Olin katsomassa eilistä IFK-peliä, sen kunniaksi ensimmäinen viesti palstalle ever. Luettua on tullut kiihtyvään tahtiin ainakin keväästä 2009. Tepsiä olen kannattanut lapsuuden alkuhämäristä. En tiedä miksi, sillä mitään (muuta) sidosta Turkuun ei ole koskaan ollut.
Olen nähnyt viimeisen kuuden kauden sisään paikan päällä muutamia pelejä, lähinnä vieraissa. TPS:n esitys näissä on poikkeuksetta ollut surkea, maaleja ei ole tyypillisesti tehty lainkaan, mutta päästetty useampia. Ainoa mestaruuskaudella paikan päällä näkemäni pelikin oli teurastus Hippoksella. Poikkeuksen kaavaan taitaa muodostaa jokin harjoituspeli Tampereella, jonka Corey Locke muistaakseni ratkaisi jatkoajalla...
Tähän peilaten pelin alussa oli liiankin tuttu fiilis. Ekan erän jälkeen ei ahdistanut niinkään pelin tilanne, joka pelitapahtumiin nähden minusta mairitteli Tepsiä, vaan itse peli. IFK:lla oli vaikka kuinka monta tonttia tehdä lisää, Tepsillä ei minusta yhtään kunnon maalipaikkaa mutta silti yksi maali. TPS oli aivan purjeessa koko erän ja luistelua katsellessani mietin, miten joukkue aikoo jaksaa pelata seuraavana päivänä Tampereella.
Erätauolla kirves oli nimenomaan peliesityksen vuoksi melko syvällä kaivossa. Totesin kuitenkin mukana olleelle kaverille TPS:n esittäneen kauden aiemmissa peleissä sellaista aivan uudenlaista sitkeyttä, että kotiinlähtö ei tule kysymykseen.
Toinen ja varsinkin kolmas erä olivat TPS:ltä jo hyvää peliä, varsinkin kun ottaa huomioon että HIFK ei ole mikään kehno vastustaja. Kolmannessä erässä pelattiin jonkin aikaa aivan yhtä maalia. Pelistä jäi lopulta yllättävän hyvä fiilis, vaikka pisteitä ei tullutkaan. Ensimmäistä kertaa hallilta poistuessa jäi sellainen olo, että tätä on saatava lisää.
Yksittäisiä huomioita (kuten edellä esitetystä voi päätellä, kiekkosilmäni on harjaantunut lähinnä Ruudun kautta, joten lukekaa omalla vastuulla ja olkaa tarvittaessa eri mieltä):
- TPS:n luistelu ei ensimmäisen erän jälkeenkään varsinaisesti mitään ylinopeussakkoja kerännyt, mutta ehkä on hyväksyttävä että siellä eivät kaikki paina nuoruuden innolla.
- Spina oli näkyvin TPS:n pelaaja ja huikea poikkeus mainitsemaani luisteluun. Hankki minusta kolme jäähyä IFK:lle. Ekassa erässä vielä pyöri niin kauan että menetti kiekon, mutta kahdessa viimeisessä jakeli hyvin ja haki vetojakin. Olen varma että tehoja alkaa tulla, kunhan Spina vaan itse ei ehdi tuskastua. Eilen sellaisesta ei ollut merkkejä. VVV antoi ainakin yhden huippusyötön, sanoisin että tama kaksikko täytyy pitää yhdessä. Ahtolaa en nähnyt koko pelissä.
- Tallinder oli minun silmääni eniten hukassa ensimmäisessä erässä, kokosi itsensä kolmanteen.
- Mojzis pelasi ainakin kolmannessa erässä. Mistä mahtaa olla kyse seiskapakin roolissa?
- Nummelin pelasi tosi hyvän pelin, en havainnut sen enempää hätätilanteita omassa päässä kuin muillakaan. Kun Nummelinilla oli kiekko, oli paikasta riippumatta helppo luottaa siihen että se päätyy oman pelaajan lapaan. Harjoituskaudella olin vähän sitä mieltä että Nummelin on joukkueelle rasite, mutta alkukauden perusteella olin kyllä täysin väärässä. Onnistui ylivoimillakin hyvin, ja kolmannen erän huikea yksilökynä olisi saanut kyllä päättyä maaliin.
- Tukonen teki paljon töitä, oli parhaimmistoa ja hakeutui paikoille, mutta jotenkin tänään puuttui se viimeinen terävyys, ja esim. vetopaikoissa tuli monesti jotain pientä ongelmaa.
- Ykkösketju pelasi tosi paljon ja nelonen ei käytännössä yhtään. Näin Niklas Salon kerran kentällä. Karvonen näkyy pelanneen sentään jonkin verran, pelasikohan alivoimaa? Voidaanko tällaisella peluutuksella pärjätä pidemmän päälle, jos back-to-back-peleistä ensimmäinen vedetään kolmella ketjulla ja keski-ikäiset hyökkääjät pelaavat saman verran kuin vastustajan kärkipakit? Jos kaudelta ei haeta pikavoittoja vaan yritetään rakentaa toimivaa joukkuetta ja peliä, pitäisi uskaltaa peluuttaa myös nuoria pelaajia. No, ehkäpä peluutusratkaisu perustui surkeaan ensimmäiseen erään, kyllä se nelonen aika paniikissa siellä muistaakseni pyöri.
- Georgieviä käy sääliksi, varsinkin maalikoosteen perusteella kaksi ekaakaan maalia eivät olleet mitään mahdottomia torjuttavaksi. Luulin jo että pääsi peliin mukaan, koska IFK pyöritti mielin määrin myös alun maalien jälkeen, ja Alex otti minun silmääni hyviä torjuntoja. Toivottavasti uusi näyttöpaikka annetaan jo suht pian ja mielellään kotona.
- Lassila pelasi todella hyvin, otti ainakin yhden aivan varman maalin. Mailapeli ihailtavaa, pelasti yhden pahan paikan oikea-aikaisella käärmeenkielellä. Tulee vaan aika raskas viikko jos tänään Tampereella tolppien välissä.
- Kalliolta mahtavaa johtajuutta, kun muu joukkue oli sekaisin niin kapteeni räppäsi itse maalit, jotka pitivät pelissä mukana.
- En oikein tiedä mitä Koskirannasta pitäisi tämän palstan perusteella uskoa, mutta sen verran raivokkaasti meni puolustamaan Kumea että voiko olla mikään joukkuehengen tuhoaja? Kolmosketju kyllä varsin näkymätön.
- Ylivoimapelissä kaikki munat ovat aika vahvasti samassa korissa, ykköskenttä+Nummelin näytti pelaavan yleensä vähintään 1.30. Viidentenä lenkkinä vaikutti olevan välillä Tallinder, välillä Spina ja välillä Kume. Kakkosylivoimassa oli sitten milloin ketäkin, oletan että Vainiola+Spina ja jossain vaiheessa ainakin Koskiranta.
Juttelin erätauolla Johtavan Analyytikon kanssa ja kysyin, joko TPS:n taaperrus tällä kaudella päättyy. Johtava vaikutti uskovan tähän vahvasti ja sanoi, että nyt on aivan eri merkit näkyvissä kuin aiemmilla kausilla. Kun Peli Näyttää Kaiken niin kysyin luonnollisesti myös, onko TPS:llä tällä kaudella jonkinlainen pelitapa. Johtavan mukaan pelitapa löytyy ja toimii, ja kun palaset saadaan kohdalleen, jälki tulee olemaan murhaavaa (en ole ihan varma sanoiko Johtava näin, vai oliko tämä oma tulkintani asiasta).
Tänään odotan hyvää asennetta ja tasaista taistelua Tampereella, ei se Kookoo näytä Tapparallekaan olleen mikään suupala. Junnuille on pakko antaa enemmän peliaikaa.