Yhden tradenomin tarina
Kun nyt asiasta väännetään peistä, kerronpa tässä vaikka minäkin omat taustani.
Lukion jälkeen kävin armeijan, ja olin yhteensä n. 1,5 vuotta töissä, eräässä logistiikkayrityksessä, ihan perusduunarina.
Halusin lähteä opiskelemaan logistiikkaa, mutta siinä vaiheessa siitä ei ollut varsinaista suuntautumisvaihtoehtoa missään "oikeassa" korkeakoulussa, vain 3 AMK:ta tarjosi tämän ohjelman. Valitsin niistä yhden, Satakunnan AMK:n. En osaa sanoa olisinko päässyt esim. Kauppakorkeaan, voi olla että olisin, voi olla että en.
Opiskeluun meni n. neljä vuotta yhteensä, ja se vastasi kyllä minun odotuksiani varsin hienosti (luin muuten 160ov). Kieliopintoja sai niin paljon kuin halusi, tietotekninen opetus oli oikein hyvää, koulussa oli ns. viimosen päälle kaikki välineet, ja alakohtaiset opinnotkin olivat varsin perusteelliset. Ainakaan jälkikäteen työelämässä ei ole kertaakaan tullut vastaan tilannetta että olisin tuntenut koulusta saamani tietotason riittämättömäksi.
Siinä välissä sitten olin kesätöissä tässä samaisessa logistiikkafirmassa, ja yhden 5kk työrupeaman jopa kokonaan eri alallakin, tehden pääosin IT-hommia.
Sanoisin tähän väliin että AMK:sta on helppo päästä läpi, oli sitten lähes mimmoinen idiootti tahansa. Mutta sieltä voi saada myös paljon irti, riippuen ihan omista motiiveista. Eli Tradenomin tutkinto ei ole mikään itseisarvo, paperin saaneita on laidasta laitaan.
Kirjoitin sitten opinnäytetyöni, joka sai muuten paljon kehuja, ja jopa kaksi stipendiäkin. Siitä muuten sanottiin että olisi kelvannut heittämällä myös graduksi, pituutta oli vähintäänkin riittävästi johtuen laajasta aiheesta. (kiitos työn tilaajan)
Sittemmin lähdin ulkomaille töihin, ja olen aloittanut samalta tasolta kuin mitkä tahansa korkeakoulun käyneet, pääsin suoraan ns. johtajakoulutukseen. Uran kehittymiselle ei ole näkyvissä mitään esteitä tällä hetkellä, pohja on luotu ja omalla tekemisellä mennään tästä eteenpäin.
Siltikin moni kaverini on päätynyt samoihin hommiin mitä teki ennen koulun aloittamista, tai johonkin tyypilliseen "merkonomin hommaan". Myös tässä nimenomaisessa firmassa on työntekijöitä joilla on vastaava koulutus kuin minulla, mutta he ovat ns. rivityöntekijöitä.
Omassa vaa'assani on painanut se että otin koulusta kaiken irti ja sain hyvät arvosanat, sekä olen hankkiutunut työpaikkoihin jotka näyttävät hyvältä cv:ssä. Juuri tuo työkokemus tuntuu olevan se millä on merkitystä. Tähänkin firmaan tullessani työhaastattelussa lähinnä kysyttiin että oliko mulla joku tutkinto, ja sitten alettiin puhua aikaisemmasta työkokemuksesta. Ketään ei oikeastaan kiinnostanut se mitä oli opiskellut ja miten menestynyt, vaan se mitä osasi, eli mistä löytyi työtodistus tueksi.
Mitä voisin sanoa siis yhteenvetona, tutkinnolla ei ole loppupeleissä ainakaan niin kovin paljoa väliä, vaan sillä mitä osaat tehdä/mitä olet tehnyt. Omalta osaltani asiaa auttoi tietysti se että täällä ei tunneta tuota negatiivista sanaa "tradenomi", vaan minulla oli yksinkertaisesti BBA-tutkinto / tutkinto yleensä. Kiitos ja tervetuloa.
Jos joku pohtii tradenomiksi lukemista tulevaisuudessa, niin suosittelen kyllä, mutta mikään tae se ei ole valoisasta tulevaisuudesta. Sanoisin että jos panostaa tarpeeksi kieliin ja tietoteknisiin taitoihin, hirveästi ei voi mennä metsään. Siihen päälle tietysti ne oman alan ammattiopinnot.
Sen mitä tiedän kauppakorkean opinnoista, olisin varmasti saanut sieltä jotain muutakin tietoa kuin mitä nyt tiedän, mutta olisiko se merkittävästi auttanut urakehitystäni sitten jollain lailla -en usko. Vain se on varmaa että opiskelu olisi kestänyt kauemmin.
EDIT: Type-o.