Oli se Halme minkälainen veijari tahansa...
Niin hyvän puheen hän esitti eduskunnassa:
Meidän ensimmäinen ja tärkein kunniavelkamme on Suomen kansalle ja minun mielestäni etusijassa urheille sotiemme sankareille, joita ilman te ette istuisi täällä puvuissanne ja mekoissanne. Minua ainakin hävettää, kun tunnen henkilökohtaisesti sotiemme urheita veteraaneja, jotka joutuvat päivittäin laskemaan, ostavatko ruokaa vai lääkkeitä, ja kumminkin samaan aikaan hallitus haluaa lisätä kehitysapua 500 miljoonalla eli nostaa entistä apua 100 prosentilla ihmisille, jotka eivät ole tehneet muuta meille kuin pyytäneet rahaa. Kyllä minua hävettää, että meinaatte pyytää vielä lisää palkkaa, vaikka meidän veteraanimme joutuvat maksamaan omista hautapaikoistaan. Eikö ketään muuta hävetä täällä salissa? Ei näköjään.
Mutta eikö teitä myöskään hävetä se, että palkkojakin ollaan nostamassa? Minä en halua euroakaan lisää palkkaa, ennen kuin veteraaneille on palautettu ilmaiset hautapaikat sekä ilmainen lääkitys sota- ja rintamaveteraaneille. Seuraavan neljän vuoden sisällä 50 000 veteraania kuolee ja osa liian aikaisin, koska edelliset hallitukset eivät ole hoitaneet heille kuuluvaa lääkitystä ja terveydenhuoltoa. Saa nähdä, mitä uusi hallitus tekee miehille ja naisille, jotka heidän hyvinvointinsa tekivät mahdolliseksi. Kun minulta tulee sotaveteraaneja koskevia lakiehdotuksia ja kun palkankorotusasia tulee esille, katsotaan, olenko minä täällä yksin isänmaallisuuteni kanssa.
Nyt haluaisin lukea pienen puheen, joka lähetettiin eturintamalle jatkosodan viimeisinä päivinä.
"Te urheat Suomen sankarit, joiden rinnalla minulla on ollut kunnia taistella ylisuurta vihollista vastaan sietämättömien olosuhteiden vallitessa, pyydän teiltä vielä viimeistä urotekoa, ja jos te tämän taistelun voitatte ja Suomi pysyy itsenäisenä, teiltä ei tule koskaan uupumaan mitään." Tämän paperin olivat allekirjoittaneet marsalkka Mannerheim ja senaikainen hallitus."