Santalan paluu on myös Iikalle näytön paikka ja mielestäni myös tulosvastuuta tulee siirtää tälle kentälle. Itse pidän vähän ongelmallisena sitä, että ketjun parhaana kolmantena lenkkinä on ollut Ilmari Pitkänen, joka oli melko onneton Pelicansia vastaan pelaamassaan ainoassa pelissä. Mielestäni Tallberg ei ole kovin kummoisesti Santalan ja Kangasniemen kanssa onnistunut (toki otanta on lopulta varsin pieni), joten mielenkiintoista nähdä tämäkin puuttuva palanen. Tässä kohtaa valmennus joutuu varmasti miettimään, lähdetäänkö Santala-Kangasniemen pelihuumoria hakemaan sillä koostumuksella, millä on tullut parhaat onnistumiset vai sillä, että ketjun kolmanneksi osaksi laitetaan paperilla ”paras” tai ketjuun alunperin kaavailtu laitahyökkääjä?
Itse kysyisin suoraan Iikalta ja Tommilta, millä kolmikolla kemiat kohtaa parhaiten ja pelaaminen on helpointa. Antaisin alkuun kaksi ekaa peliä aikaa ja katsoisin hyvin tarkkaan, millaiseksi kunkin pelaajan peliotteet muodostuu tuloksesta riippumatta. Paineet siis alas, mutta tiedostaen kuitenkin, että aikaa löytää vire ei ole loputtomiin. Jos esim. Iikka jatkaa samalla tavalla pelin ulkopuolella pyörimistä kuin Pelicansia vastaan, harkitsisin vakavasti katsomoon laittamista ja Santalan siirtämistä vaikka sitten puolustavampaan rooliin.
Ylivoimalle Santalaa kaivataan ihan jo kiekollisen varmuuden takia. Pelicansia vastaan kakkos-yv oli aivan kamalaa ja yhtenä syynä oli se, ettei kenelläkään maltti riittänyt rauhoittamaan peliä. Maltti on Santalan toinen nimi ja jo sen pitäisi melkein kuin itsestään nostaa yv:n tasoa. Toisaalta Quinceyn ja Santalan vahvuudet yv:llä ovat melko samanlaiset, joten kannattaisiko jopa Quinceyn ja Erosen paikkoja yv-koostumuksissa vaihtaa? Kun se ykkös-yv:kään ei ole mitään ihmeitä esittänyt.
Joka tapauksessa ratkaisuleveyttä pitää löytyä jo nähtyä laajemmin. Tärkeämpää kuin nimet selässä ja kenttien numerot, on löytää kentälliset, jotka pystyvät ratkomaan pelejä, kun paikka tulee. Yhtä tärkeää kuin tehdä maali, voi olla estää Kärppien maalinteko. Ja kun Santalan ketjussa ollaan, itse näen, että hän voisi olla ratkaiseva pelaaja kummassa tahansa roolissa. Onko, sen näyttää aika.