En tiedä mitä eroa tradenomin ja ktm:n koulutuksella ja arvostuksella kaupallisella puolella. Itse kävin tradenomi-koulutuksen tietojenkäsittelystä ja opiskelen samaa alaa nyt yliopistossa. Suurta eroa opintojen tasossa en ole huomannut, itse asiassa amk:ssa meillä oli yksi opettaja, jonka kurssit olivat niin hyviä, että yliopistossa ei kellään. Huvittavinta oli, että hänellä ei edes ollut yliopistotutkintoa itsellään(suoritti sitä parhaillaan saadakseen "pätevyyden") vaan vankka käytännön työkokemus ja paljon järkeä. Paljon on siis opetuksen tasossakin kiinni siitä, kenen oppilaaksi sattuu päätymään. Ja opinahjoaan valitessa ei valitettavasti voi tietää opetuksen tasosta mitään, jos ei tee kattavaa haastattelua koulun valmistuneista oppilaista. Ohjelmoijana tradenomi-koulutus on antanut minulle mahdollisuuden hakea kaikkiin minua kiinnostaneisiin työpaikkoihin opettajan virkaa lukuunottamatta. Sen takia lähdinkin vielä yliopistoon. Jos opettajan virka ei kiinnosta, niin tällä alalla ei ole mitään väliä onko tradenomi vai yliopistosta valmistunut. Amk-koulutuksen parhaaksi puoleksi laskisin, että ainakin minä opin siellä omatoimiseksi. Sama asia on varmaan yliopistossa. Työelämässä oma kokemus on, että koulutuksella ei ole ratkaisevaa merkitystä. Minulla oli esinaisena kauppiksen käynyt ja sen jälkeen amk-tutkinnon(varmaan kauhea kirosana kaikille yliopistotutkinnon taakse kätkeytyville hiirille) suorittanut nainen. Hän sai ylennyksen esimiestehtäviin ja teki työnsä loistavasti. Oli älyttömän työteliäs ja hahmotti kokonaisuuksia loistavasti. Eräs työtoverini, yliopiston käynyt mies, katkeroitui tästä ylennyksestä niin, että vaihtoi työpaikkaa. Hän oli työntekijänä korkeintaan keskinkertainen ja esimieheksi hänellä ei mielestäni ollut mitään ominaisuuksia. Kokonaisuuksien hahmottamisessa hänellä oli selviä puutteita "tittelistään" huolimatta. Myöhemmin tämä nainenkin haki toiseen yritykseen töihin ja pääsi vastuulliseen asemaan. Sai kai soveltuvuustesteissä ylivoimaisesti parhaat pisteet hakijoista. Varsinainen uraohjus siis. Eli IT-alalla ei ainakaan ole väliä onko tradenomi vai yliopiston käynyt. Kaikki on kiinni itsestä. Ja niin sen pitääkin olla.
Noista Varjon jutuista ei paljon kannata välittää. Hänhän on todistanut jo useassa keskusteluissa olevansa auktoriteettejä ihaileva, hierarkisen koulukunnan mies, joka tuijottaa titteleitä ja asemaa näkemättä ihmisten todellista arvoa. Tässäkin keskustelussa kauhea tarve todistaa toinen porukka vähempiarvoiseksi(taas ne paremmat vs. huonommat ihmiset), vaikka hänellä ei ole mitään omaa kokemusta esim. tradenomin opinnoista tai käytännön työelämästä.
Ammattikorkeissa(tai ainakin siellä mistä minä valmistuin) on käsittääkseni alumni-toimintaa. Ennen päätöstä kumpaan kouluun hakee kannattaa mielestäni ottaa yhteyttä jo koulusta valmistuneisiin ja kysyä heidän kokemuksiaan(kysy kouluista heidän yhteystietojaan). Niin saa varmasti paremman kuvan tutkinnon hyvistä ja huonoista puolista. Vielä parempi on, jos pääset kysymään ihmisiltä, joilla on sekä amk- että yliopistotutkinto. Tässä keskustelussa en ole vielä nähnyt kuin muutaman perustellun, kokemukseen perustavan kirjoituksen ja paljon soopaa.
Noista Varjon jutuista ei paljon kannata välittää. Hänhän on todistanut jo useassa keskusteluissa olevansa auktoriteettejä ihaileva, hierarkisen koulukunnan mies, joka tuijottaa titteleitä ja asemaa näkemättä ihmisten todellista arvoa. Tässäkin keskustelussa kauhea tarve todistaa toinen porukka vähempiarvoiseksi(taas ne paremmat vs. huonommat ihmiset), vaikka hänellä ei ole mitään omaa kokemusta esim. tradenomin opinnoista tai käytännön työelämästä.
Ammattikorkeissa(tai ainakin siellä mistä minä valmistuin) on käsittääkseni alumni-toimintaa. Ennen päätöstä kumpaan kouluun hakee kannattaa mielestäni ottaa yhteyttä jo koulusta valmistuneisiin ja kysyä heidän kokemuksiaan(kysy kouluista heidän yhteystietojaan). Niin saa varmasti paremman kuvan tutkinnon hyvistä ja huonoista puolista. Vielä parempi on, jos pääset kysymään ihmisiltä, joilla on sekä amk- että yliopistotutkinto. Tässä keskustelussa en ole vielä nähnyt kuin muutaman perustellun, kokemukseen perustavan kirjoituksen ja paljon soopaa.