen koulutusala. Lappeenrannan erityinen vahvuus on itärajan taa suuntautuvan opetuksen ja tutkimuksen painottaminen, mikä ei kaupallisella alallakaan ole ihan huono suunta juuri nyt.
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
"Vaasan yksikkö taitaa nykyään olla osa yliopistoa, mutta en tiedä, opetetaanko siellä vielä liiketaloustieteitä, joita pääsääntöisesi kauppakorkeakouluissa on opetettu. Tilanne on saattanut muuttua, mutta oman käsitykseni mukaan Suomen kauppakorkeakoulut ovat HKKK, TuKKK, ja Hanken."

Eikös Tampereella ole ihan kohta kauppakorkeakoulu? Lehdessä oli vaan joskus juttu, että päätös on tehty, ja että käytännössä siellä on ollut kkk jo pitkään. Nyt vaan otetaan nimi käyttöön ja järjestelleen rakenteita.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Teacup
Eikös Tampereella ole ihan kohta kauppakorkeakoulu? Lehdessä oli vaan joskus juttu, että päätös on tehty, ja että käytännössä siellä on ollut kkk jo pitkään. Nyt vaan otetaan nimi käyttöön ja järjestelleen rakenteita.

Ei, sen sijaan on keskusteltu siitä, että Tampereen yliopistoon perustettaisiin kauppatieteellinen tiedekunta. Nythän siellä on talous-hallinnollinen tiedekunta, mutta on ainakin yksi työryhmänmietintö tuosta tdk:n perustamisesta. Vastaavanlainen tiedekuntahan on Jyväskylän yliopistossa, ja Vaasassakin.
 

Aksu

Jäsen
Lappeenrannan teknillinen yliopisto ja Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulu tekivät tässä taannoin alueellisen kehittämisen yhteistyöstrategian. Tämän sopimuksen kaksi peruspointtia ovat metsäosaaminen ja ns. gateway aseman hyödyntäminen. Tämä jälkimmäinen liittyy nimenomaan venäjään. Toivottavasti tänne saadaaan rakennettua aidosti hyvä osaamiskeskittymä tämän asian ympärille. Se kuuluu tänne luonnollisena osana, mutta toimenpiteet ovat olleet vielä luvalla sanoen liian löysiä. Tämä on yksi niistä sekotoreista, joilla Etelä-Karjala voi profiloitua edukseen sekä Suomessa että globaalisti.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haku on alkanut..

Merkonomiksi opiskellessani meille toitotettiin "ottakaa opinnot vakavasti niin pari tältäkin luokalta pääsee jatkamaan ammattikorkeakouluun". Niin, en ollut niitä luokan priimuksia mutta ainakin viime keväänä jengi pääsi sisälle kokin pahveilla jne, eli kai sitä pitää yrittää sivistää itseään neljän vuoden ajan. Jospa sitä sitten pääsisi näistä "haista vittu ja mene haastattelemaan pappia" -hommista sinne missä raha liikkuu..

On sotasuunnitelman aika..
Idea: Päästä opiskelemaan
Toteutus: Etsiä paikka jossa "rima on matalin". Ihan vaan ettei jää ilman opiskelupaikkaa. Mikä olisi SE paikka?

Niin, tarkoitushan ei ole kärvistellä koulunpenkillä liian ahkerasti vaan tehdä siinä sivussa duunia ja valmistua pikkuhiljaa. Eli miten pitkään saa olla kirjoilla, ja voiko pitää "välivuosia" jos työtilanne on tarpeeksi herkullinen?
Entä työharjoittelu, onko se penailutyyliin ilmaiseksi vai maksaako firmat asianmukaista palkkaa (ja voiko sen korvata tekemällä normaalia duunia esim. kesäisin)?
 

Sorppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Jokerit, LepRa (R.I.P.)
Re: Haku on alkanut..

Viestin lähetti bisnesman
Entä työharjoittelu, onko se penailutyyliin ilmaiseksi vai maksaako firmat asianmukaista palkkaa (ja voiko sen korvata tekemällä normaalia duunia esim. kesäisin)?

Ainakin Heliassa harjoittelun tulee periaatteessa olla 5 kuukautta putkeen, eikä esimerkiksi kahdet kesäduunit yhteensä. Harjoittelupaikan saat itse hankkia eli sitten vain pyydät palkkaa. Kyllä niitä paikkoja on sen verran löytynyt, ettei ainakaan kukaan kavereistani ole joutunut tekemään duunia ilmaiseksi. Jotkut ovat tosin niin ihan itse valinneet ja näin päässeet juuri siihen hommaan, mihin halusivat.
 

Jamina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, HJK
Re: Haku on alkanut..

Viestin lähetti bisnesman

Niin, tarkoitushan ei ole kärvistellä koulunpenkillä liian ahkerasti vaan tehdä siinä sivussa duunia ja valmistua pikkuhiljaa. Eli miten pitkään saa olla kirjoilla, ja voiko pitää "välivuosia" jos työtilanne on tarpeeksi herkullinen?


Iltalinjoilla onnistuu työn ja opiskelun yhdistäminen. Opiskeluaikakin on pidempi kuin päivälinjoilla.
 

machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Tottenham Hotspurs, Barca
Onko eroa..?

Sillä meneekö tampereelle yliopistoon lukee ktm:ksi vai turkuun kauppakorkeakouluun?
..vai onko periaatteessa sama juttu?
Kertokaa erot..

Itse meinaan yrittää tampereelle..
 

ApZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Beijing Nordic Vikings
Siis lappeen Ranta on monessa mielessa ihanteellinen opiskelupaikka ja kauppatieteiden opiskelu siella on ihan nastaa...Asunto jarjestyy iisisti eika tartte maksaa liikaa, kursseille paasee mukaan ( tai no ainakin viime vuonna viela paasi, kun olin viela suomessa),koulussa on jonkinlainen yhteishenki ja muutenkin on kivaa chillata Rannassa.Ok, kaupunki ei oo isoin mahdollinen mutta kylla siella tekemista loytyy. Perusopinnot on ihan hyvin opetettuja ja ainut miinus tulee lahinna niiden kurssien tasosta siella cum laude ja laudatur-opinnoista, jotkut on siis vahan tekemalla tehtyja ja kirjatentteja on muutama liikaa.

Siis opiskelen kv-markkinointia paa-aineena ja suurimman osan cum laude ja osan laudatur opinnoista suoritan taalla Kaliforniassa vaihto-oppilasvuotena *pakollinen tassa paa-aineessa*, koska taa koulu on ihan kohtuu arvostettu ja taalla on kursseja mista valita...mm Sports marketing, kurssi jolla tehdaan projekteja Nikelle, Anaheim Angelsille (viime vuoden baseballin maailmanmestari) ja Anaheim Mighty Ducksille (meika kavi Ducksin pukukopissa tervehtiin Kariyaa ja Rucchinia...!!! ja nyt ma haen sielta internship-paikkaa seuraavaks 12kk...toiv. onnaa)

Siis alkaa perkele dissatko Lappeenrantaa, se kuiteskin paikka missa monelle muualla opiskelevalla opiskelijalla olevia ongelmia ei oo niin paljoa...mm asunto. Ja nyt varmaan joku sanoo mutku HKKK on niin paljon maineikkaampi ja parempi...paskanmarjat sanon mina...Kuten sanottu ne perusopinnot on kaikille suurinpiirtein samat ja erikoistumisopinnot (siis todella ne kurssit joista on kiinnostunut) voi sit suorittaa vaikka joo-opintoina tai vaihdossa tai miten tahansa. Ma oisin paassy lahto-pisteillani plus koepisteillani myos HKKK:hon, mutta en oo katunu valintaani en tykkaa helsinkista kaupunkina niin paljoa ku Rannasta...Vahan sama juttu ku taalla ollessani, mun mielesta Los angeles ei oo mitenkaan kaunis paikka ku taas San Fransisco ois kaupunki jossa vois asua jos se ei ois niin perkeleen kallis (eika taa haluni asua SF:ssa johdu SF:n suuresta gay-populaatiosta :))

Ja viela viime lisayksena sanon etta tradenomi vs. KTM... Tottakai kaikki riippuu ihmisesta, mutta KTM saa pikkaisen etumatkaa lahdossa/uralla etenemisessa...Eli tradenomi paase koulussa helpommalla, mutta joutuu sit tyoelamassa painaa vahan enemman saavuttaakseen saman tason/arvostuksen.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jamina:
Iltalinjoilla onnistuu työn ja opiskelun yhdistäminen. Opiskeluaikakin on pidempi kuin päivälinjoilla.

Ideana olisikin, että pari vuotta päiväopintoja ja sen jälkeen iltalinjalle jos työtilanne näyttää hyvältä..

Lisäisin tuohon "hakulistaani" myös sellaisen seikan, että minkä verran mikäkin laitos lukee merkonomin opintoja hyväksi?
Huhujen mukaan jopa 40 ov on mahdollista saada "anteeksi". Puhun nyt meistä pari vuotta sitten valmistuneista.
Ennen -98 valmistuneet merkonomithan ovat eri asemassa, heidän koulutus kun oli opistotasoista...:0
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Nostetaanpas tätä ketjua ylös. Olen ollut tämän syksyn Uumajan yliopistossa vaihto-opiskelijana suorittamassa viimeisiä tradenomiopintoja. Tässä ko. laitoksessa on eräs mielenkiintoinen asia. Vuoden kestävä MBA-tutkinto-ohjelma Tähän ohjelmaan pääsee myös tradenominpapereilla sisään. Yksi varteenotettava vaihtoehto valmistumisen jälkeen. Kuitenkin tradenomeja on miljoonia ja jollain tavalla pitäisi erottua joukosta. Mitä mieltä tällaisesta koulutuksesta ovat Jatkoajan suomalaisesta korkeakouluista valmistuneet KTM:t?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
eikös tuossa MBA-jutussa ole kyse ihan luonnollisesta asiasta jossa
BBA paperit voi päivittää MBA:ksi pienellä koulunkäynnillä, anglosaksisessa maailmassa taitaa olla ihan tavallista.

Siihen en sitten ota kantaa onko tradenomi=BBA
 

armand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotiseudun joukkueet
Näissä ammattikorkeakoulu versus tiedekorkeakoulu -vertailuissa keskustelu kiertää yleensä kehää: amk-kannattajat (yleensä siellä opiskelevat) perustelevat asiaa terminologialla (ylimmän asteen koulutusta molemmat) ja käytännöllisyydellä, tiedekorkeakoulun kannattajat yleisellä arvostuksella, traditiolla, jopa koulutuksen sisällöllä yms.

Yleisesti keskustellaan siitä, paljonko tradenomia tulisi hyvittää tämän pyrkiessä opiskelemaan kauppakorkeaan, mutta oletteko ikinä kuulleet kenenkään KTM:n vaativan hyvityspisteitä pyrkiessään ammattikorkeakouluun opiskelemaan samaa ainetta kuin opiskeli kauppakorkeassa. Toisin sanoen ammattikorkeasta HALUTAAN opiskelemaan kauppakorkeakouluun, toisin päin en ikinä ole kuullut tapahtuneen.

I rest my case.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen seikkaillut ammattikorkeakoulun käytävillä puolitoista kuukautta.

Opiskelin aikaisemmin merkonomiksi, ja ainakaan toistaiseksi en ole huomannut eroa aiempaan. Matikka ja ruotsi olivat jo silloin vaikeita, eikä tilanne ole muuttunut mihinkään.
Onnistuin kuitenkin penailemaan 5 opintoviikkoa tekemällä 2 koetta, lukemalla yhteensä puoli tuntia. Yksi opintoviikko tuli vetämällä yksi ryhmäkeskustelu. Ihan kiva saalis puolentoista kuukauden "opiskelun" jälkeen.

Nyt on ehkä liian varhaista vetää johtopäätöksiä, mutta näyttää että touhu AMK:ssa on 40% kännäämistä, 40% luennoilla piirtelemistä/paskan jauhamista ja ehkä 20% opiskelua.

Täytyy ihmetellä, missä vaiheessa sitten pätevöidymme johtajiksi, asiantuntijoiksi ja millä eväillä toimimme esimiehinä? ;)

No okei, opiskelu ei välttämättä ole mun juttu..
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Menisitte vaan reilusti kaikki sosiaalialalle. Ei tarvitsisi ainakaan miettiä, että mihin ne ovista ja ikkunoista tunkevat hillot saa työnnettyä.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Viestin lähetti bisnesman

Nyt on ehkä liian varhaista vetää johtopäätöksiä, mutta näyttää että touhu AMK:ssa on 40% kännäämistä, 40% luennoilla piirtelemistä/paskan jauhamista ja ehkä 20% opiskelua.

En osaa omakohtaisesti kokemuksesta sanoa, enkä liioin kauppakorkeasta, mutta kaverieni kertomat TKK:lta tukevat tätä samaa. Eli voisiko olla niin, ettei näin alkuvaiheessa juuri uhrata ajatuksia opiskelulle.. Tiedä sitten, onko näin.

Tammikuussa alkaa taas oma projektini kauppakorkeaan pyrkimisessä. Jos en pääse, menen ammattikorkean (Haagan) kautta tradenomiksi ja ehkä sitten myöhemmin jatko-opintoihin. Joka tapauksessa tarkoitus olisi saada hyvä koulutus kaupalliselle alalle, mielellään englanniksi. Toki Hanken on myös yksi mahdollisuus..

PS: Snakster, en oikein tajunnu mitä tarkoiti tuolla jutullasi..
 

Wilzu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Vai tästäkin jo väännetään. Itse uutena (ei vielä alkoholisoituneena) tradenomiopiskelijana toki rummutan ammattikorkeakoulun puolesta.

Yliopisto-opiskelu ja maisterin tutkinto toki ovat laajalti arvostettuja, mutta ainakin minun silmissäni melko lailla teoreettisia.

Ammattikorkeakoulun tarjoama opiskelu on kuitenkin paljon käytännönläheisempää kuin luentojen kahlaaminen yliopistossa, itse ainakin pidän enemmän töiden ja projektien tekemisestä (vaikka IRCissä sitä joskus olen noitunutkin..) kuin luennolla istuskelusta. Työharjoittelut tuovat mukavaa vaihtelua opiskeluun ja auttavat vahvistamaan ammattitaitoa.

Opinahjon valinta sen mukaan mikä tuntuu itselle paremmin sopivalta.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Wilzu


Opinahjon valinta sen mukaan mikä tuntuu itselle paremmin sopivalta.

Niin.
Kysymys kuuluukin "Onko mitään järkeä olla koulussa sen takia, että on jotain tekemistä?".

Omalta luokaltani voin sanoa, että aika moni opiskelee "koska ei viitsi työttömänäkään maata". Vaatimustasona kouluun pääsemiselle kun näyttää olevan kaksi kättä ja kaksi jalkaa. Kaikki pääsee, jopa sellaiset jotka eivät ole lukeneet ruotsia aiemmin ;)


Suurimmalla osalla pohjana merkonomin pahvit. Joilla ei siis tee vittuakaan ilman suhteita/tuuria. Veikkaampa että tilanne on sama neljän vuoden kuluttua. Ainoana erona on se, että nyt ollaankin korkeakoulutettuja.

Katkeran vuodatuksen lopuksi kerron syyn miksi en ole lopettanut.
Luokka on täynnä huikeita misuja, ja bileet on vertaansa vailla ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös