Tradenomi vs. KTM

  • 65 843
  • 225

Jukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
En tiedä mitä eroa tradenomin ja ktm:n koulutuksella ja arvostuksella kaupallisella puolella. Itse kävin tradenomi-koulutuksen tietojenkäsittelystä ja opiskelen samaa alaa nyt yliopistossa. Suurta eroa opintojen tasossa en ole huomannut, itse asiassa amk:ssa meillä oli yksi opettaja, jonka kurssit olivat niin hyviä, että yliopistossa ei kellään. Huvittavinta oli, että hänellä ei edes ollut yliopistotutkintoa itsellään(suoritti sitä parhaillaan saadakseen "pätevyyden") vaan vankka käytännön työkokemus ja paljon järkeä. Paljon on siis opetuksen tasossakin kiinni siitä, kenen oppilaaksi sattuu päätymään. Ja opinahjoaan valitessa ei valitettavasti voi tietää opetuksen tasosta mitään, jos ei tee kattavaa haastattelua koulun valmistuneista oppilaista. Ohjelmoijana tradenomi-koulutus on antanut minulle mahdollisuuden hakea kaikkiin minua kiinnostaneisiin työpaikkoihin opettajan virkaa lukuunottamatta. Sen takia lähdinkin vielä yliopistoon. Jos opettajan virka ei kiinnosta, niin tällä alalla ei ole mitään väliä onko tradenomi vai yliopistosta valmistunut. Amk-koulutuksen parhaaksi puoleksi laskisin, että ainakin minä opin siellä omatoimiseksi. Sama asia on varmaan yliopistossa. Työelämässä oma kokemus on, että koulutuksella ei ole ratkaisevaa merkitystä. Minulla oli esinaisena kauppiksen käynyt ja sen jälkeen amk-tutkinnon(varmaan kauhea kirosana kaikille yliopistotutkinnon taakse kätkeytyville hiirille) suorittanut nainen. Hän sai ylennyksen esimiestehtäviin ja teki työnsä loistavasti. Oli älyttömän työteliäs ja hahmotti kokonaisuuksia loistavasti. Eräs työtoverini, yliopiston käynyt mies, katkeroitui tästä ylennyksestä niin, että vaihtoi työpaikkaa. Hän oli työntekijänä korkeintaan keskinkertainen ja esimieheksi hänellä ei mielestäni ollut mitään ominaisuuksia. Kokonaisuuksien hahmottamisessa hänellä oli selviä puutteita "tittelistään" huolimatta. Myöhemmin tämä nainenkin haki toiseen yritykseen töihin ja pääsi vastuulliseen asemaan. Sai kai soveltuvuustesteissä ylivoimaisesti parhaat pisteet hakijoista. Varsinainen uraohjus siis. Eli IT-alalla ei ainakaan ole väliä onko tradenomi vai yliopiston käynyt. Kaikki on kiinni itsestä. Ja niin sen pitääkin olla.

Noista Varjon jutuista ei paljon kannata välittää. Hänhän on todistanut jo useassa keskusteluissa olevansa auktoriteettejä ihaileva, hierarkisen koulukunnan mies, joka tuijottaa titteleitä ja asemaa näkemättä ihmisten todellista arvoa. Tässäkin keskustelussa kauhea tarve todistaa toinen porukka vähempiarvoiseksi(taas ne paremmat vs. huonommat ihmiset), vaikka hänellä ei ole mitään omaa kokemusta esim. tradenomin opinnoista tai käytännön työelämästä.

Ammattikorkeissa(tai ainakin siellä mistä minä valmistuin) on käsittääkseni alumni-toimintaa. Ennen päätöstä kumpaan kouluun hakee kannattaa mielestäni ottaa yhteyttä jo koulusta valmistuneisiin ja kysyä heidän kokemuksiaan(kysy kouluista heidän yhteystietojaan). Niin saa varmasti paremman kuvan tutkinnon hyvistä ja huonoista puolista. Vielä parempi on, jos pääset kysymään ihmisiltä, joilla on sekä amk- että yliopistotutkinto. Tässä keskustelussa en ole vielä nähnyt kuin muutaman perustellun, kokemukseen perustavan kirjoituksen ja paljon soopaa.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Pärde! Suosittelen ehdottomasti KTM-tutkintoa!

Valmennuskurssit lisäävät todennäköisyyttä päästä sisään, mutta ne eivät ole välttämättömiä. Itse tein niin, että luin itsenäisesti, mutta lainasin kaveriltani valmennuskurssilla jaettua materiaalia. Esimerkiksi Hentusen välikokeet kannattaa tehdä ja samalla voi arvioida oman osaamistasonsa lukuprosessin aikana. Kaikki on kuitenkin viime kädessä itsestäsi ja motivaatiostasi kiinni.

KTM-tutkintoa arvostetaan työmarkkinoilla enemmän. Tämä tarkoittaa parempaa palkkaa, parempia uramahdollisuuksia, parempia mahdollisuuksia jatko-opiskeluun. Ei tule yhtäkään asiaa mieleen, miksi sinun pitäisi valita Tradenomin tutkinto KTM:n sijaan.

Itse heitin kännykän roskiin, luin kahteen kertaan kirjat läpi huolellisesti ja systemaattisesti, sekä tein Hentusen kokeet. Tee itsellesi lukusuunnitelma, josta pidät kiinni. Onnea ja tsemppiä matkaan!
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Viestin lähetti Hartza
Pärde! Suosittelen ehdottomasti KTM-tutkintoa!

Ei tule yhtäkään asiaa mieleen, miksi sinun pitäisi valita Tradenomin tutkinto KTM:n sijaan.

Itse heitin kännykän roskiin, luin kahteen kertaan kirjat läpi huolellisesti ja systemaattisesti, sekä tein Hentusen kokeet. Tee itsellesi lukusuunnitelma, josta pidät kiinni. Onnea ja tsemppiä matkaan!

Taisin mainitakin jossain, että ainoa syy itselläni AMK:n valintaan olisi se, etten pääsisi sisään ensimmäisellä yrittämällä. Piipahdin tuossa keskiviikkona HKKK:ssa, ja ihan hieno oppilaitoshan se on. Kyllä sinne on pakko pyrkiä, muuten se jää aina vaivaamaan. Tulevaisuus näyttää, onko enää haluja pyrkiä, jos AMK-opiskelut käynnistyvät.

Hartza: Kun sanot "huolellisesti ja systemaattisesti", niin tarkoittanet myös tekstin referointia ja ns. pääpointtien etsimistä?

Kiitos kaikille kirjoittajille, tämä saattaa osoittautua ratkaisevaksi tekijäksi oikeanlaisen motivaation löytämisessä.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti Pärde

Hartza: Kun sanot "huolellisesti ja systemaattisesti", niin tarkoittanet myös tekstin referointia ja ns. pääpointtien etsimistä?

Kiitos kaikille kirjoittajille, tämä saattaa osoittautua ratkaisevaksi tekijäksi oikeanlaisen motivaation löytämisessä.

Itselleni tuo huolellisesti ja systemaattisesti tarkoitti sitä, että oli viisi kirjaa rivissä ja jokaisesta luin yhden luvun päivässä. Matikan osalta tein kaikki harjoituslaskut ja jälleen kerran Hentusen prujut olivat hyviä esimerkkeineen. Kyllä myöskin referoin tekstiä ja kirjoitin itselleni ylös tärkeitä pointteja. Vanhoihin kokeisiin tutustuminen on tärkeätä, jotta osaa kiinnittää oikeisiin asioihin oikeanlailla huomiota lukuvaiheessa.

Muista, että jokainen kirjojen parissa vietetty hetki ja lukemasi kappale parantaa todennäköisyyttäsi päästä sisään. Tahto ratkaisee!
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Hartza

Sain opolta viimevuotisen kokeen, mutta oliko se niin, että niitä vanhoja kokeita voi tilata HKKK:sta?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Noista Varjon jutuista ei paljon kannata välittää. Hänhän on todistanut jo useassa keskusteluissa olevansa auktoriteettejä ihaileva, hierarkisen koulukunnan mies, joka tuijottaa titteleitä ja asemaa näkemättä ihmisten todellista arvoa"

Jepjep, sinähän sen tiedät. Mutta jos näin on niin en näe siinä mitään vikaa kun koko muu yhteiskunta tuntuu toimivan samalla tavalla, KTM on korkeakoulutettu Tradenomi taas...

"Tässäkin keskustelussa kauhea tarve todistaa toinen porukka vähempiarvoiseksi(taas ne paremmat vs. huonommat ihmiset), vaikka hänellä ei ole mitään omaa kokemusta esim. tradenomin opinnoista tai käytännön työelämästä. "

Hmm mistä sinä tiedät mistä minulla on kokemusta ja mistä ei? Ei Ehkä tradenomin opinnoista mutta muuten. Ja olenko minä sinänsä maininnut että ne alaa opiskelevat ovat jotenkin huonompia? Totesin vain sen yleisestikin tunnustetun(katsopa edelliset AMK- Lipasto -ketjut) asian että AMK:t ovat yleisesti ottaen keinotekoisesti nostettu asemaan jossa ne nyt ovat.
Opintoviikoista puhuminenkin on kovin keinotekoista jos kuitenkin tutkinto on tiukasti "kurssitettu".

Mutta jos ihmiset näemmä pahoittavat mielensä realiteettien esiintuomisesta niin...

Ja jos minä todistelen täällä asioita paremmaksi niin mitä sitten tarkoittaa toisia hiiriksi kutsuminen? Yksittäisen esimerkin esittäminen on aika typerää koska yksittäisellä esimerkillä ei ole mitään väliä.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Re: Hartza

Viestin lähetti Pärde
Sain opolta viimevuotisen kokeen, mutta oliko se niin, että niitä vanhoja kokeita voi tilata HKKK:sta?

Asiaa voi tiedustella opintotoimistosta. Itse muistaakseni sain käsiini vihkon, jossa oli useamman vuoden pääsykoekysymykset vastauksineen. Löytyiköhän tuollainen vihkonen peräti työvoimatoimistosta.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Jukka
Ammattikorkeissa(tai ainakin siellä mistä minä valmistuin) on käsittääkseni alumni-toimintaa. Ennen päätöstä kumpaan kouluun hakee kannattaa mielestäni ottaa yhteyttä jo koulusta valmistuneisiin ja kysyä heidän kokemuksiaan(kysy kouluista heidän yhteystietojaan). Niin saa varmasti paremman kuvan tutkinnon hyvistä ja huonoista puolista. Vielä parempi on, jos pääset kysymään ihmisiltä, joilla on sekä amk- että yliopistotutkinto. Tässä keskustelussa en ole vielä nähnyt kuin muutaman perustellun, kokemukseen perustavan kirjoituksen ja paljon soopaa.

Ja vastaus tähän. Ammattikorkeakouluissa on käynnistetty pikkuhiljaa vaihtelevalla menestyksellä alumni-toimintaa. Esim. pohjanmaalta löytyy koulu, jossa toiminta on erittäin vireää ja aktiivista, joka näkyy mm. suht vaikuttavina tapahtumina jne. Toisaalta osa kouluista on vasta käynnistänyt tai käynnistämässä alumni-toimintaa, mutta kuten kaikki ymmärtävät, tällaisen järjestelmän luominen vie aikansa ja sitä ei ole ammattikorkeakoulujen aloittamisesta kauaakaan kulunut.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti bisnesman
Tradenomi = 140 ov.
Penailua tai ei, ennen 98 valmistuneet merkonomit saa 40 ov "anteeksi". Me myöhemmin valmistuneet olemme saaneet kai sen verran paskat eväät, ettei samaa etua ole.

Tutkinnosta.
Oon miettiny että jos menis AMK:hon. Mun lukuinto ei riitä kauppakorkeaan, mutta jos ei ole liian kranttu, AMK:n portit on auki.

Esimerkiksi kajaanissa lähes kaikki innokkaat pääsi opiskelemaan joko insinööriksi tai tradenomiksi. Eikai siinä mitään, mut mitä järkeä siinä on että kaikista leivotaan korkeakoulututkinnon omaavia? Vittumaistahan se on että duunaritkin on koulutettu paperilla pomoisi....

Aiempien opintojen hyväksilukemisesta on olemassa vain OPM:n suositus, mutta yleinen linja valtakunnassa on se, että niiden määrää pyritään vähentämään.

Ja mitää tule korkeakoulukoulutukseen suunnattujen aloituspaikkojen määrään niin voit lähettää viestisi opetusministeriön suuntaan. Nyt ammattikorkeakoulujen aloituspaikkojen kasvu on pysäytetty eli nykytasolla painitaan seuraavat vuodet (TATU-sopimuksissa määritelty) poislukien terveys- ja sosiaaliala, jolle tultaneen suuntaamaan niitä jonkin verran lisää. Tämä taas johtuu pääosin sairaanhoitopiirien huolesta, joka pohjautuu työntekijöiden melko korkeaan keski-ikään. Eli eläköitymiseen. Yliopistot määrittelevät sisääntulevien määrän itse, mutta käsittääkseni sielläkin ollaan pysähtymässä nykytasolle.

Oma mielipiteeni OPM:n tavoitteista kouluttaa n. 65-70 prosenttia ikäluokasta korkeakouluissa (eli yliopistot, korkeakoulut ja AMK:t) on se, ettei siinä ole hevon kuusen järkeä. Tosiasia on, että sekä ammattikorkeakouluissa että yliopistoissa opetuksen laatu tulee näillä lukemilla olemaan heikompi. Asiaa voisi muuttaa periaatteessa OPM:n suuntaamaan rahoituksen kasvattaminen,mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että molempiin duaalimallin mukaisiin pylväisiin suuntautuu aivan liikaa heikosti motivoitunutta väkeä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kuten täällä on aikaisemminkin sanottu, niin suurin ongelma on ammattikorkeakoulujen todella laaja kirjo.

Itse opiskelin aikanaan puoliväkisin Espoon-Vantaan ammattikorkeakoulussa käytännössä samaa linjaa mitä nyt opiskelen TAMK:ssa (liiketalous). Opettajien ammattitaidolla ja opetusmetodeilla on eroa, kuin yöllä ja päivällä. Aikaisemmassa koulussa touhu oli amatöörimäistä puuhastelua, kun taas Tampereella opettajina toimii opettajia jotka ovat kannuksensa hankkineet oikeassa työelämässä.

Mitä olen muutaman työnantajan kanssa jutellut, niin heidän mielestään Suomessa on kaksi oikeasti varteenoettavaa AMK:ta, eli Tampere ja Helsinki.

-ipa rules
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti ipa rules
Kuten täällä on aikaisemminkin sanottu, niin suurin ongelma on ammattikorkekoulujen todella laaja kirjo.

Itse opiskelin aikanaan puoliväkisin Espoon-Vantaan ammattikorkeakoulussa käytännössä samaa linjaa mitä nyt opiskelen TAMK:ssa. Opettajien ammattitaidolla ja opetusmetodeilla on eroa, kuin yöllä ja päivällä. Aikaisemmassa koulussa touhu oli amatöörimäistä puuhastelua, kun taas Tampereella opettajina toimii opettajia jotka ovat kannuksensa hankkineet oikeassa työelämässä.

Mitä olen muutaman työnantajan kanssa jutellut, niin heidän mielestään Suomessa on kaksi oikeasti varteenoettavaa AMK:ta, eli Tampere ja Helsinki.

-ipa rules

Ammattikorkeakouluja kritisoitaessa täytyy jokaisen muistaa yksi asia eli järjestelmä täytti viime vuonna 10 vuotta, joka on erittäin lyhyt aika rakentaa toimiva ja tehokas organisaatio jokaiseen kouluun. Yksi suurimmista ongelmakohdista mielestäni on koulujen ja ennen kaikkea yksiköiden todella suuri lukumäärän. OPM:n alaisia ammattikorkeakouluja maassa on 29 sekä erikseen laskettavat Ahvenanmaa sekä poliisiammattikorkeakoulu. Näissä yksiköt sijaitsevat useilla kymmenillä paikkakunnilla eli koko AMK-kenttä on maantieteellisesti hajanainen, kuin haulikolla suomen kartalle ammuttu (tähän taas vaikutti aikoinaan puhtaasti aluepolitiikka).

Tällaisella yksikkömäärällä (ja koulujen määrällä) laadun takaaminen joka puolelle on todella vaikea asia. Tähän tullaan varmasti vielä jatkossa palaamaan, sillä tietynsuuntaisia paineita on olemassa koulujen yhdistämiselle mm. pääkaupunkiseudulla ja hämeessä.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Viestin lähetti ipa rules
Mitä olen muutaman työnantajan kanssa jutellut, niin heidän mielestään Suomessa on kaksi oikeasti varteenoettavaa AMK:ta, eli Tampere ja Helsinki.

Tyhmä kysymys: lasketaanko Haaga-instituutti tähän kerhoon?
 

Tommy72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Hifk
No Huh HUH!!

Ei voida puhua edes samana paivanan AMK:sta ja KTM:sta (olen opiskellut kauppaoppilaitoksessa, AMK:ssa seka yliopistossa Kaupallisia aineita) AMK on vain uusi nimi merkonomeille, talla tavalla Suomi voi kertoa muulle maailmalle etta suomalaisista on esim 40% akateemisia. AMK:n opetus oli aivan saman tasoista kuin kauppaoppilaitoksessa, myos vaativuus oli samaa luokkaa.

Hermothan tassa menee kun joku edes kehtaa verrata naita tutkintoja keskenaan, verratkaa mielummin merkonomin ja tradeniomin tutkintoja. Huomattavasti ne ovat lahempana toisiaan.

Ps. Sori tradenomit, ei ole tarkoitus loukata, mutta asiat ovat vain nain.

edit: johan tuli kirjoitus virheita
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Liiketalouden opiskelijana puhuin vain siitä, mutta käsittääkseni Haaga-instituutti on omalla sarallaan maan ykköskoulu.

-ipa rules
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vähän omia kokemuksia mukaan. Itse koin kaupallisen puolen hakujärjestelmän järjettömäksi viime keväänä. Hakeminen on sallittua ainoastaan yhteen yliopistoon per vuosi. Käsittääkseni näin ei ole muilla aloilla. Helsinkiin hakeminen on riskipeliä (vaikka Turku on samassa haussa, silti) sillä kokeet ovat "vaikeampia", hakijoiden taso kovempi ja pääsyprosentit pienempiä. Jos siis haku Helsinkiin ei tuottaisi tulosta en saisi mitään opiskelupaikkaa yliopistosta ensi vuodelle (edelleen siis kaupallisesta puolesta kyse)!

Toimin seuraavasti: hain Lappeenrantaan ja laitoinpahan paperit tuotantotalouteenkin (aika lähellä kauppista) ja opon puheiden jälkeen AMK:honkin. Luin viidestä pääsykoekirjasta neljä kertaalleen läpi, mikä sitten riittikin koska alkupisteeni olivat lähestulkoon kovimmat koko porukasta. En ollut kovin innokas lukija (ei lupaa hyvää...), mutta entisestään lukuintoa tappoi tuotantotaloudesta papereilla saatu paikka (opo oli varma ettei tt:stä papereilla paikkaa tule saamaan, nähtiinhän sekin ihme) kesken lukuprosessin. AMK:sta paikkaa en saanut, kokeissa en käynyt. Tt:stä siis paikka mitään tekemättä, AMK:sta ei... :-)

Helsinkiinkin olisi mieli tehnyt, mutta otin varmemman reitin, Helsinkiin voi hakea vielä myöhemminkin jos mieli tekee. Koen järjestelmän huonoksi, olisi ollut kiva pyrkiä kumpaankin samaan aikaan. No minkäs teet...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Teacup:
Taitaa olla ihan yleinen tuo 1 opiskelupaikka/vuosi sääntö. Ainakin lääkiksessä on sama juttu ja muistaakseni myös TKK:n pääsykokeissa voi hakea vain yhteen alan paikkaan. Toki taas poikkitieteellisesti voit hakea vaikka kymmeneen eri yliopistoon.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Viestin lähetti ipa rules
Liiketalouden opiskelijana puhuin vain siitä, mutta käsittääkseni Haaga-instituutti on omalla sarallaan maan ykköskoulu.

-ipa rules

Otin asian esille siksi, että se AMK, johon olen itse mahdollisesti menossa, on osa Haaga-instituuttia. Liiketalouden instituutti taisi olla nimikkeenä.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Viestin lähetti varjo
Teacup:
Taitaa olla ihan yleinen tuo 1 opiskelupaikka/vuosi sääntö. Ainakin lääkiksessä on sama juttu ja muistaakseni myös TKK:n pääsykokeissa voi hakea vain yhteen alan paikkaan. Toki taas poikkitieteellisesti voit hakea vaikka kymmeneen eri yliopistoon.

Eikös tkk:lla ole edelleen sellainen käytäntö, että voi hakea vapaasti jokaiselle linjalle ja pisteet/oma priorisointi ratkaisee? Tarkoititko, että voi hakea vain yhteen teknilliseen korkeakouluun kerralla, nimittäin näinhän se oman heikon muistinikin mukaan on. Otaniemessä t-fysiikkaa ja tutaa on vaikeaa päästä lukemaan. Sen sijaan itsenikin kaltainen tunari pääsisi suunnilleen pelkillä papereilla suoraan Lappeenrantaan tuotantotaloutta vääntämään. Onko sitten opetuksen tasossa minkälaista heittoa?

Valmennuskursseista selvä mielipide: yleisesti ottaen ne ovat tarpeettomia. Varjon tempaus herättää itsessäni kunnioitusta. Juuri näin se homma pitää tehdä. Jos nyt menisi yliopiston valintakokeisiin niin varmasti naurattaisi. e^pi*i=-1
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nixon:

Juuri sitä siis tarkoitin että yksi koulu/pääsykoe. Linjojahan pistetään muutama kpl järjestykseen ja niistä sitten pääsee sinne mihin pisteet riittävät.

On muuten tosiaan TKK:n Tuta ja Tekninen fysiikka tällä hetkellä aika naurettavan hypetetty, muistaakseni juuri ja juuri täysillä koepisteillä pääsee sisään(Yo-pisteethän katoavat parin vuoden jälkeen). Naurettava siis siinä mielessä että välttämättä parhaat ja lahjakkaat eivät taas olekaan kaikissa asioissa parhaita, vaikka kenties matematiikan ja fysiikan osaavatkin...

Ainakin lääkiksessä tuntuu nykyään(vanhempien lääkärien mielipide) suuntaus oleva Helsingissä sellainen että sisäänpääsevät "kiltit ja ahkerat" tytöt jotka sitten taasen eivät oikein pidä kliinisestä työstä->tutkijalinjoille->lääkäripulaa vaikka opiskelupaikkoja lisätään. Tämä siis Lääketieteellisen eräältä professorilta kuultuna, ei omaa tietoa/mutua.

Niinja TKK on siis minulle pelkkä "sivuaine" mutta onpahan ainakin varalla jos jonain päivänä ei enää Yliopisto nappaa.
Ja toisaalta koska saan samantien kun jaksan vääntäytyä opintotoimistoon n. 30 ov:ta suoraan hyväksytyksi(itseasiassa enemmänkin nyt kun 2. vuoden opintoja on kasassa) joten vaikka olisinkin tämän "yliopistovuoden" jälkeen sitten aloittanut kunnolla opinnot TKK:lla en olisi varsinaisesti jäljessä kavereitani jotka olisivat aloittaneet vuotta aikaisemmin.

Tämä siis vinkkinä niille joita Tutat ym. kiinnostavat TKK:lla...sitäpaitsi oppiipahan sitä samalla opiskelmaan korkeakouluympäristössä, toisinkuin valmennuskursseilla.

Opetuksen suhteen on vaikea kommentoida, saattaa olla että TKK:lla tai Helsingin kouluissa ovat maan parhaat aivot mutta ovatko he parhaita opettajia? Olen itse ollut yhden Suomen TOp-10(viittaustilastot) tiedemiehen luennolla(kansainvälisestikin kovaa tasoa oleva tyyppi) ja toisaalta olen ollut kurssilla jota piti juuri lisurin paperit saanut heppu. Toinen herroista oli kuolettavan tylsä ja kävi kovaa debattia kainalonsa kanssa, oppiminen hieman kyseenalaista...Toinen taas, noh yksiä parhaita luennoitsijoita joita tiedän. Voitte itse arvuutella kumpi on kumpi.
 

Jukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Mielestäni kannattaa hakea hakea suoraan sinne yliopistoon, jos ei ole todellista halua opiskella amk:ssa. Sosiaaliset avut opiskelijalla eivät ole kummoiset ja niistä amk:n opinnoista ei kai paljon saa hyväksiluettua yliopistossa. Samalla opintotukikuukaudet kuluvat. Jos lukuintoa riittää yliopistoon pääsee ennemmin tai myöhemmin. Jos lukuintoa ei riitä amk on parempi valinta soveltuvuustestinsä takia eli sinne pääsee jos on persoonana suht normaali ja pärjää älykkyystesteissä ainakin jonkun verran keskivertoa paremmin. Haaga-instituutin hakutilastoja en löytänyt, mutta Tampereen AMK:n liiketalouden linjalle haki 1349 hakijaa ensisijaisesti ja 115 pääsi eli 8,5% hakijoista. En sitten tiedä, mutta taitaa olla helpompi päästä johonkin kauppakorkeaan ainakin tilastollisesti.
 

Annuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Latvija
Viestin lähetti Senior
KTM lienee edelleen 160 opintoviikkoa? Mikäs on vastaava määrä AMK:ssa?

Paljonko KTM-tutkintoon pitää vielä suorittaa opintoviikkoja, jos on käynyt AMK:n 'pohjalle'?

AMKissa 120 ov.

Opintoviikkoja pitää suorittaa nuo 160 ov:ta, mutta hyväksi luettua saa korkeakoulusta riippuen 20 ov:sta ylöspäin eli ei kauheasti, eikä pidäkään. Sillä koulutus on suuntaunut aivan eri asioihin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Re: MadMan:

Viestin lähetti HN
Siinä pätkässä, jonka kirjoituksestani alun perin lainasit, puhuttiin nimenomaan laista.

Ja kuten myös ensimmäisessä viestissäni totesin, parhaissa ammattikorkeakouluissa voi nykyisin suorittaa akateemisen loppututkinnon (esim. TAMK:ssa KTM:n).

Ei näin.

Suomessa on käytössä korkeakoulutuksen duaalimalli, jossa ammattikorkeakouluissa suoritetaan korkeakoulututkinto. Se ei ole ylempi eikä alempi korkeakoulututkinto, kuten yliopistoissa, vaan ammattikorkeakoulututkinto. Tämä ammattikorkeakoulun perustutkinto antaa kelpoisuuden virkoihin, joissa vaateena on _korkeakoulututkinto_, nimenomaan tällä sanalla. Ammattikorkeakoulututkintoa ei rinnasteta suoraan alempaan korkeakoulututkintoon.

Pilottihankkeena on myös ammattikorkeakoulun jatkotutkinto, jota ei myöskään rinnasteta ylempään korkeakoulututkintoon, vaan se on vain ja ainoastaan ammattikorkeakoulun jatkotutkinto.

Yliopistoissa, joita maassamme toimivista korkeakouluista taitaa 19 olla (mukaanlukien mm. Teknillinen korkeakoulu-niminen yliopisto, mitään yhteyttä sinänsä nimellä ja sen antamilla tutkinnoilla ei ole, vaan TKK haluaa pitää nimensä eräänlaisena reliikkinä), suoritetaan sitten alempia (kandidaatin) ja ylempiä (maisterin) korkeakoulututkintoja. Nämä antavat tietyt kelpoisuudet nimiensä mukaisiin virkoihin. Tämän lisäksi on olemassa jatko-opintoina suoritettavat lisensiaatin ja tohtorin tutkinto.

Ei siis pidä sotkea näitä asioita; ammattikorkeakoulussa ei suoriteta maisterin tutkintoja, eivätkä AMK-tutkinnot ole akateemisia tutkintoja. Silti ne antavat kelpoisuuden niihin virkoihin, joihin vaaditaan korkeakoulututkinto ilman etuliitettä ylempi tai alempi; suoraan tutkinnot eivät duaalimallin yli toisiinsa rinnastu, vaikka niin sekä luullaan että erheellisesti myös markkinoidaan.
 

MadMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, LFC
Viestin lähetti varjo
On muuten tosiaan TKK:n Tuta ja Tekninen fysiikka tällä hetkellä aika naurettavan hypetetty, muistaakseni juuri ja juuri täysillä koepisteillä pääsee sisään(Yo-pisteethän katoavat parin vuoden jälkeen). Naurettava siis siinä mielessä että välttämättä parhaat ja lahjakkaat eivät taas olekaan kaikissa asioissa parhaita, vaikka kenties matematiikan ja fysiikan osaavatkin...
Tuohon pieni korjaus. TKK:lle otetaan osa porukasta suoraan yo-kokeiden perusteella, osa pisteillä jotka muodostuvat yo-kokeista ja pääsykokeesta ja osa pelkillä pääsykoepisteillä. Jos esim yo-kirjotuksesi ei ole enää voimassa niin sinut lasketaan joukkoon, jotka hakee pelkillä koepisteillä. Eli hakija laitetaan aina siihen ryhmään mikä hänelle on edullisin. Ensin on tietenkin tämä paperihaku ja sen jälkeen vasta pääsykokeet. Mutta suurin osa sisään otetuista kuuluu juuri tuohon kahteen viimeiseen ryhmään. Ja kummallekkin on omat kiintiöt paljon niistä otetaan sisään. Tosin ei sinne Tutalle/Tfy:lle helposti pääse ja sekin vaatii melkein täydellisen onnistumisen, jotta pääsisit sisään kiintiössä, johon on laskettu ainoastaan pelkät koepisteet.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
AMK alkoi kiehtomaan..

Ajattelin että voisi hakea ihan piruuttaan AMK:hon. Jos sattuu niin ikävästi että syksyllä ei ole enää duunia, ei putoaisi aivan tyhjän päälle.

Tuli vaan mieleen, että kuinka moneen eri AMK:hon voi hakea samalla kertaa?
Taktiikkanahan olisi luonnollisesti se, että haetaan mieluisille paikkakunnille ja ässänä hihasta sinne, minne pääsee lähes kaikki. Heinäkuun lopussa sit katsotaan mihin päädytään...
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Pilipali?

Exäni kertoi käyneensä Raumalla ammattikorkeakoulun tradenomipuolen ja mainitsi sen pilipalikouluksi. Oppia karttui kuulemma vain takapenkkien sosiaalisissa suhteissa, jotka hänellä toki olivatkin kiistattomat. Kaikki pääsivät kursseista läpi. Veroilmoituksen täyttäminen olikin sitten kinkkisempää puuhaa. Sitä en tiedä, olivatko nämä vain Rauman opinahjon ominaisuuksia.

Sinänsä en pidä ollenkaan pahana, että maahamme tuotetaan tätä kuuliaisempaa toimiupseerikuntaa. Yliopistoväki opetetaan "hankalaksi". Jos kaikki tekisivät niitä kiusallisisia kysymyksiä, homma menisi jahkaamiseksi. Kärjistetysti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös