TPS 2015–2016 – runkosarjan 1. kvartaalin seurantaa

  • 62 499
  • 261

esa mäyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS , Pittsburgh Penguins
Eilinen peli ratkaistiin, Georgijevin ikäväksi, jo ensimmäisessä erässä. Vaikka oli viime kaudella debyytti pelissään ollut voittamassa juuri Hifkin, niin silti oli liian kovan paikan edessä tänään. Laittaisin tuon Norrenan piikkiin ja toivon ettei tämä toistu enää jatkossa. Varsinkin Hifkin toisen maalin tilanne näytti siltä kuin Norrena itse olisi ollut maalissa torjumassa. Niin kömpelösti liikkui Georgijev etutolpalle tuossa laukauksessa, että teki pahaa katsella ja muistui mieleen Norren ketteryys... Georgijev on kuitenkin erittäin lupaava maalivahti, mutta eilen joutui hieman liian kovaan paikkaan...ensi vuonna, ensi vuonna olemme vahvempia.

Mitä sitten tulee tuohon Spinan tilanteeseen... Hänet hankittiin Turkuun tekemään pisteitä. Itse olin ja olen kuitenkin tyytyväisempi, että saimme miehen työteliäisyyden, liikkeen ja taidon tänne. Niin kuin eräät jo mainitsivat, niin kyllä niitä pisteitä alkaa syntyä, kunhan löytää oikeat ketjukaverit. Eilen löyti jo rinnalle sentteri(Vainiola) ja varmasti tulevina viikkoina löytyy yhteys myös Ahtolan, Pikkaraisen tai Vähätalon kanssa.

Tästä päästäänkin sopivasti Ahtolan suorituksiin kiinni. Pakko myöntää, vaikka kuinka sen kieltäisi, on Jerryn alkukausi ollut hieman pettymys. Mitään 40 pisteen miestä ei yleisö hänestä odottanut, mutta silti. Itse odotin ja uskon odotuksen vieläkin palkitsevan, että Jerry tulee täyttämään sen vahvan maalineduspelaamisen hyökkäys päässä ja myös tuomaan kahden suunnan pelaamista jompaan kumpaan Perrinin tai Vainiolan ketjuihin. Niin kuin Spina tilanteessa, on myös Ahtolan kohdalla täysin uudet ketjukaverit ja tämä vaatii valitettavasti useimmin useamman kuukauden, että saadaan yhteispeli toimimaan.

Perrinistä sen verran, että vaikka hänen sopimuksen julkaisun yhteydessä olin tietoinen, että kova kaveri saadaan, niin en kyllä osannut odottaa näin täydellistä pelaajaa! Jos tuo vielä saadaan pidettyä ensi kaudenkin, niin hänen jättämä jälki Palloseuraan tulee tuottamaan hedelmää vielä pitkään!
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Vastustajan leiristä huutelen sen verran, ettei tuo teidän esitys alkua lukuun ottamatta niin huono ollut. Kahta viimeistä erää TPS jo hallitsi, eikä tasuri ollut kaukana. Alku menee veskarin piikkiin, toinen ja kolmas maali menivät helposti. Toisaalta Hifkillä oli paljon hyviäkin paikkoja erässä, eikä kahden maalin johto pelitapahtumiin nähden ollut kovin huutava vääryys. Hussokin imaisi sen Kallion kavennuksen luvattoman helposti.

Ykkösylivoima teillä on aika jäätävä, tosin taitaa siellä olla pari miljoonaa palkkarahaakin samaan aikaan kentällä. Koko ajan vaarallisia tilanteita tuo ykkösylivoimanne luo, vaikka molemmat maalit tulivat vähän vahingossa. Teillä on niin laadukas ja varmasti kallis kärki, että ehkä siksi noita Frimanneja sinne mahtuu peräpäähän, onko näin?
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Teillä on niin laadukas ja varmasti kallis kärki, että ehkä siksi noita Frimanneja sinne mahtuu peräpäähän, onko näin?

Tämähän tässä pelottaa, ja samalla ihmetyttää. Panostetaan kärkeen, mutta sitten perälle jätetään vapaamiehiä pyörimään ja aiheuttamaan sydänkohtauksia omalle maalivahdille ja maksavalle yleisölle..
 

Juuriskapää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo, Leeds Rhinos, Lukko, TPS, TUTO, RNK
Kyllä tänään on haastava ilta tiedossa. Joukkue veti eilen käytännössä kolmella kentällä, joten ei lupaa hyvää. Sitä en oikein ymmärrä, että miksi tällainen junnukenttä piti rakentaa ja sitten istuttaa ketjua penkin päässä käytännössä koko ottelun?

Eilinen matsi hävittiin sysipaskaan ensimmäiseen erään. Suorastaan luokaton erä kaikinpuolin ja kun Georgijevilläkin oli vaatimaton ilta, niin turpaan sieltä tuli ja täysin ansaistusti.

Tämän illan matsiin odotan ainakin hyvin valmistautunutta vierasjoukkuetta. Nyt se positiivinen alku on elintärkeä. Ensimmäisessä erässä johtoasema ja sitten loppupeli näyttää kuinka tuota energiaa riittää loppuun saakka.

Tätä olen ihmetellyt jo monen pelin ajan, nelonen ei käy jäällä oikeastaan koskaan. Tämä johtaa helposti katastrofiin kun vanhoilla herroilla jalka painaa niin sitten TPS on kusessa. Nelonen on pärjännyt kuitenkin pelaamissaan peleissä mielestäni hyvin ja tekihän Salokin näyttävän läpiajomaalin.
 

Rote Sau

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS + länsirannikko
Tätä olen ihmetellyt jo monen pelin ajan, nelonen ei käy jäällä oikeastaan koskaan. Tämä johtaa helposti katastrofiin kun vanhoilla herroilla jalka painaa niin sitten TPS on kusessa. Nelonen on pärjännyt kuitenkin pelaamissaan peleissä mielestäni hyvin ja tekihän Salokin näyttävän läpiajomaalin.

Tähän varmaan vaikuttaa eniten se, että ollaan oltu koko ajan tappiolla ja takaa-ajo asemassa. Valmennus ei ehkä halua riskeerata lisää laittamalla 4. jäälle, jolloin omissa voi taas soida. Tää oli mun spekulaatiota. Itse peluuttaisin nuoria paljon enemmän, koska vain pelaamalla kehittyy. Ikävää että Georgievilla meni vihkoon, mutta helpompaan matsiin ja paikkaan koittamaan uudestaan.

Tänään Tapparalla on paikka kotonaan näyttää, matsista tulee hankala.. Nyt ei pliis ekaan 5min 2-0 tappiotilannetta. Kärjen takana pitää alkaa heräilemään! Vieraspiste olisi mukava päätös tälle viikolle.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Minusta kausi on lähtenyt kohtalaisesti, erot ovat näin alkukaudesta niin pirun pieniä että peli sinne tänne heiluttaa mielialoja faneissa. Pistekeskiarvo on nyt 1.4 eli vajaa siitä tavoitteesta 1.65, tänään suoraan voittamalla noustaan jo 1.66. Oli tiedossa että alussa joudutaan hakemaan kun paketti ei ole valmis, sinänsä harmi että alkuun on nyt sattunut muutama ennakkoon paha vastus, ei voitotkaan tietysti ole miltään kovilta jengeiltä tullut, mutta itse en pane päätä pensaaseen. Mikälimpysytään 6-10 sijoilla jouluun asti uskon että kaikki mahdollisuudet on, uskon että peli kokoajan paranee ja se ettei nyt alussa tiputa kyydistä riittää minulle, sieltä on tulossa kuitenkin helpompiakin vastuksia ja pisteitä ollaan kuitenkin otettu 3 pelissä viidestä. Jos tässä joku mietityttää niin se että pari viimepeliä ei ole ollut parasta ja tänään pitäisi taas jaksaa, Pikkarainen on telakalla eikä ykkönen tunnu saavan tulitukea. Puolestaan yv ja av on hyvää ja ykkönen toimii kuin unelma, kyl tää täst hei.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Valmennus ei ehkä halua riskeerata lisää laittamalla 4. jäälle, jolloin omissa voi taas soida.

Tässä tilanteessa taas pitää ihmetellä, miksi tehdään tuollainen junnuketju, eikä ripotella junnuja kokeneempien pelaajien kanssa muihin ketjuihin. Vain ykkönen on toiminut hyvin ja VVV väläytellyt sekä Pikun että nyt Spinan kanssa, vaikka tehot ovat vielä piipussa. Muita toimivia koostumuksia ei ole löytynyt, miksi ei sekoittaa pakkaa rohkeammin ja kokeilla josko sillä saataisin alempienkin ketjujen peli natsaamaan.

Tukonen - Perrin - Kallio

Esim.
Vähätalo/Salo - VVV - Spina
Ahtola - Kume - Karvonen/Vähätalo
Salo/Karvonen - Virtanen - Koskiranta
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, peluutus oli ongelma jo viime kaudella. Toivottavasti valmennuksella ei ole niin kovaa onnistumisen painetta heti alkuun, että peluuttaa kärkiäijät puhki. Minuuttimäärissä ei vielä kovin huolestuttavia piirteitä ole, mutta jos muut ketjut ei ala onnistumaan, niin kasvaako ykkösen kuorma kestämättömäksi?
 

Rote Sau

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS + länsirannikko
Tässä tilanteessa taas pitää ihmetellä, miksi tehdään tuollainen junnuketju, eikä ripotella junnuja kokeneempien pelaajien kanssa muihin ketjuihin. Vain ykkönen on toiminut hyvin ja VVV väläytellyt sekä Pikun että nyt Spinan kanssa, vaikka tehot ovat vielä piipussa. Muita toimivia koostumuksia ei ole löytynyt, miksi ei sekoittaa pakkaa rohkeammin ja kokeilla josko sillä saataisin alempienkin ketjujen peli natsaamaan.

Voisko vaikuttaa se, että tehoja halutaan saada enemmän irti väkisin? Uskotaan ja rukoillaan, että muutkin kuin 1.kenttä onnistuvat. Eikä nähdä asiaa niin, että nuorilla olisi jotain käyttöä pakan sekoittamisessa..

Ykkösen kuormaa pitäisi ehdottomasti laskea, kuten Black Star vihjaa.
 

Mas@

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Lassi Etelätalo
Merkillisessä tilassa on TPS:n peli. Se näyttää kyllä hyvältä, paikkoja saadaan ja pelataan tasaväkisiä pelejä mutta hirvittävä työmäärä pitää nähdä yhdenkin maalipaikan saati maalin eteen. Joukkue todellakin tekee töitä, siitä ei homma ole kiinni. Siitä vaan puuttuu se "jokin" mutta mikä se on?

Lisäisin vielä sen että kiekko ei todellakaan pompi Tepsille tällä hetkellä. Voi olla että pomppu tai pari oikeaan suuntaan saisi pelin aukeamaan kunnolla.
 

Akuma82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, VG-62
Merkillisessä tilassa on TPS:n peli. Se näyttää kyllä hyvältä, paikkoja saadaan ja pelataan tasaväkisiä pelejä mutta hirvittävä työmäärä pitää nähdä yhdenkin maalipaikan saati maalin eteen. Joukkue todellakin tekee töitä, siitä ei homma ole kiinni. Siitä vaan puuttuu se "jokin" mutta mikä se on?

Lisäisin vielä sen että kiekko ei todellakaan pompi Tepsille tällä hetkellä. Voi olla että pomppu tai pari oikeaan suuntaan saisi pelin aukeamaan kunnolla.

Olin juuri tulossa tänne kirjoittamaan samaa asiaa. Tuntuu siltä, että vastustajaan verrattuna TPS joutuu tekemään hirvittävän määrän työtä sen yhden maalin eteen. Siinä välissä vastustaja käy heittämässä pari nopeaa hyökkäystä ja verkko heiluu.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olin juuri tulossa tänne kirjoittamaan samaa asiaa. Tuntuu siltä, että vastustajaan verrattuna TPS joutuu tekemään hirvittävän määrän työtä sen yhden maalin eteen. Siinä välissä vastustaja käy heittämässä pari nopeaa hyökkäystä ja verkko heiluu.
Mun mielestä asia on ollut juuri näin myös muutaman viime kauden aikana.
 

kloever

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Koivu Bros.
Karvonen ollut jäätävän hyvä tähän menneessä Tappara-pelissä. Mua vaan pelottaa tuo Jonnen ylimielinen pelaaminen. Todella hidasta jopa isolle miehelle ja todella flegmaattiselta vaikuttaa. Taas kaverin huono pelaaminen maksoi vastustajalle maalin.

Tuo TPS:n ylivoiman sisäänvienti on kyllä niin raivostuttavan näköistä välillä. Annetaan Numpalle kiekko - aika tuntuu pysähtyvän kentällä ja odotetaan sitä masterblaster-syöttöä. Yleensä se aina siten pysähtyy siniviivalle.

Nuo pienet virheet kun saadaan minimoitua ja hieman hyökkäyksiä suoraviivaistettua niin kyllä sitä tulosta alkaa tulemaan.
 

Akuma82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, VG-62
Mun mielestä asia on ollut juuri näin myös muutaman viime kauden aikana.

Aivan totta. Piti itseasiassa itsekin ottaa tämä esille, mutta syystä tai toisesta unohdin sen viestiin mukaan näpytellä
 

Akuma82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, VG-62
Karvonen ollut jäätävän hyvä tähän menneessä Tappara-pelissä.

Nuo pienet virheet kun saadaan minimoitua ja hieman hyökkäyksiä suoraviivaistettua niin kyllä sitä tulosta alkaa tulemaan.

Karvonen ja tuo koko kenttä on ollut tässä pelissä todella hyvässä vireessä. Toivottavasti meininki jatkuu ja vire näkyy myös tulostaululla.

Tuo ajatus siitä, että kun pienet viilaukset pelissä saadaan toimimaan niin tulosta alkaa tulla, hirvittää minua siinä mielessä että miten pitkään selkäranka kestää ottaa näitä takaiskuja ja (mahdollisia) tappioita vastaan? Miten pitkään joukkue jaksaa vielä taistella tappioasemassa kun kaava tuntuu toistuvan lähes jokaisessa ottelussa?
 

kloever

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Koivu Bros.
Hetken huumassa pitää vielä tulla tänne ottelun loppu kiteyttämään. Kärpät- ja HIFK-pelissä ottelua pääosin hallittiin ja pieniin asioihin hävittiin silloin. Nyt meinasi käydä samoin, mutta joukkue jaksoi luottaa pelisapluunaan ja tehdä töitä - lopussa kiitos seisoi.

Hirveän paljon ykköskentän varassa menee nuo tehot, mutta siellä tehdään alemmissa kentissä myös oikeita asioita hyökkäysuuntaan ja jahka se kuuluisa ketsuppipullo aukeaa, eiköhän se siitä irtoa. Karvonen, kuten jo sanottu oli huikea tänään. Ahtola oli hyvin pelissä mukana ja kuumensi Tappara-pelaajia hienosti. Tadas pelasi kans hyvin, jahka saa noita pelejä alle ja rutiinia niin kyllä sitä tulosta alkaa tulemaan. Ulottuvuus, halu ja tekniikka kunnossa.

Tällä hetkellä pariin viime vuoteen verrattuna ollaan valovuosi edellä pelillisesti. Kyllä tämä tästä, jaksan uskoa.
 

Jay Low

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, SHL
Olin katsomassa eilistä IFK-peliä, sen kunniaksi ensimmäinen viesti palstalle ever.

Tervetuloa palstalle! Hyvin kirjoitettu ja perusteltu viesti, kirjoitahan jatkossakin tänne!

Tepsin tekeminen on ollut tähän kauden alkuun parempaa, kuin mitä uskalsin ajatella. Paketti toki hajoaa välillä, etenkin PAPP murenee aika ajoin, mutta pitää muistaa, että tämän joukkueen tarina on vasta tavattoman nuori. Pelissä on kuitenkin selkeää rakennetta ja toisteisuutta, jonka päälle pelitapaa rakennetaan pala palalta. Tärkeintä tässä vaiheessa on, että pisteitä tulee siedettävään tahtiin, jottei paine kasva liian suureksi. Mahtavaa on myös huomata, että joukkueessa on luonnetta ja sielua.

Kärsivällisyyttä, hyvä tästä tulee.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Olihan tuo nyt pirun hieno nousu. Oli vaihteeksi kiva Hakametsässä Tappara-henkisessä porukassa olla se, joka pääsi tuulettelemaan.

Parina viime vuotena on Tampereella Tapparaa vastaan oltu melkoisen hukassa pelillisesti. Tapparan keskialueen viisikkopuolustus on ollut myrkkyä, suoria hyökkäyksiä ei ole saatu ja kiekkoa on heitelty punaiselta päätyyn laihoin tuloksin. Tappara puolusti tänäänkin hyvin ja tiiviisti, mutta TPS:n hyökkäyspelin rakenne ja yksilötaito on tänä vuonna pari pykälää parempaa kuin aiemmin. Nyt päästiin myös suoriin hyökkäyksiin, sekä päätypelien kautta maalille.

Ykkönen oli taas tehokas, uusittu kolmonen oli hyvä (Tadas on esiintynyt paluunsa jälkeen vahvasti), Koskiranta teki tasoitusmaalin ja Spinakin pääsee edelleen paikoille. Eniten mua huolettaa nelonen, jonka kasaaminen rajallisempi hyökkäysvastuu huomioiden ei pitäisi olla mitenkään mahdoton tehtävä. Virtanen on edelleen vähän hukassa, mun mielestä Jonne on esiintynyt kauden aikana vahvimmin niinä hetkinä kun on tiivistysten jälkeen pelannut kolmosen laidassa. Ja niin paljon kuin Salon liikkeestä ja terrierimäisestä asenteesta tykkäänkin, niin onhan poika edelleen hyvin köykäinen tähän liigaan. Pituus ei välttämättä ole este uran tekemiselle, mutta voimaa tarvii saada pirusti lisää jos liigassa aikoo säännöllisesti pelata.
 

Sparrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei tällaista selkärankaisuutta muista ihan hetkeen, olipa hämmästyttävän hieno nousu. Ainakin meikäläiselle on viime vuosina iskostunut valitettava mentaliteetti tappiotilanteita kohtaan. Vastustajan johtaessa 2-0 sitä huomaa hartioiden lysähtävän ja sisäinen ääni sanoo "nonnih, ei taas...tää matsi oli tässä". Tällä kaudella on kuudessa ottelussa oltu vähän turhan usein tuossa tilanteessa, mutta kas kummaa - siellä tapellaan voitosta loppuun asti. Tätä on odotettu ja kauan.

Kuuden ottelun jälkeen TPS:n ylivoimaprosentti on murhaava 37,5 ja selkeästi Liigan paras. Mikäli tämä prosentti saadaan vakiinnutettua vaikkapa 20:n tienoille, ollaan vahvoilla. Alivoima on siinä keskikastissa ja parannusta tarvitaan, mutta tuo ylivoima on hieno asia. Muistetaan kuitenkin, että kuuden ottelun vastustajakimari on ollut jo aika kattava.

Dave Spinan asiat kuuluisivat varmaan herran nimikkoketjuun, mutta minulla on herrasta aavistus, jonka voi kiteyttää Rocky III -elokuvan pienellä siteeraamisella: "it'll come, it'll come." Kunhan mies itse malttaa odottaa ja tehdä kärsivällisesti töitä. Ja toki ketjukoostumuksen hioutuminen pitää tapahtua kohdilleen.
 
Suosikkijoukkue
HC TPS, Lauri Tukonen
Sen lisäksi, että ollaan taisteltu loppuun asti tappiotilanteessa sekä noustu jopa rinnalle ja ohi, niin samassa tilanteessa on mielenkiinto kiinnittynyt lopun ilman maalivahtia pelaamiseen. Ei yhtäkään omiin(?) ja jopa kolmessa(?) matsissa tehty maali Liiga- ja CHL-matsit mukaanluettuna. En nyt jaksa tarkistaa tilastoja, mutta muistin mukaan jotenkin näin...

Koska aviimeksi tuo on toiminut vastaavasti? Viimekausilta on sellainen muistikuva, että pääosin keskimääräinen aika tuolle on ollut 15-20s ennen kuin vastustaja on rokottanut tyhjiin...Ennen se on tuntunut siltä että "Otetaan nyt molari pois kun tässä vaiheessa niin kai pitää tehdä" kun taas nykyään "Otetaan molari pois niin saadaan vielä pisteitä tästä pelistä saatana". Ihan mahdottamn hienoa tämä.
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Kuten @Asbury Park totesi, vaikeahko alku on nyt taputeltu ja seuraavaksi odotettavissa hieman helpompia pelejä, jos niitä nyt tasaisessa liigassa voi olla. Pistekeskiarvossa ollaan ja mikäli tässä pysytään seuraavat pelit tai saadaan vähän nipistettyä, uskon että aletaan vakiinnuttaa paikka tuohon 3-6 sektorille erojen vähän kasvaessa. Mitenkään mahdottomalta tuo ei tunnu, kaikki kolme kotipeliä täysin voitettavissa, Espoo ollut meille paha paikka, mutta nyt voisi onnistaa, Lukko varmasti kotona paha, 10p kuitenkin noista viidestä pelistä ei mikään mahdottomuus ole.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Kuulemani mukaan Frimanin pelisilmä pudonnut jonnekin, ei pysty pelaamaan.

Tunnustan, naurahdin. Frimanin loukkaantuminen ei kyllä mielestäni heikennä puolustusta yhtään.

Tällä viikolla sitten vähintään 6pistettä otetaan pois kuljeksimasta. Saipan aktiivinen peli voi aiheuttaa vähän harmia puolustuksessa, mutta kyllä siitäkin varmaan pisteet olisivat otettavissa tiukalla puolustamisella.
 

tunsbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS&NHL, #11, #9, #96, #55, #24, #8, #44, #20, #86
Päivän kokoonpano Kalpa-otteluun:

Tukonen - Perrin - Kallio
Koskiranta - VVV - Spina
Ahtola - Kume - Karvonen
Moisio - Virtanen - Virta
Salo

Tallinder - Eronen
Forsström - Numppa
Mojzis - Tikkanen

Lassila / Georgijev

-Tuttu ja tehokas ykköskenttä. Luottoa löytyy.
-Joko jo Spina?
-Viime pelistä hyvät fiilikset 3.ketjulla. Jatkoa tälle?
-Virta ei mun mielestä sopiva pelaaja 4.ketjuun. Salo tilalle jos ehjä on. Virta sitten 13. hyökkääjä ja vois kokeilla Koskirannan ja/tai Karvosen paikalla hajavaihtoja. Toki 3. ketjua ei tarvis rikkoa jos kulkee.
-Pakit samanlaisia ku viime peleissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös