Sistis kirjoitti:
Nyt oikeasti pistää vituttamaan. Ei tuo Mannisen epäonnistuminen, vaan ne kommentit mitä täällä kirjoitellaan. Näemmä yli puolet on sitä mieltä, että Manninen on paskahousu joka jännittää niin paljon, ettei ottanut sitä hänelle kuuluvaa arvokisamitalia tälläkään kertaa. Niin, mielestäni mäkiosuus kulki suhteellisen hyvin ja se on ainakin minun mieleeni se herkempi laji jossa jännitys ja yliyrittäminen näkyisi. Hiihto on ihan muuta.
Ei kai useimmat ihmiset voi vetää mitään muuta johtopäätöstä kuin että Manninen on urheilija, jonka pää ei kestä isoja kisoja.
Mace kirjoitti:
Viisastelemisen sijasta odottaisin jotain konkreettista antia tähän keskusteluun. Vai esitätkö siis, että taistelutahdon ja sinnikkyyden puute veivät Hannulta tänään kultamitalin? Jos et ole tuota mieltä, niin millä tavalla Mannisen hiihtoon sitten vaikutti se useiden toitottama "pään pettäminen"? Mielestäni on aika uskomatonta, että joka välissä otetaan esiin tuo pään pettäminen. Myös silloin, kun se ei järjellä ajateltuna liittyne mitenkään käsillä olleeseen urheilusuoritukseen.
Kyllä mielestäni pään pettäminen on melko ilmeinen selitys Mannisen tämänpäiväisen suoritukseen. Mies voittaa maailmancupin mennen tullen, mutta ei ole kisoissa lähelläkään kärkeä. No ehkä hän pelasi riskillä, jos huomasi huonot voimansa.
Yksi vastaava hyytyminen tosin löytyy. Jos tämä kisa oli myös jyrkkiä nousuja sisältävä, niin ehkä se on selitys, mutta etukäteen joku varamies antoi lausunnon, että se on Hannun etu eli tämäkään ei voi olla syynä. Mitään muuta syytä ei ole ilmoitettu. Ainakin omaan silmään suksi näytti luistavan.
Itse olen ainakin kokenut pään pettämisen esim silloin, kun olen pelannut tasohyppelypeliä, jonka taso on vaikea. Olen yrittänyt kyseistä tasoa esim 20 kertaa, käyttäen siihen aina 10min. Nyt olen selvittänyt alun siten että energiaa on poikkeuksellisen paljon jäljellä, kun koittaa viimeinen koitos. Menee lukkoon, koska saa loistavan mahdollisuuden päästä taso läpi ja yhtä hyvän alkuasetelman saaminen edellyttäisi taas kymmenisen pelikertaa entistä suuremman vitutuksen kanssa.
Manninen hyppäsi loistavan toisen hypyn, hankki hyvän ennakkoasetelman, jolla sai elämänsä tilaisuuden kultaan/mitaliin. Sprinttikisa ei varmaankaan ole hänelle yhtä hyvä, mikä lisää painetta entisestään. Näin Manninen ei saa itsestään kaikkea ulos, vaikkei tämä olekaan taito laji. Hän joutuu käyttämään osan kapasiteetistaan pelkäämiseen, koska hänellä on eniten hävittävää. Ainakin tv-kuvien mukaan Hannu veti letkaa käytännössä koko matkan. Miksi? Ajatteliko että muut eivät aio ajaa kärkeä kiinni?